Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون تحقيقات وزير بهداشت در جمع محققان بين المللي سرطان شناسي گفت: کساني که چاي خود را دو تا سه دقيقه يا کمتر پس از ريختن در استکان با فنجان مي نوشند در مقايسه با کساني که چاي خود را 6 تا 7 دقيقه بعد مي نوشند احتمال ابتلا به سرطان مري آنها 10 برابر بيشتر است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از پژوهشکده بيماري هاي گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکي تهران، دکتر رضا ملک زاده ، معاون تحقيقات وزير بهداشت، رييس پژوهشکده بيماري هاي گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکي تهران و سرپرست مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، طي سخناني در کنگره «پيشگيري از سرطان در کشورهاي در حال توسعه» که در محل آکادمي علوم چين در شهر پکن با حضور 200 تن از محققان سرطان شناسي جهان برگزار شد، از پيشرفت بسيار چشمگير ايران در کاهش ميزان بروز سرطان مري و مرگ ناشي از آن، در داغ ترين نقطه اين نوع از سرطان (شمال شرق ايران) در جهان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اختصاص نيمي از سرطانهاي ايران به سرطانهاي دستگاه گوارش و کبد
وي با اشاره اين که سرطانهاي دستگاه گوارش و کبد، نزديک به نيمي از سرطانها در ايران را تشکيل مي دهند، گفت: در ميان سرطان هاي دستگاه گوارش فوقاني، سرطان سلول سنگفرشي مري ، يکي از کشنده ترينهاست و شمال شرق گلستان بالاترين ميزان بروز اين سرطان را در کل جهان دارد.
ثبت رکورد جهاني شيوع سرطان مري در سه نقطه داغ ايران
وي سپس به تاريخچه اي از وضعيت شيوع سرطان مري در ايران اشاره کرد و گفت : طي دهه هفتاد ميلادي ، ميزان بروز سرطان سنگفرشي مري در نواحي شرق استان گلستان، به طور متوسط 80 نفر در 100 هزار و بالاترين ميزان اين نرخ در شهرستانهاي گنبد و کلاله و آق قلا و در افراد نژاد ترکمن بود که به 150 تا 200 نفر در هر 100 هزار نفر مي رسيد.
آغاز مطالعه شناسايي عوامل خطر سرطان مري در ايران
معاون تحقيقات وزير بهداشت به روند اجراي بزرگترين مطالعه کوهورت ايران با هدف شناخت علل شيوع بالاي برخي سرطان هاي دستگاه گوارشي در شمال کشور بر اساس گزارشهاي مطرح در جهان پرداخت و افزود: آغاز مطالعه شناسايي عوامل خطر سرطان مري در ايران در قالب مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، نياز مبرم به برنامه مهم « ثبت سرطان مبتني بر جمعيت» داشت که متاسفانه، تا سال 2000 ميلادي، هيچ گونه ثبت سرطان جمعيتي در ايران صورت نگرفته بود . بر همين اساس ، اولين گزارش ثبت سرطان جمعيتي را در سال 1392 تهيه کرديم که اين گزارش وارد مرجع جهاني شد .
پس از آن ، با پيگيري هاي صورت گرفته و بر اساس ضرورتهاي موجود، دانشگاهاي علوم پزشکي کشور، به عنوان مجري برنامه ثبت سرطان در هر استان انتخاب شدند و بدين ترتيب مراکز ثبت سرطان جمعيتي نيز در مراکز استانهاي ايران اخيرا شکل گرفته است.
شناسايي عوامل مهم مرگ و مير افراد در مطالعه کوهورت گلستان
رييس پژوهشکده بيماري هاي گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکي تهران در ادامه ، روند اجراي مطالعه کوهورت گلستان را با دستاوردهاي مهم آن تا کنون، تشريح کرد و گفت: شناسايي عوامل خطر ابتلا به سرطان در گلستان و دستاوردهاي مهم آن با پيگيري انجام شده بر روي نمونه هاي 50 هزار نفري اين مطالعه در طول سالهاي اجرا، موجب ثبت 6 هزار و 524 مرگ در افراد سنين 40 تا 75 سال در منطقه شده است. از اين بين، سکته قلبي عامل 1904 مرگ، سرطانها 1399 مرگ، سکته مغزي 923 مرگ، تصادفات 285 مرگ، بيماري هاي مزمن ريوي 162 مرگ، نارسايي مزمن کليوي 106 مرگ، نارسايي کبد 85 مرگ، ديابت 72 مرگ و بقيه به علت ساير عوامل بوده است.
معاون تحقيقات وزير بهداشت همچنين به تعداد مرگهاي ناشي از سرطان در افراد تحت پوشش مطالعه کوهورت درمنطقه گلستان اشاره کرد و گفت: سهم سرطان مري 325 مرگ، سرطان معده 306 مرگ، سرطان روده بزرگ، 140 مرگ، سرطان ريه 131 مرگ، سرطان مغز 118 مرگ، سرطان پستان 111 مرگ، سرطان لوزالمعده 90 مرگ، سرطان خون 87 مرگ و سرطان رحم 58 مرگ بوده است.
سهم 25 درصدي سرطان مري در سرطانهاي مرگبار منطقه
مجري مطالعه بزرگ کوهورت گلستان گفت: نتايج اين مطالعه در آغاز نشان داد در ميان سرطان ها ، سرطان مري شايعترين سرطان مشاهده شده است. به طوري که 25 درصد کل سرطان ها در اين منطقه مربوط به سرطان مري است. ميزان بروز اين نوع سرطان در ميان مردان زير پوشش مطالعه، 82 نفر در 100 هزار نفر و در زنان، 95 نفر در 100 هزار نفر بوده است.
مهمترين عوامل ابتلاي مردم منطقه شمال شرق ايران در ابتلا به سرطان مري/ 17 درصد افراد بالاي 40 سال شمال شرق ايران مصرف طولاني مواد مخدر داشتند
محقق برجسته حوزه سرطان شناسي ايران، گفت: در شمال شرق ايران 17 درصد افراد بالاي 40 سال مصرف طولاني مدت مواد مخدر داشته اند. به طوري که اين منطقه داغ ترين نقطه مصرف ترياک در ايران است. مصرف اين ميزان ترياک در شمال شرق ايران تحت تاثير باورهاي غلط درباره اثرات عمدتا درماني ترياک بوده است.
وي تاکيد کرد: زيانهاي مصرف ترياک طبق اين مطالعه بسيار بيشتر از سيگار و مصرف الکل است . مصرف ترياک علاوه بر ايجاد سرطان مري، با افزايش مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي و عروقي و نيز بيماري‌هاي ريوي در ارتباط است چراکه ترکيبات موجود در ترياک بر روي فيزيولوژي و سلامت انسان از طرق مختلف اثر مي‌گذارد .
کاهش 2.5 برابري طول عمر مصرف کنندگان ترياک نسبت به سايرين
دکتر ملک زاده گفت: نتايج مطالعه کوهورت بزرگ گلستان همچنين نشان داد مصرف طولاني مدت ترياک و مشتقات آن حتي به ميزان کم (نيم گرم) مي تواند خطر ساير سرطانها شامل سرطان معده ، سرطان ريه، سرطان مثانه و سرطان لوزالمعده را بسيار افزايش دهد.
استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکي تهران خاطرنشان کرد: ديگر نتايج مطالعه کوهورت گلستان نشان داد طول عمر مردان و زنان به دليل مصرف ترياک، به ترتيب 2 و 2٫5 برابر نسبت به سايرين کاهش مي‌يابد. مصرف ترياک حتي بروز سيروز کبدي، بيماري مزمن تنفسي و سکته هاي قلبي و مغزي را به همراه خواهد داشت.
دستاورد ايران در اثبات «سرطانزايي ترياک» بزودي ثبت جهاني مي شود
مجري مطالعه بزرگ کوهورت گلستان از در اولويت قرار گرفتن «اثبات تاثير مصرف ترياک و مشتقات آن در بروز سرطان مري» به عنوان دستاورد مهم ايران در حوزه سرطان شناسي نام برد که با اجراي مطالعه کوهورت گلستان حاصل شده است و در نهايت « سرطانزا بودن ترياک » در آينده نزديک توسط آژانس بين المللي تحقيقات سرطان سازمان بهداشت جهاني اعلام خواهد شد.
ثبت جهاني «سرطانزايي نوشيدني هاي داغ» با اجراي مطالعه کوهورت گلستان
معاون تحقيقات وزير بهداشت در ادامه سخنراني خود ، به تشريح ديگر دستاوردهاي مهم مطالعه بزرگ کوهورت گلستان پرداخت و گفت: در مطالعه بزرگ کوهورت گلستان دريافتيم 39 درصد افراد مورد مطالعه چاي خود را با حرارت بالا ( بيشتر از 65 درجه سانتيگراد ) مي نوشند و نوشيدن چاي داغ عادت معمول ترکمن هاي استان گلستان بخصوص در گذشته بوده است.
به گفته فوق تخصص بيماري هاي گوارش و کبد، اين درحاليست که نوشيدن چاي داغ موجب آسيب جدي به مخاط ريه و افزايش نفوذناپذيري آن مي شود
افزايش 10 برابري شانس ابتلا به سرطان مري با نوشيدن چاي داغ
وي گفت: نتايج مطالعه ما حاکيست کساني که چاي خود را دو تا سه دقيقه يا کمتر پس از ريختن در استکان با فنجان مي نوشند در مقايسه با کساني که چاي خود را 6 تا 7 دقيقه بعد مي نوشند احتمال ابتلا به سرطان مري آنها 10 برابر بيشتر است.
دکتر ملک زاده همچنين از اين يافته مهم تحت عنوان «تاثير نوشيدن چاي داغ در ابتلا به سرطان مري» به عنوان ديگر دستاورد بزرگ مطالعات کوهورت گلستان نام برد که تحت عنوان «سرطانزايي نوشيدني هاي داغ» توسط آژانس بين المللي تحقيقات سرطان سازمان جهاني بهداشت ثبت جهاني شده است.
شناسايي ساير عوامل ابتلا به سرطانها بر اساس مطالعه کوهورت گلستان
مجري مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، در ادامه، به ساير عوامل خطر ابتلا به سرطان مري و ديگر سرطانها بر اساس نتايج حاصله از اين مطالعه اشاره کرد و از مصرف سيگار، قليان و ساير دخانيات، عدم رعايت بهداشت دهان و دندان و مسواک نزدن، وجود دندانهاي فاسد و پرشده يا فقدان دندان، شيوه ناسالم زندگي، تغذيه ناسالم، افزايش وزن و چاقي، بي تحرکي، مصرف زياد گوشت قرمز ، مصرف غذاهاي کبابي سرخ شده در حرارت بالا ، مصرف زياد نمک ، مصرف نوشيدني هاي شيرين ، مصرف آب آشاميدني غيرلوله کشي و غيربهداشتي و تماس با حيوانات به عنوان اين عوامل خطر نام برد.
پيشرفت قابل ملاحظه در تشخيص و درمان زودهنگام و پيشگيري از هزاران مرگ ناشي از سرطان با اجراي مطالعه کوهورت گلستان
دکتر ملک زاده افزود: سالانه 100 هزار سرطان در ايران بروز مي يابد و نزديک به نيمي از مبتلايان (47 هزار نفر ) از انواع سرطان مي ميرند . با اجراي مطالعه کوهورت گلستان، پيشرفت قابل ملاحظه اي در تشخيص زودهنگام سرطانها و امکان پيشگيري از آنها صورت گرفته است.
کاهش 5 برابري بروز سرطان مري در شمال شرق ايران با بهبود شرايط اقتصادي و اجتماعي در 40 سال گذشته
وي افزود: افزايش آگاهي مردم و بهبود شرايط اقتصادي و اجتماعي در منطقه شمال شرق ايران طي 40 سال گذشته، بروز سرطان و مرگ و مير ناشي از آن را به شدت کاهش داده است. به طوري که بروز سرطان مري از 100 نفر در هر 100 هزار نفر طي سال 1970 به 50 نفر در هر 100 هزار نفر در سال 2000 و به 20 نفر در هر 100 هزار نفر در سال 2010 کاهش يافته است.
شمال غرب ايران، نقطه داغ سرطان معده
دکتر ملک زاده در بخش ديگر سخنراني خود در کنگره پيشگيري از سرطان در کشورهاي در حال توسعه در چين، به شيوع سرطان معده در ايران و علل آن پرداخت.
وي سرطان معده را شايعترين سرطان در مردان ايراني نام برد و گفت: 22 درصد سرطان ها در ايران به سرطان معده اختصاص دارد و بيشترين ميزان بروز استاندارد شده سني سرطان معده در شمال غرب ايران ( آذربايجان و اردبيل) رخ مي دهد و اين منطقه، نقطه داغ سرطان معده در ايران است. سرطان معده در مردان، بسيار شايعتر است؛ به طوريکه سالانه 10 هزار مورد جديد سرطان معده در مردان ايراني بروز پيدا مي کند که 8 هزار مورد آن به مرگ مي انجامد.
معاون تحقيقات وزير بهداشت، از عفونت با هليکوباکتر پيلوري، سابقه خانوادگي، مصرف سيگار، مصرف قليان، مصرف ترياک، مصرف زياد نمک به عنوان مهمترين عوامل ميزان بالاي بروز سرطان معده در اردبيل بر اساس اين مطالعه، نام برد و گفت: مصرف بالاي سبزيجات خام، مصرف ميوه ها و مصرف ماهي تازه از عوامل محافظتي در برابر سرطان معده هستند.
تاثير مصرف آسپرين در پيشگيري از سرطان و افزايش طول عمر مبتلايان
دکتر ملک زاده در ادامه سخنان خود، به تاثير مصرف آسپرين در پيشگيري از سرطان اشاره کرد و گفت: تحقيقات نشان داده است که مصرف آسپرين تا 80 ميلي گرم در روز براي افراد بالاي 50 سال خطر بروز بسياري از سرطانها از جمله سرطان هاي گوارشي را کاهش و طول عمر بيماران سرطاني را نيز افزايش مي دهد. هر چند توصيه مي شود پزشکان بايد به دنبال نظارت در اين زمينه نيز باشند.
ايجاد زيرساختهاي بسيار مهم با اجراي مطالعه کوهورت گلستان/درمان اکثر سرطانها تا 15 سال آينده با تشخيص زودهنگام
معاون تحقيقات وزير بهداشت در پايان سخنان خود گفت: اجراي مطالعه کوهورت گلستان، باعث ايجاد زيرساختهاي بسيار مهم و کامل ، همراه با بيوبانک از نمونه هاي بيولوژيکي براي انجام مطالعات علمي آينده شده است. همچنين استفاده از نتايج اين پژوهش موجب تشخيص زودتر سرطان مري و معده و ساير بيماري هاي مزمن شده و قطعا هزينه هاي درماني را کاهش خواهد داد. مطالعات کوهورت چشم اندازي ايده آل براي پيشگيري از سرطانها در جهان هستند و ما اميدواريم بتوانيم در ايران تا 15 سالها آينده اکثر سرطان ها را با تشخيص زودهنگام درمان کنيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۷۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد ، دکتر محمود شهامت با بیان اینکه از هر ۱۰۰ هزار نفردراستان ۱۳۴ نفر از بیماری سرطان رنج می‌برند افزود: به طور میانگین روزانه سه نفر به جمعیت سرطانی استان اضافه می‌شود.
وی عمده علت بیماران سرطانی را در حوزه‌های معده، تیروئید، سینه و پوست عنوان کرد و ادامه داد: ضرورت دارد در بحث تغذیه به موارد مهم توجه شود.
وی گفت: برای خدمات دهی بهتر به بیماران سرطانی دستگاه شتاب دهنده خطی و مجوز بیمارستان سرطانی اخذ شده است.

دیگر خبرها

  • اگر می‌خواهید وزن کم کنید، شام را زودتر بخورید (فیلم)
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • دستور تهیه ۱۰جوشانده گیاهیِ ضد سرماخوردگی
  • «پیری» دقیقا از چه سنی آغاز می‌شود؟
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان
  • سقوط در انتظار 2 لژیونر ایران: زودتر برگردید!
  • با سوپر غذای تقویت‌کننده مغز آشنا شوید
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟