Web Analytics Made Easy - Statcounter

دل پری از خودروسازان کشور داشت زیرا هنوز رویه مونتاژ کاری را در پیش گرفته و چشم خود را بر توسعه صنعت خودرو بسته اند. حتی رغبتی به تعامل با دانشگاهیان هم ندارند، در این شرایط بازار خودروی کشور دو دستی در اختیار خودروسازان فرانسوی قرار گرفته و آنها هم بدون اینکه الزامی به تولید داخلی محصولات داشته باشند فقط رکودهای فروش خود را در ایران ثبت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر علی ترابی

ایران آنلاین /اینها بخشی از صحبت های محمدحسن شجاعی فرد رئیس دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت با خودروپلاس است که در ادامه این گفت و گو می خوانید:

50 سال از تولید پیکان به عنوان نخستین خودروی ایرانی می‌گذرد در طول این سال ها صنعت خودرو با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه رو بود اما امروز با توجه به این سابقه خودروسازی کشور در طراحی و تولید خودروهای متنوع در چه جایگاهی قرار دارد؟
از سال 47 تا امروز بیش از 50 سال از سابقه خودروسازی در کشور می‌گذرد. اما متأسفانه نبود استراتژی در این صنعت باعث شده تا در این مدت نتوانیم به دستاوردی در طراحی خودرو دست پیدا کنیم.  البته در سال 72 تحولاتی در صنعت خودرو ایجاد شد به این صورت که درب‌های کشور به روی همه شرکت‌های خودروسازی باز و آنها هم به راحتی از بازار پر سود کشور استفاده کردند. در آن مقطع پژو استقبال زیادی برای حضور در بازار ایران کرد و تولید پژو 405 در کشور آغاز شد. در اوایل دهه 80 هم خودروسازان تصمیم گرفتند به صورت مستقل در کشور خودرو تولید کنند به همین منظور پروژه سمند و سپس تولید پراید با همکاری شرکت کیا اجرایی شد.  اما باید به این نکته توجه کنید که در این سال ها خودروسازان رویه مونتاژ و کپی کاریِ را در پیش گرفته و چشم خود را بر توسعه صنعت خودرو بستند. این در حالی است که چینی ها با طراحی یک استراتژی کارآمد با وجود عقب بودن از صنعت خودرو، امروز به جایگاه اولین تولیدکنندۀ خودروی دنیا رسیده اند. نبود سیاست‌گذاری مشخص در این حوزه باعث شده تا یک مدت برنامه ریزی‌ها به سمت تولید خودروهای دوگانه سوز و بعد تولید خودروهای هیبریدی رود. در حال حاضر هم تب خودروی‌های برقی اوج گرفته این در حالی است که هنوز برق با فسیل تولید می‌شود و ما در تولید باطری صفر هستیم.

  باتوجه به صحبت‌های شما ایران هنوز در مرحله مونتاژ خودرو درجا می‌زند و خبری از توسعه صنعت خودروسازی در کشور نیست؟
تا زمانی که فساد واردات در کشور وجود دارد، مونتاژ کاری ادامه خواهد داشت. البته در این میان نبود استراتژی هم نقش قابل توجهی را ایفاء می‌کند. نا گفته نماند در صورت وجود استراتژی نیازمند اجراء کننده آنها هم هستیم تا در نهایت به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم. 

آیا سند چشم اندار خودرو یک استراتژی برای بخش خودرو محسوب نمی شود؟
نه این یک استراتژی برای صنعت خودرو نیست. براساس این سند باید در 1404 اهداف مشخصی اجرایی شود اما باید پرسید آیا امروز صادرات خودرو به اهداف سند نزدیک است یا خیر؟ آیا ما امکان صادرات یک میلیون دستگاه خودرو را داریم؟ وقتی خودرویی نداریم چگونه در 8 سال آینده می‌خواهیم اهداف سند را اجرایی کنیم؟

اخیراً بحث داخلی سازی و صادرات محصولات مشترک با خودروسازان خارجی  مطرح شده و همه از عدم پایش وزارت صنعت برای اجرایی شدن این موضوع صحبت می‌کنند نظر شما در این رابطه چیست؟
اگر نگاهی کلی به وزارت صنایع داشته باشید می‌بینید که از سال 72 تا امروز مدیران زیادی در این مجموعه تغییر کرده اند و تفکرِ ثابت و فکر نویی در آن نبوده است. ما عملاً در قراردادهای خودرویی بازار را به دست خارجی ها داده  و خبری از داخلی سازی و صادرات نیست.آنها فقط در حد توصیه صحبت هایی را مطرح می‌کنند.

سابقه صنعت خودروسازی کشور بیش از هند است اما این نگرانی وجود دارد که آنها هم به سرعت پیشرفت کرده و هنوز خبری از توسعه خودروسازی در کشور نباشد؟
امروز فضای کسب و کار در هند برای سرمایه گذاری خارجی مهیا است، اما متأسفانه فضای کسب و کار ایران مناسب نیست. با وجود تمام امکانات، بی ثباتی اقتصادی و نبود یک سند مشخص عاملی شده تا توسعه همکاری در صنعت خودرو به وجود نیامده و شرکای خارجی فقط برای فروش محصولات خود به ایران می‌آیند.

بحث قطب سوم خودروسازی چند سالی است که توسط مسئولین مطرح و حتی وزیر صنعت هم در جلسه اتاق بازرگانی بر الزام اجرایی شدن آن تأکید کرده است اما به صورت کلی می‌گویند خودروسازان کشور مخالف ایجاد قطب سوم هستند؟
قطعاً مخالف این موضوع هستند زیرا نمی خواهند در بازار رقیب داشته باشند. اما اگرسرمایه گذاران اراده جدی در ایجاد قطب سوم داشته باشند قطعاً ما قول صادرات خودرو هم می‌دهیم. در حال حاضر در دانشگاه یک پلتفرم کامل به جز موتور و گیربُکس که به مراحل نهایی نرسیده است را تولید کرده ایم. اما متأسفانه خودروسازان رغبتی به سرمایه گذاری و مشارکت با ما را ندارند./ خودرو پلاس

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۶۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری

 

افشین صدردادرس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع آخرین وضعیت واردات گوشت و صادرات دام پرداخت.

با توجه به جمعیت دام، نیازی به افزایش حجم واردات گوشت گرم دارید؟

صدردادرس: بنابر اعلام مرکز آمار، جمعیت دام کشور در پایان زمستان ۷۲.۱ میلیون راس است که نشان دهنده جمعیت مناسب دام است.

با توجه به سطح بارش ها در نقاط مختلف، کماکان نسبت به متوسط دوره بلندمدت کمتر است‌ که انتظار می رود تا پایان اردیبهشت، کمبود بارش جبران شود.

با وجود شرایط مساعد تولید، مسئولان باید برنامه ریزی مناسبی در راستای حمایت از دامداران داشته باشند و حال اتخاذ سیاست افزایش واردات گوشت گرم نه تنها کمکی به بخش تولید نمی کند، بلکه تولیدکننده را از ادامه تولید دلسرد می کند.

آیا افزایش حجم واردات به تنظیم بازار گوشت قرمز کمک می کند؟

صدردادرس: اگر حمایت از افزایش جمعیت دامی صورت نگیرد، اتفاقات سال گذشته تکرار می شود. در بهار ۱۴۰۲ شاهد افزایش جمعیت دامی بودیم که متاسفانه سیاست های نادرست مسئولان منجر به کاهش جمعیت دام در پاییز و زمستان شد. براین اساس مسئولان باید به فکر حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باشند، نه مدام بر طبل واردات بکوبند.

بنابر آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن و سال گذشته ۱۲۹ هزار و ۲۰۰ تن گوشت گرم و منجمد و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده وارد شد که به رغم افزایش واردات در سال ۱۴۰۲، اما قیمت گوشت افزایش و در مقابل سرانه مصرف کاهش یافته است که براین اساس می توان نتیجه گرفت که واردات هیچ تاثیری در تنظیم بازار نداشته است.

حال اینکه مسئولان واردات گوشت گرم را از ۱۲۹ هزارتن به ۱۴۸ هزارتن برسانند، تمام مسئولیت آن را باید برعهده بگیرند.

وضعیت بازار دام زنده چگونه است؟

صدردادرس: بنابر آمار متوسط قیمت دام زنده۲۴۰ تا ۲۶۰ هزارتومان است که امیدواریم قیمت گوشت و دام در بازار به سمتی برود که تولیدکننده و مصرف کننده رضایت داشته باشند. حال اینکه از وسط زنجیره تولید حرکتی در جهت اصلاح قیمت انجام دهیم، مشکلات مرتفع نمی شود.

آیا نیازی به صادرات دام داریم؟

صدردادرس: در شرایطی که تولید دام تقاضا ندارد، صادرات می تواند منجر به تحرک و رونق بخش تولید شود که این امر انگیزه در بین دامداران ایجاد می کند، لذا پیشنهاد بنده این است که شرایطی فراهم شود که صادرات مقطعی نباشد که به تولید آسیب بزند.

در شرایط فعلی که تولید در داخل تقاضا ندارد، صادرات راهگشاست و می تواند تا حدودی مشکلات تولید را حل کند.

راهکار ایجاد رونق و افزایش سرانه مصرف گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: دولت برای ایجاد تقاضا باید گوشت تولید داخل را در قالب کالابرگ عرضه کند که در نهایت این امر به افزایش جمعیت دامی، پایداری تولید و کنترل قیمت در سطح بازار موثر است.

آیا صادرات دام راهکار ایجاد رونق و پایداری تولید در بازار است؟

صدردادرس: با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، صادرات می تواند محرکی برای تولید باشد به شرطی که جو روانی حاصل از صادرات را کنترل کنند تا قیمت ها در بازار افزایش نیابد‌.

خرید توافقی دام می تواند منجر به تنظیم بازار و رونق تولید شود. لذا بنابر قانون نظام جامع دامپروری به صراحت اعلام شده که دولت موظف به خرید حمایتی است، اما به شرطی که خرید به قیمت دستوری همانند سال ۱۴۰۰ نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • اصرار شنبه‌ای‌ها و مقاومت پنجشنبه‌ای‌ها
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش ۱۰۰ درصدی تولید خودرو
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده خواهی مسئولان و دلالان