Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-06@03:07:42 GMT

برای کمردردتان به چه کسی باید مراجعه کنید؟

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۰۹۲۱۳

کمردرد علل بسیاری دارد. برخی از شایع‌ترین علل کمردرد آسیب دیدن عضله یا تاندون (رگ به رگ شدگی)، آسیب دیدن یک لیگامان (پیچ‌خوردگی) یا بیرون‌زدگی یا فتق دیسک (بیرون زدن ماده نرم داخل دیسک میان مهره‌های ستون فقرات که بر اعصاب مجاور فشار می‌آورد) هستند. بسیاری از این مشکلات در نهایت به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش بلاغ، کمردرد یکی از شایع‌ترین شکایات افراد است و ممکن است هنگام دچار شدن به آن ندانید به چه کسی باید مراجعه کنید، اما نکته مهم این است که در اغلب موارد نیاز به رفتن به نزد متخصص ندارید.

کمردرد علل بسیاری دارد. برخی از شایع‌ترین علل کمردرد آسیب دیدن عضله یا تاندون (رگ به رگ شدگی)، آسیب دیدن یک لیگامان (پیچ‌خوردگی) یا بیرون‌زدگی یا فتق دیسک (بیرون زدن ماده نرم داخل دیسک میان مهره‌های ستون فقرات که بر اعصاب مجاور فشار می‌آورد) هستند. بسیاری از این مشکلات در نهایت به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد.
اما در برخی موارد، کمردرد ناشی از تنگ شدن کانال نخاعی (استنوز نخاعی) است که نیاز به مراجعه به متخصص دارد. درصورتی‌که اقدامات محافظه‌کارانه نتوانند کمردرد را تسکین دهند، علائم بهبود نیابند و بدتر شوند یا احتمال نیاز به جراحی وجود داشته باشد، باید به متخصص ارجاع شوید.

در قدم اول برای تشخیص علت کمردردتان باید به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر پزشک عمومی تشخیص دهد که نیاز به ارجاع به متخصص دارید، ممکن است شما را به یکی از این متخصصان ارجاع دهد:
- نورولوژیست (متخصص مغز اعصاب) که پزشکی است که در درمان بیماری‌های دستگاه‌های عصبی تخصص دارد. کمردرد در بسیاری از موارد با علائمی در اندام‌های تحتانی یا پاها همراهی دارد، مانند بی‌حسی یا مورمور. این علائم ممکن است ناشی از عوارض عصب‌شناختی باشد که به ستون فقرات ربطی ندارند، مانند ام‌اس (اسکلروز متعدد). نورولوژیست‌ها در تعیین علت اصلی کمردرد و ارائه حل به شما تخصص دارند.
- فیزیاتریست (متخصص طب فیزیکی) که پزشکی است که در طب فیزیکی و توان‌بخشی تخصص دارد. اگر کمردردتان مربوط به آسیب دیدن حین ورزش است، اگر جراحی لازم نباشد و هنگامی داروها مؤثر نباشند، مراجعه به متخصص فیزیوتراپی ممکن است به شما کمک کند.
- روماتولوژیست (متخصص روماتولوژی)، پزشکی است که متخصص درمان بیماری‌های مفاصل، عضلات و استخوان‌ها است. ارجاع به روماتولوژیست بیش از همه هنگامی سودمند است که التهاب در مفاصل در کمر وجود داشته باشد، یا کمردرد به یک بیماری التهابی عمومی مثلاً التهاب مفاصل مربوط به بیماری پسوریاز مربوط باشد.
- فیزیوتراپیست درمانگری جواز دار است که به شما کمک می‌کند که شما کمرتان و عضلات تنه‌تان را تقویت کنید تا فشار روی ستون فقرات جذب شود.
- پزشک متخصص کنترل درد که برای تسکین درد شما دارو تجویز می‌کند، در صورت لازم تزریقاتی را انجام می‌دهد یا سایر رویکردها برای تخفیف درد برای مثال اعمال جراحی روی مفاصل کوچک‌تر کمر را در نظر بگیرد.
- جراح ارتوپد فوق تخصص ستون فقرات یا جراح مغز و اعصاب که در مواردی که درد شدید و بی‌امان که ممکن است ناشی از مشکلات ستون فقرات یا دیسک‌های بین‌مهره‌ای باشند، برای انجام جراحی روی ستون فقرات بیماران را به آنان ارجاع می‌کنند.
توجه داشته باشید که ممکن است چندین نوع آزمایش مانند رادیوگرافی، ام‌آرآی و آزمایش‌های خون ممکن است برای تعیین علت دقیق کمردرد لازم باشد.
از طرف دیگر ممکن است بیش از یک متخصص برای درمان کمردرد شما مورد نیاز باشد. این امر بسته به وضعیت شما دارد. بسیاری از افرادی که بیش یک متخصص را برای کمردردشان می‌بینند، بیش از یک مشکل دارند و درمان‌های قبلی دردشان را بهبود نبخشیده است.
اما در مورد رگ به رگ شدن و پیچ‌خوردگی ستون فقرات پزشک عمومی یا پزشک مراقبت‌های اولیه به احتمال زیاد می‌تواند مشکل شما را حل کند.

 

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۹۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین علت چاقی در ایران

به گزارش خبرآنلاین، منصور رضایی متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان با اشاره به برخی باورهای غلط در حوزه تغذیه بیان کرد: متأسفانه امروزه شاهد گسترش باورهای غلطی در میان عموم مردم هستیم که آنها را در نوع تغذیه و سبد غذایی به انحراف می‌کشاند. به طور مثال؛ بسیاری بر این باورند که مصرف مداوم آناناس قوای جسمانی آنها را تقویت می‌کند در حالی که آناناس دارای ماده‌ای به نام بروملین است. بروملین یک آنزیم پروتئولیتیک است که به هضم پروتئین کمک می‌کنند. از بروملین در علم پزشکی استفاده می‌شود و بیشتر در راستای ترمیم زخم و بافت‌های آسیب دیده کاربرد دارد.

فارس در خبری نوشت:وی در ادامه ضمن تأکید بر تعادل در وزن افراد و استفاده از رژیم غذایی مناسب افزود: نخست باید تأکید کنم که این باور به کلی اشتباه است که برای کاهش وزن افراد چاق؛ پیشنهاد می‌شود تا از خوردن شام و برخی مواد غذایی خودداری کنند به زعم بنده این نوعی خودآزاری است و به هیچ عنوان در راستای کاهش وزن مؤثر نیست و آسیب‌های بسیاری را نیز دارد. به بیان دیگر، کسی با نخوردن لاغر نمی‌شود!

این متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین گفت: نخستین قدم در زمینه لاغری و تناسب اندام، ریشه‌یابی و یافتن علت چاقی در افراد است. بر اساس یافته‌های جامعه آماری؛ بزرگ‌ترین و مهم‌ترین علت چاقی در کشور ما مشکلات تیروئیدی است و تشخیص این مهم نیز بر عهده متخصص غدد است و نمی‌توان آن را به تمام افراد چاق تعمیم داد و بی‌شک این تشخیص نیز مستلزم انجام آزمایش‌های تخصصی و ویژه است تا بهترین روند درمان در دستور کار قرار گیرد.

رضایی در ادامه متذکر شد که وقتی فردی یکی از وعده‌های غذایی را حذف می‌کند، در وعده بعدی با اشتهایی مضاعف به غذا خوردن می‌پردازد که ضمن جلوگیری از لاغری به سیستم گوارش وی نیز آسیب می‌رساند؛ بنابراین هر فردی که قصد رژیم لاغری و کاهش وزن دارد باید چند نکته را مد نظر قرار دهد؛ نخست گرم کردن اتاق، بدان معنا که در فضای سرد غذا نخورد (افزایش میل و اشتها به خوردن)، دوم اینکه آهسته غذا را میل کند تا با این روش حس بیشتر خوردن را به خود القا کند و سوم اینکه غذاهای جویدنی را بیشتر در برنامه غذایی خود قرار دهد تا زودتر خسته و دست از غذا بکشد.

وی در ادامه سخنان خود چنین اظهار کرد که ضروری است تا افراد برای لاغری با متخصص غدد و تغذیه مشورت کنند تا ضمن بررسی مشکلات تیروئیدی و گوارشی مناسب‌ترین رژیم را برای فرد در نظر بگیرد. به طور کلی باید بگویم که این روند از چنان ظرافت و زوایایی برخوردار است که نوع تحرک، میزان تحرک و فعالیت روزانه، روش غذا خوردن، سبک زندگی و حتی نوع تنفس فرد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای تجویز رژیم حائز اهمیت ویژه‌ای است و این مهم را نیز در نظر داشته باشید که هیچ رژیمی در کوتاه‌مدت فرد را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند پس از رژیم‌های کوتاه‌مدت پرهیز کنید که آسیب‌های بسیاری را به همراه دارند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902312

دیگر خبرها

  • متخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • دلیل خال قرمز روی پوست + علائم خطر
  • ارائه خدمات رایگان پزشکی در قصر قند
  • برخورد پژو با ستون پل در جاده خدابنده ۲ فوتی داشت
  • برخورد پژو با ستون پل در جاده خدابنده ۲ فوتی گذاشت
  • استاد دانشگاه سمنان عضو هیات علمی نمونه کشوری شد
  • معلم ستون فقرات دستگاه تعلیم و تربیت است
  • معلمان ستون‌های اصلی هر جامعه‌ای هستند
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • کدام گیاهان برای مادران باردار مفید هستند؟