Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:04:34 GMT

رویدادهای مهم خبری افغانستان در 24 ساعت گذشته

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۷۷۰۸۹

رویدادهای مهم خبری افغانستان در 24 ساعت گذشته

کابل - ایرنا- سوگواری سالروز رحلت پیامبررحمت «ص» در کابل، محکومیت حمله انتحاری کابل توسط سازمان ملل، اتهام مشارکت مسئولان «هلمند» در قاچاق مواد مخدر؛ تاکید عبدالله بر برگزاری انتخابات و ادعای توزیع سلاح بین هواداران حکمتیار درغور از رویدادهای خبری افغانستان طی 24 ساعت گذشته است.

** آیین های سوگواری برای سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) در کابل
دیروز جمعه به مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر گرامی اسلام (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) در کابل پایتخت افغانستان آیین هاس سوگواری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با این مناسبت محفل باشکوهی از سوی شورای عالی قرآنی افغانستان در تالار اجتماعات و با حضور اساتید قرآنی و مسئولان مراکز دینی در کابل برگزار شد.سخنرانان در این مراسم به جایگاه غیر قابل وصف پیشوای مسلمانان پیامبر رحمت العالمین (ص) اشاره و تاکید کردند که اگر مسلمانان به گفتار و سیره عملی پیامبر خود درست عمل کنند و طبق فرموده های هدایتگر و راهگشای آن حضرت رفتار نمایند گام های استواری به سمت ایجاد جامعه ای سربلند و عزتمند بر داشته اند که در سایه آن گسترش دین مبین اسلام میسر خواهد شد.

** افزایش شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان به 14 هزار سرباز
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که با رسیدن سه هزار نظامی تازه نفس آمریکایی به این کشور شمار نظامیان آنها به 14 هزار سرباز رسیده است.قرار است کشورهای عضو «ناتو» نیز بین دو تا سه هزار نظامی تازه نفس به افغانستان اعزام کنند و این نیروها در آموزش و امور مستشاری به نیروهای افغان کمک کنند.

** محکومیت حمله انتحاری کابل توسط سازمان ملل متحد
دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در کابل با صدور بیانیه ای حمله انتحاری روز پنجشنبه در شمال شهر کابل را که در آن 14 کشته و 18 تن زخمی شدند را بشدت محکوم کرده است.دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یکبار دیگر از تمام طرف های درگیر خواست که برای حفاظت غیر نظامیان باید به تعهدات بین المللی پایبند باشند.
سازمان ملل هدف قرار دادن غیرنظامیان در حمله پنجشنبه کابل را تقبیح کرد و افزود: این حمله را کاملا غیر قابل قبول، یک عمل تروریستی و نقض جدی قوانین بین المللی می دانیم.

**دست داشتن مقامات محلی «هلمند» در قاچاق مواد مخدر
سناتوران استان هلمند افغانستان اعلام کردند، مدارکی در دست دارند که نشان می دهد مقامات محلی این استان بطور گسترده در قاچاق مواد مخدر دست دارند.این سناتوران که در کابل سخن می گفتند؛ افزودند که فرمانده پلیس و برخی مقام ‌های دیگر دولتی در هلمند با قاچاقچیان همکاری دارند و خود دست به قاچاق مواد مخدر می زنند.
«شیرمحمد آخندزاده» به رسانه ها گفت که گزارش دقیقی از دست داشتن مقام‌های محلی در قاچاق مواد مخدر تهیه کرده و بزودی در مجلس سنا اعلام خواهد کرد.«محمد هاشم الکوزی» سناتور هلمند نیز تأکید کرد که مقام های محلی به جای آن که نا امنی‌ها را کنترل کنند، مشغول قاچاق مواد مخدر هستند.

**تأکید رییس اجرایی به برگزاری انتخابات شفاف
رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در جریان سفرش به آمریکا در جمع تعدادی از افغان های مقیم آن کشور بر برگزاری انتخابات مجلس تأکید کرد و گفت به جز انتخابات هیچ راهی برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.بر اساس گزارش دفتر مطبوعاتی عبدالله عبدالله وی افزوده است که در چهار دهه جنگ مردم افغانستان با مشکلات فراوانی مواجه شدند و امروز امنیت یکی از عمد‌ترین چالش‌ این مردم است.وی افزود که با وجود تمام چالش ها مردم بشدت برای حفظ و پیشرفت دستاوردها مبارزه می کنند و هیچ ناامیدی را در خود راه نمی دهند.
او بر برگزاری انتخاباتی شفاف و عادلانه نیز تاکید کرده است.

**کشته شدن 8 تن بر اثر سقوط بهمن در استان «غور»
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که بارندگی های شدید چند روز گذشته در مناطق مختلف افغانستان مشکلاتی را برای تردد ایجاد کرده است و همچنین در شهرستان «چپه دره» در استان «کنر» بر اثر سقوط بهمن 8 تن جان باخته اند.
براساس این گزارش، جان باختگان اعضای یک خانواده بودند که سقوط بهمن بر روی منزل آنها این رخداد سبب شد.
در برخی از مناطق افغانستان ارتفاع برف به 70 سانتیمتر رسیده است .

** توزیع سلاح غیر قانونی توسط حزب اسلامی در «غور»
«رقیه نایل» نماینده استان غور در مجلس نمایندگان افغانستان اعلام کرد که افراد حزب اسلامی افغانستان به رهبری «گلبدین حکمتیار» در این استان میان طرفداران خود سلاح غیر قانونی توزیع می کنند.وی افزود که در روزهای اخیر گشت و گذار افراد مسلح حزب اسلامی در سراسر این استان از جمله مرکز آن افزایش یافته است.
غور از جمله استان های واقع در مرکز افغانستان است که پیش از این نیز بارها اخبار غیر رسمی از تجمع گروه های تروریستی و هواداران و اعضای وابسته به داعش در آن منتشر شده بود.
آساق*291* 1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۷۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود

مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه حکومت طالبان با اشاره به ترافیک شدید هیئت‌های خارجی در کابل گفت جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «شفیع اعظم» مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه حکومت طالبان در «ایکس» نوشت: افغانستان اکنون در موقعیتی قرار دارد که هر قدرتمند زمان و تاریخ، تهاجم به آن را امتحان کرده اما در پنجه، شکست و زخم و فرار گرفتار شده است.

وی با اشاره به مخالفان و نظامیان غربی افزود: در حال حاضر، بسیاری از فراریان تلاش می‌کنند تا تهاجم دیگری را به‌وجود آورند، اما جواب رد می‌شنوند.

این مقام ارشد وزارت خارجه حکومت طالبان تصریح کرد: همه درک کرده‌اند که این کشور را کسی جز افغان‌ها نمی‌تواند اداره کند. دنیا به سمت تعامل پیش می‌رود.

جامعه اطلاعاتی آمریکا پیش از این در ارزیابی سالانه خود از تهدیدات علیه این کشور طی گزارشی اذعان کرد قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: طالبان قدرت خود را در افغانستان تقویت کرده است همچنین تعامل بین‌المللی را تقویت کرده و به اجرای احکام دینی اولویت داده است.

شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کردرئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس خواستار تعامل با طالبان شدچین، روسیه و پاکستان کشورهای دیگر را به تعامل با طالبان دعوت کردند

«امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان نیز بارها تاکید کرده است نیت خوبی نسبت به همسایگان افغانستان داریم و از کشورهای دیگر نیز خواستار همین انتظار هستیم.

وی تاکید کرده بود حکومت افغانستان با همه همسایگان و کشورهای جهان خواستار تعامل و روابط مثبت است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • وقوع انفجار در غرب کابل
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه