Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرباسیان زمانی که سکان‌دار گمرک بود، سهم قاچاق کالا از مبادی رسمی را ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار عنوان کرده بود، اما حالا در سخنانی قابل تأمل و با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای، معتقد است گمرک از هر پلیدی مبراست! به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اردیبهشت امسال بود مسعود کرباسیان، سکان‌دار وقت گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمار قاچاق کالا از مبادی رسمی کشور را ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار عنوان کرده بود؛ اما چندی بعد که فرود عسگری بر جای وی تکیه زد، سهم مبادی رسمی کشور از قاچاق را ۹۰۰ میلیون دلار دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم کرباسیان حالا که از مقام قبلی خود ارتقاء یافته و به سمت وزیری اقتصاد رسیده است، پس از ۸ ماه از گفته‌های اولیه‌اش، در اظهاراتی قابل تامل و با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای عنوان کرده: «هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی به کشور وارد نمی‌شود و ممکن است که تخلفی در مبادی رسمی داشته باشیم، اما نام آن قاچاق نیست و باید تخلف را از قاچاق جدا کرد؛»
با این وجود سوالی که به ذهن هر مخاطبی متبادر خواهد شد این است که در این چند ماه چه معجزه‌ای رخ داده که چگونه در طی مدت جابه‌جایی‌های اتوبوسی تیم اقتصادی دولت، میزان کالای قاچاق از ۷۰۰ میلیون دلار به «هیچ مطلق» رسیده است؟ آیا گمرکات در عرض این ۸ ماه دارای وسائل بسیار به‌روز و پیشرفته‌ای شده‌اند که به خوبی توانسته‌اند قاچاق این مناطق را به صفر برسانند؟ یا قاچاق‌چیان بچه خوبی شده‌اند و دسته جمعی توبه کرده و دست از کار خلاف کشیده‌اند؟!
شاید پاسخ به این پرسش‌ها را بتوان از گفته‌های یک نماینده مجلس یافت. نقوی حسینی خطاب به کرباسیان گفته است: «شاید اگر افراد دیگری نیز مسئول گمرک بودند، به نحوی آمار را بیان می‌کردند تا این‌گونه تصور شود که مدیریتشان خوب است؛ درحالی‌که وزیر اقصاد به جای این خلط مباحث، بهتر است به روز کردن تجهیزات گمرک را پیگیری کند تا با فساد در این حوزه مبارزه شود.»
نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با اشاره به اینکه هزاران کانتینر به راحتی در کشور کالای قاچاق وارد می‌کنند، گفت: «احتمالا از آنجایی که کرباسیان پیشتر ریاست کمرگ را برعهده داشته چنین صحبتی مطرح کرده تا خود را تبرئه کند، اما وی باید بداند که چشم‌های تیزبین این موضوعات را می‌بینند و متوجه می‌شوند.»

خالی از لطف نیست که بدانیم علی طیب‌نیا، وزیر سابق اقتصاد که جای خود را به کرباسیان داده است، در زمان صدارت خود، سهم مبادی رسمی در واردات قاچاق را ۳۰ درصد دانسته بود که البته به عقیده وی گمرک در این میان نقشی ندارد.
این اظهارنظرهای متناقض از سوی مسئولان اقتصادی و گمرکی کشور در حالی است که طی سال‌های اخیر مسئولان مختلف کشور و نمایندگان مجلس، از رقم‌های متفاوتی در خصوص آمار قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات سخن گفته‌اند؛ گمرکاتی که به اذعان برخی از نمایندگان مجلس، محل اصلی ورود کالای قاچاق به کشور هستند، اما دولتی‌ها با آمار و ارقام متفاوت، زیر بار این موضوع نمی‌روند.

دیگران چه می‌گویند؟به گزارش خبرگزاری دانشجو، این گفته‌های وزیر اقتصاد مبنی بر آنکه «هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی به کشور وارد نمی‌شود» در حالی است که به اذعان سردار مومنی، جانشین فرمانده انتظامی و نیز نمایندگانی همچون محمدرضا پورابراهیمی، سید ناصر موسوی‌لارگانی، احمد مرادی، جلال محمودزاده و حسن نوروزی، ۷۰ درصد از قاچاق ورودی به کشور، از مبادی رسمی صورت می‌گیرد.
افراد دیگری همچون کمال دهقانی‌فیروزآبادی، سیدحسین نقوی‌حسینی، جلال محمدزاده، ولی‌اله نانواکناری تن‌ها برخی از نمایندگانی هستند که قاچاق از مبادی رسمی را تائید می‌کنند.
همچنین سردار میراحمدی، جانشین معاونت اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح نیز با بیان اینکه ۶۰ درصد از قاچاق ورودی به کشور از طریق مبادی رسمی صورت می‌گیرد، گفته است: «مبارزه با قاچاق به افراد پاک دست و با صلاحیت نیازمند است، در بحث مبارزه با قاچاق کالا برخی فشارهای پنهان بر مسئولان و سربازان این امر را شاهد هستیم»؛ همچنین سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اذعان کرده بود: «زمانی که در مورد کالای قاچاق صحبت می‌شود، برخی تصور می‌کنند که این کالا‌ها از طریق مسیر کوه و کویر به کشور می‌آید در حالیکه ۵۰ درصد واردات قاچاق کشور از مبادی رسمی و گمرکات صورت می‌گیرد.»

بی اطلاعی یا مخدوش سازی؟به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اظهارنظر متفاوت فرود عسکری که به تازگی به ریاست گمرک منصوب شده، با اظهارنظر کاملاً متفاوت مسعود کرباسیان و نیز آمار ضد و نقیض دیگر مسئولان و نمایندگان مجلس چندین فرضیه را به ذهن متبادر می‌کند؛ در واقع اینگونه می‌توان برداشت کرد که یا مسئولان جدید و قدیم گمرک از آمار واقعی کالای قاچاق ورودی به کشور اطلاع صحیحی در دست ندارند و یا اگر هم دارند سعی در مخدوش‌سازی آن می‌کنند؛ یا اصلاً شاید نمایندگان مجلس با بی‌اطلاعی اظهار نظر می‌کنند! اما آقای وزیر، به آتش کشیدن کالاهای مکشوفه قاچاق در سال‌های اخیر از سوی سازمان جمع آوری اموال تملیکی خود گویای حقیقت مسئله است. کالاهای مکشوفه به حدی است که قابل ارائه آمار دقیق نیست، آن‌هایی که زیرآبی رفته و بار کج را به مقصد می‌رسانند پیشکش!

فارغ از آنکه که چه کسی راست می‌گوید و چه کسی اشتباه می‌کند، باید در نظر داشت مسئولان، نمایندگان و کارشناسان زیادی بر این باورند کالاهای قاچاق وارداتی حجم عظیمی در مقابل سهم واردات و صادرات کشور دارند؛ بنابراین بهتر است به جای خلط مباحث، توجیه و نیز انکار مباحث مربوطه، به فکر مبارزه صحیح با این معضل بزرگ باشیم؛ هرچند که در حال حاضر آمار و ارقام ضد و نقیض، می‌تواند بازگوی آن باشد اراده‌ای برای برخورد جدی، مصمم و قاطع وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۱۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای استان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد احمدی در تشریح این خبر اظهار کرد: مرزداران با اشراف اطلاعاتی و تشدید کنترل مسیرهای عبور کالای قاچاق در نوار مرزی، طی عملیات دقیق و منسجم موفق شدند تعداد ۴ هزار و ۶۵۰ عدد ایمپلنت دندان، ۲۱۰ لیتر پولیش خودرو، و چندین قلم کالای قاچاق دیگر را کشف کنند.

وی افزود: کارشناسان ارزش ریالی کالاهای کشف شده را ۱۷ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال برآورد کردند، که در این عملیات ۳ نفر متهم دستگیر و ۲ دستگاه خودرو نیز توقیف و با تشکیل پرونده قضائی تحویل مراجع ذی صلاح شدند.

کد خبر 6089856

دیگر خبرها

  • کشف کالای قاچاق در مروست
  • آمار مرگ و میر در سال گذشته
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • کشف ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرزهای استان آذربایجان غربی
  • کشف بیش‌از ۱۱۳ میلیارد ریال کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر
  • کشف بیش از ۱۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در مرز‌های استان آذربایجان غربی 
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!