Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-05-02@03:23:18 GMT

تولید نفت و اهمیت روزافزون فناوری

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۹۰۴۷۶

تولید نفت و اهمیت روزافزون فناوری

اوپک در بخشی از گزارش اخیر خود با عنوان "چشم انداز 2040" تأثیر فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین را در آینده صنعت نفت بررسی کرده است که در ادامه ترجمه‌ بخشی از آن می‌آید.

ارتقاء بهره‌وری و فناوری‌های خلاقانه تنها بعد تقاضا را در بازار انرژی تحت تأثیر قرار نمی‌دهند؛ بلکه چندین تحول مهم نیز در بعد تولید ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای نمونه، حفاری جهت‌دار در کنار شکست هیدرولیکی، دسترسی به ذخایر نفتی را که در گذشته غیر اقتصادی تلقی می‌شدند، ممکن کردند. مجموع تجربه فنی و عملیاتی، به ویژه در آمریکا، به احتمال زیاد توسعه بیشتری خواهد یافت و بهره‌وری در حفاری و شکست هیدرولیکی را ارتقا می‌دهد و هزینه تولید را پایین می‌آورد.

با وجود انتقادها از این فناوری به دلیل آسیب رساندن به محیط ریست با مواد شیمیایی مورد استفاده برای شکست هیدرولیکی و خنک‌سازی و یا سوزاندن ناقص گازهای همراه، تحولات اخیر فناوری این چالش‌ها را مورد توجه قرار داده‌ و انتظار می‌رود در آینده نزدیک، راه‌حل‌هایی برای آنها ارائه شوند.

ضخامت کمتر لایه‌های زمین‌شناسی با احتمال دارا بودن ذخایر نفت، نیازمند تجهیزات لرزه‌نگاری ارتقا یافته است تا بهره‌برداری از ذخایر به دام افتاده را آسان‌تر كند.

قدرت محاسباتی روزافزون تجهیزات نوین فناوری اطلاعات، در کنار جمع‌آوری مستمر داده‌ها درباره ویژگی‌های زمین‌شناختی و جغرافیایی بخش‌های بزرگی از پوسته زمین، به ارتقاء اکتشاف ذخایر جدید و ارزیابی ذخایر کنونی کمک می‌کنند.

روش‌های خلاقانه تصویربرداری، از جمله روش‌های لرزه‌نگاری چند بعدی و لرزه‌نگاری همزمان، برای دستیابی به این اهداف مهم هستند. رویکرد کلی به سوی تجمیع دامنه‌ای گسترده از منابع اطلاعاتی برای ارائه یک تصویر جامع و دقیق که به آن راهبرد بزرگ-داده گفته می‌شود، می‌تواند نقشی فزاینده در آینده صنعت نفت و گاز ایفا کند.

یکی دیگر مسائل مرتبط، استفاده از روش "ازدیاد برداشت نفت" (ای او آر) برای حفظ و افزایش تولید از میدان‌هایی است که در یک دهه گذشته، میدان‌های فرسوده نامیده می‌شدند. این یک دارایی مهم برای کشورهای تولیدکننده نفت است. در حالی که یکی از روش‌های نخست ازدیاد برداشت نفت، استفاده از آب برای بیرون کشیدن نفت موجود بود، اکنون گاز کربنیک نیز به کار گرفته می‌شود و ممکن است جایگاه مهمتری نیز پیدا کند. این کار از آزادسازی گازهای گلخانه‌ای در جو هنگام تولید نفت جلوگیری می‌کند و به کاهش آلایندگی گاز کربنیک در صنعت نفت کمک می‌کند.

فرآورده‌های جانبی بی استفاده که در گذشته تخلیه، سوزانده می‌شدند و یا به چاه‌ها برگردانده می‌شدند، اکنون برای کاربرد اقتصادی هدایت می‌شوند.

بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید بخار و برق و همچنین بهره‌برداری و انتقال در آینده نقشی فزاینده خواهند داشت، اگرچه این کار از سطحی نسبتاً پایین آغاز می‌شود.

به طور خلاصه، می‌توان نتیجه گرفت که با وجود تلاش‌های فنی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی، این سوخت‌ها همچنان منبع اصلی انرژی در آینده قابل پیش‌بینی باقی می‌مانند. پیشرفت‌های فناوری تنها به انرژی‌های تجدید پذیر کمک نمی‌کنند، بلکه به ارتقاء بهره‌وری انرژی به طور کلی یاری می‌رسانند. برای نمونه، با وجود ارزان‌تر شدن باطری‌ها، خودروهای سنتی با موتور درون‌سوز نیز می‌توانند به استفاده از فناوری‌های هیبریدی مجهز شوند.

یک جنبه مهم این است که میزان آلایندگی نفت و گاز در مقایسه با زغال سنگ سبب می‌شود این منابع انرژی از جنبه ایجاد گازهای گلخانه‌ای، مناسب‌تر باشند. کاهش آلایندگی‌های گازکربنیک می‌تواند با مهار و استفاده از کربن در صنعت نفت (و تزریق دوباره آن به میدان‌ها برای افزایش فشار) نیز محقق شود و در بسیاری از موارد احتمالاً راه‌حل اقتصادی‌تری از انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار آید.



منبع: شانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر

آخرین نیروگاه تولید برق فعال زغال‌سنگ بریتانیا پس ۵۷ سال فعالیت، سپتامبر سال جاری برای همیشه تعطیل خواهد شد. 

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آخرین نیروگاه فعال زغال‌سنگ بریتانیا که در سال ۱۹۶۷ با ظرفیت تولید ۲ هزار مگاوات برق برای تأمین برق دو میلیون خانه توسط هیئت مرکزی تولید برق کشور راه‌اندازی شد، سی‌ام سپتامبر ۲۰۲۴ برای همیشه به فعالیت خود پایان خواهد داد. این اقدام بخشی از برنامه‌های دولت برای پایان دادن به تولید زغال سنگ در بریتانیا است.

عملیات انحلال این نیروگاه از اول اکتبر آغاز می‌شود و تکمیل آن دو سال طول خواهد کشید. تخریب برج‌های خنک‌کننده و دیگر بخش‌های این نیروگاه ۶۵۵ هکتاری پس از اتمام عملیات انحلال آغاز خواهد شد.

چرا تولید زغال‌سنگ در بریتانیا به پایان می‌رسد؟

زغال سنگ یک سوخت فسیلی است و از زمان انقلاب صنعتی در بریتانیا برق تولید می‌کند، زمانی این سوخت بر منطقه میدلندز شرقی تسلط داشت، اما اکنون به دلیل تأثیری که بر محیط زیست دارد، به‌عنوان کثیف‌ترین سوخت فسیلی بریتانیا شناخته می‌شود و معادن آن تعطیل شده‌اند. آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا نیز ماه سپتامبر تولید خود را متوقف خواهد کرد.

هنگامی که زغال‌سنگ می‌سوزد، گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسیدکربن وارد جو می‌شود. با گذشت زمان تجمع این گازها با به دام انداختن انرژی اضافی در جو زمین، دمای جهانی را افزایش داده است. بریتانیا متعهد شده است تا سال ۲۰۵۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند و برای دستیابی به این هدف، تعهدات بلندپروازانه‌ای اتخاذ کرده که شامل دست‌یابی به برق کاملاً پاک تا سال ۲۰۳۵ با افزایش سریع انرژی بادی، خورشیدی و هسته‌ای می‌شود.

پیش از این نیز بریتانیا گزارش داد که رکوردها نشان‌دهنده تغییرات چشمگیری در سیستم تولید برق این کشور نسبت به ۱۵ سال پیش است که نیروگاه‌های گاز و زغال‌سنگ بیش از ۷۵ و انرژی‌های تجدیدپذیر تنها دو درصد از ترکیب برق آن را تشکیل می‌دادند. در سال گذشته نیز تنها یک‌سوم برق بریتانیا از سوخت‌های فسیلی و ۴۰ درصد آن از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شد.

اکنون سهم برق تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی در بریتانیا به پایین‌ترین حد خود رسیده است و گاز و زغال‌سنگ تنها ۲.۴ درصد از تولید برق را برای یک ساعت در هفته گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 749399

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است
  • اشتغال اهمیت دارد
  • بهره‌مندی از ظرفیت بسیج سازندگی در مدیریت مصرف انرژی
  • بررسی یک خواب پرطرفدار؛ در طول روز چرت بزنیم یا نه و چقدر؟
  • مسیر خلق دانش و انتقال آن به عرصه های کشاورزی باید تقویت شود
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • انتقال فناوری به حوزه کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد
  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • اهمیت نبرد در جبهه اقتصادی کمتر از جنگ نظامی نیست
  • اولویت تامین انرژی با صنایعی دارای حداکثر بهره‌وری در روند مصرف است