Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-27@10:36:41 GMT

رکود در صنعت برق به دلیل نبود پروژه های جدید

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۶۵۲۲۲

رکود در صنعت برق به دلیل نبود پروژه های جدید

شرکت های صنعت برق کشور به دلیل نبود پروژه و کار در رکود سختی به سر می برند.

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، علیرضا کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: وزارت نیرو پروژه های جدید و خاصی تعریف نکرده است و منابع و پول هم ندارد تا کار تعریف کند و این باعث شده شرکت‌های صنعت برق کشور با مشکلات بسیاری رو به رو باشند و رکود در صنعت برق ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از پروژه ها در صنعت برق دولتی هستند و اگر پروژه ای تعریف نشود شرکت ها با مشکل مواجه می شوند، ادامه داد: این رکود الان چند سالی است که گریبان شرکت ها را گرفته و به نظر نمی رسد که برنامه مشخصی هم برای خروج از آن وجود داشته باشد.

کلاهی در پاسخ به اینکه آیا بدهی های دولت به شرکت های حوزه برق ( پیمانکاران و تولید کنندگان) پرداخت شده است، گفت: بدهی‌های وزارت نیرو همچنان پرداخت نشده و بیشترین حجم آن هم مربوط به شرکت های تولیدکنندگان برق است و دیگر چندان بدهی به شرکت های پیمانکار ندارند ولی بدهی قابل توجهی به شرکت های تولیدکننده برق وزارت نیرو دارد که هر روز هم به آن اضافه می شود.

کلاهی با اشاره به اینکه وضعیت صنعت برق خوب نیست، گفت: همه شرکت‌های الان با مشکل شدید بازار رو به رو هستند و زقابت شدید و سنگین و مخرب سر قیمت ها وجود دارد به خاطر مشکلات شرکت ها. از طرف دیگر سرمایه گذاران خارجی هم بسیار کند پیش می رود و تنش هایی که در منطقه وجود دارد یک عامل بازدارنده برای حضور سرمایه گذاران خارجی است.

عضو سندیکای برق کشور با بیان اینکه فضا برای جذب سرمایه گذاری خارجی و تمایل برای حضور در ایران بهتر از گذشته و به خصوص بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، شده است، گفت: آن سر و صداهای حضور اولیه ترامپ یک ترسی را برای سرمایه گذاری در ایران به وجود آورد ولی الان این نگرانی های اولیه خوابیده و برداشت این هست که اتحادیه اروپا، چین و روسیه به ادامه برجام پایبند هستند و در این شرایط آمریکا هم خروجی نخواهد داشت ولی خب مشکل جدید ما تنش های منطقه ای هست؛ الان مسئله عربستان کمی سرمایه گذاران را دوباره نگران کرده است. اما خب به صورت کلی فضا مثبت تر شده ولی این نکته هم مهم است که جذب سرمایه گذاران خارجی کلا پرسه ای کند دارد که باتوجه به شرایط کنونی کندتر هم می شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۵۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تابستان چقدر کمبود برق داریم؟

رئیس کنفدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: ما از گذشته بین تولید و مصرف ناترازی داریم و این ناترازی سال به سال به خاطر رشد مصرف ۵ تا ۶ درصد افزایش می‌یابد، هرچند اقداماتی هم در رابطه با تولید انجام شده ولی ناترازی حل نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا صالحی، درباره اوضاع ناترازی برق در سال جاری اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل چالشی که اکنون در رابطه با ناترازی برق و گاز با آن مواجهیم به‌عدم سرمایه‌گذاری به‌موقع در این حوزه‌ها برمی‌گردد زیرا تکمیل پروژه‌های نیروگاهی ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد و با توجه به تاخیر در اجرای پروژه‌ها که مهمترین عامل‌عدم سرمایه بوده؛ سال به سال به رقم ناترازی افزوده شده است.

وی افزود: خوشبختانه بخش خصوصی توانایی خوبی در حوزه صنعت نیروگاهی دارد و اکنون ۶۰ درصد نیروگاه‌ها دست بخش خصوصی است، ما از نظر ساخت نیروگاه هم مشکلی نداریم و تولید توربین‌های مورد نیاز هم در داخل کشور در حال انجام است، در حال حاضر دولت گام‌هایی برداشته و در بخش صنعت پروژه ۱۰ هزار مگاواتی تعریف شده؛ که بخشی از این نیروگاه‌ها در سال گذشته وارد مدار تولید شدند و در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم پروژه‌های بزرگی استارت خورده از جمله پروژه ۴۵۰۰ مگاوتی با همکاری و هماهنگی صندوق توسعه ملی که وام مورد نیاز را فاینانس می‌کند که امیدواریم تا پیک امسال وارد مدار شود.

لزوم اصلاح سیاست انرژی

رئیس کنفدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: اگر سیاست‌های اقتصاد انرژی کشور اصلاح شود، بخش خصوصی کشور پتانسیل لازم برای رفع ناترازی موجود را دارد و باید اجازه دهیم بخش خصوصی در این حوزه ورود کند، بر پایه شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده مردم در بخش تولید مشارکت داده شوند و در معادلات اقتصاد انرژی نقش دولت کمرنگ‌تر شود.

وی تاکید کرد: دغدغه ما این است که امسال در بخش صنعت خاموشی‌های مدیریت شده تحمیل نشود، در این رابطه بخش خصوصی می‌تواند از منابع مالی که صنعت در اختیارش می‌گذارد ناترازی را برطرف کند و اگر هرچه زودتر این اقدام صورت گیرد ما نسبت به عقب‌ماندگی در حوزه برق پیشرفت خوبی خواهیم کرد.

صالحی تصریح کرد: ما از گذشته بین تولید و مصرف ناترازی داریم و این ناترازی سال به سال به خاطر رشد مصرف ۵ تا ۶ درصد رشد دارد، هرچند اقداماتی هم در رابطه با تولید انجام می‌شود ولی ناترازی حل نمی‌شود. فقط با کمک بخش خصوصی و مردم امکان عبور از این وضعیت را داریم که امیدواریم امسال گام‌های خوبی برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکل کمبود برق اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی هم مهم است یعنی مصرف هم باید کنترل و واقعی شود بعبارت دیگر حرکت در مسیر صحیح تولید و مصرف منجر به این خواهد شد که تا ۲ سال آینده به طور کلی ناترازی رفع شود.

شرایط رفع ناترازی

رئیس کنفدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران اظهار داشت: در بخش تولید اقداماتی صورت گرفته و نیروگاه‌هایی وارد مدار شده‌اند، شاید به اندازه پیش‌بینی شده رقم تولید تحقق پیدا نکند اما اقداماتی صورت گرفته که امیدواریم که بخش زیادی از نیروگاه‌ها در بخش فسیلی و تجدیدپذیر وارد مدار شوند.

آسیب‌های کمبود برق

وی یادآور شد: در هر حال اصل ناترازی باید از بین برود چراکه ناترازی به قدری است که می‌تواند تولید را در بخش صنعت مختل کند، صادرات کم شود، به اشتغال آسیب برساند و درآمدهای کشور را کاهش دهد و همه اینها نیز به صنعت برمی‌گردد، یعنی اگر برق مورد نیاز صنعت تامین نشود آسیب‌ها به بخش‌های دیگر کشور نیز تعمیم پیدا خواهد کرد. بنابراین عدم‌النفع صنعت باید حذف شود و اکنون با اقدامات انجام شده نمی‌توانیم کل ناترازی را از بین ببریم باید برنامه‌های جدی‌تری در این حوزه در دستور کار قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • رونق تولید و اشتغال‌زایی؛ ثمره سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکت صنایع پیشرفته رضوی در پروژه‌های فناورانه