Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - عربستان سعودي بار ديگر با تهديد و ارعاب وارد صحنه شده است، اما موانعي براي جنگ اين کشور با حزب الله لبنان جود دارد.
روزنامه المنار در گزارشي مي نويسد، به دنبال استعفاي بحث برانگيز «سعد الحريري»، نخست وزير لبنان در رياض، عربستان سعودي جنگي را که از مدت ها پيش در انتظار آن بود، عليه حزب الله لبنان، آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«ثامر السبهان»، وزير جنجالي دولت رياض که سال گذشته پس از به راه انداختن بحران ديپلماتيک با عراق، از بغداد اخراج شده بود، اخيرا گفته است، ما با دولت لبنان به‌عنوان دولتي تعامل مي کنيم که به ما اعلان جنگ کرده است.
در حالي که انصارالله فرودگاه«ملک فهد» در رياض را هدف موشک خشم خود قرار داده اند، «عادل الجبير»، وزير امور خارجه عربستان حزب الله را مسوول شليک موشک بالستيک به رياض دانسته و اعلام کرد که کشورش جنگ تازه اي را آغاز کرده است.
الجبير با اشاره به اين که عربستان هرگز به لبنان اجازه نخواهد داد تا تهديدي براي اين کشور باشد، از اتباع سعودي خواست بلافاصله خاک لبنان را ترک کنند.
دلايل مانع رويارويي عربستان با حزب الله
در اين گزارش دلايلي که مانع از رويارويي مستقيم عربستان سعودي با حزب الله لبنان مي شوند را مورد بررسي قرار مي دهيم:
1- بحران اقتصادي، چه کسي هزينه هاي جنگ را پرداخت خواهد کرد؟ خسارت وارده به عربستان در جنگ يمن به حدي بوده است که اين کشور تا 10 سال آينده توان پرداخت هزينه هاي جنگي را نخواهد داشت.
چه بسا «فرمانده عمليات طوفان لبنان» لقبي خواهد بود که به ديگر القاب محمد بن سلمان افزوده مي شود.
اخيرا نيز وي به رياست کميته مقابله با فساد برگزيده شد و 11 شاهزاده سعودي را بازداشت کرد .
اما مساله اساسي در رابطه با لبنان اين است که محمد بن سلمان به چيزي بيش از جسارت سياسي نياز دارد.
با توجه به اين که با قطع کمک هاي عربستان سعودي به لبنان، اين هزينه به خزانه عربستان بازمي گردد، اما چه بسا با آغاز جنگ با لبنان، دو برابر اين رقم صرف اين جنگي مي شود که بي ترديد طولاني خواهد بود.
اين مساله درباره يمن نيز تکرار شده است، جنگ يمن وارد مرحله حساسي شده است. عربستان به خاطر استقامت نيروهاي انصارالله، قادر به اتمام جنگ نيست و با توجه به اين که جنگ يمن، نخستين تجربه جنگي محمد بن سلمان است، وي نيز نمي تواند تسليم شود.
با وجود اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي محمد بن سلمان در عربستان سعودي، اين کشور همچنان در بودجه عمومه خود دچار کمبود است.
بر اساس آمار رسمي، عربستان سعودي در ابتداي سال 2017 با کسري بودجه 79 ميليارد دلاري مواجه شده است و اين مساله دلايل متعددي دارد.
کاهش بهاي نفت در پايين ترين سطح آن از سال 2014 يکي از دلايل اين کسري بودجه است، زيرا درآمدهاي نفتي 50 درصد از اقتصاد عربستان را تامين مي کند.
با وجود افزايش بهاي نفت طي دو سال گذشته، در روزهاي اخير بار ديگر بهاي نفت کاهش يافت که اين مساله نشانه خطرناکي براي اجراي طرح ملي «چشم انداز 2030» و نيز طرح بزرگ اقتصادي «نيوم» است که قرار است ميان سه کشور اجرا شود.
ازسوي ديگر شاخص بورس عربستان که فقط در يک هفته در ماه فوريه گذشته 6/8 ميليارد دلار متضرر شده بود بدون آن که اين خسارت جبران شود، به دنبال بازداشت هاي گسترده شاهزادگان و بازرگانان مشهور سعودي، بار ديگر شاخص شش بازار بورس خليج فارس تحت تاثير اين بازداشت ها حدود 17 ميليارد دلار سقوط کرد.
پرسش مهم اين است که اگر عربستان عليه حزب الله لبنان اعلام جنگ کند، چه مقدار بايد براي اين جنگ هزينه کند؟
تا کنون عربستان حاضر نشده است درباره تلفات و خسارات خود در جنگ يمن آماري ارائه دهد، اما بر اساس حساب سرانگشتي که خبرگزاري فرانسه ارائه داده است، عربستان سعودي هر ماه 175 ميليون دلار فقط براي حملات هوايي خود به يمن هزينه مي کند و تا کنون درباره هزينه نيروهاي زميني شرکت کننده در اين جنگ، برآوردي صورت نگرفته است.
با وجود اين که عربستان سعودي بزرگ ترين خريدار سلاح در جهان است و زرادخانه جنگي آن بسيار بزرگ است اما نمي تواند از آن، در چند جبهه استفاده کند.
خزانه عربستان سعودي ديگر قادر نيست بيش از اين متضرر شود ضمن آن که بحران خليج فارس ششمين ماه خود را پشت سر مي گذارد و اقتصاد رياض و ابوظبي متضرر شده است .
از نظر ابعاد سياسي جنگ هاي کنوني رياض، بايد گفت که جنگ يمن تاکنون هيچ دستاوردي براي عربستان نداشته است و انصارالله همچنان کنترل شهر صنعا (پايتخت) را به دست دارند؛ بنابراين اگر عربستان جبهه ديگري را در لبنان بگشايد، پيروزي نظامي و سياسي با حزب الله خواهد بود، زيرا اين جنبش تاريخ طولاني در نبرد با اسرائيل دارد و جنگ رياض با حزب الله اساسا دشوارترين جنگ براي بن سلمان خواهد بود.
2- اتحاد احزاب لبناني در مقابل رياض، جريان المستقبل از عربستان خواسته است تا سعد الحريري را به لبنان بازگرداند.
رياض که براي درگيري با حزب الله لبنان و خلع سلاح اين جنبش به دنبال ايجاد بحران جديدي است، ابتدا الحريري را به عربستان فراخواند و سپس به طور ناگهاني و در اعتراض به اقدامات حزب الله و مداخله ايران در منطقه، نخست وزير لبنان استعفاي خود را در رياض اعلام کرد.
طرح رياض عملا موفقيت آميز بود و جامعه لبنان به خاطر دلايل استعفاي الحريري، دچار آشفتگي شد.
گرچه عربستان در مرحله نخست و پس از آن که احزاب سني لبنان خواستار جايگزيني طرح عربي به جاي طرح ايراني شدند، احساس پيروزي کرد اما بلافاصله پس از سخنراني نصرالله، همه اين احزاب تغيير موضع دادند.
دبيرکل حزب الله لبنان در سخناني تلويزيوني و به جاي آن که به اتهامات سعد الحريري نخست وزير لبنان درباره تخريب اين کشور توسط ايران، واکنش نشان دهد، با طرح اين پرسش هاي مشروع که: اقدام بعدي الحريري چه خواهد بود و آيا اجازه بازگشت به لبنان را خواهد داشت يا خير؟ توجه ها را به نقطه اي ديگر معطوف کرد.
اين ها پرسش هاي دشواري بودند که جريان سني لبنان با آن مواجه شد ضمن آن که نصرالله به جاي حمله به عربستان، لبناني ها را به همبستگي براي حل بحران فراخوانده و توجه لبناني ها را به سمت اين مساله سوق داد که عربستان با ربودن نخست وزير آنها، وي را به قرائت استعفانامه اي وادار کرده است و اين اهانتي است که نبايد ناديده گرفته شود.
علاوه بر اظهارات نصرالله، طولاني شدن غيبت الحريري و همچنين مقاله اي که توسط «رابرت فيسک» خبرنگار روزنامه بريتانيايي اينديپندنت در تاييد فرضيه ربوده شدن الحريري منتشر شد، اين مساله را که استعفاي الحريري تصميم و خواست وي نبوده است، تاييد کرد.
سردرگمي جريان المستقبل و سپس رايزي هاي داخلي آن به رياست «فواد السنيوره» عضو اين حزب و نخست وزير پيشين لبنان، سبب شد تا المستقبل با تغيير موضع خود، در مقابل عربستان بايستد و «ميشل عون» رييس جمهور لبنان، حرب الله، جريان امل و جريان ملي آزاد (مسيحي) در يک جبهه قرار گرفته و سياستمداران لبناني به طور يکپارچه از عربستان بخواهند تا به مشروعيت لبنان احترام گذاشته و با توجه به اين که الحريري هنوز نخست وزير لبنان است، وي را بلافاصله به کشور بازگرداند.
3- همپيمانان عربي عربستان ديگر در جنگي جديد مشارکت نخواهند کرد، ائتلاف عربي که به فرماندهي عربستان براي حمله به يمن تشکيل شد ممکن است در فهرست سياه تروريسم قرار گيرد.
هنگامي که عربستان تصميم گرفت براي جنگ با انصارالله و بازگرداندن «عبدربه منصور»، رييس جمهور مستعفي يمن به قدرت، به يمن حمله کند، علاوه بر جلب موافقت بين المللي، کشورهاي عربي را نيز براي مشارکت در اين جنگ فراخواند که 9 کشور به اين دعوت پاسخ دادند.
اين جنگ به فرماندهي محمد بن سلمان آغاز شد اما دستاورد کشورهاي شرکت کننده در حمله به يمن چه بوده است؟
نخست اين که مصر قانون اساسي خود مبني بر اين که خروج نيروهاي مصري از کشور حتي براي مدت محدود بايد با موافقت پارلمان صورت گيرد، ناديده گرفت.
با وجود اين که السيسي اعلام کرد که نيروي هوايي مصر و همچنين چهار فروند کشتي جنگي اين کشور در عمليات محاصره يمن و جلوگيري از امدادرساني ايران به انصارالله مشارکت خواهند داشت، اما پس از سخنان اخير رييس جمهوري مصر، به نظر مي رسد که وي در صورت آغاز جنگ عربستان با حزب الله، آمادگي اعزام نيرو براي مشارکت در اين جنگ را نخواهد داشت.
عبد الفتاح السيسي در سخناني با رد حمله نظامي به ايران و يا حزب الله لبنان گفته بود، «خواهان افزايش تنش در منطقه نيستيم».
اين درحالي است که مصر در جنگ با يمن کمترين خسارت را متحمل شده و حتي يک نظامي مصري در اين جنگ کشته نشده است.
اما امارات به خاطر تلفات نظاميان خود، از جنگ در يمن عقب نشيني کرد و قطر نيز پس از محاصره اين کشور، از ائتلاف عربي ضد يمن خارج شد.
سودان، مغرب، بحرين و اردن نيز گزارش هايي از تلفات انساني و خسارات نظامي خود را اعلام کرده اند.
اما خسارات نظامي، تنها عامل نگران کننده براي ائتلاف ضد يمن نيست.
بحران انساني يمن که به دنبال حملات هوايي به مناطق غيرنظامي ايجاد شده است و همچنين شيوع بيماري و جلوگيري از ارسال کمک هاي انساني به اين مناطق، سبب شده است تا سازمان ملل با اعزام کارشناسان حقيقت ياب به يمن براي بررسي جنايات جنگي صورت گرفته در اين کشور، موافقت کند.
اگر بر اساس نتايج اين تحقيقات، عربستان سعودي محکوم شود، همه کشورهاي شرکت کننده در جنگ يمن و حتي آمريکا که با فروش سلاح به عربستان موافقت کرده است نيز، در تنگنا قرار خواهند گرفت؛ و اين اشتباهي است که بار ديگر در جنگ عليه لبنان تکرار نخواهد شد.
بر اين اساس، عربستان چگونه مي تواند همپيمانان خود و جامعه جهاني را درباره مشروعيت جنگ بعدي، متقاعد کند؟
4- خانواده سلطنتي عربستان هنوز از ملک سلمان و وليعهد اين کشور که ممکن است از شر همه دشمنان داخلي خود خلاص شود، خشمگين است؛ رهايي از شر دشمنان داخلي محمدبن سلمان مي تواند يکي از مهم ترين موانع پيش روي جنگ رياض عليه حزب الله لبنان باشد.
هم زماني بحران بازداشت شاهزادگان و بازرگانان مشهور سعودي به اتهام فساد با مساله بحران لبنان، اتفاق نامطلوبي براي رياض بوده است؛ چنانچه اين هم زماني نامطلوب سبب شده است تا پادشاه عربستان نتواند درباره جنگي ديگر، تصميم گيري کند زيرا اين مساله قطعا خشم بسياري از اعضاي خانواده سلطنتي را درپي خواهد داشت.
با ناديده گرفتن داستان فساد شاهزادگان سعودي، به نظر مي رسد دوره جديدي که خانواده سلطنتي عربستان شاهد آن است و با عزل «محمد بن نايف» از ولايتعهدي و تعيين محمد بن سلمان به عنوان وليعهد، آغاز شده است، چندان به طول نخواهد انجاميد.
مشکل ديگري که وليعهد جوان سعودي با آن مواجه است اين است که وي بر خلاف سنت رايج در خانواده سلطنتي عربستان، همه مناصب را به انحصار خود درآورده است و اين مساله خشم اين خانواده را برانگيخته است.
با توجه به نگراني هاي مربوط به پادشاهي محمد بن سلمان و تهديدات احتمالي که در داخل خانواده سلطنتي پيش رو دارد، ملک سلمان و وليعهد وي تا زماني که بن سلمان رسما به قدرت نرسد، هرگز وارد جنگ با ايران نخواهد شد و جنگ با حزب الله تا زمان آغاز سلطنت بن سلمان به تعويق خواهد افتاد.
5- آمريکا در رابطه با مساله ايران جدي نيست، با گذشت يک هفته از بحران استعفاي الحريري، آمريکا همچنان سکوت اختيار کرده بود تا اين که وزير امور خارجه اين کشور در سخناني کوتاه اظهار داشت که الحريري شريک قدرتمند آمريکاست .
وزير امور خارجه آمريکا همچنين درباره آغاز جنگ نيابتي در لبنان هشدار داد؛ که اين اظهارات با خواست رسمي عربستان براي اعلام جنگ عليه حزب الله و خلع سلاح اين جنبش، کاملا تعارض دارد.
با وجود اين که اسرائيل مهم ترين همپيمان واشنگتن در خاورميانه است، اما «آويگدور ليبرمن»، وزير جنگ اسرائيل درباره همکاري ارتش اين رژيم براي مواجهه با ائتلافي که ايران هدايت آن را برعهده داشته باشد، اعلام آمادگي کرد؛ بدون آن که درباره همکاري با رياض در جنگ با حزب الله توضيحي ارائه دهد.
بنابر اين موضع آمريکا در مقابل سناريوهاي آينده چه خواهد بود؟
به نظر مي رسد که واشنگتن تا کنون درباره جنگ با ايران جدي نبوده است و در نتيجه هرگز به خاطر عربستان با ايران وارد جنگ نخواهد شد؛ زيرا متقاعد کردن آمريکايي ها براي جنگ در خاورميانه امري محال است.
همچنين «دونالد ترامپ»، رييس جمهوري آمريکا تدابيري که معمولا پيش از جنگ اتخاذ مي شود را در نظر نگرفته است، به عنوان مثال آمريکا براي قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در فهرست تروريسم و يا لغو توافقنامه هسته اي ايران که ترامپ آن را بدترين توافقنامه امضا شده ازسوي اين کشور مي داند، هيچ اقدامي انجام نداده است.
بر اين اساس، با وجود پيروزي هاي سياسي ايران در مقابل ترامپ و با توجه به اين که شرکاي اروپايي واشنگتن و همچنين ايران، به توافقنامه هسته اي ايران پايبند هستند، متقاعد کردن اين کشورها براي اعمال تحريم عليه ايران، به زمان زيادي نياز دارد.
کنگره آمريکا درباره سرنوشت توافقنامه هسته اي ايران و موافقت با آن يا رد اين توافقنامه تصميم گيري خواهد کرد و اين مساله مانعي در مقابل هرگونه اقدام کنوني عليه حزب الله خواهد بود.
اين درحالي است که ناظران ايراني درباره قدرت ترامپ براي ايجاد ائتلاف عليه تهران، ترديد دارند.
اما در رابطه با عربستان مي توان گفت با ورود کشورهاي مختلف به بحران لبنان، اين بحران جنبه بين المللي به خود گرفته است؛ چنانچه سفير روسيه در لبنان، عربستان را تهديد کرده است که در صورت تداوم اين بحران، مساله به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. فرانسه نيز بر ضرورت حل سريع و سياسي اين بحران و بازگرداندن ثبات به لبنان، تاکيد کرده است.
اين ها سناريوهايي هستند که ممکن است همه روياهاي تلافي جويانه عربستان سعودي را بر باد دهد.133/116

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۶۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

 دیدار قبلی امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند 1402 در جده و در جریان اجلاس فوق العاده OIC به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شده بود.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیاامیرعبداللهیان عازم گامبیا شدنشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!