Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:49:04 GMT

هشدار سران قوا درباره توطئه ناامیدسازی مردم

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۴۱۳۸

هشدار سران قوا درباره توطئه ناامیدسازی مردم

تهران-ایرنا-مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در کنار رصد تحولات خاورمیانه مهمترین محورنشست های روسای قوای سه گانه طی هفته های گذشته بوده است. نشست هایی که به نظر می رسد در شرایط کنونی برای رفع دغدغه های داخلی و تعیین استراتژی خارجی ضروری تر از همیشه به نظر می رسد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا ، سلسله نشست های سران سه قوه در راستای هماهنگی مواضع و تسریع در پیشرفت امورکشور، این بار به ریاست آیت الله «صادق آملی لاریجانی» رییس قوه قضاییه برگزار شد و روز گذشته کلیاتی از آن رسانه ای شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهمترین محور نشست مشورتی روسای سه قوه تحرکات منطقه ای و اهمیت هوشیاری در برابر توطئه های بیگانه بود. این نشست و اظهارات رییس جمهوری پس از پایان آن در روزنامه های چاپ امروز یکشنبه21 آبان ماه مورد توجه قرار گرفت. حضور کشورهای اروپایی در ایران پس از توافق برجام و تحولات عربستان و لبنان هم از دیگر محورهای مورد توجه در روزنامه های امروز بود.

**تکاپوی نظام اجرایی کشور برای حل مشکلات سپرده گذاران
دومین جلسه سران قوا از زمان آغاز به کار دولت دوازدهم روز گذشته به میزبانی قوه قضاییه برگزار شد. حجت‌الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری، آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه و «علی لاریجانی» رییس مجلس در این نشست درباره مهم‌ترین مسائل کشور و منطقه، به ویژه تحرکات اخیر عربستان سعودی و مسأله سپرده‌گذاران، گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند.
روزنامه «ایران» در گزارش خود از نشست سران سه قوه به اظهارات رییس جمهوری پس از این نشست پرداخت نوشت: رئیس جمهوری در پایان این جلسه، درباره اهداف برگزاری جلسه سران سه قوه گفت: بسیاری از مسائل در دستگاه اجرایی یا قضایی یا مقننه مورد بررسی قرار می‌گیرند که به هم مرتبط هستند و چنانچه به طور طبیعی و عادی مورد رسیدگی قرار بگیرند، چه بسا نیازمند زمان بسیار طولانی است و این به نفع کشور نیست. لذا در جلسه رؤسای قوا چنین مسائل مهمی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصمیماتی اتخاذ می‌شود که سرعت عمل را بیشتر کند. روحانی خاطرنشان کرد که بعضی از تصمیماتی که در سایر جلسات از جمله جلسه شورای عالی فضای مجازی نیز اتخاذ می‌شوند، نیاز است که در جلسات سران قوا درباره عملیاتی و اجرایی شدن آن تصمیم‌گیری شود که جزو مباحث امروز نیز بود.
«‌توافق 3 رئیس» عنوان گزارش روزنامه «شرق» از نشست روسای قوا است که در بخش هایی از آن می خوانیم: هر چند سال یک ‌بار، بحث جدایی و پیوند برخی وزارتخانه‌های خاص مطرح می‌شود. همین چند وقت پیش، درست قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری هم دوباره جدایی چند وزارتخانه در قالب کلیات برنامه ششم روی میز نمایندگان قرار گرفت که البته رأی نیاورد. همین شد که به گفته برخی از منابع خبری، چینش وزرا کمی با تغییر مواجه شد. حالا دیروز در جلسه رؤسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه، دوباره تغییرات اساسی در ساختار دولت مطرح شد و با اندک تغییراتی، توافق بین هر سه قوه شکل گرفت.
آن‌گونه که عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خبر داده توافق‌ها گسترده است. او گفته که «در این جلسه علی لاریجانی و حسن روحانی رؤسای قوای مقننه و مجریه به بحث و بررسی درباره ایجاد تغییرات در ساختار دولت پرداختند و به توافقات ضمنی در‌این‌باره رسیدند». رئیس کمیسیون اجتماعی از ریز جزئیات هم خبر داده است. او افزود: «براساس این توافق وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و امور راهداری تقسیم می‌شود و سازمان شهرداری‌ها از وزارت کشور به وزارت مسکن منتقل خواهد شد. همچنین براساس این توافق بنا شد تا امور مربوط به برق از وزارت نیرو جدا و به وزارت نفت ملحق شود و نام وزارت نفت به وزارت انرژی تغییر کند».
روزنامه «آرمان» با اشاره به محورهای اظهارات روسای قوا در نشست، سخنان رییس جمهوری را بازتاب داد و نوشت: رئیس جمهور در پایان جلسه سران قوا و در جمع خبرنگاران درباره اهداف برگزاری جلسه سران سه قوه گفت که بسیاری از مسائل در دستگاه اجرایی یا قضائی و یا مقننه مورد بررسی قرار می‌گیرند که بهم مرتبط هستند و چنانچه به طور طبیعی و عادی مورد رسیدگی قرار بگیرند، چه بسا نیازمند زمان بسیار طولانی است و این به نفع کشور نیست.
لذا در جلسه روسای قوا چنین مسائل مهمی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصمیماتی اتخاذ می‌شود که سرعت عمل را بیشتر کند. روحانی خاطرنشان کرد که بعضی از تصمیماتی که در سایر جلسات ازجمله جلسه شورای عالی فضای مجازی نیز اتخاذ می‌شوند، نیاز است که در جلسات سران قوا در خصوص عملیاتی و اجرایی شدن آن تصمیم‌گیری شود که جزو مباحث امروز نیز بود. روحانی تسریع کرد که سرعت تصمیم گیری در برخی مسائل مهم، از اهداف نشست سران قواست.
رئیس جمهور با بیان اینکه در جلسه امروز امیدواری مردم کشورمان نسبت به‌آینده کشور، شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مورد تاکید قرار گرفت، گفت: همه‌رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، گردانندگان فضای مجازی و تریبون‌های مختلف، باید متوجه‌این نکته مهم باشند که تصمیم و هدف قدرت‌های بزرگ به‌ویژه آمریکا و آنچه در منطقه شاهدیم نسبت به‌ایران، نهایتا برای این است که مردم را به آینده ناامید و کم‌امید کرده و در فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها دچار تردید کنند؛ لذا همه باید هوشیار باشند که در زمین دشمن بازی نکرده و در این دام نیفتند.
روزنامه «جوان» در گزارش خود از جلسه سران قوا با اشاره سخنان رییس جمهوری درباره هوشیاری همگان و پرهیز از بازی در زمین دشمن، آورد: به فاصله کمتر از سه هفته از دیدار سران سه قوه که هشتم آبان و به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، رؤسای سه قوه روز گذشته بازهم در نشستی مشترک به میزبانی قوه قضائیه درباره مهم‌ترین مسائل کشور و منطقه با هم گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. در این جلسه گرچه همچون جلسه گذشته درباره مسائل داخلی کشور از جمله امنیت اقتصادی، شرایط سیاسی و فرهنگی کشور و برخی مشکلات مردم بحث و گفت‌وگو شد، لیکن تحولات منطقه و توطئه‌های دشمن برای بی ثبات‌سازی منطقه از جمله مسائل مهمی بود که درباره آن همفکری شد. از این رو بود که رئیس‌جمهور در پایان این نشست همگان را به این مهم توجه داد که در چنین شرایطی «باید هوشیار باشند که در زمین دشمن بازی نکرده و در این دام نیفتند.»
روزنامه «تجارت» درباره تصمیم سران سه قوه برای حل مشکل سپرده گذاران نوشت: روحانی، بررسی موضوع مالباختگان موسسات اعتباری را یکی دیگر از جلسات سران سه قوه برشمرد و گفت که در این خصوص اولاً اینکه پیش از این مجوز چنین مؤسساتی را دستگاه‌های مختلف می‌دادند، لذا اگر از این به بعد، این مؤسسات صرفاً از بانک مرکزی مجوز بگیرند و کاملاً مراقبت و نظارت شود، بخش بزرگی از مشکلات حل و فصل خواهد شد.
رییس جمهور اضافه کرد که در برخی از موارد هم مؤسساتی دچار مشکلاتی شده و مردم گرفتار شدند، از این‌رو تصمیم بر این شد که نمایندگان روسای سه قوه این مسأله را پیگیری کنند تا هر چه سریع‌تر حل و فصل شود. روحانی گفت: اگر مؤسسات دچار مشکلاتی شدند، ضمن اینکه وظیفه داریم مشکلات مردم را برطرف کنیم؛ ‌از طرف دیگر بانک مرکزی هم محذوراتی دارد و نمی‌توان گفت که از پول بانک مرکزی برای حل این مشکلات استفاده کند. البته برای این مسایل می‌توان اعتباراتی در نظر گرفت، ضمن اینکه در این زمینه سه قوه باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.
رییس جمهور اظهارداشت: گشایش‌هایی از جلسه قبلی سران سه قوه در این خصوص ایجاد شده و گام‌های خوبی برداشته شده است و ان‌شاء‌الله در این گام‌ها تسریع خواهد شد. برای آینده نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود و مردم هم مراقبت کنند و سرمایه خود را به بانک‌ها و مؤسساتی که کاملاً معروف و مورد اعتماد هستند، بسپارند و در خصوص مؤسساتی که به ارایه سودهای بالا تشویق می‌کنند، تردید داشته باشند.
روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارش خود به بخشی از سخنان رییس جمهوری درباره تحولات خاورمیانه اشاره کرده و آورده است: دکتر روحانی با اشاره به اینکه بحث و بررسی در مورد مسایل منطقه‌ای از دیگر مباحث جلسه بود، اظهار داشت: مردم منطقه موفقیت‌های بسیار بزرگی به دست آوردند این در حالی است که در خرداد سال 93، ‌شاهد بودیم که تروریست‌ها در عراق جولان داده و داعش شهر بزرگ موصل را تصرف کرد. این خطر برای کل عراق از جمله بغداد نیز متصور بود و در سوریه نیز همین شرایط جریان داشت، اما امروز مردم عراق، سوریه و لبنان با پشتیبانی ارتش‌های خود و حمایت‌های کشورهای دوست و بویژه جمهوری اسلامی ایران توانستند تقریباً از این مشکلات رهایی یابند و مساله تروریسم در حال پایان یافتن است و دیگر شهری در اختیار داعش و تروریست‌ها نیست و در آینده نزدیک بساط اینها جمع خواهد شد.
رئیس جمهور گفت که از سوی دیگر به دنبال تجزیه‌طلبی و بر هم زدن مرزهای جغرافیایی در منطقه برآمدند که در این مسیر هم ناموفق بودند. لذا امروز شاهد موفقیت‌های بزرگی در سطح منطقه هستیم و با این موفقیت‌ها طبیعی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی و اذناب آن ناراحت و عصبانی باشند.
دکتر روحانی افزود در مساله یمن سال‌هاست که مردم فقیر این کشور را بمباران می‌کنند و بیماری وبا شیوع پیدا کرده و مردم در قحطی و گرسنگی بسر می‌برند و فضای دریا و هوا را برای کمک به مردم این کشور بسته‌اند و این غیرقابل تحمل است.
در روزنامه خراسان هم می خوانیم: روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که امیدواری مردم درباره آینده کشور، شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از موضوعات این جلسه بوده، اظهار کرد که همه رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، گردانندگان فضای مجازی و تریبون‌های مختلف، باید متوجه این نکته مهم باشند که تصمیم و هدف قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا و آن چه در منطقه شاهدیم راجع به ایران، در نهایت برای این است که مردم را به آینده ناامید و کم‌امید و در فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها دچار تردید کنند؛ بنابراین همه باید هوشیار باشند که در زمین دشمن بازی نکنند و در این دام نیفتند. وی با بیان این که در خرداد سال 93 تروریست‌ها در عراق جولان دادند و داعش شهر بزرگ موصل را تصرف کرد، افزود: مسئله تروریسم در حال پایان یافتن است و دیگر شهری در اختیار داعش و تروریست‌ها نیست و در آینده نزدیک بساط آن ها جمع خواهد شد.
رئیس جمهور گفت: از سوی دیگر به دنبال تجزیه‌طلبی و بر هم زدن مرزهای جغرافیایی در منطقه برآمدند که در این مسیر هم ناموفق بودند. بنابراین امروز شاهد موفقیت‌های بزرگی در سطح منطقه هستیم و با این موفقیت‌ها طبیعی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی و اذناب آن ها ناراحت و عصبانی باشند.

**حضور پسابرجامی اروپا در ایران
«فیل هوگان» کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا روز گذشته با معاون اول رییس جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و فعالان بخش خصوصی دیدار کرد. «اسحاق جهانگیری» معاون اول دولت در این دیدار بر ضرورت توسعه همه جانبه همکاری های ایران و اروپا تاکید کرد.
امضای تفاهم نامه های همکاری و قراردادهای تجاری در حضور «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی از دستاوردهای سفر هوگان به ایران بود. برخی از روزنامه های چاپ امروز با اشاره به این دیدارها، آینده همکاری های ایران و اروپا در دوران پسابرجام را مورد تحلیل قرار دادند.
« 40شرکت برتر غذایی اروپا در تهران» عنوان گزارش روزنامه ایران است که به رایزنی های فشرده هیأت 70 نفره اروپایی با بخش خصوصی صنایع غذایی ایران پرداخته است. در بخش هایی از این گزارش می خوانیم: ورود هیأت اقتصادی 70 نفره اروپا در تهران خیلی از شرکت‌های داخلی را بر آن داشت تا شال و کلاه کنند و برای مذاکره با شرکت‌های میهمان در ایران برنامه‌ریزی کنند.
ورود هیأت اقتصادی 70 نفره اروپا در تهران خیلی از شرکت‌های داخلی را بر آن داشت تا شال و کلاه کنند و برای مذاکره با شرکت‌های میهمان در ایران برنامه‌ریزی کنند. اگر بخواهیم نیم نگاهی به آمار تجارت محصولات غذایی و کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا داشته باشیم شاخص‌ها نشان می‌دهد که صادرات مواد غذایی از ایران به اتحادیه اروپا افزایش یافته و از طرفی واردات هم در مسیر کاهش بوده است.در سال 2016 حدود 685 میلیون دلار محصولات غذایی و کشاورزی از ایران به اتحادیه اروپا صادر شده است که رشد 22 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌‌دهد.این در حالی است که میزان واردات از اتحادیه اروپا در مدت مشابه 2 میلیارد و 16 میلیون دلار بوده (14 درصد کاهش) است.
ایران همچنین در سرمقاله خود به قلم «کاوه زرگران» رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران به پیام برجامی اروپا از تهران به ترامپ اشاره کرده و نوشته است: وقتی توافق برجام بین ایران و کشورهای 1+5 منعقد شد، هیأت‌های اقتصادی بزرگی از کشورهای اروپایی به ایران آمدند. در این میان برخی‌ها نگاه بدبینانه داشتند که کشورهای اروپایی تنها به فکر در اختیار گرفتن بازار ایران هستند و نمی‌توان با هیچ کدام از آنها به سرمایه‌گذاری و تولید مشترک رسید. ولی این تفکر عمر طولانی نداشت چرا که اروپاییان به این نتیجه رسیدند که ایران باوجود تمام تبلیغات منفی، کشوری با پتانسیل بالا است. از طرفی حضور شرکت‌های اتحادیه اروپا در ایران نشانه دیگری هم دارد و آن اینکه اروپایی‌ها به برجام پایبند هستند و حملات ترامپ رئیس جمهوری امریکا هیچ تأثیری بر تصمیم‌گیری آنها ندارد. رفت وآمد شرکت‌های اروپایی نشان می‌دهد که آنها به این نتیجه رسیدند که همکاری با ایران برای آنها نیز سودمند است و تجارت جهانی تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار نمی‌گیرد.
روزنامه شرق در گزارش خود به نقل از جهانگیری از تاسیس ‌دفتر اتحادیه اروپا در تهران خبر داد و نوشت: معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به پیشنهاد کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا برای تأسیس دفتر این اتحادیه در تهران جهت پیگیری توافقات، تصریح کرد: «تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران می‌تواند به توسعه روابط کمک کند و این موضوع در حال حاضر در دستور کار وزارت امور خارجه ایران قرار گرفته و در حال بررسی است».
جهانگیری با تأکید بر اینکه در ایران علاقه‌مندی سیاسی برای توسعه روابط با اتحادیه اروپا به‌صورت جدی وجود دارد، به زمینه‌های همکاری در بخش‌های مختلف و وجود ظرفیت‌های فراوان برای توسعه مناسبات در حوزه‌های انرژی، صنعت، کشاورزی و خدمات اشاره و خاطرنشان کرد: «با وجود این ظرفیت‌ها، می‌توان ده‌ها میلیارد دلار پروژه مشترک برای همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا تعریف کرد و مهم این است که طرفین برای اجرای توافقات اراده جدی داشته باشند تا توافقات فقط در حد گفت‌وگو و امضا باقی نماند».
روزنامه «جهان صنعت» در گزارش خود از حضور هیات اروپایی در تهران، آورد: با اینکه محتاط بودن اروپایی‌ها باعث شده ایران نتواند آن‌طور که باید و شاید از مزایای برجام به نفع خود استفاده کند اما به نظر می‌رسد که فاز جدیدی در روابط تجاری و اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا در حال شکل‌گیری است‌.
در این راستا کمیسیونر اتحادیه اروپا و هیات همراه، محمود حجتی را در وزارت کشاورزی ملاقات کردند که براساس آن تفاهمنامه مشترکی بین شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران و فدراسیون ملی تولیدکنندگان بذر ذرت و سورگوم به عنوان طرف فرانسوی منعقد شد که تا تاریخ 31 ژوییه سال 2021 معتبر است و همکاری مشترک در زمینه‌ توسعه پایدار ذرت و کشت سورگوم به واسطه توسعه واریته‌های مختلف، هیبریدها و اجرای اقدامات حمایت فنی از جمله چارچوب‌های تفاهمنامه‌ای مذکور است‌.
محمود حجتی در دیدارش با فیل هوگان، کمیسیونر اتحادیه اروپا و هیات همراه، اظهار کرد: مشکلی برای واردات گوشت قرمز از اتحادیه اروپا نداریم به شرط اینکه محصول مورد تایید سازمان دامپزشکی قرار گیرد، می‌تواند با گوشت قرمز وارداتی از برزیل رقابت کند‌. البته در مورد واردات لبنیات از اتحادیه اروپا باید بگویم که در سفرهایی که به کشورهای اروپایی داشتم شاهد اعتراض و تجمعات تولیدکنندگان لبنیات بوده‌ام که با مشکل بازار برای محصول‌‌شان مواجه بودند و همین مشکل در ایران وجود دارد که آن را حل کرده‌ایم و دیگر اعتراضی وجود ندارد‌.
روزنامه جمهوری اسلامی هم نوشت: در نشست مشترک دیروز وزیر جهاد کشاورزی و کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا در تهران بر ادامه همکاری این اتحادیه با ایران تاکید شد. در این نشست، 'فیل هوگان' کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا خواستار دستیابی به راهبرد برد-برد میان ایران و اروپا شد و اطمینان داد که اتحادیه اروپا قاطعانه همکاری‌های خود را با ایران در چارچوب برجام ادامه می‌دهد و برای ادامه همکاری سایر کشورها با ایران نیز تلاش خواهد کرد.
وی به موانع بانکی برای توسعه همکاری اتحادیه اروپا و ایران اشاره کرد و اظهار داشت: به نفع دو طرف است که محدودیت‌های بانکی برطرف شود. هوگان افزود که برای پیشبرد سریعتر همکاری‌های بلند مدت و میان مدت میان دو طرف، باید استانداردهای یکنواخت و شفافیت و ثبات در قوانین در زمینه ایمنی مواد غذایی داشته باشیم. وی با بیان این که اتحادیه اروپا برای انتقال نوآوری‌ها به ایران هیچ محدودیتی ندارد، تصریح کرد: ما آماده تبادل دانش و فناوری با ایران هستیم.
«روز تاریخی ایران و اروپا» عنوان گزارش روزنامه «شهروند» از سفر هیات اروپایی به ایران است. در بخش هایی از این گزارش می خوانیم: دیروز حدود 40 شرکت از 19 کشور اروپا در تهران حاضر بودند تا ظرفیت‌های همکاری با ایران را بررسی کنند.
به گفته فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا، دیروز یک روز تاریخی بین اتحادیه اروپا و ایران در حوزه کشاورزی بود، چون نخستین کنسرسیوم کشاورزی این اتحادیه به ایران آمد و شرکت‌های اروپایی با شرکت‌های ایرانی مذاکراتی برای گسترش تجارت بین ایران و اروپا را کلید زدند. این شرکت‌ها در بخش‌هایی مثل لبنیات، گوشت، سبزیجات، شکلات، دانه‌های گیاهی برای خوراک دام و سایر موارد غذایی فعال هستند و می‌توانند زمینه‌های همکاری مناسبی برای فعالیت مشترک با کشورمان داشته باشند. نشستی که منجر به امضای دو تفاهمنامه بین ایران و اتحادیه اروپا شد. تفاهمنامه برای تولید بذر بین شرکت‌های ایرانی و فرانسوی و تفاهمنامه بین اتحادیه اروپا و فدراسیون صنایع غذایی که به نوعی نخستین گام‌های عملی در حوزه کشاورزی و غذا به حساب می‌آید.

**تحلیل تحولات خاورمیانه از عربستان تا لبنان
بررسی تحولات داخلی عربستان و اتهام زنی های منطقه ای سعودی ها در کنار پیگیری تازه ترین تغییرات لبنان پس ازاستعفای «سعد حریری» نخست وزیر، از مهمترین محورهای بازتاب یافته در روزنامه های چاپ امروز بود. مواضع سعودی علیه ایران و گمانه زنی ها درباره آینده سیاسی لبنان کانون خبر و تحلیل در روزنامه ها بود.
روزنامه ایران در گزارشی نوشته های «چاس فریمن» سفیر پیشین امریکا در عربستان و «جان کریاکو» کارشناس ضد تروریسم پیشین سیا درباره اصلاحات دربار سعودی را بازتاب داد.
در بخشی از یادداشت فریمن می خوانیم: در جامعه‌ای که مبتنی بر دانش و اقتصاد صنعتی است نمی‌توان نیمی از جامعه را که زنان هستند، نادیده گرفت. عربستان سعودی درک کرده که دیگر نفت نمی‌تواند منبع قابل اعتمادی برای کسب درآمد در آینده باشد و باید تغییر مسیر دهد. در نتیجه، باید پیش شرط‌های آن را نیز فراهم کرد که یکی از آنها ایجاد فضای بازتر برای زنان است.
کریاکو هم درباره اصلاحات عربستان معتقد است که دولت عربستان سعودی درباره سعودیزه کردن اقتصاد از دهه 80 میلادی به این سو صحبت کرده است. عربستان سعودی مدعی شده است، سیاستی برای اخراج کارگران خارجی و به کارگیری سعودی‌ها اجرایی می‌کند. این سیاست اما همراه با شکست بوده‌است. آزادسازی اقتصادی نیز چیزی را تغییر نخواهد داد مگر آن که سعودی‌ها اصل انتخاب براساس شایستگی را در تمامی کارها به‌رسمیت بشناسند.
در سرمقاله روزنامه اعتماد به قلم «عباس عبدی» تحلیلگر مسائل سیاسی به واکنش ایران در برابر اتهام زنی های عربستان اشاره شده و امده است: برداشت تحلیلی از وضعیت عربستان و سیاست‌های توسعه‌طلبانه و نوسازی آن این است که به احتمال زیاد با بحران مواجه خواهد شد. البته عربستان خواهد کوشید از طریق برجسته کردن دشمن خارجی عوامل مزاحم داخلی و حتی منطقه‌ای را خنثی کند.
از این رو پیشنهاد تحلیلی بنده به سیاستگذاران خارجی کشور این است که خیلی نگران اقدامات عربستان نباشند. لزومی ندارد که درگیر مناقشات عربستان شوند، این رژیم دیر یا زود با وضعیتی مواجه خواهد شد که از رفتار کنونی‌اش پشیمان می‌شود. برداشت جامعه‌شناختی از جامعه عربستان ما را به این واقعیت رهنمون می‌کند که ادامه این راه با بحران مواجه می‌شود پس دلیلی ندارد که ما وارد این بازی شویم و هزینه بدهیم این میوه دیر یا زود رسیده شده و سقوط خواهد کرد.
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «خاورمیانه غرش طوفان از‌لبنان» به تحولات لبنان پرداخته و نوشته است: اکنون در فقدان ارزش‌های وجودی یک عقل سیاسی متعارف، جامعه بین‌المللی در نگرانی عمیقی فرو رفته و از خود سوال می‌کند:«بالاخره چه خواهد شد؟».
برخی منابع سیاسی و دیپلماتیک مقیم بیروت در پاسخ به‌این سوال که آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنند و آیا واقعا باید منتظر وقوع یک جنگ جدید در خاورمیانه باشیم، می‌گویند:«نبرد مستقیم کلاسیک ومتعارف میان ایران و عربستان در خلیج فارس تقریبا غیرمحتمل است.ایرانی‌ها با هوش‌تر از آنند که در این تله خود را گرفتار کنند. اما به همان نسبت در لبنان کاملا محتمل به نظر می‌رسد. نه به‌این دلیل که تهران خواهان آن است بلکه به‌این علت که ریاض مصرانه و برای شکست بن بست فعلی مخاطره آمیز آن را دنبال می‌کند.
به باور من دیدگاه‌های این محافل عربی تا حدود زیادی منعکس کننده واقعیت شرایط آتی است. باز شدن جبهه جدید لبنان در جنگ‌های نیابتی 6 سال گذشته دو کشور تقریبا به امری قطعی تبدیل شده است. کما اینکه دبیر کل حزب‌ا... لبنان روز جمعه در بیروت گفت طبل‌های جنگ در بیروت با حمایت عربستان و توسط اسرائیل به صدا درآمده است. به گفته سیدحسن نصرا... این نه یک تحلیل که یک خبر موثق است.
در روزنامه «رسالت» هم درباره تحولات لبنان می خوانیم: درپی عدم بازگشت نخست‌وزیر مستعفی لبنان به بیروت، رئیس‌جمهوری این کشور ضمن هشدار به سعودی اعلام کرد اگر حریری تا یک هفته دیگر به لبنان بازنگردد، از طریق شورای امنیت برای بازگشت او اقدام خواهد کرد.
«میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان تحرکات خود درخصوص استعفای «سعد الحریری» و عدم بازگشت او به لبنان را در چند روز آینده افزایش خواهد داد. این روزنامه در گزارش نوشته است: اگر نخست‌وزیر مستعفی به زودی به بیروت باز نگردد میشل عون شکایتی را در این زمینه به شورای امنیت ارائه خواهد داد.
روزنامه الجمهوریه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عون در دیدارهایی که با هیأت‌های دیپلماتیک در بیروت داشته به آنها اطلاع داده که او تنها یک هفته دیگر صبر خواهد کرد تا حریری به کشور بازگردد و اگر این اتفاق نیفتد او شکایتی به شورای امنیت در این زمینه تقدیم خواهد کرد و تلاش‌های بین‌المللی هم برای حمایت از لبنان در این زمینه وجود دارد.

**پژوهشم**9402** 1601**تنظیم: لیلا واحدی**انتشار:شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۴۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: امریکا و اسرائیل برای منحرف کردن افکار عمومی از رخدادهای اخیر به دنبال ایجاد مسئله در ایران هستد.   صهیونیست‌ها و دولت آمریکا اگر بتوانند در ایران جریان پرسروصدائی که خوراک تبلیغاتی رسانه‌های غربی و صهیونیستی برای مشغول کردن افکار عمومی شود به وجود بیاورند، به هدف خود نزدیک خواهند شد.   جنایتکاران بین‌المللی همواره جنایاتشان را در زمان‌هائی مرتکب می‌شوند که افکار عمومی جهانی به چیزی مشغول باشد. اکنون بایدن و نتانیاهو به چنین چیزی بشدت نیازمند هستند. آنها در ایران عناصر نفوذی زیادی دارند که وظیفه اصلیشان جریان سازی‌های مصنوعی برای مشغول ساختن مردم به درگیری با همدیگر و جلب کردن توجه افکار عمومی بین‌المللی به این درگیری است.   متأسفانه موضوعات بهانه‌ساز که بتوانند ابزاری برای عناصر نفوذی جهت جریان‌ سازی‌های مصنوعی شوند این روزها در کشور ما کم نیستند. همه باید حساسیت زمان را درک کنند و راه‌ها را بر عناصر نفوذی ببندند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی
  • هشدار صنعاء نسبت به توطئه‌های آمریکا برضد یمن
  • هشدار جدی درباره نقشه جدید نفوذی‌ها در ایران
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • هشدار حماس درباره توطئه‌های صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی
  • هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا