پرواز همای در هنر و موسیقی ایرانی/ وطن پرستی که عیان است
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۱۲۲۳۳
گروه تئاتر و موسیقی: برای اولین بار بود که تیتراژ پایانی یک سریال را تجربه می کرد. سریال در ژانر پلیسی که با استقبال مخاطبان هم مواجه شد. تیتراژ پایانی اما انگار بیش از خود سریال مورد توجه قرار گرفت. «دیوانه تر شدم» گویا به مذاق بسیار خوش آمده بود همانطور که «نوار زر» دیده شد.
به گزارش بولتن نیوز، پرواز همای خواننده جوان کشورمان که از 12 سالگی با نوروزخوانی پا به عرصه موسیقی گذاشت و با تحصیل در ایران و ایتالیا و حشر و نشر با بزرگان موسیقی، راهی متفاوت را در موسیقی برای خود برگزید، با تیتراژ سریال پلسی «نوار زرد» بیش از پیش سر زبان ها افتاد و آهنگ «دیوانه تر شدم» او بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این خواننده جوان، طی سالها فعالیت با طرحهای نو سعی کرد، تکرار در ارائه موسیقیاش جایی نداشته باشد، به طوری که زمانی با ارکستر بزرگ، زمانی دیگر با گروهی کاملا سنتی و در برههای دیگر با حضور هنرمندان غیرایرانی از جمله عالیم قاسماف و ترکیب و تلفیق موسیقی ایرانی و آذربایجانی به روی صحنه رفته است.
در ادامه مروری خواهیم داشت بر آثار این هنرمند ایرانی تا نمود ارادت به این آب و خاک را در آثار او مشاهده کنیم.
نخستین اپرای ایرانی با تکنیک های واقعی
همای اپرای «عشق و عقل و آدمی» که برای اولین بار در ایران یک ایرانی آن را با تکنیک های واقعی اپرا تهیه کرده بود، شهریور امسال روی صحنه برد. او در این باره به خبرنگاران گفته بود: برای اولین بار ترکیب نور و صحنه و ادبیات که با شخصیت های اساطیری و واقعی همراه شده است را خواهیم دید. کل طرح پروژه از اول تا آخر طراحی خودم بوده است. شاهد ترکیبی از موسیقی لری، گیلانی، آذربایجانی و چنتا از شهرهای دیگر کشور خواهیم بود.
او در نشست خبری اپرای «عشق و عقل و آدمی» گفته بود: همانطور که از اسمش مشخص است این داستان جنگی است بین عقل و عشق انسانی که هر کدام در سه نقش زن و مرد ایفا می شوند و هرکدام آدم را به سمت خود می برند. عشق و عقل هر کدام به سه دسته تقسیم می شوند، عشق آسمانی، عشق مادر و عشق زمینی همچنین عقلی که قبلا عاشق بوده، عقلی که به عشق باور ندارد و عقلی که انسان را پند می دهد.
همای به خبرنگار جام جم می گوید: من شش سال وقت گذاشتم تا بتوانم این اپرا را به آن شکلی که میخواهم، اجرا کنم. در این اپرا صدای زنها با لحاظ مسائل شرعی با هم ترکیب شده. درواقع، صدای عشق مادر، عشق جاودان و عشق آسمانی با عقلها ترکیب شده و یک اثر خیلی متفاوت خلق کرده است.
تیتراژ «یتیم خانه ایرانیان» نخستین همکاری با یک پروژه سینمایی
نخستین اثر سینمایی که با صدای پرواز همای به تیتراژ رسید، فیلم «یتیم خانه ایرانیان» بود. همای علاوه بر خوانندگی «ای میهنم» شعر و آهنگسازی آن را نیز برعهده داشت.
همای درباره انگیزه های حضورش در پروژه سینمایی «یتیم خانه ایرانیان» می گوید: حدود یک سال و نیم پیش آقای طالبی با من تماس گرفت و گفت آثار ملی میهنی من را شنیده و تمایل دارد همکاری هایی در این زمینه با بنده داشته باشد، بنابراین پیشنهاد خوانندگی در فیلم «یتیم خانه ایران» را داد که من هم بعد از قرار ملاقاتی که داشتیم و فیلم را دیدم با کمال افتخار پذیرفتم تا در این اثر ملی سهم کوچکی داشته باشم.
همای با اشاره به اینکه موضوع فیلم را بسیار بااهمیت میداند، به خبرنگار خبرگزاری مهر می گوید: پیام فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» بسیار ارزشمند و مهم است و نویسنده و کارگردان اثر تلاش کرده با نگاهی به یک برهه تاریخی مهجور و مهم تاریخ کشورمان فضایی را برای مخاطب ترسیم کند که بتواند با این دوره تاریخی آشنایی بیشتری پیدا کند.
175 شهید غواص و دریایی شدن موسیقی همای
پرواز همای کنسرت «سرزمین بیکران» را که با همراهی ارکستر «پرواز» 20 و 21 خرداد 1394در تالار بزرگ وزارت کشور روی صحنه برد، به 175 شهید غواص تقدیم کرد.
او در این رابطه گفته بود: «این برنامه را به 175 شهیدِ غواصی تقدیم کردهایم که بدونِ شک، آرامشی که هماکنون در سرزمین بیکران ایران وجود دارد، مدیونِ جانفشانیهای آنان و دیگر شهیدانِ عزیز است.»
پرواز همای همزمان با این کنسرت، ویدئو کلیپ «گمنام» را کارگردانی کرد و به 175 شهید غواص تقدیم کرد. او در مراسم افتتاحیه فیلم زیبای اروند برای ادای احترامی به 175 شهید غواص در عملیات کربلای 4 این قطعه را به صورت زنده اجرا کرد.
نمود وطن پرستی در موسیقی و آثار هنری
او سالهاست میخواند و مینوازد، آن هم براساس سرودههای خود که برآمده از تفکر خاص اوست؛ تفکری که ریشه در موسیقی و شعر و ادبیات بومی سرزمینمان دارد. او توانسته با تلفیقی متفاوت، موسیقی خاص خود را که به نوعی امضایش محسوب میشود، به مخاطبان ارائه دهد.
او با تاکید فراوان در اپرای منحصر به فرد «عشق و عقل و آدمی» از سازهای ارکستراسیون کلاسیک و ایرانی استفاده می کند که کاملا یک اپرای ایرانی شود و شکل واقعی یک اپرا را داشته باشد. برای اینکه این اثر یک اپرای کاملا ایرانیزه شود، از موسیقی نواحی ایران هم استفاده و آنها را با موسیقیهای متفاوت ترکیب می کند. از موسیقی لرستان، گیلان، خراسان، کردی و آذری بهره برد تا موسیقی اقوام ایران هم همراه با ارکستر سمفونیک بزرگ در این اثر نقش کامل داشته باشد.
همای همچنین در آثار متعددی ارادت خود را به شهدای هشت سال دفاع مقدس به نمایش گذاشته است. قطعه گمنام و کنسرت «سرزمین بیکران» تنها بخشی از عرض ارادت او به این عزیزان است.
انتهای پیام/
منبع: بولتن نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۲۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقیهای بی سر و ته تمام میشود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کسری حاجیزاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقهمند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.
او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکههای مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفتوگویی انجام دادیم از نظرتان میگذرد:
کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.
مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروههای کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروههای کر و ارکسترها است. مگر میشود از هیچ سمت حمایتی از این گروهها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروههای کُر و ارکسترها شده است که بیشتر آنها تعطیل شدهاند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح میدهند یا در گروههای پاپ فعالیت کنند یا به کارهای غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت میگیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروهها میشود در نتیجه انگیزهای برای اعضای این گروهها نمیماند.
مخاطب امروز با کنسرتهای گروه کُر ارتباط برقرار میکند؟
مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمیشود. تمام تبلیغات، تمام سالنها و تمامی رسانهها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروهها ندارند، چون سالهای سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروههای کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجراهای سنتی، گروههای بانوان و دیگر گروهها هم نمیبینیم.
چه مخاطبانی جذب این کنسرتها میشود؟
متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروهها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرتها هستند. مشکل ما ریشهای است و زمان میبرد تا حل شود. آموزشهایی که در فضای مجازی داده میشود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عدهای با آموزشهای تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.
در کشورهای دیگر به چه صورت است؟
بر خلاف ایران در کشورهای اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیساها گروههای کر فعالیت داشتند و آوازهای مذهبی اجرا میکردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس میشود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص میدهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا میکنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه میشوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم میگیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.
آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟
هنر همیشه راه خودش را پیدا میکند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقیهای بی سر و ته هم تمام میشود، اما با سیاستهای گرفته شده در ارتباط با ارکسترها و گروههای کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.
انتهای پیام/