Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک روزنامه اتريشي شکست عربستان در پروژه کاهش نفوذ منطقه‌اي ايران را دليلي دانست که رياض حالا مي‌خواهد جنگ ديگري را در لبنان به‌راه بيندازد. به گزارش گروه بين الملل خبرگزاري تسنيم، روزنامه "دي‌پرسه" اتريش در مطلبي نوشت: رياض تا به حال در تحقق هدف خود براي کاهش نفوذ رقيب سرسخت خود ايران در منطقه شکست خورده است و بنابراين حالا با حزب‌الله طرفدار ايران شاخ به شاخ مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاورميانه غرق در بحران‌ها حالا در آستانه يک بحران انفجاري ديگر قرار مي‌گيرد. حالا رقابت‌هاي منطقه‌اي بين عربستان سعودي و ايران به لبنان منتقل مي‌شود. رقباي اصلي در اين رويارويي محمد بن سلمان پادشاه عربستان و حزب‌الله لبنان به‌رهبري سيد حسن نصرالله است.
ايجادکننده اين تنش‌ها استعفاي سعد حريري، نخست وزير لبنان بود که به‌صورت عجيب و غريبي در عربستان اعلام شده و از آن به بعد وي ناپديد شد. از زمان ناپديد شدن حريري در عربستان حدس و گمان‌هاي زيادي زده مي‌شود. آيا حريري به عربستان سعودي فرار کرده چرا که از کشته شدن خود توسط حزب‌الله بيم داشت؟ يا اينکه وي در عربستان سعودي تحت بازداشت خانگي قرار گرفته چرا که بسيار کم در روند جبهه‌گيري در برابر شريک دولتي خود حزب‌الله لبنان قدم مي‌گذاشت.
به‌هرحال ميشل عون، رئيس جمهور لبنان اواخر هفته از عربستان درخواست کرد که در اين باره شفاف‌سازي کند که چرا سعد حريري بعد از استعفاي خود از عربستان به وطنش بازنگشت. اظهارات حريري و رفتارهاي وي را تا زماني که مسائل درباره وضعيت او باز نشود نمي‌توان واقعي ارزيابي کرد.
حالا همچنين يک جنگ کلامي بين رياض و رئيس حزب‌الله لبنان جريان دارد. نصرالله اين انتقاد را به عربستان سعودي وارد مي‌کند که به حزب‌الله اعلام جنگ کرده است. هنوز مشخص نيست که اين شاخ و شانه کشيدن‌ها به کجا منتهي مي‌شود. براي پادشاه عربستان سعودي دو گزينه وجود دارد؛ وي مي‌تواند مشابه جنگ سوريه تلاش کند همچنين در لبنان يک جنگ نمايندگي به‌راه بيندازد، اما براي اين منظور بايد شريکي براي خود بيايد که از طرف عربستان عمل کند که تا به حال چنين نامزدي وجود ندارد.
پادشاه عربستان سعودي همچنين مي‌تواند تلاش کند که جبهه‌گيري‌ها در لبنان را بين المللي کند. براي اين سناريو اسرائيل که حساب‌هاي باز زيادي با حزب‌الله دارد و رئيس جمهور آمريکا که سياست ضدايراني عربستان را حمايت مي‌کند پيشنهاد داده مي‌شود. البته اين دو مهره در حال حاضر هر دو پشت صحنه قرار دارند.
دي‌پرسه در ادامه نوشت: در پس اين استراتژي تنش‌زايي عربستان سعودي يک دلسردي بزرگ نهفته است. عربستان سعودي تا به حال در اين راستا که نفوذ ايران را در منطقه کاهش دهد شکست خورده است. در يمن نيز عربستان سعودي وارد يک جنگ نمايندگي با ايران شده که براي آل سعود هزينه زيادي داشته و از طرفي براي ايران کم‌هزينه بوده است. همچنين براي خاندان سلطنتي عربستان اين امر ميسر نشد که قطر را به‌دليل مناسبات خود با ايران به زانو درآورد. در سوريه نيز پادشاهي عربستان تا به حال شکست خورده است. عربستان تا به حال نتوانسته بشار اسد در سوريه را از حکومت ساقط کرده و يک دولت طرفدار عربستان سعودي را در اين کشور بر سر کار آورد.
منطقه تحت نفوذ ايران امروزه از تهران تا درياي مديترانه گسترش مي‌يابد
از آنجايي که عربستان سعودي از طرف ايران به‌شدت تحت فشار قرار دارد حالا گزينه فرار رو به جلو را در پيش مي‌گيرد. از آنجايي که پادشاه عربستان سعودي نمي‌تواند از جنگ در يمن خارج شود و چون در بحران قطر گير کرده است و چون در سوريه ديگر چيزي براي به دست آوردن ندارد و از آنجايي که در عراق نيز شکست خورده است حالا يک جبهه‌گيري جديد با لبنان را در دستور کار قرار مي‌دهد. در عين حال هنوز مشخص نيست که عربستان سعودي چگونه در اين مسير به راه خود ادامه مي‌دهد.
انتهاي پيام/*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۶۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم

کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدئویی را منتشر کرده‌اند که شهامت و جسارت یک مرد جوان سعودی را در نجات ۴ تن دیگر که در سیل وادی الجعبه در این کشور گرفتار شده بودند، نشان می‌دهد.

به گزارش فرارو، یک مرد جوان که گفته می‌شود عایض الاکلبی نام دارد، با راندن یک لودر و نفوذ به سیلاب وادی الجعبه در شهر بیشه عربستان موفق به نجات این ۴ مرد جوان گرفتار شده است.

در ویدئوی منتشر شده از این اتفاق، یک لودر در وسط آب‌های شدید سیلاب ظاهر می‌شود، سپس دو نفر دیگر توانستند ۴ جوان را که در سیل گیر کرده بودند، نجات دهند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در عربستان سعودی عملیات نجات را که آن را قهرمانانه توصیف کردند، ستودند و به این ویدیو واکنش نشان دادند و از اقدام این شهروند سعودی تمجید کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد