Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: دشمن‌شناسی از اصول مهم و آموزه‌های فرهنگ رضوی است.

به گزارش تسنیم از اراک، ترویج و تبیین سبک زندگی رضوی به عنوان یک الگوی حسنه برای نسل جوان جامعه بسیار مهم بوده و یک راهبرد مهم محسوب می‌شو زیرا سبک زندگی رضوی بهترین الگوی برای زندگی فردی و اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سبک زندگی رضوی کامل‌ترین سبک برای رسیدن به کمال است، زیرا کلام و شیوه زندگی امام رضا(ع) تجلی کامل سبک زندگی اسلامی است، بنابراین پیاده‌سازی سبک زندگی اسلامی با مطالعه سیره زندگانی امام رضا(ع) تحقق پیدا می‌کند.

این در حالی است که یکی از برکات ایران اسلامی حضور مرقد مطهر امام رضا(ع) در این کشور است که می‌توان از وجود این گوهر بی‌همتا در راستای ترویج سیره رضوی بهره برد.

در این راستا به‌ منظور تبیین سیره عملی و نظری امام هشتم شیعیان امام رضا(ع)، دفتر خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی با دعوت از کارشناسان دینی اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی کرد.

این میزگرد با موضوع سبک زندگی رضوی با حضور جمعی از کارشناسان دینی حوزه علمیه استان مرکزی برگزار و سبک زندگی با برکت امام هشتم(ع) تبیین و تشریح شد.

براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده این میزگرد با حضور حجت‌الاسلام صفر قربانپور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمود مرادی معاون پژوهش حوزه علمیه استان مرکزی و حجت‌الاسلام داود چمانی معاون فرهنگی پژوهشی و تبلیغات اسلامی استان مرکزی به‌میزبانی خبرگزاری تسنیم استان مرکزی برگزار شد.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام داود چمانی معاون فرهنگی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان مرکزی در این میزدگرد در زیر می‌آید:

تسنیم: شیوه زندگی به سبک رضوی چگونه است و اهمیت توجه به سبک زندگی رضوی در چیست؟

چمانی: در رابطه به امام رضا(ع) چند نکته قابل دقت و توجه است که نخستین نکته جایگاه ایشان و زیارت آن حضرت است که در تعابیر بیانات ما حتی در یک بیانی گفته شده که این زیارت از زیارت امام حسین(ع) هم بالاتر است.

پیامبر اکرم(ص) از سه شخصیت حضرت زهرا(س)، حضرت علی(ع) و امام رضا(ع) به عنوان پاره تن تعبیر کردند.

حضرت امام رضا(ع) فرمودند هر کس مرا در قربت با بُعد مسافت زیارت کند من در سه زمان به دیدن او می‌روم، یکی زمانی که در قیامت پرونده‌ها گشوده می‌شود دیگری زمانی عبور از پل صراط و همچنین زمانی که اعمال انسان‌ها را وزن می‌کنند این در حالی است که مشاهده می‌کنیم تمام افراد حتی اهل سنت به زیارت امام رضا(ع) می‌روند.

امام خمینی(ره) فرمودند که امام رضا(ع) ولی نعمت ما هستند این در حالی است که امروزه هر چه تعابیر را می‌نگریم درمی‌یابیم که امروز ایران اسلامی هر چه دارد از برکت فرزندان امام موسی(ع) است که ایران اسلامی به نور این بزرگان منور است و از نورانیت و معنویت آنها بهره می‌برد و استفاده می‌کند.

به برکت سفر امام رضا(ع) به ایران اسلامی از امامزاده‌ها برخوردار است و از این ظرفیت استفاده می‌کند که امیدواریم بتوانیم از این مراکز معنوی و جایگاه‌های ارزشمند الهی که خداوند در اختیار ما قرار داده است بهره کافی را ببریم.

تسنیم: عوامل مهم فاصله جامعه امروز از رهنمودهای دین و از جمله ائمه اطهار(ع) چیست؟

چمانی: اصلی‌ترین شاخصه امام رضا(ع) همان بیان حضرت در نیشابور است که به حدیث سلسله الذهب معروف است که فرمودند کلمه توحید یک قلعه محکمی است که هر کس وارد این قلعه شود از همه چیز در امنیت به سر می‌برد اما شرط آن ولایتمداری است.

اگر ما امروز بخواهیم سبک زندگی رضوی و علوی در زندگی پیاده کنیم بهترین راه همان چیزی است که پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین فرمودند که من این دو گوهر گرانبها را در میان شما به امانت می‌گذارم و هر وقت به این دو با هم چنگ بزنید هرگز گمراه نمی‌شوید که رجوع به همین دو ریسمان الهی می‌تواند بشر را در عرصه سعادت و کمال قرار دهد که تکامل انسانها هم در سایه همین موارد قرار دارد.

اگر جامعه اسلامی و انسانی بخواهد سعادت به او روی خوش نشان دهد و به سمت تکامل مادی و معنوی حرکت کند تنها راه آن توجه به حدیث ثقلین است، بالاترین سرمایه‌ها از آن مسلمانان است اما از این سرمایه‌ها بهره‌برداری نمی‌شود چون سخن پیامبر(ص) مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

تسنیم: برای تشریح و تبیین این موضوع می‌توانید مثال‌هایی بفرمایید؟

چمانی: در حوزه ولایتمداری نخستین نکته محبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که این موضوع نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد این در حالی است که احادیث و روایات هم به فراوانی به این نکته اشاره شده است به این صورت که حتی فرموده‌اند بالای هر عبادتی یک عباذت دیگر وجود دارد به جز محبت اهل بیت(ع) که بالاتر از آن عبادتی وجود ندارد چون محبت به اینها ما را به خدا می‌رساند.

بعد از پیامبر اکرم(ص) یک زمانی باب معرفت بسته شد و مردم برای شناخت معرفت به جایی دسترسی نداشتند اما امروز باب معرفت به روی مردم باز است به این صورت که می‌تواند محبت را با معرفت عجین کنند و زمانی که معرفت با محبت عجین شود یک باب وسیع به روی مردم گشوده می‌شود.

تبعیت و اطاعت از اولیای الهی و رهبران آسمانی و ائمه معصومین(ع) جز ارکان مهم دین ما بوده و جز آموزه‌های وحی آمیز و قرآنی است.

جامعه ما مسلمان است ولی اسلامی نیست و هنوز به آن درجه از کمال اسلامی بودن نرسیده چون در جامعه اسلامی خبری از دروغ و فساد و بی بندوباری نیست و ما باید آن مُرِّ دستورات اسلامی را در زندگی خود پیاده کنیم .

در قرآن کریم بیش از 80 مورد خطاب یا ایها الذین آمنو داریم و باید بدانیم که پس از هر یا ایها الدین آمنو یک فرمان و دستور نهفته است که باید به این دستورات توجه ویژه داشته باشیم تا بتوانیم سبک زندگی اسلامی را فراگیریم.

تسنیم: با چه مواردی به اخلاق رضوی نزدیکتر می‌شویم؟

چمانی: یکی از نکاتی که ما در زندگی بزرگان دین مشاهده می‌کنیم و در آموزه‌های دینی هم وجود دارد بحث خردگرایی است که مردم را به عقل‌مداری دعوت می‌کند و یکی از اصول استنباط فقه ما در قرآن عقل است.

در قرآن کریم آیه 10 سوره ملک خداوند در راستای افراد جهنمی فرموده که اگر ما می‌شنیدیم و تعقل می‌کردیم امروز جز جهنمیان نبودیم این در حالی است که به نظر می‌رسد در راستای آسیب‌های اجتماعی یکی از نکات مهم عقل‌گرایی است که اگر مردم اندیشه کنند حجم زیادی از این آسیب‌ها جلوگیری می‌شود.

تسنیم: از درس‌های امام رضا(ع) و زندگی با برکت ایشان چه عبرت و آموزه‌هایی را باید فراگرفت؟

چمانی: امام رضا(ع) فرمودند عقل انسان مسلمان کامل نمی‌شود مگر با این10 ویژگی که شامل امیدواری به خیر، امان بودن از شر، بزرگ شمردن خیر دیگران، کوچک شمردن خیر خود در حق دیگران، ملول نشدن از برآوردن حاجت مردم، خسته نشدن از طلب علم در عمر خود، محبوب شمردن نیازمندی خود به خدا، برتر شمردن ذلت را در راه خدا، مطلوب شمردن گمنامی در برابر شهرت و خودبرتر بین نبودن است.

حجت‌الاسلام چمانی: حضرت امام رضا(ع) فرمودند هر کس مرا در قربت با بُعد مسافت زیارت کند من در سه زمان به دیدن او می‌روم، یکی زمانی که در قیامت پرونده‌ها گشوده می‌شود دیگری زمانی عبور از پل صراط و همچنین زمانی که اعمال انسان‌ها را وزن می‌کنند این در حالی است که مشاهده می‌کنیم تمام افراد حتی اهل سنت به زیارت امام رضا(ع) می‌روند

یکی از شاخصه‌های انقلابی‌گری دشمن‌شناسی و مهمترین اصول آموزه‌های رضوی است و در دشمن‌شناسی هم یکی از شاخصه‌های مهم ایستادگی در برابر دشمن است که همین دشمن شناسی نوعی عبادت به شمار می‌رود.

خدا در قرآن هیچ تفاوتی میان انسان‌ها قائل نشده مگر بر اساس تقوای آن‌ها که تنها وجه تمایز انسان‌ها بر اساس همین تقوا است.

از صحابه‌ای نقل شد که من ندیدم امام رضا(ع) سخنی به زیان کسی بگوید، دستگیری از بی‌نوایان بیشتر در شب‌ها به شکل ناشناس انجام می‌دادند، قبل از صحبت می‌اندیشیدند، بسیار صدقه می‌داد، روز عرفه تمام اموال خود را می‌بخشیدند و همچنین سخن کسی را هم قطع نمی‌کردند که این موارد از ویژگی‌های آن بزرگوار محسوب می‌شود.

پس از ورود امام(ع) به مرو، مأمون پیام فرستاد که می‌خواهم از خلافت کناره‌گیری کنم و آن را به شما واگذارم، نظرتان چیست؟ امام(ع) نپذیرفت، مأمون بار دیگر پیغام داد که چون پیشنهاد نخست مرا نپذیرفتید، ناچار باید ولایتعهدی‌­ام را قبول کنید، امام(ع) به شدّت از پذیرفتن این پیشنهاد هم خودداری کرد، پس از آن مأمون امام(ع) را نزد خود طلبید و با او خلوت کرد.

«فضل بن سهل» هم در آن مجلس بود. مأمون گفت: نظر من این است که خلافت را به شما واگذارم، امام(ع) قبول نکرد، مأمون پیشنهاد ولایتعهدی را تکرار کرد، باز امام(ع) از پذیرش آن امتناع کرد سپس مأمون گفت «عمر بن خطاب» برای خلافت بعد از خود شورایی با عضویت شش نفر تعیین کرد و یکی از آنان جدّ شما علی بن ابی طالب (ع) بود که عمر دستور داد هر یک از آنان که به مخالفت برخاست گردنش را بزنند، اینک چاره‌ای جز قبول آن چه اراده کرده‌ام نداری، چون راه و چاره دیگری نمی‌یابم.

مأمون با بیان این مطلب تلویحاً امام(ع) را تهدید به مرگ کرد و امام(ع) به ناچار با اکراه و اجبار، ولیعهدی را پذیرفت و فرمود «ولایتعهدی را می پذیرم، به شرط آن که در رتق و فتق امور مداخله نکنم و فتوا دهنده و قاضی نباشم، کسی را عزل و نصب نکنم، سنتی را جابه‌جا نکنم، امر و نهی نکنم و چیزی را تبدیل و تغییر ندهم»، مأمون همه این شرایط را پذیرفت.

در نهایت در می‌یابیم که امام رضا(ع) به این اقدام جایگاه امامت خود را تثبیت کرده و در اصل خلافت را نپذبرفتند و زمانی که مامون دریافت راهی برای نفوذ به حضرت ندارد او را به شهادت رساند.

انتهای پیام/

R41371/P1361/S6,73/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۱۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت ‌الاسلام «رضا کشیری» در خطبه‌ های نماز جمعه این هفته مصلای مینودشت با گرامیداشت ۱۲ اردیبهشت سالگرد شهادت اندیشمند مجاهد شهید مطهری و تبریک روز معلم به معلمین گرانقدر، اظهار  کرد: مقام معلمی مقامی است که در درجه اول خدا خودش معلم است و ثانیاً پیغمبران الهی به عنوان واسطه فیض از طرف خدا معلمین بشریت هستند، در میان معلمان انسان‌های پاک و با ایمان فراوان داریم؛ اما متأسفانه بعضی از معلمان کم‌لطفی می‌کنند و کارهایی انجام می‌دهند که سبب خوشحالی دشمن است.
 
به گفته وی؛ حقوق معلمان از بیت‌ المال اسلامی است و نباید کاری کنند که این حقوق بر آنها حرام شود، معلم امانت‌دار است و فرزندان مردم دست او امانت هستند و باید آنها را خوب تربیت کند؛ زیرا آن‌ها آینده سازان مملکت هستند، شهید مطهری در زمان خودش به دلیل مشاهده نفوذ عقاید انحرافی احساس مسئولیت کرد و وارد دانشگاه شد و حرف‌ها و اعتقادات غلطی که به خورد جوانان ما می ‌دادند این روحانی مجاهد توطئه‌های آن‌ها را خنثی کرد‌.
 
امام جمعه مینودشت با گرامیداشت روز خلیج فارس تصریح کرد: مقام معظم رهبری مدظله‌العالی فرمودند: «خلیج فارس خانه ملت ماست و جای حضور ملت بزرگ ایران است، بیخود بعضی از کشورهای چند وجبی حاشیه خلیج فارس آنجا ننشینند و کاغذ پاره ننویسند برای سه جزیره ایرانی، شما نوکر اسرائیل هستید.
 
وی افزود: در ایتالیا، فرانسه، آمریکا و انگلیس که مسلمان نیستند بیرون می‌آیند و به نفع مردم غزه راهپیمایی می‌کنند؛ اما سران خودفروخته کشورهای اسلامی به مسلمانان اجازه نفس کشیدن نمی‌ دهند و نه تنها همدردی نمی‌ کنند؛ بلکه از راه زمینی برای اسرائیل آذوقه و سوخت می فرستند، لعنت خدا بر آنها که بودنشان برای جهان اسلام و مسلمانان مضر است.
 
حجت الاسلام کشیری با اشاره به سالروز جنگ خندق گفت: یکی از دلاوران جوانی که از تاکتیک جنگی استفاده کرد امیرالمؤمنین (ع) سرباز فداکار اسلام بود، اسدالله‌الغالب علی بن ابی‌طالب (ع) اسلام را نجات داد و اگر او نبود دشمن بر ما چیره می‌شد.
 
وی ادامه داد: سفارش قرآن این است که در مقابل دشمن مانند سد بایستید و اگر عقب ‌نشینی کنید دشمن جسور می‌شود و بر جان،مال، ناموس و آب و خاک ما رحم نمی‌کند.
 
به گفته وی؛ نمونه ایستادگی در مقابل دشمن همان جواب دندان‌ شکنی بود که اخیراً اسرائیل از ما دریافت کرد، ملت ایران انتقام خود را از دشمن گرفت و آن را سرجای خود نشاند.
 
امام جمعه مینودشت ضمن تبریک روز شوراها به برادران شورای اسلامی و شهردار منتخب ابراز کرد: توقع بنده این است که حداقل در سال یک مرتبه شورای اسلامی و شهردار با امام جمعه ملاقات داشته باشند و گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.
 
وی افزود: تریبون نماز جمعه نیز جهت ارائه گزارش برای آگاهی مردم در اختیار آن‌هاست، شورا می‌تواند کارهای فراوانی برای عمران، آبادانی، توسعه شهر و ساخت و سازی که به توصیه مقام معظم رهبری مدظله‌ العالی معماری اسلامی باشد انجام دهد.
 
به گفته وی؛ با برنامه‌ریزی‌های مناسب از کارشناسان معماری و شهرسازی دعوت کنند و از تفکر آنها برای توسعه شهر بهره‌مند شوند. بنده از عقب‌ماندگی‌های مینودشت رنج می‌برم و از مسئولان، فرماندار، بخشداران، نماینده و کارشناسان متعدد می‌خواهیم که برای توسعه شهر تلاش کنند.
 
حجت‌ الاسلام کشیری با تبریک روز جهانی کار و کارگر و خسته نباشید به قشر زحمت‌کش کارگران گفت: چرخ مملکت توسط کارگران می‌چرخد، پاک‌ ترین و زیباترین شغل کارگری است؛ زیرا با عرق جبین و زحمت فراوان کار می‌کنند.
 
وی ادامه داد: از صاحبان مشاغل و عزیزانی که نیروی کارگر دارند خواهشمندیم حقوق کارگران را ضایع نکنند و بیمه آنها را پرداخت کنند.
 
به گفته وی؛ ارزش کارگر آنقدر بالاست که پیامبر اکرم(ص) بر دست «سعد انصاری» که بر اثر کارگری آبله زده بود بوسه زد و گفت: «آتش بر این دست فردای قیامت حرام است».
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند