Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@14:59:21 GMT

کشت گندم در گلستان به ۳۵۶ هزار هکتار رسید

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۹۵۹۹۹

کشت گندم در گلستان به ۳۵۶ هزار هکتار رسید

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان این مطلب که در سال زراعی جاری برنامه ابلاغ وزارت جهادکشاورزی برای کشت پاییزه گندم اعم از آبی و دیم در استان 356 هزار هکتار رسیده است افزود: تاکنون با هفت هزار و 880 کشاورز استان برای کشت گندم قرارداد بسته شده و 28 هزارو 592 هکتار از سطح قرارداد به زیر کشت رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کاسب امین؛ "مختار مهاجر" رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در جمع خبرنگاران در خصوص این خبر گفت: تاکنون با هفت هزار و 880 کشاورز استان برای کشت گندم قرارداد بسته شده و 28 هزارو 592 هکتار از سطح قرارداد به زیر کشت رفته است.

وی افزود: پیک کشت گندم در استان از 20 آبان ماه به بعد است و کشاورزان باید به توصیه کارشناسان در این بخش توجه لازم را داشته باشند.

"مهاجر" در خصوص توزیع بذر گندمدر سطح استان تصریح کرد: گندمکاران استان 10 هزار تن بذر اصلاح شده ، مقدار 38 تن کود ازته، 14 تن و514 کیلوگرم کود فسفانه، هفت تن و 351 کیلوگرم کود پتاسه را برای کشت از مراکز توزیع زیرپوشش سازمان جهادکشاورزی خرید کرده اند.

وی افزود: بذر اصلاح شده به میزان 46 هزار تن معادل 60 درصد نیاز کشاورزان شده است و سازمان جهادکشاورزی استان در این زمینه مشکلی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان این مطلب که بقیه بذر مصرفی نیز از سوی خود کشاورزان تهیه شده است، در خصوص تامین کود موردنیاز کشت گندم هم اظهارکرد: سازمان در عرضه کود های مورد نیاز گندمکاران استان برای کشت محدودیت ندارد.

مهاجر در پایان خاطر نشان کرد: درسال زراعی قبل در استان 371 هزار هکتار از اراضی به زیر کشت گندم رفت و یک میلیون و 320 هزار تن محصول از کشاورزان خرید و با تولید یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن رتبه دوم تولید گندم کشور از آن استان گلستان شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۵۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند

با وجود اینکه بخش عمده‌ای از نیاز کشور به گندم در استان گلستان تامین می‌شود اما صنایع آرد استان بهره‌ای از ارزش افزوده این محصول نمی‌برند و گندم مستقیما از استان خارج می‌شود تا به صنایع آرد سایر استان‌ها ارسال شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، گندم احتمالاً اولین گیاهی است که به وسیله انسان زراعت شده است و به همین دلیل مهم‌ترین گیاه زراعی نیز به شمار می‌آید، زیرا در گذشته زراعت آن از تمام گیاهان ساده‌تر بود و از طرف دیگر غذای اولیه اغلب مردم جهان را تشکیل می‌دهد.

از دیگر ویژگی‌های گندم که موجب شده است این محصول از گذشته تا به امروز سطح زیر کشت زیادی را به خودش اختصاص بدهد، می‌توان به سهولت حمل‌ونقل، امکان کاشت در نقاط مختلف جهان، سهولت در نگهداری و سیلو کردن و ذخیره کردن، تولید کالری زیاد و استفاده از آرد گندم به عنوان مصرف نان اشاره کرد.

به باور کارشناسان، اهمیت کشت گندم بیشتر به علت وجود خاصیت‌های فیزیکی و شیمیایی گلوتن ماده سرشار از پروتئین موجود در دانه‌های آن است، ماده‌ای که در گندم گلستان بیشتر از سایر استان‌ها پیدا می‌شود و همین کیفیت گندم این سرزمین را در مقایسه با سایر استان‌ها متفاوت می‌کند، چراکه مطابق آزمایش‌های انجام شده بر گندم استان، گلوتن موجود در این محصول بین ۲۸ تا ۳۰ و پروتئین آن ۱۲ است، موضوعی که سال‌هاست مسئولان فعالان حوزه کشاورزی بر آن تاکید دارند.

«گندم» تولید منحصربه فرد گلستان

محمدبرزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این رابطه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: گندم تولیدی در استان به واسطه برخورداری از ۲۸ تا ۳۰ گلوتن و پروتئین ۱۲ مزیت بالایی نسبت به سایر استان‌ها دارد.

وی ادامه می‌دهد: در ایران سالانه ۲۲ میلیون تن غله تولید می‌شود که استان گلستان در این فرآیند نقش به‌سزایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه می‌کند: با توجه به اینکه در ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، گندم کشت می‌شود، بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال‌جاری بیش از یک میلیون تن گندم برداشت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مراکز خرید متعددی در استان گلستان برای جمع‌آوری محصولات زارعی سال جاری پیش‌بینی شده است، می‌افزاید: این مراکز در بخش‌های دولتی و غیر دولتی فعالیت خواهند کرد.

کارخانجات آرد گلستان برترین صنایع کشور

نکته قابل تأمل در تولید انبوه گندم در گلستان ذخیره‌سازی همین محصول استراتژیک در سیلوها و تبدیل آن به آرد در صنایع استان است، چراکه با این اقدام ضمن افزایش ارزش افزوده گندم، اشتغال در استان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ارازجان شمالی، نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی گرگان در این رابطه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: کارخانجات آردسازی گلستان جزو برترین صنایع کشور هستند و با تکنولوژی روز دنیا توانایی تبدیل این محصول ارزشمند را به آرد دارند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به ظرفیت ذخیره‌سازی تولید و تبدیل این محصول، حیف است که دسترنج کشاورزان منطقه ما به استان‌هایی برود که زحمتی برای تولید، نگهداری و تبدیل این محصول نکشیدند و در آنجا به ارزش افزوده تبدیل شود.

او با بیان اینکه کشاورزان ما در بدترین و بهترین روزهای خود از جهاد تولید گندم دست نکشیدند، تاکید می‌کند: دولت اجازه دهد محصول تولیدی گلستان در استان ذخیره و تبدیل به آرد شود.

بازگشت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بیت‌المال

چالش بعدی که صنعت آرد و نان استان گلستان با آن مواجه است، قاچاق این محصول استراتژیک و خروج آن از چرخه است و تیترهایی نظیر کشف قاچاق گندم یا بازگشت میلیاردها تومان به بیت‌المال در رسانه‌های مجازی و مکتوب مبین همین موضوع باشد.

روح‌الله مهری، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان از مبارزه با مفاسد اقتصادی حوزه گندم و آرد در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در این راستا تاکنون مبلغ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت.

وی با تاکید بر مقابله با مفاسد اقتصادی در حوزه گندم و آرد استان ادامه می‌دهد: این عدد مطالبات دولت در پنج ماه گذشته بود و به بیت‌المال برگشت داده شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان ادامه می‌دهد: سال گذشته در مجموعه شرکت حمل و توزیع آرد استان تغییر و ساماندهی شده که این امر از عرضه خارج از شبکه آرد جلوگیری کرده است.

وی می‌کند: اکنون نحوه توزیع آرد در استان به گونه‌ای است که برخی نانوایان نسبت به سهمیه بالای آرد اعتراض دارند؛ طبق اظهار نانوایان استان سهمیه در نظر گرفته آرد برای پخت نان بیش از ظرفیت است.

وی با اشاره به ذخیره سازی گندم در استان، می‌گوید: تصمیم داریم ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلو تحت مالکیت این اداره کل به جک‌های تخلیه محصول مجهز شود و این موضوع تا قبل خرید تضمینی در سال زراعی جاری اجرایی می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان با بیان اینکه پیگیر اجرای طرح نان کامل در استان هستیم، می‌افزاید: تاکنون ۵ کارخانه آرد استان برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند که یکی از این کارخانه‌ها، تولید آرد نان کامل را آغاز کرده است.

اصلاحات گندم و آرد با شتاب ادامه پیدا کند

گذشته از اظهارات مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان مبنی بر نظارت جدی در حوزه آرد و نان و برخورد با متخلفان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم بر این اصل تاکید دارد و می‌گوید: امیدواریم اصلاحات گندم و آرد در استان با شتاب ادامه پیدا کند و الگوی سایر استان‌های کشور شود.

سیدمحمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با اشاره به اینکه نان مسأله مهم در سبد غذایی خانوارهاست، می‌افزاید: اکنون با نظارت خوبی که به اجرا درآمده است، ساکنان استان دغدغه صف در نانوایی‌ها ندارند.

وی با اشاره به حمایت دولت سیزدهم در خرید تضمینی گندم از کشاورزان، افزود: حمایت دولت در خرید تضمینی این محصول راهبردی قابل تقدیر است و با تداوم آن می‌توان در یکی دو سال آینده شاهد خودکفایی باشیم.

لزوم مشارکت در خودکفایی گندم

سردار علی ملک شاهکوهی فرمانده سپاه نینوا گلستان با اشاره به لزوم مشارکت درخصوص بحث خودکفایی گندم می‌گوید: در سالی که به جهش تولید با مشارکت مردم تاکید شده است، باید کمک کنیم تا در خودکفایی تولید گندم و پایداری آن بیش از گذشته سهیم باشیم.

وی با بیان اینکه استان گلستان نقش به‌سزایی در تولید گندم کشور دارد که نمونه بارز آن تأمین‌کننده آرد و نان تعداد زیادی از استان‌های کشور است، اضافه می‌کند: باید در حوزه زیرساخت تولید این محصول در استان باید سرمایه‌گذاری خوبی صورت گیرد.

کد خبر 746614

دیگر خبرها

  • تولید منحصر به فرد گندم در گلستان / صنایع آردی که در رکود به سر می‌برند
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مزارع خوزستان خسارت دید
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان