Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:43:59 GMT

خبرهای کوتاه افغانستان در یک نگاه

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۹۷۱۲۱

خبرهای کوتاه افغانستان در یک نگاه

کابل- ایرنا- فعال سازی برق حرارتی برای رفع کمبود برق کابل، کمک 12 میلیون دلاری آمریکا برای تجهیزات اطلاعاتی، سوال مجلس ازمقامات دولت بابت افزایش قمیت سوخت، کشف انبار مین و جلیقه انتحاری در کابل و رهایی 41 تن زندانیان نزد طالبان از جمله رویدادهای خبری روز یکشنبه در افغانستان است.

** فعال سازی توربین های حرارتی تولید برق برای رفع کمبود برق کابل
سخنگوی شرکت برق افغانستان - برشنا - اعلام کرد که برای رفع کمبود برق شهر کابل، توربین حرارتی تولید برق برای تامین 140 مگاوات برق فعال خواهد شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«وحیدالله توحیدی» سخنگوی ریاست برق افغانستان گفت که به تقسیم اوقات خود پایبند هستیم اما بعد از فعال شدن تیم برق حرارتی ؛ برق بیشتری برای شبکه برق کابل تامین می شود.
در حال حاضر در هر 24 ساعت به طور متوسط کابل نزدیک 12 ساعت برق ندارد و از این جهت مردم با مشکلات زیادی مواجه اند.

** قرارداد پنتاگون برای تجهیز نیروهای اطلاعاتی افغانستان
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که پنتاگون به ارزش 12 میلیون و 500 هزار دلار تجهیزات مورد نیاز برای کار اطلاعاتی در اختیار اداره امنیت ملی این کشور قرار خواهد داد و قرارداد آن با شرکت «انتی گریتد و مایکروویف» امضا شده است.
اداره امنیت ملی افغانستان انتظار دارد این تجهیزات را برای تقویت روند کار خود در مسائل اطلاعاتی از شرکت های یاد شده تا سال 2020 بدست آورد.

** افزایش قیمت مواد سوختی و طرح سوال از مقامات دولتی توسط مجلس
مجلس نمایندگان افغانستان رئیس اداره مواد نفتی، وزیر تجارت و رئیس اداره استاندارد را به دلیل افزایش قیمت سوخت و با توجه به فصل زمستان استیضاح کرد و از آنها بشدت انتقاد شد.
گاز مایع در افغانستان طی یک ماه گذشته از 43 افغانی به 55 افغانی رسیده است که روند صعودی سبب شکایت مردم شده است.
رئیس مواد نفتی افغانستان در مجلس متعهد شد که با افزایش نظارت بر فروشندگان شهری ، گاز به قیمت 43 افغانی در اختیار مردم قرارگیرد.
همه ساله فرآورده های نفتی و گاز در فصل زمستان به شکل بی رویه ای گران می شود و مردم افغانستان برای رفع مشکلات جدی خود به سوخت های جایگزین که اغلب مستقیم یا غیر مستقیم مخرب محیط زیست است مانند ذغال سنگ و چوب درختان جنگی پناه می برند.

** کشف یک انبار حاوی مین و جلیقه های انتحاری متعلق به شبکه حقانی در کابل
اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که یک انبار حاوی بمب های مغناطیسی ، مین و جلیقه های انتحای متعلق به شبکه حقانی را در شهر کابل پایتخت این کشور کشف کرده اند.
در بیانیه این اداره آمده است که این انبار در منطقه «واصل آباد» در منطقه هفتم شهر کابل کشف شده است و در این رابطه 3 تن نیز دستگیر شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند .

**کشته شدن 6 پلیس در استان «فراه»
«اقبال باهر» سخنگوی استانداری فراه اعلام کرد که در حملات گروه طالبان به پاسگاه های پلیس در مسیر بزرگراه فراه- قندهار 6 پلیس کشته و 8 تن دیگر زخمی شدند.
وی افزود که در این درگیری نیروهای مهاجم نیز 8 کشته و 7 زخمی داشتند.
اما برخی منابع خبری تلفات نیروهای پلیس را در این ارتباط 10 تن اعلام کرده اند ؛ استان فراه در ماه های اخیر شاهد حملات متعدد طالبان است و این حملات تلفات زیادی به نیروهای ارتش و پلیس وارد کرده است .

** رهایی 41 زندانی از دست طالبان در استان «هلمند»
«ولی محمد احمدزی» فرمانده ارتش افغانستان در استان قندهار اعلام کرد که نیروهای ویژه آنها شب گذشته با انجام یک عملیات در شهرستان «نوزاد» این استان موفق شده اند 41 تن از افراد گرفتار در دست طالبان را آزاد کنند .
وی افزود که 20 سرباز پلیس نیز در بین این زندانیان آزاد شده هستند و 21 تن آنها نیز غیر نظامی بودند.

**پیشروی نظامیان پاکستان در خاک افغانستان
شورای استانی «ننگرهار» افغانستان اعلام کرد که نظامیان پاکستانی 500 متر به طرف داخل خاک افغانستان در شهرستان های مرزی «دوربابا»، «مهمنددره» و «لعل پور» پیشروی کرده اند.
شورای استانی ننگرهار گفته اند که اگر دولت به این موضوع رسیدگی نکند مردم خود اقدام خواهند کرد.
در این حال است که «عطاالله خوگیانی» سخنگوی استانداری ننگرهار پیشروی نظامیان پاکستان به داخل قلمرو افغانستان را رد کرده است.
آساق*291*1104*1479
ناشر:حسن سالک رضائی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۷۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار

روزانه در سایت "نبض بورس" گزید‌ه‌ای از آخرین اخبار و مطالب جذاب پیرامون بازار سرمایه، مسکن، ارز، انرژی و سرمایه گذاری تهیه و منتشر می‌گردد. گزارش کامل از گزیده‌ خبرهای امروز «نبض بورس» (https://nabzebourse.com) را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

توقف این نمادها در معاملات فردا   پیش بینی بورس شنبه ۸ اردیبهشت| فردا این نمادها مورد توجه هستند؟

 

خبرهای جذاب برای سهامداران کچاد، شغدیر، کتوسعه و فن افزار

 

کاهش قیمت طلا بیشتر از این خواهد بود یا خیر؟

 

پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار

 

اشتهای میلیارد دلاری و جاه طلبانه غول معدنی دنیا و تاثیر آن بر مس!

 

تامین مالی درون گروهی در زیرمجموعه والبر | قرض الحسنه بین دو شرکت دارویی!

 

نمادهایی که مشمول فرآیند تعلیق اند، مراقب باشید!

 

قیمت لحظه‌ای دلار، یورو و درهم

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • شوراها از نگاه بخشی و کوتاه مدت پرهیز کنند
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • خبرهای خوش مهمان خاص جنوب تهران
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل