Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@00:29:22 GMT

نخست وزیر ترکیه اتهام توطئه ربایش گولن را رد کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۹۰۳۹۹

نخست وزیر ترکیه اتهام توطئه ربایش گولن را رد کرد

نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی اتهام مشارکت آنکارا در طرح ربودن فتح الله گولن با دخالت مشاور سابق امنیت ملی آمریکا را تکذیب کرده است.

خبرگزاری تسنیم: بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با فرید زکریا خبرنگار و مجری شبکه سی ان ان آمریکا اتهامات مربوط به دخالت آنکارا در توطئه ربودن فتح الله گولن و انتقال وی به ترکیه با همکاری مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید را رد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: ترکیه انتظار داشت تا کاخ سفید گولن را بازگرداند، گرچه ما شاهد هیچ گونه نشانه ای نیستیم که نشانگر چنین اتفاقی برای استرداد وی باشد.

نخست وزیر ترکیه در پاسخ به این سئوال که آیا شما تضمینی از فلین درباره این مساله گرفته بودید، گفت: نه، ما با مایکل فلین در حال تعامل نیستیم، ما در حال تعامل و همکاری با دولت ایالات متحده هستیم.

این در حالی است که به گفته زکریا، فلین در مطلبی که روز 8 نوامبر 2016 یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پایگاه اطلاع رسانی "هیل" منتشر شده، رسما از استرداد گولن حمایت کرده بود.

ییلدریم اظهار داشت: وزیر دادگستری ترکیه با همتای آمریکایی اش درباره درخواست استرداد در تماس و رابطه است. آنها به تماس ها ادامه خواهند داد تا شاید پیشرفتی در خصوص این مساله حاصل شود.

نخست وزیر ترکیه در ادامه کودتای نظامی نافرجام سال گذشته در این کشور را با حملات 11 سپتامبر آمریکا مقایسه کرد و گفت: ترکیه نخستین کشوری بود که پیشنهاد کمک داد و نیروهای نظامی اش را به افغانستان اعزام کرد تا همراه با آنها علیه تروریسم مقابله کند. ما نپرسیدیم چه کسی عامل اصلی این حملات بوده است. آمریکا اعلام کرد که القاعده مسئول این حملات است. هیچ کسی از آمریکا نخواست تا شواهد و اسناد خود را درباره اینکه القاعده این حملات را انجام داده، ارائه کند.

روزنامه وال استریت ژورنال پیش از این گزارش داده است که دولت ترکیه به مایکل فلین، مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ پیشنهاد داده تا در ازای 15 میلیون دلار، فتح‌الله گولن، را از آمریکا ربوده و به ترکیه بفرستند.

این روزنامه افزوده است که مایکل فلین و پسرش درباره این موضوع با فرستادگانی از دولت ترکیه صحبت کرده‌اند.

تحقیقات در این باره، بخشی از تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا درباره ادعای نفوذ روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر است.

پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا

نخست وزیر ترکیه در ادامه بر عزم آنکارا برای تبدیل شدن به یک عضو اتحادیه اروپا تاکید کرد و گفت: می خواهیم عضوی از اتحادیه اروپا باشیم ولی اتحادیه اروپا باید تصمیم بگیرد که در چه مسیری می خواهد گام بردارد. ترکیه از نظر جغرافیایی و فرهنگی یک کشور اروپایی است. ما دو فرهنگ، دو تمدن را برای قرن ها ادغام کرده ایم، بنابر این ما هم یک کشور آسیایی و هم یک کشور اروپایی هستیم.

ترکیه درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را در سال 1987 میلادی ارائه کرده و مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا از سال 2005 آغاز شده است.

ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا باید مذاکرات بر سر 35 سرفصل اصلی را که شامل اصلاحات و معیارهای اروپایی می شود، با موفقیت پشت سر بگذارد. مساله الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا در سال 2007 به خاطر بحران قبرس با بن بست روبرو شد و برخی کشورهای اروپایی با عضویت کامل ترکیه مخالفت کرده اند.

تنش بین اروپا و ترکیه پس از کودتای نظامی سال 2016 و سرکوب گسترده مخالفان و منتقدان به شدت بالا گرفته است.

سیاست ترامپ در قبال ایران

نخست وزیر ترکیه در قبال آرزوی ترامپ برای خارج شدن از توافق هسته ای ایران نیز گفت: من از اشتیاق ترامپ برای مقابله و رویارویی با تهران آگاهی داشتم. آنها خواستار از بین بردن توافقنامه هسته ای هستند. تصور می کنم این اقدام از نظر حقوقی غیر ممکن است چرا که این یک توافقنامه دوجانبه نیست بلکه یک توافق چند جانبه است. اروپایی ها پیش از این اعلام کرده اند که حاضر به خارج شدن از توافق هسته ای نیستند.

وی در ادامه افزود: ایران و ترکیه قرن هاست که همسایه هستند و در 500 سال گذشته هیچ جنگی بین دو کشور به وقوع نپیوسته است. موضع ما کاملا آشکار و روشن است.

ثبات و صلح منطقه ای

نخست وزیر ترکیه گفت: آمریکا سعی می کند تا ائتلاف جدیدی را در منطقه تشکیل دهد. این مساله مخفی نیست که رابطه عربستان سعودی با ایران برای مدت زمان طولانی خوب نبوده است. علاوه بر این، کشورهای کوچکتر نیز در حال متحد شدن با یکدیگر هستند و نخستین اتحاد علیه قطر را تشکیل دادند.

ییلدیریم در ادامه اظهار داشت: به نظر من این چیزها بسیار خطرناک است، آن هم با توجه به مشکلات زیادی که در این منطقه وجود دارد. کردهای پ ک ک و وای پی جی هم یک دردسر بزرگ برای ترکیه هستند. علاوه بر این، آمریکا نیز با این سازمان های تروریستی برای شکست داعش همکاری می کند. تبعات این همکاری ها کمکی به برقراری ثبات و آرامش در منطقه نخواهد کرد.

کلمات کلیدی: ترکیه ، گولن ، ییلدریم ، ایالات متحده

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۰۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد/ تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند

به گزارش جماران؛ ایهود اولمرت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در یادداشتی در روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت که این رژیم از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد.

ایرنا به نقل از خبرگزاری سما فلسطین نوشت: ایهود اولمرت در این یادداشت، نوشته است: اکثریت قریب به اتفاق اسرائیلی‌ها معتقدند تنها انگیزه برای گسترش جنگ و حمله به رفح، حفظ آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو است؛ زیرا این حمله به‌ هیچ عنوان به سود (رژیم) اسرائیل نیست.

وی مدعی شد: هیچ کس در اسرائیل نیست که مشتاق شنیدن خبر کشته شدن یحیی السنوار رئیس حماس در نوار غزه یا محمد الضیف فرمانده گردان‌های القسام نباشد اما روند جنگ و اولویت‌های آن نباید تابع اهداف شخصی نتانیاهو باشد.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی اضافه کرد: خود نتانیاهو و همچنین افسران ارشد ارتش می‌دانند که تصرف رفح هیچ اهمیتی در ارتباط با منافع استراتژیک اسرائیل ندارد.

اولمرت همچنین گفت: نابود کردن گردان‌های حماس در رفح به دور از شرایط کنونی یک هدف مهم است، زیرا چنین هدفی مستلزم ماه‌ها نبرد طولانی است که منجر به کشته شدن هزاران فلسطینی خواهد شد؛ امری که اعتبار باقی مانده (رژیم) اسرائیل در سطح بین‌المللی را نابود خواهد کرد.

وی افزود: تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند و به صدور حکم دستگیری رهبران و افسران اسرائیلی منجر خواهد شد.

این مقام سابق رژیم صهیونیستی همچنین، تاکید کرد: نتانیاهو در داخل حبابی جدا از واقعیت زندگی می‌کند زیرا به خود و دیگران در درون آن حباب می‌گوید که برای ادامه حیات (رژیم) اسرائیل می‌جنگد و ماموریت تاریخی او مقابله با جهان برای دفاع از اسرائیل در برابر همه است که می‌خواهند آن را نابود کنند.

اولمرت گفت: نتانیاهو از مدت‌ها قبل فکر کردن درباره آنچه برای اسرائیل، آینده و منافع راهبردی آن بهتر است را متوقف کرده و روی آینده سیاسی خود متمرکز شده است.

وی افزود: درک این نکته حائز اهمیت است که (رژیم) اسرائیل در این رویارویی پیروز بیرون نخواهد آمد و صحبت‌های فخرآمیز درباره پیروزی مطلق نشان دهنده حماقت و غرور و اساساً تلاشی برای فرار از محاکمه است.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در پایان از صهیونیست‌ها خواست تا با حضور میلیونی در خیابان‌ها، گروه نتانیاهو، ایتمار بن‌گویر و بزالل اسموتریچ را محاصره کنند؛ گروهی قانون‌گریز که اسرائیل را به سمت فروپاشی سوق می‌دهند.

دیگر خبرها

  • فاشیسم با یک سلاح جدید بازگشته است: نظریه توطئه!
  • به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد/ تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • اتهام‌زنی آمریکا به ما درباره حمله سایبری به اروپا دروغ است
  • نویسنده اسرائیلی: پیروزی در رفح در انتظار ما نیست/ نتانیاهو از ترس فلج شده است
  • آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود
  • تصاویر جنجالی بی‌احترامی اردوغان به نخست وزیر هلند