Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روز 11 نوامبر، و در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به هانوی ویتنام سفر کرده بود، کامیون‌های حامل گندم هند داشتند به شهر زرنج در مرز بین ایران و افغانستان می‌رسیدند. این محموله اولین محموله 15هزار تنی گندم اعطایی هند بود که از طریق بندر چابهار ایران عازم استان نیمروز افغانستان بود.

این محموله‌ها که از بندر کاندلای هند در استان گجرات بارگیری می‌شود طی ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و مسیری را که بیش از یک دهه پیش برای دسترسی به افغانستان بدون عبور از خاک پاکستان طراحی شده طی خواهد نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسیر ترانزیتی (هند ــ چابهار ــ افغانستان) به‌موجب موافقتنامه سه‌جانبه‌ای برقرار شده که در می 2016 بین نخست وزیر هند و رؤسای جمهور ایران و افغانستان به امضا رسید.

ریچارد روسو، پژوهشگر ارشد مطالعات سیاسی آمریکا و هند در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن گفت: «بندر چابهار برای هند از اهمیت فراوانی برخوردار است. این کشور خود را متعهد به برقراری ثبات و بازسازی افغانستان می‌داند. در این مسیر داشتن دسترسی مستقیم و نسبتاً ارزان به افغانستان از اهمیت اساسی برخوردار است».

وی افزود: «امروزه بخش عمده دسترسی (هند به افغانستان) غیرمستقیم یا پرهزینه است، از جمله مسیر جدید هوایی که برای ارسال کالا ایجاد شده است. ارسال محموله گندم هند به افغانستان از طریق بندر چابهار ایران یک گام مهم در این چهارچوب است».

جالب اینجاست که به‌رغم تلاش‌های دولت ترامپ برای منزوی ساختن ایران و متهم نمودن این کشور به عدم تبعیت از مفاد برجام، نشانه‌های غیرعادی‌ای از حمایت بازیگران مهم هیئت حاکمه آمریکا از پروژه بندر چابهار و تسهیل دسترسی هند به افغانستان از طریق این بندر دیده می‌شود.

جان نیکولسون، ژنرال بلندپایه ارتش آمریکا و فرمانده عملیات‌های رزمی آمریکا در افغانستان در جریان جلسه استماع کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا در ماه فوریه نظر مساعدی را در خصوص پروژه چابهار ابراز داشته بود. وی این پروژه را یک جایگزین پایدار و اقتصادی برای ارسال کالا به افغانستان توصیف کرده بود.

نیکولسون در ادامه اضافه کرده بود: «با توجه به کمک توسعه‌ای بیش از 2 میلیارد دلاری هند به افغانستان از سال 2002 تاکنون و تعهد یک میلیارد دلاری این کشور در سال 2016، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه هند در زیرساخت‌ها، و بخش‌های مهندسی، آموزشی و بشردوستانه افغانستان به توسعه سرمایه انسانی و ثبات افغانستان در بلندمدت کمک خواهد کرد».

روسو خاطرنشان کرد که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جریان سفر ماه اکتبر خود به هند در پاسخ به سؤال رسانه‌های هندی در مورد موضع آمریکا در خصوص پروژه چابهار «به‌وضوح اعلام کرد که منافع تجاری هند در ایران، در زمینه‌هایی که منجر به حمایت مستقیم از رفتارهای بدخواهانه ایران نشود، موضوع نگرانی آمریکا نخواهد بود».

این تحلیلگر روابط آمریکا و هند افزود: «آمریکا از هند خواسته تا افزایش حمایت‌ها از افغانستان را در دستور کار خود قرار دهد و من فکر می‌کنم هند از این فرصت استفاده خواهد کرد تا استدلال کند که ایران یک حلقه ارتباطی حیاتی برای دسترسی به افغانستان است. در این زمینه با توجه به اینکه هند برای محقق کردن درخواست دولت ترامپ تلاش می‌کند، آمریکا نیز ممکن است تمایل بیشتری برای حمایت تاکتیکی از تحولات چابهار از خود نشان دهد».

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۹۷۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبرد تاکتیکی استقلال و تراکتور/ آبی‌ها چگونه در غیاب حسینی از دروازه‌شان محافظت می‌کنند؟

آفتاب‌‌نیوز :

با توجه به محرومیت سید حسین حسینی کاپیتان استقلال در دیدار مقابل تراکتور و با توجه به برگزاری بازی حساس آبی پوشان تهرانی در ورزشگاه یادگار امام تبریز جواد نکونام و اعضای کادر فنی استقلال به شدت نسبت به دقایق ابتدایی بازی مقابل این حریف تبریزی نگاه ویژه دارند.

با توجه به کم تجربه بودن دروازه‌بان دوم تیم استقلال و عدم حضور در چنین مسابقاتی با این وسعت و حساسیت جواد نکونام در نظر دارد با استحکام بخشیدن هرچه بیشتر به خط دفاعی و بازیکنان حاضر در خط هافبک شرایط ایجاد کند که بازیکنان تیم تراکتور برای رسیدن به دروازه استقلال کار سختی را در میانه زمین داشته باشند.

هر چند تیم تراکتور دارای هافبک‌های خطرناک داخلی و خارجی است و مهاجمان این تیم این روز‌ها شرایط سختی را برای مدافعان رقیب تیمشان به وجود آورده‌اند، اما قرار است استقلال در ابتدای بازی برای روحیه بخشیدن به دروازه‌بانش و جلوگیری از خطر گل خوردن در خانه حریف با دفاع چند لایه و پرس تیم تراکتور از جلو حریفش را عقب و دور از دروازه خودش نگه دارد تا شانسش برای کسب حداقل امتیاز بیشتر شود.

ناگفته نماند؛ تیم استقلال برنامه‌های ویژه‌ای هم برای ضد حمله زدن به دروازه تراکتور مدنظر قرار داده که همین امر قطعاً روی عدم حمله همه جانبه تیم تراکتور روی دروازه استقلال تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • افغانستان حقابه را می دهد؟
  • نبرد تاکتیکی استقلال و تراکتور/ آبی‌ها چگونه در غیاب حسینی از دروازه‌شان محافظت می‌کنند؟
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد