Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-30@07:26:33 GMT

ایران وغنا سه سند همکاری امضا کردند

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۴۳۴۸

درپایان ششمین اجلاس مشترک اقتصادی ، ایران وغنا سه سند همکاری در زمینه کشت فراسرزمینی ، نقشه برداری و ورزش و جوانان امضا کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا وسیما به اکرا در مراسم اختتامیه ششمین اجلاس کمیسیون مشترک این اسناد به امضای وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر صنعت و تجارت غنا رسید.
محمود حجتی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به تدوین منسجم و هدفمند یادداشت تفاهم اصلی اجلاس گفت: در کمیسیون پنجم در تهران درسال 93 ده سند همکاری امضا شد که مبادلات دو کشور از سه میلیون دلار به سی میلیون دلار افزایش یافت وامروز نیز امیدواریم امضای این اسناد ، مبادلات را چندین برابر افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر جهاد کشاورزی همکاری ایران و غنا در صادرات خدمات فنی ومهندسی در زمینه نقشه برداری ،همکاری های ورزشی و اموزشی و اختصاص 6 هزار هکتار زمین در غنا به ایران جهت کاشت فراسرزمینی را مهم ترین مفاد اسناد امضا شده درپایان اجلاس ششم بیان کرد.
وی افزود : در این جلاس قرار شد بخش خصوصی ایران در پروژه هایی همچون انتقال اب به پایتخت غنا ، احداث کارخانه سیمان و راه اندازی خط تولید تراکتور با این کشور همکاری کند.
وزیر جهاد کشاورزی روند نهایی شدن مذاکرات بانکی و تاسیس کارگزاری های مشترک بانکی ، اجتناب از مالیات مضاعف و حمایت و تشویق متقابل از سرمایه گذاری به منظور پیشبرد اهداف اقتصادی را حائز اهمیت خواند و افزود: وزارت جهاد کشاورزی با اولویت خاص روند تحقق پیگیری اجرایی تفاهمات اجلاس ششم را نظارت می کند.
وی با اعلام اینکه وزارت جهاد کشاورزی ریاست اجلاس مشترک با 7 کشور آفریقایی سودان، سنگال، اتیوپی، کنیا، غنا، تانزانیا و سیرالئون را عهده دار است، افزود: سیاست اصلی خارجی دولت یازدهم گسترش روابط با کشورهای آفریقایی است.
وزیر صنعت و تجارت غنا نیز در گفتگو با خبرنگار ما همکاری با ایران را از اولویت های کشورش دانست و افزود: قرار است بزودی بازار مشترک افریقا تشکیل شود و اگر ایران در غنا سرمایه گذاری کند بدون پرداخت هرگونه عوارض و گمرکی می تواند بازار بزرگ قاره افریقا را در اختیار داشته باشد.
جان کوراتین با تاکید بر اینکه غنا قرار است بیش از 200 شهرک صنعتی احداث کند ، گفت : ما حاضریم در این پروژه بزرگ نیز با ایران همکاری کنیم و دست کم ایران می تواند 100شهرک صنعتی در غنا احداث کند.
وزیر صنعت و تجارت غنا، امضای اسناد ششمین اجلاس همکاری ایران و غنا را به نفع دو کشور دانست و گفت: غنا خواستار سرمایه گذاری های مشترک و نیزمشارکت راهبردی بین بخش های تجاری دو کشور است.
وی ابراز امیدواری کرد مصوبات ششمین اجلاس در کارگروه های مشترک میان دو کشور تا زمان برگزاری هفتمین اجلاس مشترک میان ایران و غنا در تهران اجرایی شود.
جمهوری غَنا کشوری در غرب قاره آفریقا و آکرا پایتخت این کشور است.
واحد پول این کشور سِدی غنا نام دارد.
زبان رسمی غنا انگلیسی است و 67 درصد از مردم به آن صحبت می‌کنند.
جمعیت غنا 27 میلیون نفر است.
98 درصد مردم غنا سیاه‌پوست هستند و بیشتر مردم غنا مسیحی و حدود 17 تا 20 درصد نیز مسلمان هستند.
غنا در ششم مارس 1957 از بریتانیا استقلال یافت. در آن تاریخ، دو مستعمره بریتانیا یعنی «ساحل طلا» و توگولند که یک سال پیش از آن با هم ادغام شده بودند، کشوری به نام غنا را تشکیل دادند.
در اول جولای 1960 نظام جمهوری در غنا رسمیت یافت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۴۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند

معاون اول رییس جمهور گفت: ایران و زیمباوه باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت نیز می باشد، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ده ساله همکاری های دو کشور تهیه و پیگیری شود.

به گزارش ایسنا، محمد مخبر عصر امروز (شنبه) در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه های همکاری های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت نیز می باشد، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ده ساله همکاری های دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه ها و قراردادهای امضاء شده هر چه سریع تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می توانند با تعمیق روابط خود تحریم های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت های شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت های ایران در زمینه های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • ایران و روسیه در حوزه دفاتر اسناد رسمی تفاهم نامه امضا کردند
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • موضوعات مشترک کشور‌های عضو ACD پیگیری شود
  • موضوعات مشترک کشورهای عضو ACD پیگیری شود
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند