Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-28@23:17:23 GMT

مصاحبه مشکوک حریری زیر ذره‌بین

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۹۲۲۵۳

مصاحبه مشکوک حریری زیر ذره‌بین

رکنا: "نخست وزیر لبنان که همچنان در عربستان است، مدعی است که آزاد است اما مصاحبه جدید او هم نتوانست پرده از رازهای مگویی که موجب شده تا او به دور از وطنش استعفا دهد، بردارد."

به گزارش گروه سیاسی رکنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان که اقامت مرموز او در عربستان، خاورمیانه را به تلاطم انداخته است، یکشنبه شب در مصاحبه‌ای تلویزیونی مدعی شد قادر است آزادانه حرکت کند و اینکه لبنان را ترک کرد تا از خودش حفاظت کند و ظرف "چند روز" به خانه باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اظهارات اولین گفت‌وگوی او از زمان پرواز غیرمترقبه او به عربستان در سوم نوامبر و استعفای او یک روز پس از آن در آنجا محسوب می‌شود. اما به نظر می‌رسد اظهارات او برای ابهام‌زدایی و کاهش تنش‌ها بر سر اینکه آیا او آزادانه عمل کرده است؛ آیا او گروگان hostage سعودی‌هاست و یا اینکه آنها در بخشی از استراتژی گسترده‌تر خودشان او را مجاب به استعفا کردند تا به رقیب منطقه‌ای خودشان ایران فشار آورند، کافی نبوده باشد.
چنین سوالاتی را نمی‌توان تنها با مصاحبه‌ در یکی از شبکه‌های حزب سیاسی سعودی‌گرای حریری و با حضور پائولا یاکوبیان، مجری تلویزیونی که مطابق خط مشی سعودی‌ها حرکت می‌کند، پاسخ داد.
حریری پاسخ روشنی به چرایی اعلام استعفا از عربستان به جای لبنان، نداد. او همچنین هیچگونه جزئیات جدیدی از آنچه هشت روز پیش به عنوان توطئه علیه جانش توصیف کرده بود، ارائه نکرد. او رنگ‌پریده و خسته با چشمانی گودافتاده اغلب با سرعت به سمتی می‌نگریست و اینطور به نظر می‌رسید که به فرد دیگر حاضر در اتاق نگاه می‌کرد.
آن کسانی که نگرانند که حریری ممکن است تحت فشار قرار گرفته باشد و حتی از طرف عربستان بازداشت شده باشد، از جمله مقام‌های لبنانی، دیپلمات‌های غربی و برخی از متحدان سیاسی حریری، بعید است که به چیزی کمتر از بازگشت او به لبنان متقاعد شوند.
آنچه به ظن آنها می‌افزاید این است که استعفای حریری دقیقا همان روزی انجام شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر بازداشت صدها سعودی در طرحی نظارت کرد که خودش آن را سرکوب ضد فساد و منتقدان آن را پاکسازی توصیف کردند.
به اعلام استعفای حریری، عمدتا به چشم تلاش سعودی‌ها برای ساقط کردن دولت ائتلافی حریری با حضور نمایندگان حزب سیاسی شیعه حزب‌الله نگاه شد که متحد ایران هم هست. 
دست‌کم پنج شبکه تلویزیونی لبنان از انتشار مصاحبه یکشنبه حریری خودداری کرده و می‌گویند هنوز مشخص نیست که حریری قادر بوده باشد آزادانه صحبت کند.
میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان پیشتر گفته بود که هر آنچه حریری از عربستان بگوید "بازتاب حقیقت نیست و نتیجه شرایط مرموز و مشکوکی است که در پادشاهی عربستان در جریان است و بنابراین نمی‌توان آن را جدی گرفت."
حریری به یاکوبیان گفت: "من آزادم، ممکن است فردا بروم." با این حال او افزود، زمانی که در ریاض بوده اطلاعاتی نمایان شده که او را متقاعد کرده تدابیر امنیتی‌اش را پیش از بازگشت مورد بازبینی قرار دهد. مقام‌های لبنانی می‌گوید اطلاعاتی درباره توطئه‌ای علیه او در دست ندارند.
حریری در سخنرانی استعفایش در چهارم نوامبر گفت تهدیداتی علیه زندگی‌اش وجود دارد که اشاره‌ای ضمنی به این مساله داشت که این تهدیدات از جانب حزب‌الله است. او همچنین به مداخله ایران در لبنان و سلطه حزب‌الله به عنوان دلیل دیگری برای تصمیم به کناره‌گیری اشاره کرد.
اما در مصاحبه حریری به این سوال که آیا استعفایش نهایی است، جواب روشنی نداد. او گفت طبق قانون Law اساسی به محض بازگشت به لبنان باید شخصا استعفایش را تقدیم کند اما به این نکته اشاره کرد که مذاکراتی را با میشل عون و سایرین خواهد داشت و اگر لبنان بتواند سیاست بی‌طرفتی در منطقه پیشه کند ممکن است او در قدرت بماند.
حریری شهروندی عربستان و لبنان را دارد، گفت همسر و فرزندانش در منزلشان در عربستان سکونت دارند و رابطه خوبی هم با ملک سلمان و ولیعهد دارد.
به نظر می‌رسد لحن او خطاب به حزب‌الله نسبت به زمان سخنرانی استعفا که متعهد شده بود تا "دست متحدان ایران را قطع کند" نرم‌تر شده باشد؛ در عوض در انتقادی ملایم‌تر به حزب‌الله گفت که آنها زمانی که حریری سازشی درون دولت ائتلافی انجام می‌داد، آن را جبران نکردند.
آن کسانی که در مصاحبه یکشنبه حریری به دنبال سرنخ‌هایی از نیات میزبان سعودی او می‌گشتند به این نکته اشاره کردند که حریری مشارکت حزب‌الله در یمن، جایی که ائتلاف تحت امر عربستان با نیروهای متحد با ایران می‌جنگند، را مشکل دانسته است.
این مصاحبه ساعاتی پس از آن انجام شد که شمار بی‌سابقه‌ای از لبنانی‌ها از ماراتن سالانه بیروت برای ارسال پیامشان علیه مداخله بین‌المللی در لبنان از سوی هر طرفی استفاده کردند.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۲۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردن و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی نشست مشورتی درباره تحولات غزه برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در نشست وزیران گروه عربی بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه تاکید شده است.

در این نشست، وزرای کشورهای عربی مذکور همچنین بر لزوم رفع تمامی محدودیت‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کردند و درباره عواقب اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار دادند.

به گزارش ایرنا، پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

دیگر خبرها

  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد