Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@22:40:38 GMT

ای غم بگو از دست تو آخر کجا باید شدن؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۵۴۳۵

ای غم بگو از دست تو آخر کجا باید شدن؟

تصویر را که می‌بینم مصرعی از حافظ لبانم را حرکت می‌دهد: ‌ای غم بگو از دست تو آخر کجا باید شدن. تصویر زن زلزله زده سرپل ذهابی است که مستأصل از برانکاردی آویخته شده، چنان که انگار آخرین بخت و برگ زندگی‌اش روی آن برانکارد برای همیشه خفته است. حسن فرامرزی حمیرا علایی

ایران آنلاین /تصویرهای بعدی هم می‌آیند و تلخی پشت تلخی بالا می‌آید در حالی که مفری نیست و تو  باید زیر آوار این غم بروی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  گاهی شانه‌های یک کوه را هم که اجاره کنی باز هم با دیدن پدر یا مادری که کودک بی‌جان خود را در آغوش کشیده فرو می‌ریزی و در خودت آوار می‌شوی. آنچه در ادامه می‌آید بخشی از پیام‌های ایرانیانی است که متأثر از زلزله مصیبت‌بار کرمانشاه  برای صفحه خوانندگان فرستاده‌اند، تلاش شده است لحن‌ها، توصیف‌ها و تحلیل‌ها با همه گوناگونی‌شان حفظ شود.

ما مردمی هیجان محور هستیم تا ادراک محور
مریم سهرابی - تماس تلفنی: معتقدم هرگز حافظه جمعی ملت ایران ضعیف نیست اما از این رویداد تلخ هم، درسی نخواهیم گرفت، چنانچه از رویدادهای مشابه در گذشته نیز درسی نیاموخته‌ایم. اگر این حادثه در یک شهر پرجمعیت اتفاق می‌افتاد به‌طور یقین ابعاد فاجعه گسترده‌تر می‌بود اما در نتیجه تغییری حاصل نمی‌‌شد. چرا؟ چون ما مردمی هیجان محور هستیم تا ادراک محور لذا با هر اتفاق سیاسی، مذهبی، اجتماعی، حوادث و... شور و اشتیاق یا نفرت و ناراحتی زائدالوصفی از خود بروز می‌دهیم بدون آنکه منجر به درکی درست شود، بنا بشدت اتفاق هیجاناتمان هم درگذر زمان فروکش خواهد کرد، تا وقتی رویکردمان همین است، آموختن و درس گرفتن از تجربه‌ها غیر ممکن به نظر می‌رسد.

زیردستان صد اهرم تنبیهی و بازدارنده دارند، مدیران چه؟
دکتر پاکپور – کانال تلگرام «ایران»:
واقعاً سوء عملکرد مدیریت‌ها کجا و چگونه بررسی میشه؟ اگر زیردستان دون پایه یک سازمان، کوچکترین نافرمانی کنند، صدها اهرم بازدارنده و تنبیهی برایشان مهیاست و از زمین و زمان تیغ لعن و نفرین بر سرشان می‌بارد اما آیا سوء عملکرد مدیران میانی و عالی سازمان‌ها که برحسب سلیقه شخصی، مصالح عمومی و تلاش‌های کارشناسان را نادیده می‌گیرند، در جایی قابل ارزیابی و مؤاخذه هست؟!

ما همیشه افراد دقیقه نود هستیم
پری غزالی - کانال تلگرام «ایران»: ابتدا اخبار زلزله را در تلگرام دیدم، زمین لرزه 7ریشتری در عراق. کانون زلزله کشور عراق گزارش شده بود تا اینکه خبرهای تکمیلی از خسارات در استان کرمانشاه، همدان و ایلام گزارش داد.تلویزیون ایران را روشن کردیم اما اخبار زیاد به زلزله نپرداختند فقط شبکه 6 زیرنویس می‌رفت که زمین لرزه خسارتی وارد نکرده و اورژانس و هلال احمر آماده باش هستند. حتی در تماس تلفنی رئیس امداد و نجات هلال احمر گفت مردم نگران نباشند زلزله در عراق بوده اما تلویزیون‌های خارجی و تلگرام اخبار دیگری را مخابره می‌کرد.
نگران شدم و با دوستانم در کرمانشاه تماس گرفتم خوشبختانه تلفن را جواب دادند گفتند تمام خانه لرزیده و به خیابان آمده‌اند، در اطراف کرمانشاه خانه‌ها آوار شده و هنوز از خسارات جانی بستگانشان اطلاعاتی دریافت نکرده‌اند و از ترس و واهمه به خاطر شدت زمین لرزه صحبت کردند. در تهران هم با بستگانمان تماس گرفتم و ساکنان جنوبی تهران از تکان خوردن لوسترها گفتند و از ترس زلزله. نکته اول اینکه چرا ما همیشه افراد دقیقه نود هستیم و تنها هنگام وقوع حادثه به فکر علاج ماجرا می‌افتیم و دوم اینکه واقعاً مسئولان به فکر زلزله تهران هستند؟ و سوم چرا اخبار داخلی به جای تکذیب و انکار ماجرا به فکر اطلاع‌رسانی دقیق و اعلان هشدارهای ایمنی نیست.

پیمانکار بی‌سواد مسکن مهر که میلیاردر شد
انصاری – 550...0917: چند نفر از فامیل‌های ما پیمانکار مسکن مهر هستن تو یه شهرستان، یعنی شدن میلیاردر؛ آدم‌های بی‌سواد و بی‌تجربه تو این حوزه، معلوم نیست چی ساختن و تحویل دادن بس که دزدی کردن.

جوک ساختن برای زلزله را درک نمی‌کنم
شکوفه شیبانی – تماس تلفنی: تـجـربه نـشـان داده مـا مـلـتـی فراموشکاریم و سریع همه اتفاقات تلخ را از یاد می‌بریم بدون آنکه برای اتفاقات مشابه آن در آینده به‌دنبال برنامه‌ریزی درست و اصولی باشیم اینکه چرا اینگونه هستیم باید ریشه‌یابی کرد چرا که مطمئناً علت‌های متعددی در آن دخیلند، کسانی را هم که می‌نشینند برای زلزله جوک می‌سازند درک نمی‌کنم.

حتی از تجربه جنگ هم استفاده نمی‌کنیم
مهین عسکری- کرمانشاه - 715...0918: مردم تو سرپل ذهاب روی خاک دارن درمان میشن. یعنی ستاد بحران و هلال احمر قدرت احداث بیمارستان صحرایی نداره؟ ما تجربه جنگ رو داریم پس باید بهتر از دیگران بتونیم در این شرایط مدیریت اوضاع رو به دست بگیریم اما متأسفانه تمام مدیران خبره جنگی ما شهید شدن و کسانی که موندن رفتن قاطی سیاست و براشون این جور مسائل مهم نیست.

ما از هیچ چیز درس نمی‌گیریم
سادات – 667...0912: ما از هیچ چیز درس نمی‌گیریم از مرگ، از فراق، از تباهی نسل، آمار خودکشی، طلاق. دیگه زلزله‌های بیرونی در برابر زلزله‌هایی که خانواده‌ها وبچه‌ها و نسل و... رو زیر آوارش مدفون کرده، نمودی ندارن.

زلزله فقط وسیله است
210...0935: آنهایی که در مسکن مهر زندگی می‌کنند با بهشت فاصله کمتری دارند. زلزله فقط وسیله است.

برای تهران چه فکری کرده‌اید؟
ناهید پروری - سنندج - تماس تلفنی: خواهر و برادران زن دایی من در سرپل همه جان باختند و دیگر اعضای خانواده هنوز - دوشنبه 22 آبان - زیرآوار هستند. اخبار تعداد کشته‌ها دقیق نیست و این رقم خیلی بالاتر از این حرف‌هاست.من دائم به این فکر می‌کنم که اگر این زلزله با این شدت در تهران رخ می‌داد واقعاً چه کار می‌کردیم. واقعاً چرا هر بار با یک پیشامد به این فکر فرو می‌رویم و همه نگاه‌ها به تهران ختم می‌شود و سرنوشت شومی که انتظارمان را می‌کشد و هیچ راه پیشگیری برای آن طراحی نمی‌شود. در کرمانشاه دشت و بیابان و کوه زیاد است و به نظر من همین‌ها از شدت تخریب در کرمانشاه کاسته است اما واقعاً زلزله در تهران چه بلایی سرمان می‌آورد و مسئولان چه راه‌های پیشگیری برای آن تدارک دیده‌اند؟

گسل زیر مسکن مهر کودتا کرده بود
آیدین – کانال تلگرام «ایران»: مدیر مسکن و شهرسازی کرمانشاه طوری گفته مسکن مهر روی گسل بوده، انگار که گسل به زور سرنیزه و طی یک کودتا رفته زیر مسکن‌های مهر.

ستاد بحران تشریفاتی را تمام کنید
ساسان امرایی - کرمانشاه – تماس تلفنی: تا کی باید ستاد بحران حالت تشریفاتی داشته باشه و فکر بحران رو فقط زمان بحران بکنه. نیروهای سپاه و ارتش زودتر به کمک مردم رسیدند تا ستاد بحران دولت. واقعاً این کارا وظیفه سپاه یا ارتش نیست اگر می‌گیم نیروهای نظامی کارشون نظامی هست و نباید تو ارکان دیگه دخالت کنن تو این موارد هم نباید دخالت کنن اما چون در کل سیستم اداره مملکت هیأتی هست در مواقع بحران هر کس میاد یه گوشه از کار رو می‌گیره در حالی که نباید این‌طوری باشه باید دولت به‌عنوان متولی اساسی‌تر فکر کنه و فقط به سیاست نچسبه.
وزارت راه و مسکن الان باید بابت این حجم خرابی و این بی‌خانمانی پاسخ بده که برنامه‌اش چی هست. درسته این مسکن‌ها در زمان دولت قبل بوده اما تبعاتش به دولت فعلی و از همه مهم‌تر مردم رسیده، حالا باید چیکار کرد؟ باید تقصیر رو انداخت گردن دولت قبل و مردم رو بدون خونه گذاشت؟ همه اینها الان دغدغه‌هایی هست که فکر می‌کنم مهم‌تر از تعداد کشته‌ها و زخمی‌هاست، اونها که مردن و راحت شدن برای بازمانده‌ها چه برنامه‌ای هست؟

حداقل اینجا مثل زلزله آذربایجان رفتار نکنید
الهه نقیب‌زاده - 2366...0914: ان شاالله این زلزله مثل زلزله آذربایجان امداد‌رسانی خدمات ندید، مردم تو اون سرما و برف تا چند ماه خونه نداشتن و تو کانکس بودن امیدوارم کمک‌ها مدیریت شده انجام بشه.

می‌خندی که الان مردم با چه لباسی فرار کرده‌اند
محبوبه داور - ایمیل: وقتی خبر زلزله را می‌شنوید آنچه ابتدا به ذهنتان می‌رسد تکان خانه، شکستن شیشه‌ها، فرار مردم به بیرون از منزل و... است. کمی فکر می‌کنید بعد می‌خندید که الان مردم با چه لباس و پوششی از خانه خارج شده‌اند و چهره‌ها دیدنی است اما این افکاری است که فقط برای ما که از حادثه دور هستیم یا به عبارتی تماشاگریم در ذهنمان نقش می‌بندد. وقتی در قلب رویداد باشید داستان برای شما رنگ و بوی دیگری می‌یابد. شب خوابی و با تکان‌های شدید از خواب بیدار می‌شوید در همان لحظه می‌فهمید زلزله شده، سراسیمه به بیرون از خانه می‌شتابید بدون توجه به موقعیت ظاهر یا لباس بر تن. من که در خواب بودم به محض شروع زمین لرزه از خواب پریدم و پتویی که رویم بود زیر بغل زدم و سراسیمه به بیرون پریدم اما بعد از تمام شدن تکان‌ها و فکر کردن به آنچه برایم اتفاق افتاده بود خندیدم که این جان شیرین را در دست گرفته و برای نجاتش هر کاری می‌کنم تا زنده بمانم براستی که جان
عزیز است‎.

اخبار کذب ویرانی‌ها را آباد نمی‌کند
خانم الشتری - خرم آباد - تماس تلفنی: در اخبار اصرار دارند که مرکز زلزله کردستان عراق بوده جالبه بدونید تا الان فقط 6 کشته در کردستان عراق آمار تلفات جانی بوده در حالی که توی ایران از مرز 400 نفر - دوشنبه - گذشته. آیا مسئولان فکر می‌کنند با سکوت در قبال حوادث میشه از خرابی‌ها و ویرانی‌ها چشم پوشی کرد؟

بودن مسکن مهر روی گسل ادعای نادرستی است
255...0913: اینکه گفته‌اند مسکن مهر روی گسل بوده قابل قبول نیست چون در عکس‌ها خانه‌های شخصی ساز کنار مسکن مهر دیده می‌شوند که هیچ آسیبی ندیده‌اند.

نگذاشتند دولت روحانی مسکن مهر رو متوقف کنه
آرتا احمدی - 369...0912: اون لعنتی‌ کسی که ساختن این ساختمونای بی‌کیفیت رو شروع کرد باید جواب بده... همین مردم مگه گذاشتن دولت روحانی ساخت و ساز مسکن مهر رو متوقف کنه؟ یا همین مردم مگه گذاشتن یارانه‌ای که خودشون رو روز به روز فقیرتر کرده دولت دیگه نده؟! ما هرچی برداشت می‌کنیم چیزیه که خودمون قبلاً کاشتیم، خودمون باعث نابودی خودمون هستیم.

تجربه‌ای از زلزله سال 50 شهرستان قیر و کارزین
825....0917: در زلزله سال ۵۰شهرستان قیر و کارزین فارس در عرض ۲سال خونه‌هایی بازسازی کردن که بدترین زلزله‌ها هم روش تأثیری نداره، هر چند شاید دو تا اتاق باشه اما ضد زلزله، با اینکه جاده و راه نبوده کمک‌رسانی شون سریع بوده.

کاری از دست‌مان ساخته نیست جز تعقیب اخبار
اسدی – کانال تلگرام «ایران»: کاری از دست‌مان ساخته نیست جز تعقیب اخبار، جز ناراحتی و غصه خوردن و درک آدم‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند. وقتی بیمارستان آوار می‌شود انتظار بی‌جایی است که خانه‌ها سر جای‌شان باشند و مهندسی ساز باشند. بشدت کم حافظه‌ایم، هم مردم و هم مسئولان. حتی در عکس‌های کمک‌رسانی بی‌نظمی موج می‌زند. تجربه زلزله و جنگ را داریم اما به خودمان اجازه نمی‌دهیم از تجارب کشورهای پیشرفته مثل ژاپن در این زمینه‌ها بهره ببریم. فقط پناه بر خدا. دعا می‌کنم برای آرامش و صبر دل‌های بازماندگان

مسکن مهرنشین‌ها تا چند روز بعد یادشان می‌رود
169...0915: اونایی که الان توی مسکن‌های مهر نشستن و ترسیدن تا یکی دو روز یادشون میره، تا زلزله بعدی.

بهترین زلزله سنج لوستر خونه است
بدون نام – کانال تلگرام «ایران»: بهترین زلزله سنج لوستر خونه است، وگرنه هیچ سایت ژئوفیزیک به درد نمی‌خوره مخصوصاً از نوع مرکز زلزله نگاری دانشگاه تهران. واقعاً چیکار می‌کنن. اپراتور ندارن حداقل از جای دیگه کپی کنن. سایتشون با گوشی هم که اصلاً باز نمیشه.

خارجی‌ها شهرستانی‌های ما را تیتر یک می‌کنند
833...0912: شهرستانی‌های ما باید تیتر یک رسانه‌های خارجی باشن نه ایران./ روزنامه ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۵۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به ساخت ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده استان تهران از عملیاتی شدن ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در استان تهران خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهارستان، حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ظهر امروز در نشست شوراهای اسلامی با محوریت مشارکت مردم در بازآفرینی شهری به میزبانی شهرداری گلستان، با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: با حضور و مشارکت حداکثری مردم شاهد شکوفایی مسکن در استان تهران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه زمین برای ساخت مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن توسط راه و شهرسازی استان تأمین‌شده است، افزود: شوراهای اسلامی شهرها نقش بسزایی در احیای بافت فرسوده و تولید انبوه مسکن دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به ساخت 59 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده استان گفت: بسته‌های تشویقی بسیار متنوعی از سوی دولت برای احیای بافت فرسوده برای مردم در نظر گرفته است.

جنتی با بیان اینکه استان تهران در بازآفرینی شهری رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: اقدامات در بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده استان تهران باید افزایش داشته باشد و سرعت آن بیشتر شود.

وی به ساخت 500 هزار واحد مسکونی در برنامه چهارساله استان تهران اشاره کرد و افزود: تا کنون ساخت 400 هزار واحد مسکونی در استان تهران عملیاتی شده است.

یک هزار هکتار بافت فرسوده در بهارستان وجود دارد

در ادامه عبدالله نوحی فرماندار بهارستان در نشست شوراهای اسلامی غرب استان تهران به مناسبت روز شوراها با تأکید بر تولید مسکن در شهرستان بهارستان اظهار داشت: در بهارستان عرصه دولتی و منابع طبیعی وجود ندارد.

وی با اشاره به وجود یک هزار هکتار بافت فرسوده در شهرستان بهارستان گفت: شهرداران شهرهای بهارستان می‌توانند در حوزه بازآفرینی شهری به وعده دولت در ساخت مسکن کمک شایانی کنند.

فرماندار بهارستان با استفاده از ظرفیت قانونی بر احیای بافت‌های فرسوده افزود: مردم باید از مشوقات نوسازی و احیای بافت فرسوده مطلع و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

نوحی با بیان اینکه عملکرد شهرداران شهرهای بهارستان در بازآفرینی شهری موردقبول بود گفت: این مهم منجر به اخذ رتبه خوب بهارستان در حوزه بازآفرینی شهری استان تهران شد.

شناسایی 13000مسکن مهرخالی در پرند/تامین زمین 37درصد نهضت ملی

تولید بافت نامتعارف و فرسوده در شهر گلستان متوقف شد

در ادامه سیدمحمد میرزمانی شهردار گلستان با بیان اینکه در بازآفرینی شهری با مشارکت مردم امکان‌پذیر است گفت: برای نخستین بار ضوابط شهرسازی و بازآفرینی شهر را با نظر مردم بومی‌سازی کردیم.

وی به احداث آرامستان شهر گلستان در کمترین زمان اشاره کرد و افزود: 105 هزار مترمربع ابنیه در حوزه‌های مختلف سرانه در شهر گلستان در دست ساخت است.

شهردار گلستان با بیان اینکه در این شهر تولید ثروت نسبت به جمعیت پایین است، تصریح کرد: یک هزار متر طول هدایت آب‌های سطحی و فاضلاب برای برون‌رفت از آب‌گرفتگی در طول 3 سال گذشته انجام گرفته است.

میرزمانی با اشاره به تولید بافت فرسوده در سنوات گذشته گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه بافت فرسوده‌ای در شهر گلستان تولید نمی‌شود و نوسازی واحدهای مسکونی با سرعت و مشوق‌های مختلف تداوم دارد.

شهردار گلستان در پایان با بیان اینکه 22 هکتار از اراضی شهر گلستان که در طرح تفصیلی قرار دارد به شهرک صنعتی الحاق شده است خاطرنشان کرد: این امر باعث اعتراض مردم شده است که از مسئولین درخواست می‌شود این مشکل را مرتفع کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وقوع زمین لرزه ای به قدرت ۴.۶ ریشتر در سیرچ کرمان
  • وقوع زلزله در سیرج / کرمان لرزید
  • اعزام ۲ تیم امدادونجات هلال احمر به سیرچ کرمان
  • جزییات زلزله ۴.۶ ریشتری در کرمان
  • کرمان لرزید
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • اجرای ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن
  • مشکلات مالکیت اراضی آبپخش حل شود
  • وعده‌های پوچ نمکی بر زخم اهالی شهرک ابریشم چهارباغ
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد