Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، با توجه به میل مردم به خرید نان های سنتی و گلایه های مختلف از بی کیفیتی نان از قبیل پخت، اندازه نان و نوع آرد استفاده شده سیاه و یا سفید بودن نان، از مهم ترین دغدغه های آنان است.
بی کیفیتی نان باعث شده قسمتی از این نان ها به عنوان ضایعات دورریز شود که هم به عنوان بخشی از سرمایه کشور باید به آن بیشتر پرداخته شود و هم به نان باید به عنوان یک خوراک متبرک در نگاه دینی و انسانی توجه بیشتری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ذائقه ایرانی همیشه به نان های سنتی عادت داشته است اما این روزها نان های فانتزی با شکل، نوع، ارزش غذایی و دسترسی متنوع در جامعه وجود دارد و شاهد تمایل روزافزون مردم به ویژه جوانان و نوجوانان به این نوع نان ها هستیم که هنوز مردم با ارزش غذایی آن به طور کامل آشنا نیستند.
در این گزارش، ضمن آشنایی با عوامل موثر در کیفیت نان و نظر مردم و مسوولان درباره آن می پردازیم.
مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: چرخه تولید نان از مزرعه تا سفره نیازمند اصلاح است زیرا اصلاح این فرآیند نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت جامعه دارد.
زهرا عبداللهی در مراسم بزرگداشت روز ملی نان و تجلیل از نانوایان برتر کشور افزود: در تمام فرآیندهای تولید نان باید استاندارد های لازم از جمله زمان تخمیر، زمان پخت، استفاده نکردن از افزودنی های غیر مجاز و استفاده از آرد سبوس دار رعایت شود.
وی اضافه کرد: سبوس آرد نباید در فرآیند تولید نان حذف شود زیرا این ماده ارزش غذایی بالایی دارد و بخشی از آهن, کلسیم , منیزیم و روی بدن را تامین می کند.
مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه نمک یکی از عوامل ابتلای بیماری های غیر واگیر است اضافه کرد: این ماده همچنین عامل مهم سرطان، پوکی استخوان، چاقی و بیماری های دیگر است.
وی جدا کردن سبوس از آرد تولیدی را نوعی سودجویی عنوان کرد و افزود: این ماده غذایی باارزش نباید از فرایند تولید آرد و نان حذف شود.
عبداللهی با بیان اینکه سبوس خام دارای آلودگی های میکروبی، شیمیایی و قارچی است، گفت: فرایند اضافه کردن سبوس خام به آرد باید اصلاح شود، اما مقاومت هایی از طرف کسانی که منافعی دارند در این راه وجود دارد که اجازه این کار را نمی دهد.
وی با بیان اینکه اصلاح سیستم خرید، توزیع و نگهداری گندم از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است، افزود: در این راستا دولت باید با راهکارهای مناسب و ارائه تسهیلات به بهسازی نانوایی های سنتی و صنعتی، اقدام کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نان 40 تا 50 درصد انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند، گفت:80 درصد آهن, 45 درصد پروتئین و 30 درصد کلسیم مورد نیاز بدن از این ماده غذایی تامین می شود.
وی سرانه مصرف روزانه نان در کشور را 320 گرم اعلام کرد و افزود: دامنه مصرف نان در اقشار مختلف جامعه ( کم درآمد و پردرآمد) از 10 تا یک هزار و 250 گرم متفاوت است.
مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اجرای برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک در کشور طی 10 سال گذشته اشاره کرد و افزود: با اجرای این برنامه، حدود 50 درصد از کمبود آهن و کم خونی افراد جامعه تامین شد.
عبداللهی استفاده از جوهر قند یا بلانکیت برای پخت نان را خطرناک دانست و افزود: جوهر قند باعث دیابت و سرطان می شود و مصرف آن در نانوایی ممنوع است.
وی با بیان اینکه 76 درصد علل مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری های غیر واگیر نظیر دیابت، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی و عروقی و انواع سرطان هاست، تاکید کرد: یکی از اقدام های بسیار مهم و ارزشمند برای کاهش مرگ و میرها ، اصلاح کیفیت گندم و آرد و نان است.
مدیر کل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه هرچقدر نان سفید تر باشد دلیل بر کیفی بودن آن نیست، گفت: نان خوب و با کیفیت نانی است که تیره و سبوس بیشتری داشته باشد.
رئیس مرکز بهداشت محیط اصفهان نیز گفت : چنانچه کیفیت نان افزایش یابد شاهد کاهش بخش بزرگی از معضلات سلامتی خواهیم بود.
مهدی رفیعی افزود: در این زمینه استفاده از گونه های گندم مناسب، فرآیند تبدیل گندم به آرد و آسیب شناسی تولید نان از مزرعه تا نانوایی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در 6 ماه امسال سه هزار و 750 مورد آزمایش کیفیت نان در استان انجام شد، گفت: باید از روش های جدید در بازرسی در این زمینه بهره ببریم.
وی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهای با مصرف بالای نان است، افزود: از این رو باید استانداردهای تولید نان و اعداد معین در مصوبات شورای عالی سلامت در تولید رعایت شود.
رفیعی با اشاره به اینکه باید تمام الزامات قانونی در تولید نان اجرایی شود، اضافه کرد: از این رو بازرسان بهداشت محیط با بازرسی و کنترل مواد اولیه تولید نان اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه قرار می‌دهند.
وی گفت: باید سلامت جسمی و روحی نانوایان مورد توجه قرار گیرد چراکه در تولید نان ارتباط مستقیم دارد.
وی با اشاره به اینکه مشکلات علمی و اجرایی در حوزه تولید نان وجود دارد، تصریح کرد: از دیگر مشکلات موجود کیفیت آرد کشور است که این آرد کیفیت بی ثباتی دارد و از این رو پیشنهاد می شود شاخصه های اصلی آردها بر روی گونی های آرد درج شود تا نانوا برای تولید نان تصمیم گیری بهتری داشته باشد.
معاون توسعه و منابع انسانی استانداری اصفهان نیز گفت:باید برای بهبود کیفیت نان و سالم سازی آن و ارائه نان خوب و با کیفیت به مردم با برگزاری این گونه همایش ها اقدام کرد.
حسین سیستانی افزود: قدم های موثری برای حل و فصل مشکلات نانوایان در عرصه های قانونگذاری، قضاوت و اجرا برداشته شده است.
مدیرعامل اتحادیه نانوایی های سنتی کشور گفت: در حالی که بیش از 20 هزار نانوایی مازاد در کشور وجود دارد ؛بخشنامه ای برای ایجاد 12 هزار نانوایی جدید از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است.
قاسم زراعت کار افزود: افزایش تعداد نانوایی ها منجر به اعتراض برخی واحدهای تولیدی نان شده است.
وی اظهار کرد: 72هزار واحد نانوایی سنتی 95 درصد نان کشور را تامین می کنند.
زراعت کار با بیان اینکه نرخ جدید نان از اول آذرماه سالجاری اعلام می شود گفت: نانوایی ها از سه سال گذشته تا کنون نرخ جدیدی دریافت نکرده اند .
وی افزود: فقدان نرخ گذاری نان موجب اعتراض نانوایان در سراسر کشور شده است زیرا براین باورند که نرخ فعلی نان کفاف هزینه های تولید از جمله هزینه های تامین آرد، انرژی، آب، برق ، دستمزد کارگری و حق بیمه را نمی دهد.
زراعت کار ادامه داد: ما هر ساله با نرخ تورم مواجه هستیم بنابراین باید این مهم در قیمت نان نیز لحاظ شود که تاکنون عملیاتی نشده است.
مدیرعامل اتحادیه نانوایی های سنتی کشور با بیان اینکه ما برنامه خودکفایی گندم داریم اما روی کیفیت گندم مصرفی کار نکرده ایم ادامه داد: اکنون 35 درصد گندم تولیدی کشور درجه یک، 35 درصد درجه دو و 30 درصد درجه سه است.
زراعت کار گفت: بخشی از این گندم ها باید خوراک دام شود اما بعلت نبود مدیریت صحیح به مصرف انسانی می رسد.
به نظر می رسد با استفاده از تجهیزات نوین تر در نانوایی ها، آموزش نانوایان با روش هایی که باعث حفظ ارزش بیشتر نان می شود، افزایش کیفیت آرد از ابتدای تولید گندم توسط کشاورزان، معرفی بیشتر نان های فانتزی با ارزش غذایی بیشتر به مردم، ترویج روش های نوین پخت به منظور افزودن ویتامین ها و حفظ ارزش های غذایی بیشتر، باید رویکردهای اصلی در مساله نان باشد.
در شهرستان اصفهان 980 و در کشور بالغ بر 85 هزار واحد رسمی نانوایی وجود دارد.
20 درصد واحدهای تولیدی نان در اصفهان از آرد آزاد و 80 درصد از آرد یارانه ای استفاده می کنند.
این واحدها با استفاده از 300 هزار کیسه آرد، ماهانه 96 میلیون قرص نان پخت می کنند.
گ 7150 / 6022 خبرنگار: علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۰۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام بلند پتروشیمی پردیس در تامین امنیت غذایی جهان و حفظ محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ محمد رضا میری لواسانی با حضور در استودیو ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، ایران اکسپو اظهار داشت: بر اساس آمار رسمی گمرک که به تازگی منتشر شده است پردیس ارزآورترین پتروشیمی کشور در سال ۱۴۰۲ بوده و ۸۵۴ میلیون دلار ارزاوری داشته و همچنین دومین شرکت ارزآور کشور بعد از شرکت ملی گاز است.

میری لواسانی با اشاره به دستاورد جدید پردیس در تولید اوره جدید و سازگار با محیط زیست، گفت: براساس گزارش‌های IFDC نیتروژن به خوبی در خاک جذب نمی‌شود و ۳۳ درصد آن در لایه‌های مختلف خاک هدر می‌رود. برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات غیرقابل پیش بینی، پردیس به دنبال معرفی محصول جدید اوره‌ای است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی این است که نیتروژن به تدریج در خاک جذب نمی‌شود و به اکسید نیتروژن تبدیل می‌شود، محصول جدید پردیس به جذب تدریجی اوره در لایه‌های مختلف خاک کمک می‌کند. 

میری لواسانی افزود: اکسید نیتروژن یک آسیب برای محیط زیست است و بر تغییرات اقلیمی تأثیر می‌گذارد، به منظور جلوگیری از این موضوع اوره جدید با پوشش کافی تولید شده است که به تدریج در زمین جذب می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس در پاسخ به سوال مجری که آیا این اوره میتواند انقلابی در امنیت غذایی دنیا ایجاد کند، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، دنیا برای تامین غذای خود در آینده به اوره بیشتری احتیاج دارد و با حل این مشکل، این نوع اوره آینده تامین غذایی دنیا را تضمین کند.

میری لواسانی از آمریکای جنوبی، آفریقا و شرق آسیا بعنوان مقاصد مهم اوره پردیس نام برد و گفت: یکی از مشکلات ما ناترازی گاز در زمستان و قطع خوراک پتروشیمی است که تلاش کردیم با تعمیرات و نگه‌داری و افزایش بهره‌وری ۱۷۰ هزار تن تولید بیشتری نسبت به سال قبل داشته باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت خوبی که نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در اختیار تولید کنندگان برای تعامل با بازار‌های جدید فراهم کرده است گفت: در نشستی که با وزیر کشاورزی سریلانکا داشتیم مقرر شد پتروشیمی پردیس ۳۰ درصد اوره مورد نیاز این کشور را تامین کند که میتواند مشتری خوبی برای پتروشیمی همت باشد که در ۲ الی۳ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس همچنین با رونمایی از برنامه جدید خود از تولید ماده‌ای خبر داد که در سال‌های آینده بیشتر از آن خواهیم شنید.

وی ادامه داد: در حال حاضر اوره بعنوان محصول نهایی ما برای کشاورزی استفاده می‌شود، اما تصمیم داریم با این برنامه بخشی از خام فروشی را به ادبلو تبدیل کنیم که سه برابر بیشتر ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • قدردانی دادستان کل کشور از اقدامات فرماندهی انتظامی هرمزگان
  • قانون‌گذاری باید در کنار نظارت قرار گیرد
  • گام بلند پتروشیمی پردیس در تامین امنیت غذایی جهان و حفظ محیط زیست
  • ضرورت نظارت بر دوربین‌های راهنمایی و رانندگی
  • ضرورت به روز رسانی قوانین حوزه رسانه
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • ضرورت توجه به کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟