Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران و چین سابقه‌ای دو هزار ساله در روابط دوجانبه دارند. بر اساس آمار صادرات غیرنفتی ایران به چین 18 میلیارد دلاربوده و حجم کل صادرات ایران به بیش از 40 میلیارد دلار رسیده است.

چینی‌ها در پروژه‌های نفتی، پیمانکاری و سرمایه‌گذاری در ایران سابقه خوبی دارند که از آن جمله می‌توان به حضور سرمایه‌گذاریان چینی در پروژه متروی تهران و همچنین پالایشگاه شازند اراک اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف دیگر می توان کشاورزی، صنایع غذایی، کشتیرانی، حمل و نقل و صنعت مبلمان را از زمینه‌های بالقوه همکاری میان ایران و چین برشمرد.

ایران تا سال 2025، توانایی جذب سه هزار و 500 میلیارد دلار سرمایه را دارد. برای جذب این میزان سرمایه و همچنین تحقق رشد سالانه هشت درصدی، نیاز به مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است که همکاری با چین بسیار می‌تواند در این زمینه کمک کند.

اما روابط تجاری با چین همیشه اما و اگرهایی نیز داشته است که در گفتگوی پیش رو که با محمدرضا مودودی مشاور وزیر صنعت معدن وتجارت و قائم مقام سازمان توسعه تجارت ترتیب داده ایم، سعی کرده ایم به برخی ابهامات در این حوزه به پاسخ روشنی دست یابیم. 

جایگاه و اهمیت کشور چین از جهت تجارت خارجی با ایران به چه میزان است؟

چین شریک اول تجاری ما در دنیاست و بر اساس آمار در 7 ماهه نخست امسال ، 5 میلیارد دلار صادرات و حدود 6.8 میلیارد دلار واردات از این کشور داشته ایم و این 12 میلیارد دلار تبادل تجاری در طول 7 ماه نشان می دهد که اهمیت چین از نظر تجارت برای ما بسیار بالا است.

آیا صادرات به کشور چین جزء اولویت برنامه های سازمان توسعه تجارت قرار دارد؟

چین با حدود 1.5 میلیارد جمعیت،  بزرگترین صادرکننده جهان اما در عین حال بزرگترین واردکننده نیز هست، که بر اساس قانون تجارت جهانی ، امری طبیعی به شمار می رود. از این رو ما برنامه های تدوین شده ای در جهت ورود به بازار گسترده این کشور داریم . هرچند می دانیم که این کار ساده ای نیست ولی تمام تلاش خود را برای رسیدن به این مهم به کار بسته و از اینکه چین یک غول در زمینه صادرات جهان است، نمی هراسیم.

آیا تحریم های آمریکا بر علیه ایران تاثیری در روابط تجاری بین ایران و چین گذاشته است؟

 به طور حتم بی تاثیر نبوده است، زیرا یکی از بزرگترین متحدان تجاری چین، آمریکا بوده و  آنها تمایلی ندارند به دلیل نقض تحریم ها، دستشان از بازار بزرگ آمریکا کوتاه شود و از طرف دیگر پایه پول جهانی دلار است و بانک های آمریکایی برای منع چینی ها از تجارت با ایران قوانین سخت گیرانه ای را اتخاذ کرده اند که موجب شده تجارت از طریق بانکی با این کشور برای ایرانی ها محدود شود، با این حال فعالان اقتصادی ایران تا به حال توانسته اند با ترفندهای مختلف مشکلات بانکی را دور زده و در مقابل فشارهای بانکی آمریکا مقاومت کنند.

چین در چه زمینه هایی می تواند مشتری ایران باشد؟

چین برای توسعه صنایع خود نیاز زیادی به مواد اولیه ایرانی دارد و هرچند بعد از درگیری های سیاسی اخیر،کشور عربستان سعی کرده تا حد زیادی جای ایران را در مبادلات با چین بگیرد اما نیاز صنایع این کشور بزرگ با یک یا چند کشور حل نمی شود و به همین دلیل چین همچنان تمایل به ادامه روابط خود با ایران دارد.

به نظر می رسد؛ چین از تجارت با ایران سود می برد و بسیاری از کالاهای بی کیفیت این کشور راهی بازارهای داخلی کشور می‌شود، آیا این موضوع را تایید می کنید؟

اینطور نیست. این تفکر اشتباهی است که طی این سال‌ها، بین مردم در مورد واردات از چین شکل گرفته است. باید توجه داشته باشیم که کل واردات ما نه فقط از چین، بلکه از تمام کشورهای دیگر به‌علاوه چین، 40 میلیارد دلار در سال است. در حالیکه تنها صادرات چین به اروپا 600 میلیارد دلار است و مقایسه این اعداد نشان می دهد که صادرات چین به ایران سهم بسیار کوچکی از کل صادرات این کشور را در بر می‌گیرد و بیشتر ما هستیم که می توانیم از این کشور ثروتمند، به عنوان یک شریک تجاری پر سود بهره ببریم.

این بدان معناست که ما می توانیم از چین به عنوان یک شریک تجاری پرسود بهره ببریم؟

افزایش تجارت جهانی به معنای افزایش قدرت سیاسی است و باید توجه داشته باشیم که واردات و صادرات برای نفوذ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در کشورهای دیگر، سلاح هایی موثرند و ما نباید به بهانه استقلال اقتصادی، فشارهای جامعه جهانی را بر خود زیاد کنیم . اکنون نیاز داریم چین را به عنوان یک قدرت جهانی در کنار خود داشته باشیم.

دانستن این نکته ضروری است که دنیای تجارت بر اساس یک سری از استراتژی‌های خاص عمل می‌کند و باید بدانیم که در این جنگ از حربه های خاص بهره برده و از ظرفیت ها به درستی به نفع خود استفاده کنیم.

شاید دلیل اصلی نگرانی مردم این باشد که کشور ما با تجارت آزاد ، تبدیل به یک واردکننده صرف شود، نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟

تراز تجاری ما با احتساب نفت همیشه مثبت بوده است و نباید نگران این نوع روابط با کشورهای دیگر باشیم . باید در نظر داشته باشیم  در صورتیکه مرزهای کشور باز شده و نیاز بازار به درستی فراهم شود، اقتصاد ما روز به روز قوی‌تر خواهد شد.

این مهم است که بدانیم؛ افزایش روابط تجاری با یک کشور فقط به معنای خرید و فروش کالا نیست، بلکه به معنای سرمایه گذاری مشترک است و شاید با آزادسازی تجارت ما تبدیل به قوی ترین کشور منطقه از لحاظ اقتصادی شویم.

چه توصیه ای به مردم و مسوولان در رابطه با تجارت آزاد دارید؟

167 کشور عضو سازمان تجارت جهانی بوده و هیچ کدام از این موضوع ناراحت نیستند و تنها کشوری مانند آمریکاست که بزرگترین مخالف جهانی شدن است، زیرا می داند اگر کشورهایی مانند ایران وارد این عرصه شوند، بستر مناسبی برای پیشرفت پیدا خواهند کرد. وقتی جهانی شویم ، بینش، سرمایه و تکنولوژی ما هم جهانی می شود و آنگاه می توانیم اقتصادی پویا و قدرتمند داشته باشیم.

گفتگو: سمیه عرب

انتهای پیام/

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۱۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم

وزیر صمت گفت: ایران با وجود تحریم‌ها، یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است؛ بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است که نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات غیرنفتی می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس علی‌آبادی وزیر صمت امروز در آئین گشایش نمایشگاه ایران اکسپو اظهار کرد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه همکاری‌های بین‌المللی کشورهای شرکت کننده است؛ برگزاری نمایشگاهی با حضور مهمانانی از 100 کشور باعث شناخت ما از یکدیگر و تسهیل زمینه تجارت می‌شود.

وی افزود: ایران در زمینه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیلگر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد. توجه به جایگاه ژئوپلتیکی ایران در کنار ظرفیت‌های صنعتی، ‏معدنی و کشاورزی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند. چهره واقعی توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها زمینه برای افزایش تعاملات فراهم می‌شود.

علی آبادی به برنامه‌های وزارت صمت در حوزه تجارت اشاره کرد و گفت: وزارت صمت 3 برنامه اصلی دارد؛ جهت دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی و تمرکز بر محصولات و خدمات دارای فناوری متوسط و پیشرفته و ارزش افزوده بالا، توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی با کمک بهره‌گیری حداکثری از دیپلماسی تجاری اقتصادی و حمایت‌های عملی از تحقیق و توسعه در شرکت‌ها در جهت افزایش رقابت پذیری بین‌المللی و صادرات در دستور کار ما قرار دارد.

وزیر صمت با بیان اینکه در مورد توسعه زیرساخت‌های تجاری چند برنامه داریم، تصریح کرد: اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف توسعه سرمایه گذاری خارجی، ورود به بازارهای خارجی و دستیابی به فناوری، تعامل جدی، مثبت و سازنده با کشورهای منطقه در حوزه‌های انتقال فناوری و همکاری‌های صنعتی، فعال سازی میزهای کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای هدف با همکاری وزارت امور خارجه، بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازارهای جدید و توسعه شبکه تأمین، افزایش رایزنان بازرگانی جهت رصد رقبای ایران در بازارهای جهانی و ارائه اطلاعات لازم به صادرکنندگان به کمک وزارت امور خارجه، تنوع بخشی به روش‌های تجاری مانند تجارت به کمک ارزهای محلی و توسعه بازارهای مرزی جهت افزایش صادرات و بهبود دسترسی به منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اتاق‌های مشترک با سایر تشکل‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی در توسعه روابط خارجی و گسترش بازارهای صادراتی از چند نقطه محدود به سایر نقاط جهان از جمله برنامه‌های ما است.

وی اضافه کرد: اکنون ایران  با وجود تحریم‌ها، یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است؛ بالغ بر 153 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است که نزدیک به 50 میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات غیرنفتی می‌شود؛ کشورهای همسایه، آفریقایی و اسلامی و سایر کشورهای دوست در اولویت توسعه روابط هستند. ما اکنون عضو ناظر سازمان تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه ای و بین المللی تعاملات سازنده ای با کشورها داریم.

علی آبادی ادامه داد: در سازمان اکو با 9 کشور همسایه و منطقه همکاری داریم؛ موافقت نامه‌های تجاری در دست پیگیری است. با 8 کشور اسلامی در حال توسعه موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا کردیم و در حال اجرا هستیم. در سازمان‌های همکاری اسلامی با کشورهای عضو موافقت نامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را اجر می‌کنیم. با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت نامه تجارت آزاد امضا شده و با تعدادی دیگر از کشورها موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا شده و با برخی دیگر در دست امضا قرار دارد.

وزیر صمت گفت: ما آماده تعامل هستیم. ما دست همکاری اقتصادی با کشورهای جهان را می‌فشاریم و برای تسهیل تجارت ایران با جهان تلاش می‌کنیم. امید می‌رود این نمایشگاه بتواند با ارائه شفاف توانمندی‌های صادراتی ایران و شناخت نیازمندی‌های طرف‌های دیگر گامی جدی در جهت توسعه روابط تجاری بردارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • آرامکو عربستان شریک تجاری فیفا در جام جهانی ۲۰۲۶
  • حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا