Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بالگردهاي امداد کشور نمي‌توانند در شب عمليات امداد را در مناطق حادثه ديده ادامه دهند. اين مسئله به خاطر مسائل فني بالگردها و همچنين مشکلات ديد در شب است.
به گزارش سرويس حوادث جام نيـوز، حوادثي مانند زلزله هيچ وقت خبر نميکنند اما کشورهاي مختلف جهان ياد گرفته‌اند که از اين حوادث گريزي نيست و به همين خاطر بايد براي آن آماده باشند و فناوري‌هاي لازم را به کار بگيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشورهاي مختلف جهان اما تلاش دارند که با استفاده از فناوريهاي جديد هميشه براي قبل و بعد از چنين حوادثي آماده باشند. آماده بودن براي امداد و نجات و در اختيار داشتن ابزارهاي لازم ميتواند به شدت آمار تلفات حوادثي مانند زلزله را کاهش دهد.
ديد در شب براي عمليات بالگردها
بالگردهاي امداد کشور نمي‌توانند در شب عمليات امداد را در مناطق حادثه ديده ادامه دهند. اين مسئله به خاطر مسائل فني بالگردها و همچنين مشکلات ديد در شب است. در کشورهاي مختلف اما گروه‌هاي امداد و نجات از جمله خلبان‌ها و خدمه بالگردهاي امداد به عينک‌هاي ديد در شب پيشرفته مجهز شده‌اند که ادامه عمليات نجات را در شب ميسر مي‌کند. همچنين بالگردهاي جديد و پيشرفته امداد داراي سنسورهايي هستند که در کنار چشم خلبان به او براي فرود در مناطق حادثه ديده کمک مي‌کند. در انگليس به عنوان نمونه 5 سال قبل کليه بالگردهاي تيم‌هاي امداد و نجات با هزينه 3.57 ميليون دلار به عينک‌هاي ديد در شب مجهز شدند. اين اقدام پس از آن صورت گرفت که مقام‌هاي دولت اعلام کردند که 40 درصد همه پروازهاي امدادي اين کشور در شب صورت مي‌گيرد.
استفاده از پهپادها و رباتها
ربات‌ها و پهپادها در مواقع اورژانسي بعد از وقوع بلاياي طبيعي، پتانسيل‌هاي فراواني دارند و مي‌توانند در مناطق در حال توسعه يافته کمک رسان باشند. ربات‌ها مي توانند به قسمت‌هاي تخريب شده و يا خطرناک وارد شوند و عمليات‌هاي امداد و نجات را جلوتر بيندازند. پهپادها هم مي‌توانند براي ارسال کمک‌هاي امدادي به مردم و نقاط دور از دسترس به کار بيايند. پهپادها از ارتفاع بالا توانايي فيلمبرداري و عکاسي از مناطق آسيب ديده را براي کمک به امدادرسان‌ها دارند. همچنين مي‌توانند وسايل امداد و نجات را به مناطقي که دسترسي به آنها سخت يا غيرممکن است برسانند.
سامانه‌هاي هشدار
سامانهٔ هشدار زمين‌لرزه سامانه‌اي براي اطلاع‌رساني سريع زمين‌لرزه‌هاي بزرگ قريب‌الوقوع است. کشورهاي مختلف تلاش‌ها و تحقيقات بسياري در اين رابطه داشته‌اند. اين فناوري هم‌اينک تنها داراي قابليت پيش‌بيني زمين‌لرزه در لحظاتي پيش از وقوع آن است اما حتي چند ثانيه هم مي‌تواند در يک زمين لزره شديد فاصله مرگ و زندگي باشد. اين سامانه‌ها به سرعت در منطقه زلزله پيام‌ها را از طريق پيامک يا اپليکيشن موبايل به مردم مي‌رسانند.
اولين سامانهٔ هشدار زمين‌لرزه براي عموم مردم در سال 1995 در مکزيکو سيتي پياده‌سازي شد. در هنگام وقوع زمين‌لرزه، از کانون آن چندين موج با سرعت‌هاي مختلف منتشر مي‌شود (در هر زلزله‌اي، 4 نوع اصلي از امواج ارتجاعي، قابل احساس بوده و قادر به ايجاد خسارت است). امواج سريع‌تر (امواج پي) با سرعتي حدود 7 کيلومتر بر ثانيه منتشر مي‌شوند. اين امواج به طور کلي آسيب کمي مي‌رساند.
امواج مخرب (موج اس) با سرعتي حدود 4 کيلومتر بر ثانيه منتشر مي‌شوند. بنابراين (در اغلب زمين‌لرزه‌ها) موج پي زودتر از موج اس قابل حس کردن است. يک حسگر، رخ دادن زمين‌لرزه را در نزديکي مرکز آن حس مي‌کند و از آنجايي که سرعت حرکت سريعترين امواج حجمي زلزله (امواج اوليه، يا امواج P) از سرعت حرکت امواج راديويي کمتر است، بنابر اين، اختلاف زماني بين رسيدن امواج P و S، و سرعت بالاي امواج راديويي نسبت به امواج زلزله، سبب مي‌شود تا هشدار مربوط به وقوع حادثه را، چند ثانيه پيش از رسيدن امواج مخربتر (S)، به ساکنين و مسئولين محلي اطلاع داده شود. يک مطالعه که در سال 2007 انجام شده بود نشان مي‌داد که خانواده‌هاي تهراني مايل هستند که ماهيانه به طور متوسط حدود 38 دلار جهت ايجاد چنين سامانه‌اي هزينه کنند.
خبرآنلاين

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۶۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس‌لرزه‌های عملیات وعده صادق؛ اسرائیل سامانه‌های پاتریوت را کنار می‌گذارد

در طول دو ماه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی سامانه‌های قدیمی‌تر پاتریوت را با سامانه‌های پدافندی جدیدتر اسرائیلی از جمله گنبد آهنین تعویض خواهد کرد. 

این تصمیم دو هفته پس از حمله موشکی پهپادی گسترده ایران به اراضی اشغالی اتخاذ شده است. حمله‌ای که در نوع خود بزرگترین رزمایش برای سامانه‌های پدافندی رژیم اسرائیل به شمار می‌رود. 

به گزارش تایمز اسرائیل، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که قرار است نیرو‌های هوایی این رژیم در ماه‌های آینده با سیستم‌های دفاع موشکی قدیمی پاتریوت خود خداحافظی کرده و سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته‌تری را جایگزین کند. 

در ماه فوریه، نیروی هوایی رژیم اسرائیل اعلام کرد که شماری از سامانه‌های پدافندی پاتریوت را از مدار خارج خواهد کرد و پرسنل این نیرو برای کار با سامانه پدافندی گنبد آهنین آموزش‌های لازم را خواهند دید. 

بر اساس مقاله‌ای که در وب سایت ارتش این رژیم به زبان عبری منتشر شد، عنوان شده است که سامانه‌های قدیمی پاتریوت ظرف دو ماه آینده برای همیشه غیرفعال خواهند شد. 

فرمانده گردان ۱۳۸ پدافند هوایی ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرده است که ما در شرایط کنونی در حال کاهش دادن تعداد سامانه‌های پدافندی پاتریوت و در نهایت جمع‌آوری کلی آنها هستیم. 

سامانه پدافندی پاتریوت در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی و در بحبوحه جنگ خلیج فارس، به تقابل با برخی موشک‌های شلیک شده از سوی عراق به سمت اسرائیل پرداخته بود. 

استفاده از این سامانه پدافندی از دهه ۱۹۹۰ میلادی از سوی ارتش رژیم اسرائیل عملیاتی شد؛ با این حال این رژیم، نخستین عملیات رهگیری خود را در سال ۲۰۱۴ و علیه یک پهپاد پرتاب شده از سوی حماس از نوار غزه انجام داد.

پس از آن از این سامانه علیه برخی پرتابه‌های سوری نیز استفاده شد. در جریان جنگ کنونی غزه نیز شاهد به کارگیری سامانه پدافندی پاتریوت بوده‌ایم که در اغلب موارد رهگیری‌ها بر اساس شناسایی نادرست صورت گرفته‌اند.

اکنون ارتش رژیم اسرائیل از اراده خود برای جایگزینی سامانه‌های قدیمی‌تر پاتریوت با سامانه پدافندی جدید اسرائیل خبر داده است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • پس‌لرزه‌های عملیات وعده صادق؛ اسرائیل سامانه‌های پاتریوت را کنار می‌گذارد
  • وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر در سیرچ کرمان
  • وقوع زلزله در سیرج / کرمان لرزید
  • ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد
  • زمین لرزه سیرچ کرمان خسارت جانی و مالی نداشت
  • جزییات زلزله ۴.۶ ریشتری در کرمان
  • زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر سیرچ کرمان را لرزاند
  • مسابقات امداد و نجات معادن و صنایع معدنی کشور
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • تصادف مرگبار در خوزستان ۴ نفر را به کام مرگ کشاند