Web Analytics Made Easy - Statcounter

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را در بازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته ­بندی کند و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

پژوهش خبری صدا وسیما: سابقه دشمنی ایالات متحده آمریکا با جمهوری اسلامی به هفته ­های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دشمنی ممکن است دچار فراز و فرود شده باشد اما به گواهی تاریخ هرگز در اصل و اساس خود دستخوش کوچکترین تغییری نشده است بلکه گذشت زمان بارها اثبات کرده که دشمنی کاخ سفید با ایران اسلامی روز به روز سخت ­تر و همه جانبه ­تر شده است.

واقعیت این است که انتخاب دونالدترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بیش از آنکه موجب تقویت حزب جمهوریخواه آمریکا شود گسترش اختلافات را در جامعه آمریکا در پی داشته است.. جالب است که اختلافات یادشده ، که هر روزه موارد متعددی از آن گزارش می ­شود، مختص دو حزب رقیب جمهوریخواه و دموکرات نیست بلکه یکی از پیامدهای پیروزی ترامپ اوج گرفتن اختلافات داخلی در حزب جمهوریخواه است..

بولتن حاضر تلاش دارد مهم‌ترین تبلیغات رسانه ­ای مقامات آمریکایی در خصوص مهم‌ترین چالش ­های داخلی و خارجی دولت جدید آمریکا را دربازه زمانی هفتگی، رصد و در چارچوب موضوعی دسته ­بندی و در اختیار پژوهشگران و برنامه‌سازان این حوزه قرار دهد.

 

 نتیجه گیری:

در زمینه رصد اوضاع آمریکا ؛ تداوم بلکه گسترش اختلافات سیاسی میان شخصیت­ های مختلف آمریکایی و ترامپ به بهانه­ هایی همچون سیاست کاخ سفید درباره برجام و چگونگی برون رفت از بحران شبه جزیره کره و اتهامات تبانی مقامات مسکو و ترامپ در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشترین حجم نمونه­ های تبلیغی را شامل می­ شود. در ادامه و در بخش اجتماعی ؛ تداوم اختلافات بر سر طرح ­های بهداشت و درمان و ادامه کشمکش ­ها در این خصوص را شاهد هستیم . در خصوص چالش­ های خارجی برخلاف چند هفته اخیر که بحران شبه جزیره کره در صدر تبلیغات رسانه ­ای قرار داشت در بازه زمانی یادشده مناسبات چالشی واشنگتن مسکو رتبه اول را به خود اختصاص ­داده. در ادامه ، مناسبات چالشی واشنگتن با پیونگ یانگ و البته با پکن به ترتیب در رتبه ­های دوم و سوم انعکاس یافته است.

 در خصوص رصد اوضاع داخلی آمریکا باید گفت ؛ شواهد زیادی نشان از تداوم بلکه گسترش اختلافات سیاسی در جامعه آمریکا دارد. این اختلافات با آمدن ترامپ و سیاست­ های چالش برانگیزش به شدت افزایش یافته. بهانه ­های مختلفی این اختلافات را دامن می­زند علاوه بر اختلاف نظر بر سر چگونگی برون رفت از بحران کره شمالی و همچنین تبانی احتمالی ترامپ و روسیه در پیروزی در انتخابات آمریکا ؛ پرونده معروف به « منفورت » جدیدترین بهانه برای  کشمکش سیاسی در فضای سیاسی آمریکا است.

براین اساس رسانه­ ها  از شدت گرفتن دوباره اختلاف دموکرات‌ها با ترامپ بر سر کره شمالی خبر داده و گزارش کردند: در پی افزایش نگرانی­ ها از عدم موفقیت دولت کنونی آمریکا برای گفتگو با مقامات پیونگ یانگ، اعضای دموکرات کنگره آمریکا طرحی را به کنگره ارائه کرده­اند که هدف اصلی آن، ممانعت از حمله پیش دستانه دولت «دونالد ترامپ» به کره شمالی است. این طرح با نام «عدم حمله غیرقانونی به کره شمالی» دومین تلاش قانونگذاران آمریکا برای مهار قدرت ترامپ از راه‌اندازی جنگی یکجانبه است.( خبرگزاری مهر 05/ 08/ 96 ) در ادامه «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز  بر مفتوح بودن پرونده تبانی احتمالی ترامپ با سران روسیه تاکید کرد براین اساس رسانه ­ها از گسترش دامنه اختلافات جمهوریخواهان و دموکرات­ ها خبر داده و افزودند: اختلافات یا به عبارت بهتر دعوای میان دو حزب سنتی آمریکا از روز گذشته و پس از اعلام جرم علیه « پل منفورت» رئیس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و «ریک گیتس» شریک تجاری وی، و اقدام منفورت در تسلیم خود به اف بی آی وارد فاز جدیدی شده است.ادعانامه علیه این دو نفر که براساس آن به «توطئه علیه ایالات متحده» متهم شده‌اند، تماس های آن دو با سیاستمداران طرفدار روسیه در اوکراین بین سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵ را بررسی می‌کند.(خبرگزاری مهر 09/ 08/ 96)

در زمینه اجتماعی رسانه­ ها از تداوم اختلافات بر سر طرح­ های درمانی و تداوم کشمکش در این خصوص خبر دادند. به گزارش خبرگزاری­ ها «برنی سندرز» در توییتر (در مورد اجرایی شدن قانون جدید بودجه آمریکا ) نوشت : در نتیجه قانون بودجه جدید این کشور میلیون­ ها نفر از مراقبت‌های بهداشتی محروم خواهند شد  و هزاران نفر به علت کاهش مالیات میلیاردرها، جان خود را از دست خواهند داد.(خبرگزاری مهر 05/ 08/ 96) پیش از این نیز رسانه­ ها بارها از وجود اختلافات و اعتراضات مردمی گسترده به بهانه تغییرات تحمیلی ترامپ در بیمه درمانی شهروندان آمریکایی خبر داده بودند.

در بخش سیاست خارجیِ ترامپ ، این هفته برخلاف هفته ­های اخیر که موضوع بحران شبه جزیره کره در صدر خبرها بود ، مناسبات چالشی واشنگتن مسکو به صدرخبرها آمده. در هفته­ های اخیر موضوعات چالشی متعددی در مناسبات واشنگتن - مسکو رخ داده که حجم نمونه­ های تبلیغات رسانه ­ای مربوط به واشنگتن - مسکو را  افزایش داده برای مثال : «آناتولی آنتونوف» » سفیر روسیه در آمریکا با تاکید بر اختلاف نظر مسکو و واشنگتن بر سر برجام اعلام کرد: روسیه انتظار دارد آمریکا در برخورد با توافق هستهای ایران سنجیده عمل کند. به باور روسیه این طرح نوعی مصالحه است. مسلما هر یک از طرفین مایل است تغییراتی در آن بوجود آورد حال آنکه این طرح مصالحهای است که بعد از مذاکرات طولانی به دست آمده و انتظار داریم آمریکا نسبت به این مسئله سنجیده عمل کند. دوست نداریم هیچگونه مانع یا توقفی در اجرای این توافق به وجود بیاید. ( خبرگزاری مهر 06/ 08/ 96)

و اما رسانه­ ها میزان اختلاف نظر روسیه با آمریکا بر سر برجام را بیش از این یعنی عمیق توصیف کردند به طوری که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه ؛ مسکو را مخالف برداشت واشنگتن از بند T برجام معرفی کرد. بنا به گزارش رسانه ­ها ؛ برجام به آژانس بین المللی اتمی اجازه بازرسی نظامی از ایران را نمی ­دهد. ما به دقت اقدامات ایران درخصوص برجام را بررسی می کنیم. مجوز آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت عنوان بند T که شامل تکنولوژی هایی است که می­تواند برای ساخت یک بمب اتمی استفاده شود، از جمله شبیه ساز انفجار هسته­ ای توسط کامپیوتر است و اجازه بازرسی نظامی را به آژانس نمی ­دهد. مکانیزم خاصی برای گفتگو در مورد همه مسائل قابل بحث واختلافی در کمیسیون مشترک وجود دارد. بنابراین، اگر کسی در این مورد یا مسائل دیگر، ملاحظاتی درخصوص برجام داشته باشد، می توان آنها را مورد بحث قرار داد. (خبرگزاری مهر 10/ 08/ 96) می­دانیم که بندT  برجام یکی از اختلافی ­ترین بندهای توافق برجام است که معمولا میان ایران و غرب بر سر اختلاف تفسیر ارائه شده از آن اختلافات گسترده­ای را شاهد هستیم . حال روسیه در موضعگیری رسمی ، برداشت ایران از بند یاد شده را درست و قانونی اعلام کرده است.[1]

در پایان در خصوص نمونه­ های تبلیغاتی رسانه­ ها در خصوص مناسبات چالشی خارجی ترامپ ؛ مناسبات چالشی واشنگتن با پیونگ یانگ و پکن به ترتیب در رتبه­ های بعدی قرار گرفتند.

پژوهش خبری// پژوهشگر: مرتضی هوشیار

------------------------------

[1] - در بخش T از ضمیمه نخست برجام آمده، فعالیت‌های زیر را برای ایران ممنوع کرده است:

طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از مدل های کامپیوتری برای شبیه سازی وسایل انفجاری هسته ای.طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از چاشنی های انفجاری چند نقطه که برای توسعه یک وسیله انفجاری هسته­ ای مناسب هستند مگر اینکه مقاصد غیر هسته ای بودن آن توسط کمیسیون مشترک تایید شده باشد وموضوع پایش باشد.

طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از سیستم های تشخیص انفجار (دوربین های Streak ، دوربین های سرعت بالا و یا دوربین‌های Flash x-ray) مناسب برای توسعه تجهیزات انفجار هسته­ ای مگر اینکه مقاصد غیر هسته ای بودن آن توسط کمیسیون مشترک تایید شده باشد و موضوع پایش باشد.

طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از چشمه­ های نوترونی هدایت کننده انفجارات یا مواد خاص برای چشمه ­های نوترونی هدایت کننده انفجارات.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۴۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم

مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری زنجان از احصا ۵۵ طرح سرمایه‌گذاری برای ارائه به سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت: زنجان در حوزه زیتون و نساجی زنجیره کاملی دارد. - اخبار استانها -

اسماعیل شاجری مدیرکل سرمایه گذاری استانداری زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان زنجان فرصتی برای معرفی و فرصت‌ قابلیت‌های صادراتی استان به سرمایه‌گذاران است؛ استان زنجان از حضور سرمایه‌گذاران استقبال می‌کند و می‌توانیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری که ما مطالعه کرده‌ایم را به آنان ارائه دهیم.

مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری زنجان ادامه داد: 55 طرح و فرصت سرمایه‌گذاری احصا، جانمایی و لکه‌گذاری برای ارائه به متقاضیان سرمایه‌گذار شده است.

وی تشریح کرد: چهار طرح اطلس سرمایه‌گذاری تهیه شده و این استان به‌ عنوان استان پایلوت در کشور معرفی شده است. یکی از رویکردهای مهم دولت، ایجاد ارتباط نزدیک با بخش خصوصی است و نخستین گام در این خصوص، معرفی ظرفیت ها و توانمندی های داخلی و شناخت متقابل از ظرفیت های سایر کشورهاست که زمینه آن در نمایشگاه ایران اکسپو فراهم شده است.

شاجری گفت: با توجه به حضور بسیاری از هیات‌های تجاری خارجی و بازدید برخی سفرا ی کشورهای خارجی در این نمایشگاه، شرکت‌های بزرگ داخلی نسبت به معرفی و ارائه محصولات و توانمندی‌های خود اقدام کرده‌اند و در این دوره تمرکز بر توسعه زنجیره‌ها و شش گروه کالایی از محصولات شرکت‌های داخلی، شامل صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات،‌ صنعت، فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، صنعت ساختمان و خدمات فنی مهندسی و گروه پتروشیمی است و با حضور مدیران استانی، امکان تبادل نظر مذاکره و ارائه فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری به منظور جذب سرمایه گذار و همچنین ارتباط با فعالان اقتصادی داخلی و خارجی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه سبب ایجاد گفتمان بین المللی و معرفی توانمندی‌هی کشورمان از زبان تجار بین المللی می‌شود و استان زنجان نیز تلاش دارد از این فرصت استفاده مطلوبی را ببرد.

.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • قیمت خودروهای داخلی و خارجی +جدول