Web Analytics Made Easy - Statcounter

سومین مجمع علمی ـ دانشگاهی ایران و جهان عرب در تونس با انتشار بیانیه‌ای با تأکید بر توسعه روابط و همکاری‌های دانشگاهی میان دو طرف، به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین مجمع علمی ـ دانشگاهی ایران و جهان عرب در تونس با انتشار بیانیه‌ای با تأکید بر توسعه روابط و همکاری‌های دانشگاهی میان دو طرف، به کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رؤسای دانشگاه‌های ایران و کشورهای عربی روزهای ۲۰ و ۲۱ آبان‌ماه با شرکت در سومین مجمع علمی ـ دانشگاهی ایران و جهان عرب در تونس با شعار «برای همکاری علمی ثمر بخش میان دانشگاه‌های ایران و جهان عرب»، در قالب شش جلسه علمی به بررسی فرصت‌های همکاری علمی میان ایران و کشورهای عربی پرداختند.

این مجمع علمی ـ دانشگاهی ایران و جهان عرب در تونس با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. در بیانیه پایانی این نشست آمده است:

- شرکت‌کنندگان در این نشست بر ضرورت تکمیل کردن یکدیگر در علم به ویژه در علوم انسانی و برگزاری گفت‌وگوی اسلامی به عنوان نقطه‌ای ضروری برای گفت‌وگو میان ادیان و تلاش برای توسعه تفکرات دینی در پرتو علوم انسانی تأکید می‌کنند.

- تلاش برای احیای میراث علمی مشترک از طریق تحقیقات و بررسی‌ها و انتشار آن با تمرکز بر تاریخ علوم مختلف تا فرصت برای ریشه‌دار کردن تلاش‌ها در مسیر ریشه‌های فرهنگی و تمدنی فراهم آید.

- گسترش بیش از پیش دو زبان فارسی و عربی در ایران و جهان عرب و ارسال گروه‌های متخصص در این زمینه در قالب دانشگاه‌ها تا دانشجویان بتوانند آموزش خوبی در این زمینه ببینند.

- توسعه تلاش‌های علمی در زمینه ترجمه به عنوان معبری میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و سرمایه‌گذاری بر این تلاش‌ها برای همکاری میان مراکز ترجمه جهت شناساندن دانشمندان، ادبا و پژوهشگران دوران معاصر از دو طرف.

- تعریف طرح‌های پژوهشی مشترک میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در زمینه‌های مختلف علمی و ایجاد فرصت برای پژوهشگران و مخترعان و نوآوران برای ارتباط با یکدیگر و همچنین، بررسی ایجاد یک مرکز پژوهشی ایرانی ـ عربی برای انجام طرح‌های پژوهشی مشترک.

- تبادل نشریات دانشگاهی، کتاب، مجلات و برگزاری نشست‌های مشترک در مورد موضوعات تخصصی و علمی مختلف.

- تبادل تجربه میان اساتید، مدرسان و پژوهشگران از طریق تبادل دیدار و اعزام اساتید به مراکز طرف مقابل و تبادل تجربه آموزشی و اداری.

- تبادل دانشجو و رصد بورس‌های تحصیلی برای آن‌ها از سوی هر دو طرف و تسهیل اقدامات اداری برای تحصیل آن‌ها در دانشگاه‌ها و ایجاد زمینه برای آموزش نظری و میدانی و برنامه‌ریزی برای همایش‌های دانشجویی میان طرفین.

- برگزاری مسابقات در حوزه‌های تولیدات علمی، ادبی و فکری به صورت سالیانه و تخصیص جایزه‌ای برای گفت‌وگوی فرهنگی جهت تشویق تألیفات و نوآوری‌ها و ... .

- ایجاد پایگاه اینترنتی برای اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت‌های گفت‌وگوی فرهنگی برای تضمین گسترش بیشتر این تلاش‌ها و اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها در این زمینه.

- کنفرانس‌های آینده موضوعات مشخص و محدودی را در برای بحث و غور بیشتر در نظر بگیرد تا نتیجه‌گیری مطلوب‌تری حاصل شود و همچنین پیشنهاد شد تا طرح‌های عملی برای اجرایی کردن یادداشت تفاهم‌نامه میان دانشگاه‌های ایران و جهان عرب ارایه شود.

- همچنین، از گسترش دامنه پیوستن دانشگاه‌های عربی به مجمع دانشگاه‌های ایرانی و عربی استقبال به عمل آمد و مقرر شد دانشگاه‌های سوسه، المنستیر، قرطاج، جندوبه، المنار، الجزایر ۲ و طرابلس به این مجمع پیوندند.

- ایجاد فصلنامه پژوهشی در خصوص گفت‌وگوی فرهنگی میان ایران و جهان عرب و انتشار آن به دو زبان فارسی و عربی از دیگر موارد مطروحه در این نشست بود.

در بخش پایانی این مجمع علمی ـ دانشگاهی، شرکت‌کنندگان موافقت خود را با میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام کردند.
 

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۱۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های جهان با تاکید بر ضرورت تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین، عنوان کرد: وجدان بیدار استادان و دانشجویان در تمام دانشگاه‌های جهان، ظلم و ستم اقلیتی رو به زوال بر مردمی با پشتوانه‌ای به وسعت تاریخ را برنمی‌تابند.

به گزارش ایسنا، متن نامه به شرح ذیل است:

«همانطور که مستحضرید جوهره اصلی حقوق بشر، پاسداری از عدالت و کرامت انسانی است. از همین رو، وظیفۀ همه انسان‌های آزادی‌خواه، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و نخبگان دانشگاهی همواره حفظ حقوق بشر و کرامت انسانی بوده است. این مهم در اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز مورد تأکید قرار گرفته است. با این وجود، امروزه سرزمین فلسطین به نماد نسل کشی و نقض حقوق بشر در جهان تبدیل شده است. بیش از نیم قرن است که ملت فلسطین قربانی تجاوزگری و زورگویی قدرت‌های بزرگ به ویژه صهیونیسم جهانی قرار گرفته و حتی طبق قوانین بین‌المللی از حق دفاع مشروع خود نیز در برابر متجاوزان محروم گردیده است.

اینک که تاریکی و بی‌آبی نوار غزّه را فراگرفته و سخن از پایان منابع غذایی و دارویی است جنبش دانشجویان، اساتید و نخبگان در دفاع از مردم مظلوم غزه و اعتراض علیه ستم در دانشگاه‌های هاروارد، ایندیانا، کلمبیا، ‌ییل و سایر دانشگاه‌های دنیا نشان می‌دهد که وجدان بیدار استادان و دانشجویان در تمام دانشگاه‌های جهان، ظلم و ستم اقلیتی رو به زوال بر مردمی با پشتوانه‌ای به وسعت تاریخ را برنمی تابند و بی‌شک صبح پیروزی نزدیک است. در این هنگام از نخبگان و رؤسای دانشگاهی جهان انتظار است ضمن اعلام جهانی محکومیت جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه مردم غیرنظامی غزه، مأموریت‌های انسانی  و دانشگاهی خود را در قبال این مردم مظلوم و عضو جامعه بشری ایفا کنند و برای اعلام هم‌دردی ضمن فشار بر مجامع بین‌المللی افزون بر پایان جنگی نابرابر، خواستارِ برقراری صلح و استیفای حقوق حقۀ ملت مظلوم فلسطین شوند و با تشکیل مجامع علمی و نخبگانی ضمن فعال‌سازی تمام ظرفیت‌های دیپلماسی علمی برای فشار بر رژیم صهیونیستی به تبیین قیام پیروزمندانه طوفان الاقصی و مظلومیت مردم غزه برای نخبگان و مردم پرداخته و از طریق مجاری علمی و رسانه‏ای، طبل رسوایی رژیم صهیونیستی و حامیان آنان را در مجامع جهانی به صدا در آورند.

همچنین انتظار می‌رود ضمن تلاش برای قطع ارتباط نهادهای علمی و دانشگاهی جهان با رژیم‌صهیونیستی با تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی  برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین، تدارک برای بازسازی غزه و انتقال دانش و فناروی برای احیاء زندگی طبیعی در مناطق ویران شده غزه توسط این ائتلاف جهانی دنبال گردد که اکنون کنش فعالانه نخبگان و رؤسای دانشگاه‌ها در سراسر جهان برای مقابله با رژیم صهیونیستی نه فقط در معرض قضاوت افکار عمومی جهان، بلکه در معرض قضاوت تاریخ قرار دارد.

در پایان برای پیگری امور و انسجام بیشتر پیشنهاد تشکیل مجمع نخبگان طرفدار برقراری صلح عادلانه و دموکراسی در فلسطین را می‌دهم و کسانی که تمایل به عضویت در این مجمع دارند به ایمیل Elm@scc.ir حضورشان را اعلام دارند».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد