Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@17:11:57 GMT

گرامیداشت روز جهانی علم با اعطای دو جایزه ترویجی

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۲۱۴۰

گرامیداشت روز جهانی علم با اعطای دو جایزه ترویجی

تهران- ایرنا-موزه ملی علوم و فناوری ایران و انجمن ترویج علم با برگزاری دو جایزه ترویجی و بیان موضوعات علمی به زبان ساده، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه را گرامی داشتند.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از انجمن ترویج علم و موزه ملی علوم و فناوری، هفته دوم نوامبر (هفته سوم آبان) با دو مناسبت جهانی با موضوع علم و ضرورت ترویج آن گره خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخست، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه /World Science Day for Peace and Development که هر ساله 10 نوامبر (19 آبان) گرامی داشته می شود و امسال به دلیل همزمانی با ایام اربعین حسینی کمی دیرتر گرامی داشته شد و هفته جهانی علم و صلح/ international week of peace and science است که بر اساس مصوبه 46/31 دسامبر 1988 مجمع عمومی سازمان ملل متحد 11 نوامبر (19 یا 20 آبان) یکی از روزهای آن است و امسال این هفته از 9 تا 14 نوامبر (19 تا 24 آبان) تعیین شد.
انجمن ترویج علم هر ساله یک هفته همزمان با این مناسبت را هفته ملی ترویج علم نام نهاده و مراسمی برای تقدیر از مروجان علم برگزار می کند که شامل اعطای جایزه نیز هست.

***موزه ملی علوم و فناوری برنده جایزه ترویج علم
در مراسم هجدهمین دوره اهدای جایزه ترویج علم که پنجشنبه (25 آبان) در باغ کتاب برگزار شد هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران با پاسداشت فعالیت‌های بانو توران میرهادی، از اعطای جایزه ویژه‌ای با نام جایزه میرهادی در ترویج علم به نهادها و افرادی خبر داد که تمرکز فعالیت‌های ترویج علمی خود را کودکان قرار داده باشند.
همچنین هیات داوران جایزه ترویج علم سال 1396 را به جناب آقای دکتر اسماعیل کهرم تقدیم کرد.
هیات داوران به دلیل فعالیت و تلاش بی­ وقفه، همه­ جانبه، انسانی و اخلاقی جایزه دیگر ترویج علم سال 1396 را به جناب آقای دکتر مقصود فراستخواه داد و دکتر علی رجالی نیز به دلیل فعالیت و تلاش بی­ وقفه در حوزه ­های دانشگاهی و عمومی برای بسط دانش ریاضی و همچنین تعهد به ترویج ریاضیات در مدارس، مشارکت در بنیان‌گذاری خانۀ ریاضیات جایزه ترویج علم سال 1396 را به خانه برد.
افزون بر این، هیات داوران به دلیل انجام فعالیت­ های ترویجی و آموزشی در زمینه ترویج علم و فناوری از طریق ادارۀ موزه ملی علوم و فناور همچنین راه‌اندازی موزه‌های سیار، جشنواره‌های دانش‌آموزی و کوشش برای ارائه درک جدیدی از علم جایزه ترویج علم سال 1396 را به موزۀ علوم و فناوری تقدیم کرد.
بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان نیز به دلیل انجام فعالیت­ های ترویجی، علمی، مدنی و آموزشی در زمینه توسعه و ترویج تفکر خلاق در جامعه جایزه ترویج علم سال 1396 را دریافت کرد.
هیات داوران به دلیل فعالیت­ های گسترده و پیگیر در تلویزیون با هدف معرفی علم به زبان ساده به عموم جایزه دیگر ترویج علم سال 1396 را به خانم مریم فیروزی تقدیم کرد.
همچنین به دلیل سال­ ها خدمت صادقانه در حوزه آموزش عشایری و تلاش برای اعتلای علم و اندیشه میان دانش‌آموزان این مناطق جایزۀ معلمان مروج علم در مناطق محروم (جایزۀ بهمن‌بیگی) در سال 1396 را به خانم تهمینه رزمجویی اعطا کرد.


***جایزه ای برای آموزش علم به زبان ساده و در بخش ویژه با موضوعیت زلزله
موزه ملی علوم و فناوری نیز از شنبه (20 آبان) سومین دوره جشنواره علم برای همه را برگزار کرد.
این جشنواره در دو بخش بخش نمایشگاهی و بخش رقابتی میزبان علاقمندان بود. بخش رقابتی در دو حوزه اثر پذیرفته بود؛ یکی بخش اصلی که هر ساله تکرار می شود و آموزش مفاهیم علمی به زبان ساده است و در قالب های مختلف داستان، شعر، ساخت ابزار و فیلم های کوتاه علمی 2 دقیقه ای و بخش ویژه با موضوع زلزله در 6 قالب؛ شامل عکاسی، فیلم، پویانمایی، ماکت و نقاشی، داستان و بازی های رایانه ای.
در مراسم اختتامیه این جشنواره در مجموع 44 نفر برگزیده شناخته شده یا از دستاوردهای آنها تقدیر شد. ضمن اینکه همه آثار رسیده به این جشنواره شامل 418 اثر از مخاطبان 4 تا 60 ساله در نمایشگاه برپاشده در سالن رواق هنر برج میلاد به نمایش درآمدند.
علمی**9157**1440
تنظیم: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۲۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری رویدادی با مشارکت معاونت علمی، جهاد دانشگاهی، صندوق نواوری و شکوفایی، کانون مدیریت مالکیت فکری و قوه قضائیه برگزار شد.

در این رویداد روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ضمن تاکید بر اینکه مالکیت فکری باید به صورت جدی در کشور مورد توجه قرار گیرد، گفت: معتقدیم اگر قرار باشد ساختمان و بنای اقتصاد دانش بنیان در کشور بنا شود نیاز به بن سازه‌ای دارد که این بن‌سازه فقط مالکیت فکری است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور مزیت نسبی اقتصاد دانش بنیان را ارزشی دانست که توسط علم و فناوری در مقابل دارایی‌های فکری ایجاد می‌کند و گفت: ما سال‌ها در حوزه اقتصاد دانش بنیان و توسعه شرکت‌های دانش بنیان کار کرده‌ایم ولی مشاهدات نشان می دهد حدود ۹۸ درصد ارزش بازار ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا مربوط به دارایی‌های نامشهود است.

دهقانی ضمن بیان این مطلب که ان چیزی که برای شرکت‌ها ایجاد ارزش می‌کند، نیروهای‌ انسانی، فناوری‌ها، اعتبار و برند است، خاطرنشان کرد: در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم و باید با سرعت بسیار زیادی در حوزه مالکیت فکری، ارزیابی و اعتبار بخشی کاری کنیم.

معاون علمی رئیس جمهور همچنین از توافق با مدیر وایپو (سازمان جهانی مالکیت فکری) برای برگزاری دوره‌هایی در حوزه مالکیت فکری برای اعتباربخشی به مجموعه های کارگذاری در ایران خبر داد و گفت : امیدواریم به زودی چندین تجربه موفق را در حوزه دارایی های نامشهود شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که ۹۰ درصد دارایی‌های شرکت‌های دانش بنیان دارایی‌های نامشهود است، گفت: امیدوارم با توجه به عزم جدی که در مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری وجود دارد به زودی شاهد یک نظام کارا برای ارزیابی و اعتبار بخشی در کشور باشیم.

کد خبر 6090812 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • عنوان بهترین دروازه بان آسیا کف آرزوهای من بود
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • آئین گرامیداشت روز جهانی روانشناس و مشاور برگزار شد
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی لغو شد
  • لغو محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی
  • افزایش جایزه جشنواره البرز به برگزیدگان / ۱۰ میلیارد برای ۶۲ نخبه علمی + فیلم
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران