Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@15:14:06 GMT

وظایف ویژه حاکم اسلامی در کلام امیر

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۹۱۳۰۵

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، امام علی(ع) در نامه ۵۳ خود در نهج‌البلاغه در رابطه با وظایف ویژه حاکم اسلامی فرموده است: «و از وقت خود قسمتی را برای نیازمندان قرار ده و در آن وقت خود را برای آنان از هر کاری فارغ کن و به‌خاطر آنها در یک مجلس عمومی بنشین و در آن مجلس برای خدایی که تو را آفریده تواضع کن و لشکریان و یارانت را که نگهبانان و پاسبانان تواند از تعرض به آنها بازدار تا سخنگوی نیازمندان بدون ترس و لکنت زبان با تو صحبت کند؛ زیرا من بارها از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «امتی که در آن حق ضعیف از قوی بدون لکنت زبان گرفته نشود هرگز به پاکی ستوده نگردد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آن گاه تندخویی و کندزبانی آنها را تحمل کن و در برابرشان بی‌حوصلگی و تکبر را کنار بگذار تا خداوند تمام جوانب رحمت خود را به روی تو بگشاید و ثواب اطاعت خود را برای تو واجب گرداند و آنچه می‌بخشی چنان ببخش که گوارا باشد و آنچه باز می‌داری با مهربانی و عذرخواهی بازدار. کارهایی نیز هست که ناگزیر خودت باید به آنها بپردازی؛ ازجمله پاسخ به کارگزاران خود در مواردی که کاتبان و نویسندگان از پاسخ آن عاجزند و ازجمله برآوردن حاجات مردم در همان روزی که به تو عرضه می‌شود در مواردی‌ که انجام آنها برای یارانت گران تمام می‌شود و عذر می‌آورند.
و هر روز کار همان روز را انجام بده؛ چراکه هر روز کار خود را دارد و برای رابطه خود با خداوند بهترین و بیشترین آن اوقات را اختصاص بده؛ اگرچه همه آن اوقات که به کار مردم رسیدگی می‌کنی برای خداست؛ اگر نیت درست باشد و حقوق مردم از آن کارها در امان باشد و از اعمال خاصی که با آن دینت را برای خدا خالص می‌کنی، انجام نمازهای واجب باشد که منحصر برای اوست».
وظایف حاکم در قبال حاجتمندان
مردم، اساس هر حکومتی را تشکیل می‎دهند؛ از این‌رو حاکم وظیفه دارد اوقات خاصی را به ملاقات با مردم اختصاص دهد، مخصوصاً طبقه ضعیف و گرفتار که به این ملاقات نیاز شدید دارند.امام علی(ع) در این نامه به مالک توصیه می‎کند یک مجلس عمومی تشکیل بده؛ طوری‌که هرکس دلش خواست بتواند در مجلس حضور پیدا کند، همچنین از مالک می‎خواهد از وقت خود قسمتی را برای نیازمندان قرار دهد و در آن وقت، خود را برای آنان از هر کاری فارغ کن و به‌خاطر آنها در یک مجلس عمومی بنشین.
همچنین تواضع نسبت به مردم، ایجاد فضای مناسب برای سخن گفت، تحمل سخنان آنان، فراهم آوردن خواسته‌های مردم، از دیگر سفارشات امام علی(ع) در این نامه به مالک است. .
پاسخ به مطالبات کارگزاران و پاسخ مطالبات مردمی در مواقع نیاز دو نکته مهم دیگر است که در این نامه امام علی(ع) به آن سفارش شده است کمااینکه کارهای بزرگ و مهمی وجود دارد که غیر از خود حاکم، حتی معاونان و نویسندگان و مشاوران قادر بر انجام آن کارها نیستند.آنجا که معاون و مشاور از حل مشکل و معضل بازمی‌ماند، فکر درست و ضمیر روشن حاکم است که می‎تواند گره‌ها را بگشاید و مشکل را حل کند لذا امام علی(ع) در این نامه می‎فرماید: «کارهایی هست که ناگزیر خودت باید به آنها بپردازی؛ ازجمله پاسخ به کارگزاران خود در مواردی که کاتبان و نویسندگان از پاسخ آن عاجزند. همچنین حاکم باید کم‌ظرفیتی و بُخل و سخت‌گیری کارگزاران خود را در بعضی موارد که مردم را از رسیدن به نیازهایشان بازمی‌دارد، جبران کند و خود وارد عمل شوده، حاجات مردم را در همان روزی که مراجعه کرده‌اند روا سازد کمااینکه امام علی(ع) در این رابطه می‎فرماید: «و ازجمله کارهایی که حاکم باید شخصاً ورود کند برآوردن حاجات مردم در همان روزی که به تو عرضه می‎شود در مواردی که انجام آن‌ها برای یارانت گران تمام می‎شود و عذر می‌‎آورند.
رسیدگی به کارها در وقت خود
موضوع رسیدگی به کارها و وقت مردم را بی‌دلیل تلف نکردن از دیگر وظایف حاکم است.هر روز مطابق نیاز جامعه کارهای فراوانی وجود دارد که کارگزاران کم‌تعهد به‌دلیل راحت‌طلبی و رسیدن به خواسته‌های خود، در انجام آنها امروز و فردا می‌کنند و کارها روی هم انباشته می‌شود؛ در نتیجه مردم از کارهای ضروری خود بازمی‌مانند و باعث انتقادها و بدبینی‌ها نسبت به حکومت می‎شود؛ از این‌رو کار هر روز باید در همان روز انجام شود؛ چون فردا هم برای خود کارهای زیادی خواهد داشت که انسان نمی‎داند از عهده آنها برمی‎آید یا نه و اگر از امروز هم برای فردا بماند، بار سنگین می‎شود و تحمل آن مشکل خواهد بود کمااینکه امام علی(ع) در این رابطه می‎فرماید: «و هر روز، کار همان روز را انجام بده؛ چراکه هر روز، کار خود را دارد».
 توجه به خدا
حاکم اسلامی به مقتضای طبیعت حکومت، اشتغالات و گرفتاری‎های فراوانی دارد و چه‌بسا این اشتغالات، حاکم را از یاد خدا غافل کند و لذت و شیرینی عبادت از ذائقه او محو شود کمااینکه امام علی(ع) در این رابطه می‎فرماید: «و برای رابطه خود با خداوند، بهترین و بیشترین آن اوقات را اختصاص بده، اگرچه همه آن اوقات که به کار مردم رسیدگی می‎کنی برای خداست؛ اگر نیت درست باشد و حقوق مردم از آن کارها در امان باشد و از اعمال خاصی که با آن دینت را برای خدا خالص می‎کنی، انجام نمازهای واجب باشد که منحصراً برای او است. بنابراین خدمت به مردم و رفع مشکلات آنان اگر با نیت خوب انجام شود و در این راه حق کسی پایمال نگردد، عبادت محسوب می‎شود؛ ولی نباید انجام وظایف، جای عبادت و اقامه فرائض را بگیرد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۱۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه | وظایف را انجام ندهیم، جامعه به بی‌حیایی دچار می‌شود

عصر ایران نوشت: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی در فضای مدرسه اقدامات معلمان را می‌بینیم درمی‌یابیم که اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است.

حجت الاسلام پورثانی در رویداد دختر ایران که رویدادی برای روایتگری پیشرفت‌های ایران است گفت: دانش آموزان ما سال‌ها از ما جلوتر هستند. وقتی در فضای مدرسه اقدامات معلمان را می‌بینیم در می‌یابیم که اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز وقتی در مدرسه حاضر می‌شویم می‌بینیم که فضای دانش‌آموزان فضایی است که سال‌ها با ما متفاوت است. دانش آموز می‌بیند معلمش اصلاً صحبت‌هایش را درک نمی‌کند و او را بی‌جا قضاوت می‌کند.

حجت‌الاسلام پورثانی با بیان اینکه قطعا اثرپذیری دختران از مادران زیاد است؛ گفت: دختری که امروز یار و یاوری ندارد و کسی به او اهمیت نمی‌دهد، دختری که امروز در جنگ روایت‌ها چندان بر سر سفره روایت‌های ما و مدرسه نمی نشیند طبیعی است که پای روایت دشمنان ایران بنشیند.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: وقتی چنین دانش آموزی فضایی هم برای تخلیه هیجاناتش ندارد در هنگام بروز حوادث و اعتراضات، برای تخلیه هیجان خود به خیابان می‌آید و به شبیه سازی آنچه که در ذهن خود پرورش داده بود اقدام می‌کند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ من معاون پرورشی در شهر مشهد بودم؛ در آن زمان می‌دیدم که دختر ما زیست مشترکی با مشاوران و مدیران و معلمانش نداشته و مشاور و معلم او هم نتوانسته بودند درکی از زیست دختر دانش آموزش داشته باشند.

 وی با طرح این سوال که امروز کدام معلم و مشاور است که یک ساعت با دانش آموز صحبت کند و حرف‌هایش را بشنود گفت: ما باید اردوهایی برگزار کنیم که اگر دختران در اردوگاهی حضور پیدا می‌کنند بدون حضور نامحرم و بدون حجاب باشند تا علاوه بر سپری کردن اوقات فراغت، تماما به گفتگو بپردازند.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دختران ایران حق دارند شادی کنند گفت: گاهی از مسئولان می‌پرسم شما دخترانتان را به کجا می‌برید تا آنها شادی کنند؟ ما نیاز به فضاهای مناسبی برای شادی دختران و سپری کردن اوقات فراغتشان داریم.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: نقطه قوت انقلاب اسلامی در دنیا اتفاقاً اهمیت دادن به نقش زن و دختر ایرانی است. جمهوری اسلامی می‌خواهد دختر ایرانی کنشگر باشد. اما ما نتوانستیم به خوبی این موضوع را برای دختر ایرانی بازگو کنیم؛ در حالی که جهان غرب برعکس، دختر را کالایی مصرفی می‌بیند اما به بهترین شکل تبلیغاتی این نگاه به دختر و زن را تزیین می‌کند.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: رویداد دختر ایران رویدادی برای بیان روایت صحیح از دختران ایران است. روایتی صحیح از نقشی که دختر می‌تواند داشته باشد. روایتی که می‌گوید دختر ایرانی سال‌ها در چه جایگاهی بوده و امروز می‌تواند در ایران عزیزمان در چه جایگاهی قرار بگیرد. روایتی که بیان می‌کند اسلام هم چگونه به دختر نگاه می‌کند و چه جایگاهی برای او در نظر می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه امروز روایتگری بر عهده ماست؛ گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم. در کنار آن هم ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست.

 حجت‌الاسلام پورثانی خاطر نشان کرد: باید از تشکل‌های دانش‌آموزی همچون اتحادیه انجمن‌های اسلامی تشکر کنیم؛ در حالی که امروز همه هجمه‌ها بر روی دختران عزیز ایران ماست؛ این تشکل‌ها پای کار آمدند. اگر ما وظایف خود را به خوبی انجام ندهیم؛ جامعه ایرانی به همان سرنوشت بی‌عفتی و بی حیایی دچار می‌شود که برخی از جوامع مسلمان امروز به آن دچار شدند.

دیگر خبرها

  • حمایت ویژه امیر قلعه نویی از شاگردان وحید شمسایی
  • موج حمایتها از طرح نور | ۳۲ دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • کارمندان ادارات کل اجرایی وزارت کار اجازه دریافت حق مشاوره ندارند
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • ترتیل صفحه 240 کلام الله مجید+ صوت
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • اجرای طرح حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه | وظایف را انجام ندهیم، جامعه به بی‌حیایی دچار می‌شود
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • صیانت از شوراهای اسلامی شهر از وظایف اصلی است