Web Analytics Made Easy - Statcounter

میزآنلاین > فضای سایبر - همشهری آنلاین- علی ملائکه:
سوگیری تأییدی، گرایش به یافتن اطلاعات یا تفسیر یادآوریشان به صورتی که باورهای خود فرد را تائید کند، در مخاطبان اخبار و اطلاعات پزشکی هم ممکن است رخ می‌دهد.

سوگیری تأییدی (confirmation bias) که نوعی سوگیری شناختی است هنگامی برای شما رخ می‌دهد که درباره موضوعی تصمیم خود را گرفته باشید و از جستجو و گردآوری اطلاعات بیشتر درباره آن دست بردارید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این حالت اطلاعات متعارض با نظر تثبیت‌شده‌تان را بی‌اعتبار می‌شمارید و اطلاعاتی را می‌پذیرید که با نظرتان موافقت داشته باشد. این سوگیری هر چه موضوع دارای بار عاطفی بیشتر و باور فرد به آن عمیق‌تر باشد، شدیدتر می‌شود.

برای مثال اگر اعتقاد داشته باشید که افزودن فلوراید به آب آشامیدنی (برای سلامت دندان‌ها) کار خطرناکی است، فقط آن مقالاتی را می‌خوانید که با این کار مخالفت کرده باشند و اطلاعات متضاد با این دیدگاه  را نادیده می‌گیرید. به‌این‌ترتیب مرتباً در دیدگاه خود راسخ‌تر می‌شوید که فلوراید دار کردن آب آشامیدنی خطرناک است، بدون اینکه همه جنبه‌های موضوع را در نظر بگیرید.

بنابراین هنگام جستجوی اطلاعات و اخبار پزشکی بهتر است منابعی را انتخاب کنید که تا حد ممکن بیطرف باشند. به‌این‌ترتیب می‌توانید به‌طور متعادلی شواهد موافق و مخالف را به دست آورید.

رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک به‌خصوص سوگیری تأییدی مخاطبان را تشدید می‌کنند.

در این رسانه‌های اجتماعی شما آن اخبار و اطلاعات از جمله اخبار و اطلاعات پزشکی را می‌بینید که دوستانتان برای اشترک گذاشتن انتخاب کرده‌اند و از آنجایی‌که معمولاً بر دیدگاه‌های گروه دوستانتان روی شبکه اجتماعی توافق دارید، احتمالاً مقالاتی را خواهید دید که از قبل با آن موافقت دارید.

یک مشکل دیگر این است که طراحی شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک این است که محتوایی روی آن به اشتراک گذاشته شود که به آسانی قابل‌فهم باشد و به‌راحتی بتواند فراگیر (viral) شود و معمولاً امکان بحث‌های پیچیده درباره موضوعات مهم پیش نمی‌آید.

بنابراین درباره اخبار و اطلاعاتی که روی شبکه اجتماعی مانند فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود، باید بسیار محتاط باشید و این شبکه‌ها را منبع اصلی اخبار و اطلاعات قرار ندهید.

به‌عنوان نمونه‌، در شرایط فعلی که زمین‌لرزه شدیدی در غرب ایران رخ‌داده است و اذهان عمومی درباره آن برانگیخته‌شده است، کافی است عبارت «مثلث حیات» را روی گوگل یا روی شبکه‌های اجتماعی از فیس‌بوک گرفته یا تلگرام جستجو کنید، متوجه شمار بسیاری از صفحات وب یا پست‌هایی درباره این موضوع می‌شوید که بارها به اشتراک گذاشته شده‌اند یا دیده شده‌اند.

   اینفوگرافیکی که در بسیاری از وب‌سایت‌های فارسی می‌توان دید و  بارها در شبکه‌های اجتمای به اشتراک گذاشته شده است، از مردم می‌خواهد برای پناه گرفتن در زمین‌لرزه به جای روش استاندارد از روش «مثلث حیات» استفاده کنند.

این صفحات و  پست‌ها از شما می‌خواهند برای حفاظت در هنگام زمین‌لرزه برای حفاظت به روش استاندارد «خم شدن، دست‌ها را در سر گرفتن و زیر وسایل محکم پنهان شدن» (drop, cover and hold on) یا روش DCH عمل نکنید و به جای آن از شیوه جدیدی استفاده کنید که کارشناسی به نام داج کوپ (Doug Copp) ابداع کرده است.

در این روش که ادعا می‌شود برای زنده ماندن زیر آوار مؤثرتر است، توصیه می‌شود در شروع زمین‌لرزه ساکنان ساختمان به جای اینکه به زیر میز یا اثاثیه مشابه بروند، در کنار اثاثیه توپر بزرگ مانند مبلمان پناه بگیرند. فرضیه این است که هنگامی سقف روی اثاثیه یا مبلمان فرود می‌آید، آن‌ها را در هم می‌کشند، اما فضای مثلثی در کنار آن‌ها ایجاد می‌شود به فرد پناه گرفته در آن امکان می‌دهد تا زمان آواربرداری در آن زنده بماند.

در این مورد رجوع به یک منبع بیطرف به سادگی مدخل مثلث حیات در ویکی‌پدیای فارسی شما را متوجه این حقیقت می‌کند:‌

«...بسیاری از منابع در آمریکا...این روش را نقد کرده‌اند... در ایران نیز تحقیقی علمی توسط پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله روی روش مناسب پناه گیری انجام شد که نشان داد با توجه به نوع سازه‌های ایران روش مثلث حیات نمی‌تواند گزینه مناسبی جهت اقدام هنگام زلزله باشد...در مقابل روش DCH پناه بردن به گوشه‌ها و میزها در بسیاری از کشورها به‌عنوان بهترین روش پناه گیری شناخته شود...در بهترین حالت، روش مثلث حیات فقط برای تعدادی از ساختمان‌ها کاربرد دارد که دارای سقف یکپارچه هستند ....»

اگر خوصله بیشتری داشته باشید و بیشتر به جستجو ادامه دهید، در یک منبع بیطرف دیگر، سایت آموزشی howstuffworks در می‌یابید که داج کوپ مبدع مثلث خیات هم کارشناس بی‌اعتباری است و در واقع بیشتر با یک «فریبکاری اینترنتی» (Internet Hoax) روبرو هستید تا نظریه‌ای معتبر.

چطور در زلزله ایمن بمانیم؟ چطور در ساختمان‌های مرتفع در هنگام زمین‌لرزه ایمن بمانیم؟ در همین زمینه: چطور باور نکنید | آمار در اخبار را ارزیابی کنید چطور باور نکنید | درس‌هایی از یک داروی سرماخوردگی مجله چطور باور نکنید

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۳۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، محمود رادمنش ظهر یکشنبه در دیدار با مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بخش زیادی از این روستاها برای اولین بار از نعمت اینترنت پرسرعت بهره مند شدند و بخشی از آنها دارای پوشش جامع و بهینه‌تر شدند.

وی بیان داشت: پروژه فیبر نوری روستایی در استان اجرا و در این مدت بیش از ۴۰۰ کیلومتر مسیر روستایی تحت پوشش فیبر نوری قرارگرفته است.

رادمنش اظهار داشت: در فاز دوم این پروژه، ۱۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری طراحی و برنامه ریزی شده است.

وی افزود: اجرای فیبر نوری منازل و کسب و کارها در شهرهای استان از دیگر پروژه‌های راهبردی و زیرساختی استان است که این پروژه در سه شهر دهدشت، چرام و گچساران در حال اتمام است و بزودی در دیگر شهرهای استان نیز اجرا خواهد شد.

رادمنش با بیان اینکه استفاده از شبکه ثابت مبتنی بر فیبر نوری نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: سرعت اینترنت ثابت بر بستر فیبر نوری افزایش ۱۰۰ برابری داشته و با اجرای این پروژه مردم استان طعم شیرین فناوری را با کیفیت و سرعت بالا خواهند چشید.

وی افزود: توسعه و بهبود خدمات ارتباطی و اینترنتی در شهرهای و روستاهای مختلف استان بر روی بستر شبکه فیبر نوری ضروری است و رسانه‌ها در راستای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مردم نسبت به استفاده از این فناوری ایمن، پیشرفته و قابل اتکا همکاری کنند.

رادمنش تصریح کرد: باید ذائقه و نگرش مردم را نسبت به این مهم تغییر داد و نقش رسانه‌ها در این راستا بسیار تعیین کننده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با بیان اینکه در ۳۰ ماه عمر دولت سیزدهم، ما شاهد رشد کم نظیر زیرساخت‌های ارتباطی در سطح استان کهگیلویه وبویراحمد بودیم، گفت: دولت سیزدهم همواره با نگاه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته تلاش کرده است که در راستای برقراری عدالت ارتباطی قدم بردارد.

کد خبر 6091162

دیگر خبرها

  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • عضو کمیته استیناف: حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • ۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی