Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سوريه در ماه هاي اخير با تلاش ايران و روسيه دو قدرت مهم بين المللي سرانجام شاهد صلحي بود که مردم اين سرزمين مدت ها انتظارش را مي کشيدند.
به گزارش جام نيوز، مجموعه اي از تلاش ها و هماهنگي اقدامات دوجانبه براي تحکيم صلح و ثبات برقرار شده در سوريه در جريان ديدار حسين جابري انصاري مذاکره کننده ارشد ايران در روند صلح آستانه و معاون عربي و آفريقاي وزارت امورخارجه با مقام هاي روسي در مسکو بررسي شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جابري انصاري در ابتداي ورود به مسکو در گفت و گو با ايرنا در فرودگاه خاطرنشان کرد با ميخاييل بوگدانف همتاي روس خود و لاورنتيف نماينده ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در سوريه ديدار و مذاکره مي کند.
مذاکره کننده ارشد ايران در روند صلح آستانه با بيان اينکه همکاري ايران و روسيه براي حل مساله سوريه الگوي خوبي براي همکاري هاي منطقه اي است گفت، روابط تهران - مسکو براي پايان دادن به بحران سوريه مهم است.
معاون وزير امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ايران درمذاکرات صلح آستانه با ميخاييل بوگدانف معاون وزير امورخارجه روسيه با حضور مهدي سنايي سفير ايران در مسکو ديدار و پس از پايان گفت و گو ها درباره مذاکرات خود با طرف روسي به خبرنگاران گفت: با طرف روس درخصوص مسائل سوريه ومذاکرات سوري آستانه گفت وگو کرديم.
تاکنون هفت دور مذاکرات سوري در آستانه پايتخت قزاقستان تحت سرپرستي ايران، روسيه و ترکيه صورت گرفته است.
اين مذاکرات از دي ماه سال گذشته آغاز و با تداوم آن صلح و ثبات به مناطق مختلف سوريه راه يافته و با توافق براي ايجاد چهار منطقه کاهش تنش در اين کشور، روند برقراري صلح سرعت بيشتري يافته است.
دور هفتم مذاکرات صلح سوريه در روز 30 و 31 اکتبر - هشتم و نهم آبان - به ميزباني قزاقستان در شهر آستانه برگزار شد، در اين مذاکرات علاوه بر سه کشور ضامن آتش بس شامل ايران ، روسيه و ترکيه ، نماينده دولت سوريه ، مخالفان دولت اين کشور و نمايندگان سازمان ملل متحد، آمريکا و اردن نيز به عنوان ناظر حضور داشتند.
در گفت و گوهاي آستانه هفت موضوع مانند ناديده گرفتن آتش بس و تلاش براي تقويت آن، کاهش تنش ها به ويژه در ادلب و بررسي پرونده هاي مربوط به اسيران، زندانيان و آينده روند سياسي سوريه مورد بررسي قرار گرفت.
روسيه در اين مذاکرات پيشنهاد براي برگزاري کنگره ملي گفت وگوهاي سوريه را مطرح کرد که قرار است در اوايل ماه دسامبر آينده (نيمه اول آذرماه پيشرو ) در شهر بندري سوچي برگزار شود.
اين مذاکرات در عالي ترين سطح از سوي سران ايران روسيه و ترکيه حمايت مي شود و به همين دليل از شانس زيادي براي تداوم و استمرار گفت وگوها برخوردار است.
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در اين رابطه روز سه شنبه گفت که همکاري روسيه با ايران و ترکيه به عنوان کشورهاي ضامن صلح سوريه براي حل مسائل اين کشور ثمربخش است.
به گزارش ايرنا، پوتين در پايان ديدار با رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه که دوشنبه شب در شهر بندري سوچي روسيه برگزار شد، افزود: با رضايت خاطرنشان مي کنم همکاري هاي ما با ايران و ترکيه به عنوان کشورهاي ضامن روند صلح آستانه همچنان ثمربخش است.
خبرگزاري اسپوتنيک نوشت: رئيس جمهوري روسيه خواستار تلاش بيشتر براي تثبيت اوضاع سوريه به ويژه با اجراي طرح حل و فصل سياسي اين کشور شد.
هيچ شکي نيست که روسيه و ايران در روند مذاکرات سوريه سهم بزرگي داشته اند.
هر چند که ترکيه در مذاکرات صلح آستانه شرکت مي کند اما اين کشور در سال هاي اخير تا حدودي در مسائل سوريه با غرب و آمريکا همراهي مي کرده که سرانجام با ايجاد اختلاف ميان آنها بر سر حمايت واشنگتن از کردهاي سوريه و نيز برملا شدن نيات واقعي کاخ سفيد در حمايت از داعش که همانا کمک به تجزيه کشورهاي منطقه است، ترکيه از اين طرح ها فاصله جست و اين حرکت با پيوستن آنکارا به مذاکرات صلح آستانه سرعت بيشتر يافته و قابل لمس تر شد.
ترکيه به اين واقعيت پي برده است که آمريکا در صدد تجزيه عراق و سوريه است و در صورت موفقيت در اين نقشه شوم در راستاي اجراي طرح شوم خاورميانه بزرگ؛ دير يا زود نوبت ترکها هم فرا مي رسد.
به همين دليل نقش ايران و روسيه در روند صلح سوريه بزرگ و غيرقابل ارزيابي است و دو کشور براي حفظ اين روند و جلوگيري از ضربه زدن آمريکا به فرآيند صلح سوري نياز به هماهنگي اقدامات دارند.
بر اساس اطلاعات رسانه هاي روسي، آمريکا اعلام کرده است که مذاکرات سوريه فقط بايد در ژنو صورت گيرد و اين اقدام واشنگتن بطور غير مستقيم مخالفت آمريکا با مذاکرات صلح آستانه نشان مي دهد.
علت مخالفت واشنگتن با مذاکرات سوري آستانه نيز مشخص است. آمريکا نقش نداشتن خود در مساله مهم جهاني همچون سوريه را برنمي تابد. به ويژه اينکه در اين مذاکرات ايران و روسيه دو مخالف و رقيب ژئوپليتيکي طرح هاي آمريکا در منطقه خاورميانه حضور دارند. به همين دليل آمريکا مي خواهد پرونده مذاکرات آستانه را ببندد.
دليل ديگر اين اقدام آمريکا، تلاش براي به شکست کشاندن روند صلح سوريه است و بر اساس سناريوي واشنگتن مذاکرات ژنو ادامه خواهد داشت اما عربستان سعودي با جلوگيري از حضور گروه هايي از معارضان سوري ساکن اين کشور به نام گروه رياض در مذاکرات ژنو؛ آن را ناکام مي کند.
اين برنامه با زرنگي چيده شده و آمريکا در حرف و بيانيه از اين مذاکرات حمايت اما پنهاني با استفاده از عوامل و عناصر خود در دستگاه رژيم حاکم بر عربستان سعودي، چوب لاي چرخ مذاکرات خواهد گذاشت تا نيروهاي خود را در سوريه همچنان حفظ کند.
به عقيده يوگني پريماکف خبرنگار و کارشناس برجسته امور خاورميانه در روسيه، دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا براي ايجاد کانون هاي بيشتري از مناقشه و جنگ در نقاط مختلف جهان تلاش مي کند و چنين برنامه اي را در دستور کار دارد.
پريماکف به تازگي در گفت و گو با ايرنا خاطرنشان کرد: آمريکا ديدگاه و راهبرد مشخصي براي حل مسائل خاورميانه اعلام نکرده و سياست کنوني اين کشور نيز با حمايت از گروه هاي تروريستي و جنگ طلب به ويژه در سوريه ماجراجويانه است.
کارشناسان بر اين باورند که آمريکا در شرايط کنوني از طريق نيروهاي خود در سوريه تلاش خواهد کرد تروريست ها را براي ايجاد ناامني و اقدامات جنگ طلبانه و به ويژه عليه نيروهاي ارتش سوريه تحريک و تسليح کند و در اين عرصه رژيم صهيونيستي نيز به کمک واشنگتن مي شتابد.
به همين دليل جابري با الکساندر لاورنتيف مذاکره کننده ارشد روسيه در روند صلح آستانه ديدار کرد.
در اين ملاقات که در مقر وزارت دفاع روسيه انجام شد و آلکساندر فومين معاون وزير دفاع روسيه نيز در آن حضور داشت، در خصوص تحولات سوريه و آخرين تلاش ها و ابتکارهاي کشور ضامن روند آستانه (ايران، روسيه و ترکيه) براي کاهش تنش و حل بحران سوريه، گفت وگو و هماهنگي هاي لازم بعمل آمد.
در اين گفت وگوها علاوه بر تلاش براي تداوم روند صلح آستانه و کنگره ملي گفت وگوهاي سوريه که قرار است در سوچي برگزار شود، مساله مبارزه با تروريسم و اوضاع مناطق کاهش تنش در سوريه نيز بررسي و اقدامات و گام هاي تهران و مسکو در اين عرصه هماهنگ شد.
مذاکرات جابري انصاري در مسکو که در راستاي رايزني هاي منظم ايران و روسيه در مساله سوريه در کنار ساير مسائل مهم منطقه خاورميانه انجام گرفت، يک بار ديگر اين واقعيت را به وضوح نشان داد که تهران و مسکو براي حفظ صلح در سوريه مصمم هستند و هيچ گونه کارشکني و تهديد و هشدار نمي تواند در آن خلل ايجاد کند.
ايرنا
111

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۸۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت

شبکه المیادین در این باره گزارش داد که آمریکا تحرکات خود را در سوریه با هدف تقویت پایگاه‌های غیرقانونی خودش در استان‌های «حسکه» و «دیرالزور» تشدید کرده است.

طبق این گزارش، این تحرکات در پی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال خروج نظامیان آمریکا از عراق و ترس از تشدید حملات مقاومت صورت گرفته است.

طبق این گزارش، حملات روز‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق به‌منزله یک پیام هشدار برای آمریکایی‌هاست و بر این نکته تاکید دارد که در صورت طفره رفتن واشنگتن از خروج از عراق و حتی سوریه، مقاومت بر تصمیم خود برای تشدید حملات پایبند است.

المیادین همچنین گزارش داد، در پی این تحولات، آمریکایی‌ها طی ماه آوریل ۱۲۰ کامیون حامل تسلیحات نظامی و اسلحه و همچنین سامانه‌های پدافندی وارد پایگاه‌های آمریکا در حسکه و حومه شرق دیرالزور کردند. همچنین در برهه زمانی مذکور، هشت هواپیمای ترابری نیز در این پایگاه‌ها فرود آمدند.

منابع خبری همچنین از تمرینات نظامی اشغالگران آمریکایی در پایگاه‌های غیرقانونی خودشان در حومه حسکه و دیرالزور خبر داده‌اند.

منابع میدانی نیز به المیادین اعلام کردند آمریکا از زمان هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در سوریه به دست صهیونیست‌ها، طرح تقویت اضافی برای پایگاه‌های غیرقانونی خود در سوریه را آغاز کرده است و این تدابیر شامل تسلیحات و تجهیزات مختلف از جمله استقرار سامانه‌های پدافند هوایی اضافی با هدف حفاظت از این پایگاه‌ها در برابر حملات مقاومت است.

در همین راستا منابع مطلع اعلام کردند: مقاومت عراق در حمایت از ملت فلسطین حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بلندی‌های اشغالی جولان متمرکز کرده و آماده تشدید دوباره حملات خود در سوریه و عراق است.

این منابع گفتند: خروج آمریکایی‌ها از عراق باید خروج از سوریه را نیز به همراه داشته باشد، اما واشنگتن نمی‌خواهد پرونده‌های اردوگاه‌های داعش و زندان‌های سوریه بسته شود به همین دلیل ممکن است تمایل به ماندن بیشتر در سوریه داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • زنگ خطر برای کشتی ایران؛ آزادکاران نفس کم آوردند
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست