Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-09@00:19:54 GMT

تقویت‌ سیستم ایمنی بدن

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۲۳۷۸۲

تقویت‌ سیستم ایمنی بدن

می توانید با استفاده از میوه ها و مواد طبیعی، سیستم ایمنی بدن تان را تقویت نموده و از بروز بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنید؛ البته مصرف چنین موادی علاوه‌بر جلوگیری از بروز بیماری، به علت داشتن ویتامین سی باعث شادابی و سلامت پوست نیز می شود.

مرکبات

اکثر مردم بعد از اینکه احساس می کنند به بیماری سرماخوردگی مبتلا شده اند به سراغ مصرف میوه های حاوی ویتامین سی می روند؛ این کار کاملاً درست است، زیرا مرکبات حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی بوده و باعث ارتقای سطح ایمنی بدن شما خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین انتخاب مرکبات که شامل پرتقال، لیمو، نارنگی، گریپ فروت، نارنج و بالنگ می شود، راه بسیار مناسبی است؛ حال چگونه مصرف ویتامین سی به ارتقای سطح ایمنی فرد کمک می کند؟ دانشمندان بر این باورند که با مصرف ویتامین سی تولید سلول های سفید در جریان خون افزایش یافته و بدن فرد نسبت به بیماری های ویروسی و عفونی مقاوم تر می شود؛ بنابراین مرکبات، کلید بهبود هرگونه عفونت است.

جالب است بدانید که بدن شما مکان خاصی را برای ذخیره ویتامین سی مصرفی تان ندارد؛ بنابراین اگر به فکر سلامتی خود هستید، باید مصرف ویتامین سی را در برنامه روزانه تان بگنجانید؛ تقریباً همه مرکبات حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی بوده و با وجود تنوع زیادی که دارد، مصرف چنین ویتامینی به صورت روزانه کار چندان سختی نخواهد بود.

فلفل دلمه

آیا فکر می کنید مرکبات، بیشترین مقدار ویتامین سی را در بین میوه ها و سبزیجات دیگر دارد؟! بهتر است تجدید نظر کنید؛ باور این قضیه کمی دشوار است که فلفل دلمه‌ای دو برابر مرکبات، ویتامین سی دارد! همچنین فلفل دلمه ای منبع اصلی بتاکاروتن بوده و علاوه بر بهبود وضعیت ایمنی برای سلامتی چشمان و پوست شما معجزه خواهد کرد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین آ، سی و آنتی اکسیدان و فیبر است؛ می توان به جرئت گفت که کلم بروکلی سالم ترین سبزی است که می توانید در کنار غذا میل کنید؛ البته اگر می خواهید از همه مواد معدنی و ویتامین های موجود در این نوع کلم استفاده کنید و به بدنی قوی و سالم دست یابید، نباید بروکلی را بپزید، یا در صورت پخت آن، نباید در معرض حرارت بالا قرار دهید.

سیر

سیر ماده ای است که تقریباً داخل اکثر دستورهای غذایی وجود دارد؛ حتی انسان های نخستین نیز متوجه شده بودند که سیر حاوی مواد ارزشمندی برای مبارزه با انواع عفونت ها است و سعی می‌کردند تا در تمامی دستورهای پخت شان از این ماده معجزه گر استفاده کنند.

برطبق مطالعات مرکز جهانی سلامتی نیز، مصرف سیر باعث کاهش فشار خون شده و از انسداد شریان ها و عروق خونی نیز جلوگیری می کند؛ ماده ای که باعث شده تا سیر چنین اثرات شگفت‌انگیزی داشته باشد، ترکیبات سولفور مانند آلیسین است.

زنجبیل

یکی دیگر از گیاهانی که در زمان ابتلا به بیماری به روند درمانی تان کمک بسیاری خواهد کرد، گیاه زنجبیل است؛ زنجبیل، با سه شماره به کاهش تورم و التهابات کمک می‌کند و گلو درد و بیماری‌های التهابی را بهبود می بخشد. همچنین اگر از حالت تهوع رنج می برید، زنجبیل، درمان حالت تهوع شما است؛ خواص زنجبیل به همین موارد ختم نشده و علاوه بر کاهش کلسترول خون به بهبود دردهای مزمن نیز کمک می کند.

اسفناج

اسفناج نیز جزیی ازسبزیجات معجزه گر محسوب می شود. زیرا علاوه بر اینکه غنی از ویتامین سی است، حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و بتا کاروتن نیز هست. اسفناج نیز خاصیتی مشابه کلم بروکلی بوده و بهتر است از پختن بیش از حد این سبزی جادویی جلوگیری کنید وگرنه تمامی مواد مغذی موجود در آن را از بین خواهید برد. البته بهترین شیوه مصرف اسفناج این است که ابتدا کمی آن را بپزید، با اینکار ویتامین آ قابل جذب موجود در اسفناج دو برابر خواهد شد.

ماست

هنگام خرید ماست به این نکته دقت داشته باشید، ماستی که طبیعی بوده و حاوی مقدار زیادی باکتری مفید و زنده باشد بهترین انتخاب است؛ متأسفانه ماست های پاستوریزه، حاوی این باکتری های مفید نبوده و نمی توانند خاصیت ویژه ای داشته باشند؛ به شدت از مصرف ماست های طعم دار شده و حاوی شکر خودداری کنید؛ با مصرف ماست طبیعی و محلی، سیستم ایمنی بدن تان را تقویت نموده و به جنگ بیماری ها بروید.

تنوع، نکته‌ای کلیدی است

مصرف میوه و سبزیجات متنوع کلید بازیابی سلامتی و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی است؛ دقت داشته باشید که تنوع در مصرف میوه ها یک اصل مهم می باشد؛ پیشنهاد ما برای مبارزه با سرماخوردگی و ویروس ها مصرف تمامی میوه ها و سبزیجات موثر است؛ اما باید به میزان مصرف آنها دقت داشته باشید تا مبادا ویتامین، بیش از حد وارد بدن تان کنید، زیرا این کار نیز عوارض خاص خودش را به دنبال خواهد داشت.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۳۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این 8 روش بدن‌تان را پاکسازی کنید

به گزارش خبرآنلاین، هنگام بهار می‌توانید در کنار تازه شدن روح و روان‌تان، بدن‌تان را هم از هر نوع سم و آلودگی پاک کنید. البته سم‌زدایی کاری موقتی نیست و همیشه باید بدن‌تان را با روش‌های مناسب پاک کنید. با سم‌زدایی بدن، یکسری از مشکلات زیر برطرف می‌شود:

نفخ،‌ تهوع، سوء‌هاضمه، یبوست، اسپاسم‌های روده، سرماخوردگی‌های گاه‌وبیگاه، آنفلوآنزا، خستگی، سلولیت،‌ لک صورت، چشم‌های پف‌آلود، احتقان، آبریزش بینی، مشکلات کلیوی

روش‌های پاکسازی و سم‌زدایی بدن

بدن روش پیچیده‌ای برای حذف مواد سمی دارد و برای این کار از کبد،‌ کلیه‌ها، دستگاه هاضمه، پوست و ریه‌ها استفاده می‌کند. درواقع وقتی این اندام‌ها در وضعیت سالمی قرار داشته باشند، می‌توانند مواد ناسالم و سمی را از بدن خارج کنند. اما هنگام بیماری برخی از این اندام‌ها، بدن توانایی سم‌زدایی خود را از دست می‌دهد. برای اینکه بتوانید سیستم سم‌زدایی بدن را بهبود بخشید، روش‌های زیر را در نظر بگیرید:

۱. پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی

سوخت‌وسازِ ۹۰درصد از الکل موجود در نوشیدنی‌های الکلی به عهده کبد است. آنزیم‌های فعال در کبد، الکل را به نوعی ماده شیمیایی سرطان‌زا به نام استالدئید تبدیل می‌کنند. سپس کبد، این ماده را سمی تشخیص داده و آن را به ماده‌ای بی‌ضرر به نام استات تبدیل کرده و در نهایت از بدن خارج می‌کنند.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی، موجب تجمع بیش از حد چربی، التهاب و زخم در کبد می‌شود و در نتیجه صدمه شدیدی به عملکرد کبد زده می‌شود. در این وضعیت، کبد نمی‌تواند وظایف ضروری خود از جمله، فیلتر مواد زائد و سموم مختلف از بدن را انجام دهد و سم‌زدایی به‌درستی انجام نمی‌شود. بنابراین برای مراقبت از کبد، به‌ نوشیدنی‌های الکلی لب نزنید.

۲. خواب کافی

خواب کافی و باکیفیت شبانه، سلامت بدن و سیستم سم‌زدایی را حفظ می‌کند. خواب کافی موجب بازسازی مغز و بهبود انرژی آن می‌شود و در عین حال به پاکسازی بدن از سموم مختلف کمک می‌کند. یکی از مواد زایدی که در طول روز و هنگام بیداری در بدن‌ جمع می‌شود، پروتئین بتا-آمیلوئید است. این پروتئین در ابتلای فرد به بیماری آلزایمر نقش دارد. وقتی خواب شبانه فرد کافی نیست، بدن فرصت پاکسازی را پیدا نمی‌کند و این نوع پروتئین مسموم در مغز جا خوش کرده و تجمع بیش از حد آن، به مغز و عملکرد آن صدمه می‌زند. به‌طور متوسط باید ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابید.

اگر شب‌ها زود به خواب نمی‌روید، با کمی تغییر در سبک زندگی مانند، اتخاذ برنامه‌ای منظم برای خواب، کاهش نور آبی قبل از خواب و ورزش می‌توانید کیفیت خواب شبانه‌تان را افزایش دهید.

۳. نوشیدن آب کافی

آب، دمای بدن را تنظیم، حرکات مفاصل را نرم و به هضم و جذب غذا کمک می‌کند. درضمن این مایع حیاتی در حذف سموم بدن و مواد زاید بسیار موثرست.

سلول‌های بدن برای داشتن عملکرد بهینه و مطلوب و همچنین تجزیه مواد مغذی و تولید انرژی برای بدن، باید دایما خود را تغییر داده و ترمیم کنند. در این فرآیندهاست که مواد زائد بدن به شکل اوره و دی‌اکسیدکربن از بدن دفع می‌شوند. اما اگر این مواد از بدن خارج نشوند، در خون جمع شده و سلامت‌تان را تهدید می‌کنند.

آب، این مواد زائد را به‌صورت ادرار، تنفس و تعریق از بدن خارج می‌کند. بنابراین پرآب نگهداشتن بدن، برای سم‌زدایی مفید است.

به‌طور کلی زنان و مردان در روز باید به‌ترتیب ۲ و ۳ لیتر آب بنوشند. البته این مقدار بسته به نوع رژیم غذایی، محیط زندگی و سطح فعالیت کم‌وزیاد می‌شود.

۴. کاهش مصرف شکر و غذاهای فرآوری‌شده

مصرف بالای شکر و غذاهای فرآوری‌شده منجر به چاقی و دیگر بیماری‌های مزمن، مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت می‌شود. این بیماری‌ها به اندام‌های مختلف بدن، از جمله کبد و کلیه که در سم‌زدایی نقش مهمی دارند، صدمه می‌زنند و از توانایی آنها در سم‌زدایی طبیعی بدن می‌کاهند. مثلا، مصرف بالای نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر موجب کبد چرب شده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سیستم سم‌زدایی بدن را می‌توانید با مصرف کمتر غذاهای فرآوری‌شده سلامت نگهدارید. به جای غذاهای حاضری، انتخاب‌های سالم‌تری چون میوه‌ و سبزیجات داشته باشید.

۵. مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن‌تان در برابر صدمات ناشی از مولکول‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. از طرفی الکل، تنباکو، رزیم غذایی ناسالم و قرار گرفتن در معرض آلوده‌کننده‌های زیست‌محیطی، موجب تولید رادیکال های آزاد اضافی می‌شود. این مولکول‌ها به طیف وسیعی از سلول‌ها صدمه می‌زنند و نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های زوال عقل، بیماری‌های قلبی، کبدی، آسم و انواع سرطان‌های خاص دارند.

مصرف رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان از ایجاد رادیکال‌های آزاد و دیگر سموم در بدن پیشگیری می‌کند. از آنتی‌اکسیدان‌ها باید به ویتامین‌های A، C، E، سلنیم، لیکوپن و لوتئین اشاره کرد که بیشتر این آنتی‌اکسیدان‌ها با مصرف انواع توت‌ها، میوه‌ها، آجیل‌ها، کاکائو، سبزیجات، ادویه‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای سبز به بدن‌تان می‌رسد.

۶. مصرف غذاهای سرشار از پری‌بیوتیک

سلامت روده برای حفظ سلامت سیستم سم‌زدایی بدن ضروری است. سلول‌های روده‌ای به سیستم سم‌زدایی و دفع سموم مجهز هستند و از روده‌ها در برابر سموم مضر مانند مواد شیمیایی محافظت می‌کنند. سلامت روده با نوعی فیبر به نام پری‌بیوتیک تامین می‌شود و این فیبر، باکتری‌های مفید روده به نام پروبیوتیک‌ها را تقویت می‌کند.

مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک، بهداشت ضعیف دندان و رژیم غذایی بی‌کیفیت، تعادل باکتریایی روده را بهم می‌ریزد که در نتیجه آن، سیستم ایمنی بدن و عملکرد سم‌زدایی آن ضعیف می‌شود و بدن در خطر بیماری‌ها و التهاب‌ها قرار می‌گیرد.

مصرف غذاهای سرشار از پری‌بیوتیک، سیستم ایمنی و عملکرد سم‌زدایی بدن را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد. از پری‌بیوتیک‌ها می‌توان به گوجه‌فرنگی، کنگر، موز، مارچوبه، پیاز، سیر و جوی دوسر اشاره کرد.

۷. کاهش مصرف نمک

نمک زیاد، آب را بیش از حد لزوم در بدن نگه می‌دارد. علاوه‌بر آن، اگر آب به اندازه کافی مصرف نکنید، بدن هورمون‌های ضدادرار ترشح می‌کند و جلوی ادرار را می‌گیرد و در نتیجه سم‌زدایی بدن مختل می‌شود. بنابراین باید از نمک به‌صورت متعادل مصرف کرد.

۸. ورزش و فعالیت‌های فیزیکی

هنگام درمان عفونت‌ یا جراحت‌ها، بدن ملتهب می‌شود و این التهاب ضروری است. اما وقتی بدن به التهاب بیش از حد مبتلا می‌شود، تمام سیستم‌های ایمنی بدن از جمله، سیستم سم‌زدایی دچار اختلال می‌شوند. ورزش منظم از ابتلا به بیماری‌های مختلف و همچنین التهاب می‌کاهد و فرد را سلامت نگه می‌دارد.

از طرفی غدد لنفاوی بدن، تمام سموم را جمع‌آوری کرده و با تعریق آنها را دفع می‌کند. ورزش در دفع سریع‌تر این سموم موثرست.

حداقل هفته‌ای ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه با شدت متوسط یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه با شدت بالا ورزش کنید.

منبع: healthline

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904384

دیگر خبرها

  • عوامل ابتلای افراد به بیماری لوپوس
  • پوکی استخوان و ضعف ایمنی بدن به‌دلیل کمبود این ویتامین
  • با این 8 روش بدن‌تان را پاکسازی کنید
  • ویتامین‌هایی که کمبود آن‌ها سبب سر درد می‌شود
  • علت ابتلا به لوپوس چیست؟/ عوامل خطر ابتلا به بیماری
  • ویتامین ها و مکمل ها را چطور مصرف کنیم ؟
  • چه موادی علائم بیماری آسم را تشدید می‌کنند؟
  • سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید
  • نقش تغذیه مناسب را در کنترل آسم جدی بگیرید
  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید