Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@16:40:08 GMT

تلـخ و شيـرين‌ آپارتمان‌نشيني

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۵۵۹۷

تلـخ و شيـرين‌ آپارتمان‌نشيني

خبرگزاري آريا - احتمالا چند ماه ديگر که سريال «هيات مديره» قرار است از شبکه پنج به نمايش درآيد، علي خودسياني نويسنده فيلمنامه اين سريال چاره‌اي نخواهد داشت جز نقل مکان به يک خانه و محله ديگر!
به گزارش جام‌جم، سريال هيات مديره به تهيه‌کنندگي مهران رسام، کارگرداني مازيار ميري و نويسندگي علي خودسياني براي پخش از شبکه پنج توليد مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تهيه‌کننده و نويسنده اين سريال در توليد آثاري چون «همسران»، «خانواده سبز» و «دنياي شيرين دريا» همکاري داشته‌اند و بعد از چند دهه يک بار ديگر خاطره اين سريال‌ها را اين بار در ابعاد وسيع‌تر در «هيات مديره» تکرار مي‌کنند. تصويربرداري اين سريال 30 قسمتي با حضور مجيد زين‌العابدين مدير شبکه پنج، غلامرضا الماسي مديرگروه فيلم و سريال اين شبکه و جمعي از مديران اين شبکه در آپارتماني واقع در غرب تهران آغاز شده و قرار است 80 درصد از اين سريال در همين آپارتمان تصويربرداري شود.
خاطره‌بازي آپارتماني با خانه‌سبز
براي مديران شبکه پنج که زماني به نام شبکه تهران هم شناخته مي‌شد، زندگي شهري و آپارتمان‌نشيني به عنوان يک دغدغه مطرح است؛ همين دغدغه سبب شد، مهران رسام طرح سريال هيات مديره به قلم علي خودسياني را به شبکه پنج ارائه کند و قصه زندگي زوجي، روي کاغذ متولد شود که در يک ساختمان ساکن مي‌شوند، اتفاقاتي را تجربه مي‌کنند و بعد اهالي تصميم مي‌گيرند يک هيات مديره جديد براي ساختمان انتخاب کنند.
مهران رسام مي‌گويد: به آثاري که روابط و مناسبات انساني و عاطفي را طرح مي‌کنند، علاقه دارم و قبلا اين جنس کارها را تجربه کرده بودم. حتي سال 65 در کنار سريال آينه بودم که به نوعي به تعامل و ارتباطات انساني اختصاص داشت. وقتي مديران شبکه پنج درباره سريالي با دغدغه‌هاي مربوط به آپارتمان‌نشيني صحبت کردند، انگار زمانش رسيده بود که يک بار ديگر همراه با علي خودسياني چنين فضايي را در ابعاد وسيع‌تر بسازيم و به اين ترتيب نگارش فيلمنامه و در ادامه توليد سريال را آغاز کرديم. به گفته اين تهيه‌کننده، توليد هيات مديره تقريبا شش ماه ديگر ادامه خواهد داشت و احتمالا بهار سال آينده آماده پخش خواهد بود.
ديالوگ‌ها و فضاي آشنا
مضامين و مفاهيم سريال هيات مديره از نگاه سازندگان اين سريال يک ضرورت است!
رسام در اين باره مي‌گويد: همه ما با مشکلات آپارتمان‌نشيني دست و پنجه نرم مي‌کنيم. سريال «هيات مديره» هم بار آموزشي دارد و هم بار روان‌شناختي و از همان نمادها، ديالوگ‌ها و فضاسازي‌هايي که در سريال‌هاي شيرين دهه 70 ديده بوديم، استفاده شده است. به گفته اين تهيه‌کننده، در سريال هيات مديره، زندگي و مسائل حدود 20 خانواده به تصوير کشيده مي‌شود و قصه‌ غصه‌ها و شادي‌هايشان به بهانه ارتباط با هيات مديره ساختمان که يک زوج جوان به نام‌هاي ميترا و مجيد هستند، به نمايش درمي‌آيد.
آيين آپارتمان‌نشيني
علي خودسياني به وجود خانه‌هاي بزرگ با اندروني بيروني در فرهنگ ايراني اشاره مي‌کند و آپارتمان‌نشيني را يک موضوع نسبتا جديد مي‌داند که چون فرهنگش وجود ندارد، به يک معضل بدل شده است. او آپارتمان‌نشيني را با رانندگي مقايسه مي‌کند و درباره اهميت پرداختن به اين موضوع توضيح مي‌دهد: مثل اين‌که به مردم ماشين داده باشيم، اما آيين نامه را نخوانده و گواهينامه نگرفته باشند. مردم ما آپارتمان‌نشين شده‌اند، اما از آيين‌نامه، قانون، ضمانت اجرايي و شيوه‌هاي اجراي آن خبري نيست!
مديريت براي سوژه‌يابي
علي خودسياني براي نوشتن فيلمنامه سريال هيات مديره از چهار سال پيش مديريت يک ساختمان 60 واحدي را پذيرفته و با وجود اين‌که حداقل نيمي از ساکنان اين ساختمان طي هر سال جابه‌جا شده‌اند، او تا امروز با حداقل 300 خانوار در ارتباط بوده، حرف‌ها و نظراتشان را شنيده و درگير قصه‌ها و ماجراهايشان شده است.
به عبارتي شخصيت‌هاي سريال هيات مديره به نوعي وجود خارجي دارند و مشکلات آنها هم واقعي است. به همين دليل بعيد نيست خودسياني مجبور شود قبل از شروع سريال، از ساختماني که اين چهار سال مديرش بوده به خانه ديگري نقل مکان کند. البته او به مهر و لطف همسايه‌هايش اميدوار است و مي‌گويد: من تمام اين سريال را مديون آنها هستم؛ کساني که مرا پذيرفتند، قصه‌ها و مشکلاتشان را مطرح کردند و مرا راحت به خانه‌هاي خودشان راه دادند و با من درد دل کردند. آنها قصه‌هاي زيادي در اختيارم گذاشته‌اند که فقط بخشي از آن را در سريال هيات مديره خواهيم ديد.
خودسياني درباره سبک و فضاي اين سريال توضيح مي‌دهد: فضاسازي، جنس درام و ديالوگ‌ها شباهت زيادي به دنياي شيرين دريا دارد و ما زندگي عاطفي و روابط انساني را در اين سريال خواهيم ديد.
دغدغه تجربه‌گرايي
مازيار ميري، فيلم‌هايي چون حوض نقاشي، سعادت آباد، کتاب قانون، پاداش سکوت و سارا و آيدا را در کارنامه دارد که آخري بتازگي وارد شبکه نمايش خانگي شده و براي تلويزيون سريال‌هاي گاهي به پشت سر نگاه کن و گاو صندوق را کارگرداني کرده است.
سريال هيات مديره به لحاظ مضموني و جنس درام، تقريبا به هيچ کدام از آثار ميري شباهت ندارد. او ساخت اين سريال را اقدامي بر اساس دغدغه تجربه‌گرايي خودش توصيف مي‌کند و اميدوار است بتواند لحن شيرين و دلنشين سريال‌هاي دهه 70 را زنده کند. ميري درباره اين سريال توضيح مي‌دهد: فضاي سريال تقريبا آشناست اما اين بار قرار است مسائل خانواده‌هاي متعددي را ببينيم که با کمک هم، مشکلات يکديگر را حل مي‌کنند. اين يعني با قصه‌ها و بازيگرهاي زيادي روبه‌رو هستيم و کار سختي در پيش داريم. اين کارگردان معتقد است وجود مشکلات و تلاش آدم‌هايي با کاراکترهاي مختلف براي حل آنها، به موقعيت‌هاي طنز و جذاب ختم مي‌شود و نتيجه شيرين خواهد داشت. ميري براي ايجاد اين فضاي شيرين، در طراحي ميزانسن‌ها و انتخاب بازيگران دقتي ويژه‌ داشته و در اين باره مي‌گويد: سراغ بازيگراني رفته‌ام که مخاطب در اين سال‌ها ارتباط خوبي با آنها برقرار کرده و سابقه و روحيه بازي در کارهاي اينچنيني را دارند.
وي، احسان کرمي را يک انتخاب ويژه مي‌داند و مي‌گويد: شايد احسان را در هيچ سريالي نديده باشيم اما او بازيگر تئاتر است، بازيگري را مي‌شناسد، خودش شوخ و شيرين و شبيه شخصيتي است که برعهده دارد و مردم تا امروز او را به عنوان مجري دوست داشته‌اند.
مجيد از من آقاتر است!
احسان کرمي تا امروز در قاب تلويزيون فقط در کسوت مجري ظاهر شده اما تجربياتي در سينما و تئاتر دارد و قرار بود در سريال «پرده‌نشين» هم حضور داشته باشد که نشد.
او نقش مجيد را در هيات مديره برعهده دارد که به همراه همسرش ميترا در يک مجتمع آپارتماني ساکن مي‌شوند و همسرش به عنوان مدير ساختمان انتخاب مي‌شود! کرمي مي‌گويد: با مازيار ميري دوستان خوبي هستيم اما هيچ وقت فکر نمي‌کردم يکي از نقش‌هاي محوري سريالش را به من بسپارد! شايد مجيد به لحاظ شوخ‌طبعي شباهت‌هايي به من داشته باشد اما راستش زندگي خانواده و شکل ارتباطاتش با همسرش و اطرافيان خيلي با خود من تفاوت دارد و حتي راستش را بخواهيد من از مجيد شوخ‌تر و پرانرژي‌تر هستم يا به عبارتي مجيد از من آقاتر است!
بجز احسان کرمي در نقش مجيد، حديث ميراميني (ميترا)، اليکا عبدالرزاقي(بيگي)، فريد سجادي‌حسيني (صفري)، امير دلاوري (سالار)، ليلي رشيدي (سوگل)، ثريا قاسمي (خانم بهمني)،‌ کمند اميرسليماني (خانم کريمي)، مريم اميرجلالي (نصرت خانم)، ناهيد مسلمي (همسر صفري)، شيرين آقاکاشي (مادر مريم يا خانم صادقي) و سام کبودوند (ناصر) از جمله بازيگراني هستندکه تاکنون حضورشان در اين سريال قطعي شده است.
آذر مهاجر

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۵۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خصوصیات الزامی برای اعضای هیات مدیره سرخابی ها پس از واگذاری

صادق رئیسی کیا؛ از دیدگاه موازین حاکمیت شرکتی و مدیریت حرفه‌ای برای عضویت در هیات مدیره یک بنگاه اقتصادی ، نام‌ها مهم نیستند بلکه رسم‌ها و خصوصیات مهمند.

به همین بهانه ، برخی از مهمترین خصوصیات الزامی برای اعضای هیات مدیره سرخابی‌ها پس از واگذاری آنها را برمی‌شماریم.

برای عضویت در هیات مدیره سرخابی ها نام‌ها مهم نیستند بلکه دارا بودن این خصوصیات مهم است:

تعهد و تجربه برای پیاده‌سازی و نهادینه کردن موازین حاکمیت شرکتی در سرخابی ها

برخورداری از دانش و تجربه برای راهبری سرخابی در صدر باشگاه‌های آسیایی.

برخورداری از تعهد و تجربه برای کار گروهی در هیات مدیره توام با برخورداری از استقلال فکری و رفتاری.
این توانمندی که عضو هیات مدیره بتواند بطور همزمان از یکه‌تازی در هیات مدیره یا تماشاچی بودن در هیات مدیره پرهیز کند نزد هر کسی نیست.
مالکان سرخابی ها باید کسانی را عضو هیات مدیره سرخابی ها کنند که عملا و آشکارا این توانمندی را داشته باشند.

مربیگری نسبت به مدیرعامل و تیم اجرایی با تاکید بر اینکه خود را به هیچ وجه ، رقیب و جانشین مدیرعامل باشگاه ، تصور نکنند.
عضو هیات مدیره سرخابی ها باید مربی مدیرعامل باشد نه رقیب مدیرعامل.
اعضای هیات مدیره و بویژه رئیس هیات مدیره سرخابی ها باید راهبر مدیرعامل باشند نه در کمین جانشینی مدیرعامل.

ترکیب اعضای هیات مدیره سرخابی ها باید برخوردار از دانش مدیریت ، اقتصاد ، حقوق ، مالی و پولی و بورسی ، جامعه شناسی ، بازاریابی ، فناوری اطلاعات ، ورزشی ، رسانه و ارتباطات باشند.
مدیران سیاسی و جناح‌باز ، قومیت‌گرا ، ترسو و بی‌شهامت ، آنارشیست ، بی‌قید در ابعاد اجتماعی و مالی و اجرایی و همچنین مدیران پروازی و ابوالمشاغل‌ها، در این ترکیب نباید بکار گرفته شوند.

فاقد تضاد منافع با باشگاه و ذینفعان

برخورداری از درک و شناخت و همچنین تعهد به پایش مستمر نسبت به باشگاه‌ها و لیگ‌های رقیب و وضعیت رقابت در سطوح داخلی و آسیایی.

تعهد به پرهیز از شهوت و شهرت رسانه‌ای و دوری از رفتارهای رسانه‌ای نسنجیده

تجربه و نیز تعهد به پیاده‌سازی نظام شفافیت مالی و اطلاعاتی در سرخابی‌ها

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900259

دیگر خبرها

  • اولین جلسه هیات مدیره استقلال با مالکان جدید
  • خداحافظی دکتر کورش پرویزیان با بانک پارسیان/ دکتر جواد شکرخواه مدیرعامل بانک پارسیان شد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • ابقای اعضای فعلی هیات‌مدیره به‌پرداخت ملت
  • خصوصیات الزامی برای اعضای هیات مدیره سرخابی ها پس از واگذاری
  • مجید و آقا معلم قصه‌های مجید پس از ۳۴ سال
  • روی این استقلال نمی شود حساب کرد | دو اتفاق باعث اتحاد تراکتوری ها شده است
  • روشن: بازی با تراکتور برای استقلال حکم مرگ و زندگی دارد
  • (ویدئو) مجید و آقا معلم سریال قصه‌های مجید پس از ۳۴ سال