Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-30@18:50:19 GMT

اتحادیه عرب از شعار تا عمل

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۱۹۴۰

اتحادیه عرب از شعار تا عمل

اتحادیه عرب برخلاف اهداف تعریف شده برای آن در کنار رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آن به عاملی برای تنش‌آفرینی در میان اعراب تبدیل شده است.

­منابع دیپلماتیک اعلام کردند، عربستان سعودی خواستار نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برای بررسی آنچه آن را مداخلات و عهد شکنی‌های ایران خواند، شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرخانه اتحادیه عرب یادداشتی را بین کشورهای عضو توزیع و در آن تأکید کرده که این نشست، یکشنبه هفته آینده در قاهره، پایتخت مصر و برای بررسی دخالت‌های ایران در کشورهای عربی، تشکیل خواهد شد.
اگر نگاهی گذرا به اهداف تاسیس این اتحادیه بیندازیم می بینیم که آزادی از سلطه بیگانگان و تحقق وحدت عربی- اسلامی از مهمترین اهداف تشکیل اتحادیه عرب بوده است. این اتحادیه پس از اخراج نیروهای فرانسوی از سوریه و تشکیل رژیم اسرائیل، برای حفظ انسجام و وحدت کشورهای عربی تاسیس شد، ولی گویا امروز ماهیت اهداف این اتحادیه تغییر کرده است و هر روز وابسته بودن این اتحادیه به رژیم‌های زورگو و زرمدار منطقه و جهان بیشتر آشکار می گردد.
اما از بررسی عملکرد این اتحادیه آشکار می‌شود، اتحادیه عرب با وجود آرمان‌های یاد شده، در عمل چندان موفق نبوده است و تا به حال نه تنها نتوانسته است به وحدت دولت‌های عربی کمکی کند، بلکه در برخی موارد مانع وحدت بین آنها نیز شده است.
اختلاف‌های شدید بین اعضای اتحادیه و اهداف و منافع متضادشان در امور داخلی و سیاست خارجی، اتحادیه عرب را به سازمانی ناتوان و ضعیف تبدیل کرده است و نتوانسته به اعراب در مقابل اسرائیل - که در 1948 اعلام وجود کرده- کمکی کند. طرح دفاع مشترک اعضاء نیز که در 1950 به تصویب رسید مثمرثمر واقع نشد. چنانچه در قبال وقایع سال‌های 1956 (بحران سوئز)، جنگ 1967 و 1973 اعراب و اسرائیل نیز چندان راهگشا نبود و کاری از پیش نبرد. از لحاظ نظامی نیز اقدامات اتحادیه بسیار ناامید کننده بوده است.
مهمترین موانع همگرایی در اتحادیه عرب وجود رژیم‌های دیکتاتوری چون عربستان سعودی است، رژیم‌هایی که حتی قادر به درک مناسب منافع ملی خود نیستند، چه رسد به این که قادر به گذار از مصالح ملی به سوی تصمیمات و منافع مشترک منطقه‌ای باشد.
جغرافیای سیاسی جهان عرب از ساختار ناهمگونی برخوردار است و در بسیاری از کشورهای آن هنوز حکومت مردمی شکل نگرفته و همین موضوع در کنار بیداری اسلامی موجب آغاز و شکل گیری موجی از انقلاب‌ها در منطقه شده است.
در این میان، اتحادیه عرب به جای اتخاذ موضعی قاطع و واحد در قبال این انقلاب‌ها و حمایت از حرکت‌ها و جنبش‌های مردمی به اعتراف بسیاری از صاحبنظران بین‌المللی به ابزار دست آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.
اقدامات شتابزده اتحادیه عرب در زمان حمله ناتو به لیبی نشان داد که این اتحادیه به ابزاری مطیع در دست ناتو تبدیل شده و با واگذار کردن پرونده لیبی به شورای امنیت خود را مسخره خاص و عام کرده است.
اتحادیه عرب، علیه ملت‌های عرب توطئه‌چینی می‌کند و واضح‌ترین دلیل این ادعا اشغال یمن و توطئه در بحرین و سوریه و عراق و نسبت دادن اتهامات واهی به حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران است. حتی نیروی مقاومت مردمی حزب‌الله لبنان را بی‌شرمانه یک گروه تروریستی خوانده و ایران را به حمایت از تروریست متهم کرده است.
قرار است اتحادیه عرب هفته آینده نشست فوق العاده خود را با نیت شوم ایران هراسی و تقویت جبهه‌ای ضد ایرانی در قاهره برگزار کند. البته این دعوت با انتقاد بعضی از کشورهای عربی مثل عراق و مصر و مغرب مواجه شد.
علاوه بر این خاطر نشان می‌شود که این اتحادیه همواره با صدور بیانیه‌هایی از جنایات رژیم آل خلیفه در بحرین و نقض حقوق بشر نظامیان عربستان در یمن حمایت کرده است. این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی همانند اتحادیه اروپا، کمیساریای عالی حقوق بشر و دیگر سازمان‌های بین‌المللی به موارد نقض حقوق بشر در این دو کشور صراحتاً اشاره کرده‌اند. این اتحادیه حتی دولت سوریه را در برابر شورش‌های داخلی و بحران تروریست‌های داعش تنها گذاشت و حتی از تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه حمایت کرد.
همه این شواهد حاکی از این است که اتحادیه عرب دچار قلب ماهیت شده و به جای این که رسالت اصلی خود یعنی وحدت و انسجام اعراب در برابر رژیم صهیونیستی را دنبال کند با اتحاد با رژیم صهیونیستی و متحدان غربی خود به عاملی برای تنش‌آفرینی در میان اعراب تبدیل شده است.
اتحادیه عرب با نام کامل اتحادیه کشورهای عربی و به زبان عربی- جامعه الدول العربیه - یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای و شامل کشورهای عمدتاً عربی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است. این اتحادیه در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو مؤسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان، و اردن بنیان نهاده شد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و ۴ عضو ناظر داشت ولی عضویت سوریه از نوامبر ۲۰۱۱ به حالت تعلیق درآمد .
در حال حاضر اتحادیه عرب شامل 21 کشور از آسیا و آفریقا و سازمان آزادی بخش فلسطین است که عبارتند از: مصر، عراق، یمن، لیبی ، مغرب ، تونس، امارت، بحرین، قطر، عربستان، الجزایر، لبنان، موریتانی، اردن ، جیبوتی، کومور، اریتره، سومالی، سودان، عمان و فلسطین .

--------------------------------
امین نجار

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۱۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران

به گزارش صدای ایران از انتخاب،بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، طی اظهاراتی مدعی شد: «این مسئله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین نیاز به همکاری در زمینه دفاع یکپارچه را هم نشان می‌دهد».

ایلنا: وزیر خارجه آمریکا رهبران کشور‌های خلیج فارس را به یکپارچگی دفاعی بیشتر فراخواند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه ایالات متحده، خطاب به رهبران کشور‌های حوزه خلیج فارس گفت که رویارویی ایران و اسرائیل نیاز به یکپارچگی دفاعی بیشتر را نشان می‌دهد.

بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، طی اظهاراتی مدعی شد: «این مسئله تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین نیاز به همکاری در زمینه دفاع یکپارچه را هم نشان می‌دهد».


دیگر خبرها

  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • رسانه‌های عبری: السنوار قهرمان کشورهای عربی و اسلامی شده است
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • تاکید عراق برلزوم افزایش همکاری‌ها برای متوقف کردن جنایات تل‌آویو