Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در گفت ‌وگویی با محمد علی حسینی سفیر پیشین ایران در ایتالیا، نوشت: جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی در دو منطقه مهم و راهبردی غرب آسیا و اروپا هستند که اگر این ظرفیت‌ها با افزایش همکاری‌ها و رایزنی‌های فیما بین و غنیمت شمردن فرصت‌ها به اجرا درآید، آثار و نتایج مثبت آن به سرعت پدیدار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این گفت ‌وگو آمده است: دور سوم گفت‌وگوهای جامع ایران و اتحادیه اروپا که از دو سال پیش آغاز شده است و با عنوان «گفت‌وگوهای سطح بالا» قرار است از امروز برگزار شود، رویدادی مهم در زمینه بهبود روابط ایران و اروپا، به خصوص بعد از برجام محسوب می‌شود. جمهوری اسلامی ایران، همواره روی اروپا به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای خارجی خود حساب کرده است و نقش‌آفرینی اتحادیه اروپا در رسیدن به توافق هسته‌ای و پس از آن تلاش اروپا برای حفظ و حراست از این توافق، گامی مهم در جهت بهبود روابط تهران و بروکسل بود. سید محمدعلی حسینی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه معتقد است برگزاری این مذاکرات قطعا ظرفیت کافی برای ارتقای چشمگیر روابط دوجانبه دارد. در ادامه متن کامل گفت‌وگوی روزنامه اعتماد با سید محمد علی حسینی، سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه و سفیر سابق ایران در ایتالیا را مطالعه می‌کنید.

**فکر می‌کنید مذاکرات جامع ایران و اتحادیه اروپا تا چه حد نتیجه‌بخش باشد؟
جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی در دو منطقه مهم و راهبردی غرب آسیا و اروپا هستند که اگر این ظرفیت‌ها با افزایش همکاری‌ها و رایزنی‌های فیما بین و غنیمت شمردن فرصت‌ها به اجرا درآید، آثار و نتایج مثبت آن به سرعت پدیدار خواهد شد و اضافه بر دو طرف ایرانی و اروپایی، سایر کشورهای پیرامونی و منطقه‌ای نیز از آن بی‌نصیب نخواهند ماند‌. بنا بر این، مذاکرات جامع پیش رو چنانچه هدفمند، متوازن، با انگیزه جدی جمعی و به دور از سیاست‌های نادرست و آزموده شده گذشته باشد حتما می‌تواند ارتقای مناسبات تهران و اروپا را در تمامی زمینه‌ها به همراه داشته باشد.

**مذاکرات اخیر با آنچه کمتر از دو دهه پیش با عنوان «مذاکرات انتقادی ایران و اتحادیه اروپا» برگزار شد، چه تفاوتی دارد؟
مذاکرات موسوم به «انتقادی» میان تهران و بروکسل، شیوه مطلوب جمهوری اسلامی نبود. غیر از نامتوازن بودن آن، اساسا بسیاری از اصحاب سیاست با عنوان آن نیز مشکل داشتند و مخالف بودند. آنان معتقد بودند که صرفنظر از محتوا و ماهیت این مذاکرات، عنوان آن نیز به نحوی انفعال طرف ایرانی را به ذهن متبادر می‌سازد. در مذاکرات جامع اما تاکید طرف ایرانی بر توازن، تعادل و موضع برابر طرفین مذاکره است که فرصت‌ها و موضوعات مورد علاقه و البته نگرانی‌ها یا انتقادهای مورد نظر طرفین، مطرح و مورد بررسی و گفت‌وگو و در صورت امکان جمع‌بندی قرار می‌گیرد.

**برخی معتقدند که اروپا به اندازه کافی در بازسازی روابط با تهران بعد از برجام موفق عمل نکرده است، آیا چنین مذاکراتی به رسیدن به این هدف کمک می‌کند؟
بله؛ اتحادیه اروپا در مقایسه با امریکا، رویکرد و عملکرد به مراتب بهتری داشته است اما آیا اروپا انتظارات برجامی را در حد مطلوب برآورده کرده؟ قطعا پاسخ منفی است و توقع منطقی و واقع بینانه از اروپا، تلاش عملی و جدی‌تر برای رفع موانع و هموارسازی مسیر اجرای برجام است.

مذاکرات جامع نیز چنانچه در مسیر صحیح و سازنده خود قرار گیرد طبعا بر تمامی زمینه‌های موجود همکاری از جمله برجام موثر خواهد بود. مسیر سازنده آن است که تامین‌کننده منافع مشترک باشد و در برگیرنده همکاری و همگرایی برای رفع نگرانی‌ها و تهدیدات مشترک، تاکید بر نقاطی که طرفین بر آن تفاهم دارند و رایزنی و تبادل نظر پیرامون نقاط اختلافی برای رفع ابهامات و نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر باشد.

**در ادامه آیا می‌توان انتظار داشت مذاکرات جامع به روابط جامع منتهی شود؟
طبعا هدف اساسی این مذاکرات، مغتنم شمردن فرصت‌ها و توانمندی‌های موجود و رفع موانع و چالش‌های پیش روی گسترش روابط فیمابین است. اما اینکه آیا مذاکرات جامع در صورت موفقیت دارای چنین ظرفیتی هست که عامل ایجاد روابط جامع شود به گمان من بله، می‌تواند اما بستگی عمیقی به دستیابی به توافقات منصفانه و تعهد طرفین در اجرایی کردن آنها دارد.

**آیا چنین اراده‌ای در تهران وجود دارد؟
بنده معتقدم چنین اراده‌ای از گذشته تاکنون در تهران برای دستیابی به مناسبات متوازن بین دو طرف بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل به معنای حقیقی کلمه وجود داشته و دارد. اساسا توسعه و تقویت مناسبات با کشورهای غیرمتخاصم یا غیرمحارب از اصول قانون اساسی ما و همواره مورد تاکید رهبری معظم انقلاب بوده است و اروپا در این چارچوب می‌تواند به جایگاه ممتازی دست یابد.

**اتحادیه اروپا مساله حقوق بشر را به عنوان شرط لازم در همه گفت‌وگوهای دیپلماتیک فرامرزی وارد می‌کند، فکر می‌کنید وجود این مساله در میز مذاکرات تهران و بروکسل تا چه اندازه بر موفقیت نهایی آن اثر بگذارد؟
ببینید در زمینه حقوق بشر، اروپا باید چند نکته را به درستی و دقت درک کند. نکته اول اینکه جمهوری اسلامی به لحاظ نظری از جنبه فرهنگی و تمدنی ایرانی و اسلامی درباره حقوق بشر دست بالایی دارد که کمتر فرهنگ و اندیشه‌ای می‌تواند به آن نزدیک شود. دوم اینکه به لحاظ عملی و رفتاری چه درون مرزها و چه خارج از مرزها، اروپا نمی‌تواند مدعی جایگاه ویژه حقوق بشری که به خود اجازه دهد وضعیت حقوق بشری دیگر کشورها را به چالش بکشد. تبعیض نژادی، رفتار ناصواب با مهاجرین و پناهندگان، نارسایی‌های فراوان در تامین حقوق زنان و دفاع از حقوق کودکان، نقض حقوق مسلمانان در کشورهای مختلف اروپایی غیر قابل انکار است و نهادهای مستقل حقوق بشری مرتبا این موارد را یادآور می‌شوند.

اضافه بر این اروپا کارنامه غیرقابل دفاعی در دفاع از حقوق بشر در خارج از مرزهای خود دارد. عملکرد اروپا در نقض‌های فاحش حقوق بشری در فلسطین، بحرین، یمن، سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان، میانمار و غیر آنکه توسط هم پیمانان اروپا از جمله رژیم‌ صهیونیستی، امریکا و عربستان صورت گرفته و بعضا مرتکب جنایات جنگی و کودک کشی هم شده‌اند، غیر قابل دفاع بلکه تاسف‌بار و به‌شدت محکوم است.

سوم اینکه اروپا باید در حوزه حقوق بشری از یکجانبه‌گرایی و تحمیل نرم‌ها و دیدگاه‌های خود به سایر کشورها جدا فاصله بگیرد و فرهنگ و اعتقادات و ارزش‌های اخلاقی و رفتاری دیگر ملت‌ها را محترم بشمارد. چهارم اینکه اروپا نمی‌تواند سیاست یک بام و دوهوا را در حوزه حقوق بشری دنبال کند.

از یک طرف در قبال نقض‌های فاحش حقوق بشری و حتی جرم و جنایت جنگی کشورهای دوست خود، سکوت و احیانا حمایت کند و از سوی دیگر نقاط ضعف احتمالی یا ساختگی برخی دیگر کشورها را بزرگنمایی و در بالاترین سطح محکوم کند و بانی قطعنامه‌های ظالمانه علیه آنان شود. اروپا باید از استفاده ابزاری و استاندارد دوگانه و چندگانه و تبعیض آمیز حقوق بشری جدا فاصله بگیرد. نکات دیگری نیز هست که فعلا گذر می‌کنیم. اما نکته مهم آنکه ایران و اروپا از این توان و ظرفیت بالا برخوردارند که بتوانند با تبادل نظر و گفت‌وگوهای مستمر سازنده، دیدگاه‌های حقوق بشری خود را تکمیل و در حوزه عمل نیز نقایص را مرتفع و اصلاح کنند و از این طریق به بهبود وضعیت و ارتقای وضعیت حقوق بشر کمک کنند.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،8،29
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۳۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله، این پیشنهاد را اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان دادند. فراکسیون پارلمانی این دو حزب خواستار اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تر و بازنگری در سیاست نسبت به ایران است. اما دو پیشنهاد این فراکسیون، در پارلمان آلمان رای نیاورد و سایر احزاب با آن مخالفت کردند. طرح آنها قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و تحریم‌های جامع‌تر در سطح اتحادیه اروپا بود.

یوهان دیوید وادفول، یکی از نمایندگان این فراکسیون از این که آلمان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا با ایران است، انتقاد کرد و آن را «بن‌بست سیاست آلمان در قبال ایران» خواند. نیلس اشمیت، نماینده حزب سوسیال دموکرات در واکنش به انتقادهای این فراکسیون گفت: «بقای ایران به تجارت با آلمان بستگی دارد.» او تاکید کرد که دیپلماسی همچنان مسیر درست «برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران» است و پرسید که جایگزین احزاب یادشده «برای جلوگیری از بمب هسته‌ای ایران چیست؟»
لامیا کادور از حزب‌سبزها هم اتهام مماشات با ایران را رد کرد و از ۱۰ بسته تحریمی علیه ایران از سال ۲۰۲۲، احضار سفیر ایران و ارجاع پرونده ایران به شورای حقوق بشر سخن گفت.

رناتا آلت از حزب دموکرات‌های آزاد هم حملات موشکی ایران به اسرائیل را یک نقطه عطف دانست. او به تحریم‌های متعدد اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و گفت: «مشکل این است که ایران، این تحریم‌ها را دور می‌زند. بیش از نیمی از صادرات ایران به چین و ترکیه است. باید اقدام قوی‌تری علیه تجاوزات ایران و برنامه موشکی آن انجام دهیم».

گروه پارلمانی اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی از دولت آلمان خواست تا پیش‌نویس بسته تحریمی جامعی علیه ایران را در چارچوب اتحادیه اروپا ارائه کند. نمایندگان این فراکسیون تاکید کردند که اروپا تا رسیدن به این هدف هنوز راه طولانی در پیش دارد و دولت آلمان به جای انتقاد کردن از ایران در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق) باید پیشتاز اقداماتی تاثیرگذار علیه آن در اتحادیه اروپا باشد.

تحریم گروه‌های مورد حمایت ایران، تحریم‌های تجاری بیشتر، دشوارتر کردن تأمین مالی سپاه پاسداران و رویکرد سخت‌گیرانه‌تر به انتقال فناوری و همچنین تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان مرکزی برای عملیات سپاه پاسداران در آلمان، موارد دیگری است که در این پیشنهاد آمده است.

گفتنی است که نمایندگان پارلمان اروپا اخیرا با تصویب قطعنامه‌ای، حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را شدیداً محکوم کردند و خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی شدند. این در حالی است که دولت‌های اروپایی و پارلمان اروپا ظرف هفت ماه گذشته نسبت به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه و همچنین اقدامات تروریستی اسرائیل در سوریه از جمله علیه سفارت ایران، سکوت اختیار کرده‌اند. نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار گسترش تحریم‌ها
علیه رژیم اسلامی به ویژه در عرصه‌های نفت و بانک شدند. آنان همچنین از اتحادیه اروپا خواستند که نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران و نقش آن در بی‌ثبات کردن خاورمیانه به ویژه از خلال حمایت از گروه حماس را تأیید کند. یادآور می‌شود طرف اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام، خود را در حد پادوی بی‌اختیار آمریکا پایین آورد و به ایران اعلام کرد که قادر به انجام تعهدات ضد تحریمی و خرید نفت ایران یا تجارت متقابل حتی در حد فروش دارو نیست. بنابراین ایران پس از دو سال خویشتنداری اقدام به توقف اجرای تعهدات برجامی کرد.

کد خبر 847328 منبع: کیهان برچسب‌ها خبر ویژه تحریم ایران و آلمان

دیگر خبرها

  • گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا منتشر شد
  • به جای بازداشت فلسطینی‌ها به آنها شلیک کنید!
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات
  • با تمام ظرفیت ها و برنامه ریزی جامع در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور داریم
  • رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!