Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:33:40 GMT

تعداد سدهای ترکیه در پنج سال آینده 2 برابر می شود

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۳۶۱۲۰

تعداد سدهای ترکیه در پنج سال آینده 2 برابر می شود

آنکاراـ ایرناـ ویسل اروغلو وزیر آب و جنگلداری ترکیه اعلام کرد: تعداد 727 سد تاکنون در ترکیه ساخته شده است و تکمیل سدهای در دست ساخت، تعداد آنها در پنج سال آینده به 2 برابر خواهد رسید.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ویسل اروغلو در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه اظهار کرد: ترکیه گامی جدی را در مهار آبهای جاری آغاز کرده و در اسن راستا پروژه های متعددی را در دست اجرا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که در آینده ای نزدیک، ایمنی و عرضه مواد غذایی به مهمترین چالش در جهان تبدیل خواهد شد، گفت: ترکیه قصد دارد به مرکز تولید و صادرات محصولات غذایی تبدیل شود و برای این منظور ضمن حفظ دریاچه های طبیعی، پروژه های آبیاری و سدسازی را در دست اجرا دارد.
اروغلو تاکید کرد: برای رساندن آب به زمین های کشاورزی قابل کشت متعهد هستیم و بسیج شده ایم.
وی افزود: 276 سد در طول سال های 1954 ـ 2002 در ترکیه ساخته شده که این تعداد در طول سال های 2002 ـ 2017 با حدود سه برابر افزایش به 727 مورد رسید و بنا داریم که تعداد سدهای کنونی را به 2 برابر کنونی یعنی یکهزار و 454 مورد سد تا سال 2023 برسانیم.
وزیر آب و جنگلداری ترکیه مدعی شد: یک هزار و 454 سد ساخته شده در سال 2023 می تواند نیاز آب مصرفی خانگی و صنایع و همچنین آبیاری هشت و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی را در ترکیه تا سال 2040 تامین کند و همچنین با تعبیه توربین هایی در برخی از این سدها، تولید انرژی نیز امکانپذیر می شود.
وی ترکیه را کشوری کم آب خواند و اظهار کرد: ما روش های آبیاری قدیمی را کنار گذاشته ایم و امروز آبیاری زمین های کشاورزی در ترکیه به روش قطره ای و بارانی صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، در سال 1992 دولت ترکیه با افتتاح سد بزرگ آتاتورک بر روی رود فرات با ظرفیت حدود 50 میلیارد متر مکعب (معادل تمام 650 سد ایرانی) فرایند سدسازی خود را گسترش داد.
همچنین ترکیه با ساخت سد ایلیسو بر روی رود دجله که ظرفیتی معادل سه برابر بزرگترین سد ایرانی یعنی کرخه دارد، مهار آبهای مرزی را سرعت بخشید.
این سد که یکی از سدهای بزرگ در حال احداث در کشور ترکیه بوده و ساخت آن از سال 2006 شروع شده، به اتمام رسیده و امسال آبگیری می شود.
دولت ترکیه با سد سازی ها بدون کسب اجازه و مجوز کشورهای دیگر پایین دست آبهای جاری دجله و فرات از جمله عراق، سوریه و ایران و با بی توجهی به هشدارهای کارشناسان، کنوانسیون مقابله با بیابانزایی (UNCCD) و بیانیه حقوق جوامع بومی (UNDRIP) را نقض کرده است.
سدسازی‌های گسترده ترکیه تحت عنوان طرح گاپ دنبال می شود.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۶۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست

به گزارش خبرنگار مهر، عباس صدریان فر صبح امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: دریچه‌های سد دز برای رهاسازی آب در حد ایمن باز هستند و آب اضافه در حد سیلاب نیست و با توجه به ظرفیت سد مشکل خاصی وجود ندارد.

وی در ادامه نقطه بحرانی بارندگی اخیر را سد دز عنوان کرد و افزود: ورودی سد دز حدود ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه بود، بنابراین خروجی سد را از روزهای قبل به حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه رساندیم تا بتوانیم ظرفیتی حدود ۶۵ میلیون مترمکعب را ایجاد کنیم.

صدریان فر اظهار کرد: وضعیت مدیریت شده و حوضه‌های پایین‌دست در حال فروکش کردن هستند و احتمال دارد خروجی سد دز را در ساعت‌های آتی بیشتر کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه هم اکنون مخازن سدهای استان ۸۱ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: این میزان در سدهای زنجیره‌ای کارون ۹۱ و سد دز ۱۰۰ درصد است.

کد خبر 6096304

دیگر خبرها

  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • تولید برق هسته‌ای تا ۲۵ سال آینده ۳ برابر می‌شود
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • ۸ سد کردستان سرریز شد
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • پدری در فهرست فروش، عقل‌مان را از دست نداده‌ایم!
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون مترمکعب آب باران در سدهای بوشهر
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست