Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@08:57:39 GMT

ناخرسندی عربستان از نفوذ منطقه ای ایران

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۴۶۱۶۰

ناخرسندی عربستان از نفوذ منطقه ای ایران

تهران- ایرنا- روزنامه های امروز ضمن اشاره به استعفای سعد حریری و حمله موشکی انصارالله یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض؛ رفتارهای منطقه ای ولیعهد جدید عربستان را در این زمینه، واکنشی به افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه توصیف کردند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، رفتارهای جدید سعودی ها در منطقه، راهپیمایی شکوهمند شیعیان جهان در اربعین حسینی و توقیف دو روزه روزنامه کیهان، از محورهای خبری و تحلیلی در روزنامه های امروز شنبه 20 آبان ماه 1396 بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** ارزیابی سیاست جدید عربستان در منطقه
به دنبال استعفای سعد حریری از سمت نخست وزیری لبنان در خاک عربستان سعودی و بالا گرفتن زمزمه ها پیرامون حمله احتمالی عربستان و رژیم صهیونیستی به لبنان برای رویارویی با حزب الله، روزنامه ها به ارائه گزارش ها و تحلیل هایی در خصوص رویکرد تازه عربستان در منطقه و در قبال ایران پرداختند.
روزنامه «ایران» در یادداشتی با عنوان «بازی تازه عربستان در جهان عرب»، نوشت: چگونگی و عمق تلاش‌های ریاض در فضای جدید مناسبات بین‌المللی در منطقه تابع مؤلفه‌ای به نام افزایش نفوذ ایران در حوزه‌های امنیتی و ژئوپلیتیکی عربستان پس از انقلاب‌های عربی است. «گستردگی حضور ایران» و «اهمیت همه جانبه مناطق تحت نفوذ تهران برای ریاض» دو عنصر تأثیرگذار جهت نوع تعامل سعودی‌ ها در این مناطق و حتی مقابله به مثل در سایر مناطق است و می‌توان ادعا کرد، عمده تناسب‌سازی ریاض با وجود ایجاد تنش‌های سیاسی در داخل و مرزهای عربستان، معطوف به این مورد است.
ایران افزود: در شرایط فعلی شاید بتوان مهم‌ترین جغرافیای مورد اهتمام ریاض را لبنان دانست که فعلاً خود را در قالب حذف یا حداقل تضعیف حزب‌الله از صحنه بازیگری و تأثیرگذاری معادلات این کشور و حتی منطقه نشان می‌دهد تا جایی که می‌توان یکی از دلایل مجبور ساختن سعد حریری برای استعفا از نخست‌وزیری این کشور، از سوی سعودی‌ها را عدم موفقیت وی در تحقق اهداف مورد انتظار ریاض یعنی مهار نفوذ ایران و تضعیف حزب‌الله تفسیر کرد.
روزنامه «اعتماد» هم در یادداشتی با عنوان «ضرورت گفت‌وگوی داخلی دربرابر تهدید خارجی»، نوشت: با شکست داعش در عراق و سوریه از طرفی و لغو تجزیه کردستان عراق از سوی دیگر ایران در موقعیت کم‌نظیر تاریخی در منطقه قرار گرفته است و بر همین اساس می‌توان تحولات جدید خاورمیانه را مورد ارزیابی قرار داد. رژیم سعودی رشته‌های خود را پنبه می‌بیند و اسراییل احساس می‌کند دیگر هیولایی مثل داعش وجود ندارد که ملت‌های منطقه را به خود مشغول کند. ماجرای استعفای نخست‌وزیر لبنان یک بحران تحمیلی است تا غرب آسیا دوره‌ای از آرامش و ثبات را تجربه نکند. در این میان کاملا روشن است که دشمنان و رقیبان ایران به ‌شدت عصبانی هستند و گاهی تعادل معمول خود را از دست می‌دهند و این احتمال وجود دارد که خیره‌سری کنند و ماجرایی بیافرینند.
اعتماد در ادامه با طرح این سوال که با این اوصاف ایران چگونه می ‌تواند از دام بلا برهد و توطئه‌های بدخواهان منطقه ‌ای و فرا منطقه ‌ای را با شکست کامل روبه ‌رو سازد؟، اضافه کرد: بهترین گزینه برای کشور مستقلی چون ایران که به هیچ ابرقدرتی باج نمی‌دهد این است که روی پای خود بایستد و با تکیه به ظرفیت‌های خود بر توان و قدرت و استحکام ملی بیفزاید و طمع بیگانگان را برکند.
به نوشته اعتماد، ما برای همدلی و وحدت و ثبات داخلی هیچ کم نداریم و می‌توانیم از طریق تفاهم و تعارف درونزا رکورد جدیدی در مناسبات سیاسی بین همه اقشار جامعه برسیم. اگر امکان گفت‌وگو میان ایران با ٦ قدرت جهانی وجود دارد و می‌توان یک بازی باخت –باخت را به بازی برد –برد تبدیل کرد مسلما این امکان در داخل کشور بیشتر است و با تن دادن به گفت‌وگو و لوازم و ضروریات آن بر اقتدار کشور افزود.
روزنامه «آرمان» هم در یادداشتی با عنوان «عمق استراتژیک ایران و سیاست وارونه عربستان»، نوشت: عربستانی‌ها از راهبرد عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران تقلید وارونه می‌کنند. هرجا ایران حضور دارد، توام با ثبات و مقابله با تروریسم و آفاتی است که آمریکا و متحدانش در منطقه‌ ایجاد می‌کنند. ولی عربستانی‌ها تلقی وارونه‌ای از آن دارند و سعی می‌کنند با استفاده از نفوذ پولی و برخی مناسبات مالی و اقتصادی عمدتا فاسد با مقامات سیاسی منطقه عمق استراتژیکی برای خودشان تعیین کنند، اما آنها برخلاف رویکرد مثبت و ثبات‌زای ایران بیشتر به‌دنبال بی‌ثبات‌سازی هستند و موضوع لبنان در این رابطه قابل تامل است.
آرمان افزود: درست در ایامی که حضور قدرتمند و توام با دعوت ایران در منطقه در سوریه، لبنان و عراق باعث شد که بزرگ‌ترین جریان تروریستی سالیان اخیر، یعنی داعش با شکست مواجه شود، ما می‌بینیم که عربستانی‌ها الان سعی می‌کنند شرایطی منفی را به لبنان تحمیل کنند تا با ناآرام ساختن لبنان به‌نوعی جمهوری اسلامی ایران و متحدان آن را تحت فشار قرار دهند.
روزنامه «شرق» نیز در گزارش نخست خود با عنوان «نه جنگ نه صلح» سخنان «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه درباره ایران در عربستان سعودی را بازتاب داد و به نقل از وی نوشت: مواضع سعودی درباره ایران بسیار تند است.
روزنامه «همدلی» هم در تحلیلی با عنوان «لبنان، گوشت قربانی سعودی ‌ها»، آورد: پس از حمله موشکی انصارالله یمن به فرودگاه ملک خالد ریاض در شنبه، 13 آبان، تنش میان ایران و عربستان به طرز غیرمنتظره‌ای بالا گرفته است. عربستان چنین حمله‌ای را اعلام جنگ ایران علیه خودش عنوان کرد و حق اقدام «تلافی‌جویانه» را برای خود محفوظ دانسته است. این در حالی است که ایران ارسال به موشک یمن را غیرممکن دانسته و هرگونه دست داشتن در این عملیات را رد کرده است.
این روزنامه افزود: در اتفاقی موازی، سعد حریری نیز همان روز در ریاض از نخست‌وزیری لبنان استعفا داد. او در بیانیه خود اتهاماتی علیه ایران و حزب‌الله بیان کرد. ایران و حزب‌الله در مقابل، چنین استعفایی را ناشی از فشار سعودی‌ها دانستند. استعفای حریری سوخت لازم برای حمله عربستان به حزب‌الله را فراهم کرد.
همدلی اضافه کرد: حال بسیاری از کارشناسان از این می‌گویند که با بسته شدن پرونده داعش در منطقه و تثبیت قدرت ایران در منطقه، عربستان با همکاری اسرائیل در حال ایجاد جبهه‌ای جدید علیه ایران، این‌بار در لبنان است. اقداماتی که گویا چندان باب میل اروپا و حتی آمریکا – این متحد بزرگ عربستان و اسرائیل در منطقه – نیست.
در این میان روزنامه «جوان» سخنان روز چهارشنبه «حسن روحانی» رییس جمهوری در جلسه هیات دولت خطاب به سران آل ‌سعود را در یکی از عنوان های خبری نخست خود برجسته کرد و به نقل از وی نوشت: «شاخ قلدرتر از شما را شکستیم، شما که چیزی نیستید»
این روزنامه افزود: این عبارت بخشی از مواضع صریح دکتر روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در واکنش به مواضع ضدایرانی سران آل‌سعود بود که روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت بیان شد.

** نگاه روزنامه ها به راهپیمایی اربعین حسینی
راهپیمایی میلیونی شیعیان جهان در اربعین حسینی، در روزنامه های امروز مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.
روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان «راهپیمایی اربعین؛ جلوه‌گاه وحدت احسان و حماسه»، نوشت: رنگین کمان دل انگیزی که پرتو خورشید حسینی، اربعین هرسال، درخشانتر از سال پیش، در مسیر کربلا می‌آفریند، پدیده بی‌نظیر جامعه بشری در زمان ماست. هیچ جای دیگر جهان نداریم که بیش از بیست میلیون نفر از کشورهای مختلف، هرسال در زمان واحد، با احساسی مشترک، اینچنین پرشور و در هم تنیده، همگام مسیری واحد شوند و هریک به زبان خود، سرودی در این حماسه عظیم انسانی بسرایند و در یک نمایش چند میلیونی، در جغرافیای این دشت کوچک، تاریخ 14 قرن پیش را بازخوانی کنند.
این روزنامه افزود: اربعین، جلوه گاه وحدت، با مغناطیس حسینی است. وحدتی که تنوع‌نژاد و زبان و تفاوت سلیقه سیاسی را هضم می‌کند و نه فقط آشنایان، که ناآشناها را هم گرد هم می‌آورد و پیوند می‌دهد. در این مدار همبستگی، کانون وحدت، حسین بن علی است و شعار وحدت بخش، حماسه مظلومیت و حق‌جویی و ستم ستیزی اوست.
روزنامه شرق هم سخنان رییس ‌جمهوری درباره راهپیمایی اربعین، در جلسه هیات دولت را برجسته کرد و به نقل از وی در عنوان خبری نوشت: «حضور‌ میلیونی در اربعین پیام جدی به توطئه در منطقه است»
این روزنامه به نقل از روحانی افزود: «در روز اربعین جمعیت چند‌میلیون‌ نفری که شاید اجتماع چنین جمعیتی در تاریخ کم‌نظیر و بی‌نظیر باشد، با شکوه و عظمت فراوان برای احترام به سالار شهیدان در کربلا جمع می‌شوند و این در حقیقت احترام به آزادی، آزادگی، ‌ایثار و راه شهادت است. از دولت و ملت عراق، به‌خاطر میهمان‌نوازی‌شان در این ایام صمیمانه تشکر می‌کنم و از ملت بزرگ ایران نیز به‌خاطر اهمیتی که برای این روز قائل هستند، سپاسگزارم. ملت ایران نشان دادند که عاشق اهل بیت(ع) هستند و این عشق نجات‌دهنده و هدایتگر است».
روزنامه «شهروند» نیز از خدمت ‌رسانی هلال ایران در اربعین حسینی (ع) گزارش داد و نوشت: اربعین امسال بیشتر از هر زمان دیگری حضور فعال هلال ‌احمر به چشم همه آمد. درمانگاه‌ ها با تمام توان به زائران خدمات مختلفی را ارایه می‌دادند و مسئولان و داوطلبان این جمعیت در لحظه‌لحظه این مراسم پرشکوه هرساله حضور داشتند. این مراسم به اتمام رسیده است و زائران درحال برگشت به ایران هستند و خدمات جمعیت هلال‌احمر اما هنوز هم ادامه دارد. براساس آخرین آمار اعلام ‌شده به بیش از ٥٨‌هزار تن از هموطنان در مرزهای منتهی به کشور عراق امدادرسانی شده است.
روزنامه «رسالت» هم سخنان «حسن رحیم ‌پورازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره حضور ملیت‌ های مختلف در حماسه اربعین، در جمع زائران حسینی را بازتاب داد و به نقل از وی نوشت: حضور ملیت‌های مختلف در حماسه اربعین جلوه‌ای از بیداری اسلامی است. امام حسین علیه‌السلام بود که بعد از هشت سال جنگ و صدها هزار قربانی توانست میان ایران و عراق این محبت و علاقه را ایجاد کند. خادمی زائران امام حسین علیه‌السلام یک افتخار بزرگ برای آنهاست، این مردم کم‌نظیر بوده و به نظر بنده در این مورد از ملت ایران نیز مهمان ‌پذیرتر و فداکارتر هستند.

** تحلیل ها از توقیف دو روزه کیهان
توقیف دو روزه روزنامه «کیهان» به دلیل تیتری تحت عنوان «شلیک موشک انصارالله به ریاض هدف بعدی، دوبی» که شورای امنیت ملی آن را نافی امنیت ملی ایران دانسته است، امروز مورد انتقاد روزنامه های منتسب به طیف اصولگرا قرار گرفت.
روزنامه «سیاست روز» در سرمقاله خود با عنوان «امنیت ملی و دشمنی ‌های آل ‌سعود»، نوشت: اکنون آل‌ سعود، در حال تخریب و تضعیف امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است، رفتار، سخنان و مواضعی که از سوی مقامات این رژیم علیه ایران اتخاذ می‌ شود، تهدید آمیز، جنگ‌ طلبانه و گستاخانه است. این رژیم نزدیک به 3 سال است که به یمن حمله نظامی‌کرده و در این مدت تاکنون نزدیک به 10 هزار نفر از مردم مظلوم این کشور را به شهادت رسانده و ده‌‌ها هزار نفر دیگر را مجروح کرده است، فاجعه‌ بارتر آن که بیش از 7 میلیون نفر از مردم این کشور به خاطر حملات نظامی سعودی و محاصره این کشور در شرایط قحطی شدید قرار دارند. حال چگونه تیتر یک روزنامه در دفاع از یمن می‌تواند امنیت ملی را به خطر بیندازد در حالی که همه روزنامه‌‌ها و رسانه‌‌های سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران اخبار و گزارش‌‌های خود را منتشر می‌کنند؟! جای سوال دارد.
سیاست روز افزود: برخورد با روزنامه کیهان براساس قانون هر حکمی که صادر شده باشد، لازم‌الاجراست، اما آیا با دیگر موارد نیز چنین برخوردی شده است؟آیا با آنهایی که حضور ایران را در بحران غرب آسیا، به خطر انداختن امنیت ملی دانستند، برخورد شد؟ آیا آنهایی که در روزنامه خود، خبر شهادت سردار همدانی از فرماندهان دوران دفاع‌مقدس در سوریه را اینگونه تیتر زدند؛ «سرتیپ حسین همدانی در سوریه کشته شد» برخورد جدی صورت گرفت؟!آیا آنهایی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی کشور را درباره حکم حصر سران فتنه نمی‌پذیرند و مدام این موضوع را در رسانه‌‌های خود و سخنانشان مطرح می‌کنند، نادیده گرفتن و تضعیف امنیت ملی تلقی نمی‌شود؟!
روزنامه جوان هم در یادداشتی با عنون «امنیت ملی معطل تیتر کیهان مانده بود؟!»، نوشت: کیهان روز دو‌شنبه تیتر یک و گزارش اصلی خود را به حمله موشکی از یمن به عربستان سعودی اختصاص داد و با توجه به جمله سخنگوی انصارالله که «بار‌ها تأکید کرده‌ایم که پایتخت‌های دشمنان در تیررس موشک‌های بالستیک ما قرار دارند» تیتر مذکور را انتخاب کرده بود. تفسیری که از این تیتر شد، گرا دادن کیهان برای حمله بود. جوان افزود: این تفسیر البته خنده‌دار می ‌نمود؛ چه آنکه مطلب کیهان استنباط از نقل قول یمنی‌ها بود و نه تحلیل شخصی؛ و از سویی آیا انصارالله تصمیمات نظامی اش را با خواندن کیهان می‌گیرد؟! جالب اما گره زدن امنیت ملی به تیتر کیهان بود. داخل ایران برخی‌ها آنقدر شلوغ کردند که حتماً تذکر به کیهان، رنگ و بوی برخورد جدی‌ تر و توقیف بگیرد و بعد همان‌هایی که با جمله «پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدان‌» سوت و کف می‌زدند، ذوق زده توقیف کیهان شدند. برخوردی که با کیهان شد البته در ایران به نسبت خطای صورت گرفته، نظیری ندارد؛ توقیف به خاطر تیتر تهدید کشور خارجی آن هم از زبان یک کشور خارجی دیگر واقعاً تاکنون نظیری نداشته است.
روزنامه «رسالت» هم در خبری با عنوان «توقیف کیهان به تسویه حساب سیاسی شبیه است»، به نقل از «حسن کربلایی» نائب ‌رییس انجمن روزنامه‌ نگاران مسلمان، نوشت: توقیف روزنامه کیهان شائبه اتخاذ تصمیمات نادرست با غرض‌ ورزی‌ های سیاسی را در بین مردم افزایش می ‌دهد و دولت باید پاسخگوی رفتارهای ضد روشنگرانه خود در مقابل مردم باشد. مطلب منتشر شده از سوی روزنامه کیهان در دفاع از مردم مظلوم و ستمدیده یمن موجب برخی حواشی و برداشت‌های نامناسب گردید که زمینه توقیف این روزنامه مردمی را فراهم کرد؛ این در حالی است که بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی و روزنامه‌نگاران برجسته بر درستی تیتر کیهان صحه گذاشته‌اند.

پژوهشم**9282**3050**تنظیم:مهتاب افشین نسب** فاطمه دوله
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۴۶۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت‌پرده تغییرات گسترده در ارتش چین

زی‌سان: چین از ایجاد یک واحد جدید در ارتش این کشور خبر داد که در چارچوب تازه‌ترین تلاش‌های چین برای آماده‌سازی «ارتش آزادی‌بخش خلق» در مقابله با چالش‌های جنگ‌های نوین تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، یگان جدید ارتش که «نیروی پشتیبانی اطلاعاتی» نام دارد، در مراسمی با حضور شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین و دیگر مقام‌های ارشد کمیسیون مرکزی نظامی افتتاح شد.

شی که ریاست کمیسیون مرکزی را بر عهده دارد، به افسران حاضر در این مراسم گفت که نیروی پشتیبانی اطلاعاتی یک شاخه جدید استراتژیک در ارتش است و «ستونی حیاتی برای هماهنگی ساخت و اجرای سیستم شبکه‌های اطلاعاتی».

شی خواهان نمایش وفاداری این واحد ارتش شد و از اعضای آن خواست که «با عزم و اراده جدی به دستورات حزب گوش فرا دهند» و اصول و سیستم «رهبری مطلق حزب بر ارتش» را پیاده کنند، تا اطمینان حاصل شود که این نیرو «کاملا وفادار، خالص و قابل اعتماد» است

شینهوا در همین گزارش خبر داده است که «نیروی پشتیبانی استراتژیک»، که روز ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۵ در جریان آخرین تغییر و تحولات اساسی در ارتش تشکیل شده بود، منحل شده و یگان‌های هوافضا و سایبری که تحت فرمان آن بودند، اکنون به صورت موازی با یگان جدید، یعنی نیروی پشتیبانی اطلاعاتی فعالیت می‌کنند.

هم‌زمان وزارت دفاع چین یک نشست خبری در ارتباط با تشکیل واحد جدید برگزار کرد. وو جیان، سخنگوی وزارت دفاع گفت که با اصلاحات جدید، اکنون ارتش خلق چهار نیروی اصلی دارد که نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوایی و نیروی موشکی هستند، و چهار رسته که نیروی هوافضا، نیروی فضای سایبری، نیروی پشتیبانی اطلاعاتی و نیروی مشترک پشتیبانی لجستیک هستند. او افزود که همه این نیرو‌ها تحت رهبری و فرماندهی کمیسیون مرکزی نظامی فعالیت می‌کنند.

وو همچنین گفت که نیروی هوافضا در جهت بهبود «مدیریت بحران‌های فضایی» چین و استفاده صلح آمیز از فضا فعالیت خواهد کرد و افزود که نیروی فضای مجازی به «دفاع از حاکمیت سایبری و امنیت اطلاعاتی کشور» کمک خواهد کرد.

در حالی که اطلاعات زیادی درباره جزئیات وظایف یگان‌های جدید منتشر نشده، روزنامه ارتش چین نوشته است که پیروزی در جنگ‌های نوین «وابسته به اطلاعات» است و «هر کس برتری اطلاعاتی را در دست داشته باشد، ابتکار عمل را در جنگ به دست خواهد گرفت».

نقش فرماندهان واحد سابق در یگان جدید

در حالی که رسانه‌های سرزمین اصلی چین در گزارش‌های خود روی توصیه‌های شی به نیروی پشتیبانی اطلاعاتی تمرکز کرده‌اند، رسانه‌های هنگ‌کنگ بیشتر به فرماندهان و کادر رهبری این نیرو توجه کرده‌اند.

به نوشته روزنامه مستقل مینگ پائو در هنگ کنگ، فرمانده یگان جدید، سپهبد بی یی است که قبلا جانشین فرمانده نیروی پشتیبانی استراتژیک بوده است. ژنرال لی وی هم که پیش از این نماینده سیاسی حزب در همان نیرو بود، سمت خود را در یگان جدید حفظ کرده است.

روزنامه سینگ تائو خاطرنشان کرده است که ژو جیان‌شنگ، فرمانده سابق نیروی پشتیبانی استراتژیک و عضو بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، برای رهبری واحد جدید انتخاب نشده که باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال مطرح شدن نام او در یک رسوایی مربوط به فساد در ارتش شده است.

نگاه قابل توجه این است که لی شانگ‌فو، وزیر دفاع سابق چین، که گفته می‌شود با تحقیقات دولتی در یک پرونده فساد روبرو است، در سال ۲۰۱۶ جانشین فرماندهی نیروی پشتیبانی استراتژیک بوده است.

پایبندی چین به «دریا‌های آینده مشترک»

هم‌زمان در یک رویداد نظامی دیگر در چین، نوزدهمین نشست دوسالانه نیرو‌های دریایی غرب اقیانوسیه، از ۲۱ تا ۲۴ آوریل در شهر بندری کینگ‌دائو برگزار شد.

موضوع این کنفرانس «دریا‌های آینده مشترک» بود و رسانه‌های چین از این فرصت برای تبلیغ درباره مقاصد و نیات صلح‌آمیز ارتش چین در منطقه و انتقاد از فعالیت‌های ارتش آمریکا برای «بر هم زدن ثبات» منطقه استفاده کردند.

به گزارش روزنامه ارتش چین، ژانگ جونشه، کارشناس نظامی و از حاضران در این رویداد گفت که میزبانی چین، بازتابی از این واقعیت است که جامعه جهانی نقش نیروی دریایی چین در تلاش‌ها برای ایجاد یک «جامعه دریایی با سرنوشت مشترک» را به رسمیت شناخته است.

روزنامه ملی‌گرای گلوبال تایمز که وابستگی‌های دولتی دارد، سرمقاله‌های اصلی خود به زبان چینی و انگلیسی را با این سرخط منتشر کرد: «تعهد نیروی دریایی چین، در نشست نیرو‌های دریایی غرب اقیانوسیه مشهود بود».

این سرمقاله می‌گوید: «صلح کلیدواژه نشست امسال و بازتابی از نیت و قصد مشترک اغلب کشور‌های منطقه بود. در شرایطی که بعضی کشور‌های خارج از منطقه مکررا در اقدامات نظامی تحریک‌کننده نقش دارند، حفظ صلح و ثبات منطقه تنها مسئولیت یک یا دو کشور نیست بلکه نیازمند تلاش جمعی از سوی تمام کشور‌های منطقه است.»

رسانه‌ها همچنین غیبت فیلیپین در نشست امسال را هم مورد توجه قرار داده‌اند. ژانگ جونشه، در گفتگو با گلوبال تایمز، منتشر شد، گفت که هدف از غیبت عمدی فیلیپین «جلب توجه بین‌المللی» و «مختل کردن کار نشست» بوده است.

روزنامه هنگ کنگی «ساوت چاینا مورنینگ پست» هم درباره یافته‌های پژوهشکده سوئدی «موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم» گزارش داد، که نشان می‌دهد منطقه شرق آسیا شاهد صرف «بزرگترین مخارج دفاعی در یک دهه گذشته» بوده و کشور‌های منطقه، از جمله تایوان و ژاپن، بودجه‌های نظامی خود را به دلیل مشاهده «قدرت روزافزون نظامی چین» افزایش داده‌اند.

tags # چین سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • پشت‌پرده تغییرات گسترده در ارتش چین
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • خسارات سیل دبی/ چالش جدید ابرپروژه لاین عربستان
  • قدرت و نفوذ ایران در جهان مایه افتخار است
  • ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟! | اسرائیل تنها در صورتی از سلاح اتمی استفاده می‌کند که ....
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • کیهان: دانشگاه‌های آمریکا و اروپا برای پوشش دانشجویان قوانین سختگیرانه دارند؛ چرا ما نداریم؟
  • بررسی تحولات افغانستان در دیدار کاظمی قمی و حکمتیار
  • نکته حائز اهمیت در حمله کوادکوپترهایی که به سخره گرفته شدند