Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@03:35:29 GMT

مرگ دومین فک خزری در پره صیادان مازندرانی

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۱۳۶۵۴

مرگ دومین فک خزری در پره صیادان مازندرانی

ساری - ایرنا - تور صیادان مازندرانی در یک هفته اخیر دومین قلاده فک خزری ، تنها پستاندار دریای خزر را به کام مرگ کشاند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، هفته پیش هم یک قلاده فک خزری به خاطر گیر کردن در تور ماهیگیران مازندرانی در ساحل سرخرود در غرب استان تلف شد.
روابط عمومی محیط زیست مازندران روز دوشنبه اعلام کرد که لاشه دومین فک خزری امروز در ساحل تالاب بین المللی میانکاله در شرق این استان پیدا شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پارسال هم صیادان مازندرانی در همین منطقه یک قلاده فک خزری را که داخل تور ماهیگیری گیر کرده بود با کمک نیروهای گارد حفاظت محیط زیست منطقه رها کرده و به درمانگاه ویژه این آبزی در آشوراده فرستاده بودند.
فُک خزری که نام علمی آن ' پوسا کاسپیکا Pusa caspica ' است ، از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند.
این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.
** ناآگاهی صیادان ، علت مهم تلفات فک خزری
مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی ' لنی هارد ' استان گلستان به خبرنگار ایرنا گفت که آشنا نبودن صیادان مازندرانی و گیلانی با وضعیت زیستگاهی فک خزری سبب می شود تا هر ساله چند قلاده از این آبزی کمیاب در این استان ها تلف شود.
امیر صیاد شیرازی افزود : دوره طلایی برای زنده ماندن فک خزری پس از گرفتار شدن در تور ماهیگیری حدود 20 دقیقه است و صیادان باید در این مدت از گرفتار شدن فک خزری در تور آگاهی یافته و حیوان را رها کنند.
وی گفت : به نظر می رسد صیادان این دو استان خیلی دیر به تورهایی که در آب های ساحلی پهن کردند ، سرکشی می کنند و به همین دلیل با جسد فک مواجه می شوند.
شیرازی افزود : همه ساله تعدادی فک خزری در تور صیادان مازندرانی و گیلانی کشته می شوند و این روند در استان گلستان به دلیل آشنا بودن صیادان با دوره طلایی زنده ماندن فک در تور ماهیگیری به صفر رسیده است.
بر اساس آمار کمتر از یکصد هزار قلاده فک خزری در دریای خزر باقی مانده است .
فک خزری به‌طور میانگین یک و نیم متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار می‌رود.
فک‌ها جانورانی با ارزش‌ هستند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.
فک‌ها در تابستان ، بهار و پائیز بیشتر در آب‌های ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۳۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع یک حادثه در آب‌های شرق یمن

 آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس امروز (یکشنبه) از وقوع یک حادثه در آب‌های شرق یمن خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس امروز (یکشنبه) اعلام کرد که گزارشی از وقوع یک حادثه در فاصله ۱۷۷ مایلی در جنوب شرقی بندر «نشطون» واقع در شرق یمن دریافت کرده است.

این آژانس افزود که گزارش مربوط به نزدیک شدن یک قایق کوچک با چهار سرنشین به یکی از کشتی‌ها بوده است.

آژانس مذکور مدعی شد که کشتی مذکور آسیبی ندیده و سالم به مسیر خود ادامه داده است و مسوولان مربوطه در حال انجام تحقیقات در این خصوص هستند.

به گزارش ایرنا، ارتش یمن در ماه‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی آمریکایی و انگلیسی و صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است. نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم صهیونیستی حملات خود به غزه را متوقف نکند، کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را دریای سرخ هدف قرار دهند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وقوع یک حادثه در آب‌های شرق یمن
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز در سرپل ذهاب
  • ۶۰۰ معلم نمونه مازندرانی تقدیر می‌شوند
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • تلاش فدراسیون کبدی برای ادامه همکاری با «مازندرانی»
  • امواج کوتاه در دریای خزر
  • موج کوتاه در دریای خزر
  • طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی