Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال های اخیر، به ظرفیت‌های جوامع بحران زده برای «بازگشت به وضعیت عادی» یا بازسازی و بازیابی جوامع آسیب دیده با استفاده حداقلی از کمک‌های خارجی، توجه زیادی شده که این موضوع باعث ایجاد تغییراتی در فرهنگ و ادبیات کاهش خطرات شده و رویکرد تاب‌آوری را به جای آسیب پذیری، مورد تأکید خاص قرار داده است. سیدحمید جمال الدینی معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر

ایران آنلاین / مؤلفه های «آگاهی، دانش و مهارت»، «سرمایه اجتماعی» و «سلامت» بیشترین اهمیت و سهم را در پیش‎بینی تاب‌آوری یک جامعه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمایه اجتماعی به‌عنوان یک مفهوم فرارشته‌ای در چند دهه اخیر درتحلیل‌های اجتماعی و اقتصادی در مورد توسعه جوامع مطرح شده و به نقش ساختارهای اجتماعی محلی از قبیل روابط متقابل، نهادهای محلی، نگرش، انسجام و اعتماد تأکید دارد. شبکه‌ها و کنشگران محلی، اعتماد، مشارکت و همکاری، نگرش مردم، انسجام اجتماعی، همدلی و همبستگی نقش بسیار ارزنده‌ای در افزایش تاب‌آوری جوامع آسیب دیده دارد. این رویکرد روی تقویت سیستم‌های اجتماعی از طریق همکاری و ارتباطات بیشتر بین سازمان‌های مختلف، نخبگان و گروه‌های اجتماعی تمرکز می‌کند که می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب‌پذیری ناشی از سوانح طبیعی و بهبود کارآیی مدیریت سانحه در جوامع در معرض خطر، ایفا کند. توجه به سرمایه‌های اجتماعی می‌تواند روند برنامه‌ریزی برای توسعه جوامع را برای متخصصان مربوطه تسهیل کرده و مشارکت محلی و مردمی را در اجرای بهتر برنامه‌ها به همراه داشته باشد و در تعامل با سایر سرمایه‌ها در ایجاد اعتماد، روابط متقابل، تبادل تجارب وهمکاری جمعی نقش مهمی در کاهش آسیب‌پذیری ایفا کند.

سانحه اخیر و ناگوار زلزله استان کرمانشاه و درگذشت جمعی از هم میهنان عزیز، سراسر ایران اسلامی را به سوگ نشاند اما همانگونه که انتظار می رفت با حمیت وغیرت، همدلی و همبستگی و روحیه بشردوستی که در ذات و نهاد نوع بشر، بخصوص ایرانیان بوده و هست و با توجه به تعالیم دین مبین اسلام در امر تعاون، مشارکت، همراهی و همدردی با افراد آسیب دیده و نیازمند و نیکوکاری در حق دیگران، از ساعات نخست این رویداد ناگوار، سیل پیام ها و ابراز همدلی از سوی مسئولان و مردم سراسر کشور و حتی خارج از کشور ارسال شد و در این زمینه عملاً اقدامات فوری و ضروری به انجام رسید که این کمک‌ها با تأکید رهبرمعظم انقلاب «دام عزه» مبنی بر ضرورت وحدت و همدلی و استفاده از تمام توان برای پاسخگویی به سانحه و کمک به آسیب دیدگان تشدید شد و ضرورت وحدت مردم و مسئولان و تمامی دستگاه‌ها را برای تسکین آلام آسیب دیدگان بیش از پیش روشن ساخت.

حضور مؤثر و ارزنده نیروهای نظامی و انتظامی، ارتش، سپاه و بسیج و سازمان‌های مردم نهاد که خود برخاسته از دل جامعه و همواره در کنار مردم و همراه و همسو با آنان بوده‌اند و سرمایه بزرگ اجتماعی برای کشور محسوب می‌شوند، جمعیت هلال احمر را که با 95 سال سابقه خدمت‌رسانی به آسیب دیدگان و نیازمندان، به‌عنوان متولی امداد و نجات و آموزش همگانی، خود یک سرمایه عظیم اجتماعی است، به وجد آورد و توانی مضاعف به امدادگران و جوانان و داوطلبان این نهاد مردمی بخشید تا در کنار و دوشادوش دیگر نیروهای حاضر در صحنه حادثه و با توجه به رهنمود اخیر رئیس جمهوری محترم مبنی بر مرجعیت هلال احمر در ارائه خدمات امدادی، با تمام توان به کمک آسیب دیدگان بپردازند.

انتقال تجارب، هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود در کشور و رویکرد جامعه محوری در مدیریت بحران، شروع جدی و مؤثر یک جنبش نرم افزاری برای پیشگیری و پیش آگاهی، آمادگی، پاسخگویی و نیز بازسازی و بازتوانی پس از سانحه را نوید می‌دهد که نهایتاً وحدت درعین کثرت را در پی خواهد داشت و به یکپارچگی در نظام مدیریت بحران کشور خواهد انجامید که در توسعه و بهینه‌سازی نحوه ارائه خدمات در تمام مراحل مدیریت بحران، نقش مهمی ایفا خواهد کرد. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجارب و دانش مکتوب و ضمنی خود را در این مسیر در اختیار سایر دستگاه‌ها و نهادهای دخیل در مدیریت بحران قرار دهد و البته از تجارب و دانش ارزنده آنان نیز استفاده کند./ روزنامه ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۴۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگر ستون اقتصاد و امنیت در جامعه است

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در سی و پنجمین جشنواره امتنان که با محوریت تجلیل و تقدیر از جامعه کارگری و شهدای کارگر برگزار شد، گفت: اقتصاد به عنوان یک زیرساخت و پایه امنیت در جامعه محسوب می‌شود که اگر ضعیف باشد بحران‌های زیادی را می‌تواند به وجود آورد.

وی ادامه داد: امروز دشمنان داخلی و خارجی منتظر هستند تا ضربه‌های خود را به این سرزمین وارد کنند و اقتصاد می‌تواند به عنوان عاملی برای اتحاد در جامعه محسوب شود.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: کارگرانی که در راه رزق و روزی خانواده با زحمت کار می‌کنند در واقع یک مجاهد در راه خدا محسوب می‌شوند که در اقتصاد جامعه تاثیر موثر و مهمی دارند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: همه عالم، آدم و تولیدات جهان امروز نتیجه کار خداوند است، بنابراین شغل کارگری محترم و بسیار نورانی است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: همه مسئولان و مدیران جامعه باید به اقتصاد اهمیت دهند و با یاد و نام خداوند گام‌های موثری بردارند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • کارگر ستون اقتصاد و امنیت در جامعه است
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶