Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگو و معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی هشدار داد: اگر اروپایی ها در برجام درست رفتار نکنند زیان همراهی شان با آمریکا به مراتب بیشتر از نفع شان خواهد بود.

بهروز کمالوندی در حاشیه مراسم ترحیم پدر سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما با تبیین دستور کار نشست همکاری هسته ای با اروپا گفت: این نشست فردا با نمایندگان اتحادیه اروپا در اصفهان برگزار می شود که دومین نشست پس از اسفند گذشته در بروکسل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: نشست بروکسل درباره موضوعت مختلف به ویژه انتظارات و مسئولیت ها برگزار شد و در خصوص برنامه ها و راهکارها برای همکاری های هسته ای گفتگو کردیم و مقرر شد هر از گاهی درباره این گونه موضوعات صحبت کنیم که اکنون 9 ماه پس از نشست بروکسل دوباره در اصفهان گرد هم می آییم و در خصوص پیشرفت ها و چشم انداز همکاری ها گفتگو می کنیم.


کمالوندی گفت: در نشست فردا بررسی می کنیم که در این مدت همکاری ها را از کجا آغاز کردیم، به کجا رسیدیم، چه اقداماتی داشته ایم و چه اقداماتی باقی مانده است تا بتوانیم برای آینده چشم انداز همکاری ها را ترسیم کنیم.


معاون سازمان انرژی اتمی موضوع اصلی گفتگوها در نشست فردا با اتحادیه اروپا را همکاری هسته ای در زمینه های صلح آمیز در حوزه های مختلف نیروگاهی، ایمنی، پادمان و نیز همکاری های هسته ای در حوزه های پزشکی و کشاورزی بر شمرد.


وی افزود: در این نشست سخنرانان مختلف اعم از همکاران ما و نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دو روز دیدگاه ها و پیشنهادهایشان را مطرح می کنند تا مشخص شود که چطور همکاری هایمان را پیش ببریم که البته همه اینها در چارچوب زمینه سه برجام است که همکاری های بین المللی در آن مشخص شده است.


کمالوندی تاکید کرد: موضوع مهم این است که ادامه برجام منوط به ایفای وظایف همه طرف های 1+5 است.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی در 9 گزارش، پایبندی کشورمان به برجام و ایفای تعهداتش را تایید کرده است.


وی تصریح کرد: متاسفانه ما با رفتار و سیاست های آمریکا با مشکلاتی مواجهیم که این از موضوعاتی است که از جانب ما به طور جدی مطرح می شود و خواهیم گفت که ما این راه را با هم آمده ایم و باید با هم ادامه دهیم.


کمالوندی افزود: اگر عضوی از 1+5 خلاف این جریان حرکت می کند دیگر اعضا باید به طور مشترک در مقابلشبایستند و اقدامات جدی داشته باشند.


معاون سازمان انرژی اتمی بار دیگر تاکید کرد: قطعاً به طرف اروپایی می گوییم اینکه فقط ایران در این زمینه تحت تاثیر قرار بگیرد درست نیست بلکه جریانی از جانب امریکا ایجاد می شود که به نحوی مقابل دیگر اعضاست و آنان باید با سیاست های درست و تنظیم شده مقابل این جریان بایستند.


وی گفت: البته اروپایی ها تا به حال موضع گیری های خوبی داشتند اما همانطور که آقای ظریف اعلام کرد موضوع نباید صرفاً به موضع گیری منحصر باشد بلکه حتما باید اقدامات جدی کنند.


کمالوندی افزود: البته باید بدانیم که اروپایی ها توانایی ها و ضعف های خودشان را دارند اما مهمترین موضوع این است که آنان توجه کنند که اگر در این زمینه درست رفتار نکنند زیانشان به مراتب بیشتر از آن خواهد بود که احتمالا فکر کنند نفعی در همراهی با آمریکا دارند.


وی اضافه کرد: مهم این است که آنان در محاسبات شان این موضوع را در نظر بگیرند که البته تاکنون توجه داشتند.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص مذاکرات با اروپایی ها برای فروش آب سنگین تولیدی کشورمان به آنان گفت: مذاکرات در خصوص فروش آب سنگین از دو محموله بزرگ به آمریکا و روسیه آغاز شد و اکنون بر فروش محموله های متوسط و کوچک متمرکز می شود و چون برخی اقدامات تجاری نیاز است به طور طبیعی زمان می برد.


کمالوندی افزود: تاکنون مشکل خاصی نبوده و حتی اگر مانع مختصری مربوط به روند اداری نیزبوده است اروپاییها با بازتنظیم مقررات مسیر را باز کرده اند.


وی اضافه کرد: البته این کار نیز مانند هر کار تجاری دیگر زمان بر است و به مذاکرات، آزمایش نمونه های ما و صحبت های مختلف نیاز دارد به طور نمونه برخی هستند که نمایندگی فروش محصولات ما را می خواهند و برخی نیز شرایط خاص خود را دارند و بیشتر ملاحظات تجاری مطرح است.


کمالوندی در عین حال گفت: باید اجازه دهیم چند ماه جلو برویم تا ببینیم ایا ملاحظات سیاسی هم از جانب اروپا در این موضوع لحاظ می شود یا نه؟ تلقی ما این است که هیچ مانعی نیست گرچه ممکن است امریکایی ها در خفا اقداماتی داشته باشند،اکنون این را نمی توانم قطعی بگویم باید جلو رویم و هنوز هیچ علامتی از اینکه با مانع سیاسی مواجه باشیم به سمت ما نیامده است.


معاون سازمان انرژی اتمیهمچنین درباره کارشکنی آمریکا در پذیرش به عضویت کشورمان در پروژه بین المللی ایتر گفت: البته هنوز خود ایتر به ما اعلام نکرده است که به علت مخالفت یکی از اعضا یادداشت تفاهمی که با ما امضا کرده اند اجرا نمی کنند.


کمالوندی افزود: بر اساس برخی برنامه هایی که ارائه کرده ایم، این برنامه در جلسه شورای ایتر مطرح و با کلیاتش موافقت شد اما طبق مقررات باید به کشورهای عضو می رفت تا آنان نیز به طور کتبی موافقتشان را اعلام کنند.


وی گفت: به ما گفته شد که این مکاتبات به آمریکایی ها با آغاز دولت جدید این کشور مصادف شده که قدری زمان بر است تا با امور اشنا شوند.


کمالوندی افزود: به هر حال از جانب رئیس ایتر پیامی در خصوص مخالفت با عضویت ایران در این پروژه ارائه نشده است گرچه انتظارمان این بود که زودتر از این به نتیجه می رسید.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان اظهار داشت: فعلا فرض را بر این گذاشته ایم که دولت آمریکا در حال بررسی موضوع است و علی القاعده اگر موافقت کنند فقط ایران از این عضویت سود نمی برد بلکه این مشارکت به نفع همه طرف هاست.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۹۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرگذار بودن برگزاری نشست‌ها درتوسعه همکاری‌های تجاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ پورنچای دانویواتانا، در آیین گشایش اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع در اصفهان، با قدردانی از برگزارکنندگان این نشست، تاکید کرد: برای تداوم گفتگو‌ها بین ۳۵ کشور عضو ACD و استمرار تعاملات میان منطقه‌ای، برگزاری این نشست‌ها تاثیرگذار است.
دانویواتانا با تاکید بر ضرورت مبادلات بین اعضای مجمع گفت وگوی همکاری آسیا از طریق ایجاد استاندارد‌ها و وضع قوانین سرمایه‌گذاری افزود: موضوعات گوناگونی مطرح است و نقش حیاتی اتاق‌های بازرگانی در این زمینه بسیار مهم و راهگشاست.
وی از احتمال برگزاری جلسه بعدی این اجلاس در کشور قطر خبر داد وگفت: صرفنظر از علاقه‌مندی به تداوم برگزاری این نشست‌های همکاری، مایل هستیم دست‌اندرکاران به مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، بصورت عمیق بیندیشند تا بتوانیم در پرتو تداوم همکاری‌ها، مشکلات موجود را برطرف کنیم.
پورنچای دانویواتانا ادامه داد: اگر هر کدام از اتاق‌های بازرگانی کشور‌های عضو آمادگی خود را بعنوان سومین میزبان اعلام کنند و داوطلب این کار شوند، در نهایت می‌توانیم به اجماع لازم در این زمینه برسیم.
وی تاکید کرد همکاری‌های چندجانبه را بهبود ببخشیم تا بتوانیم چنین نشست‌هایی را به موفقیت برسانیم، بنابراین باید نتایج توافق‌های کسب شده بصورت گزارش به ACD ارائه و از طریق بهبود شرایط، مشکلات برطرف شود تا در مسیر توسعه مجمع به پیشرفت نائل شویم.
مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (Asia Cooperation Dialogue) با هدف ارتقاء همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در «چاآم» تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند.
ایران نیز در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ بعنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده کشورمان است.
کشور‌های بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات عربی متحده، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین، عضو مجمع گفت وگوی همکاری آسیا ACD هستند.
این اجلاس تا فردا در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا
  • کمالوندی: گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • برق حرارتی یک ساله ۲۰ همت ضرر کرد
  • برگزاری نشست تعاملی مدیران شرکت ملی انتقال گاز ایران و مخابرات منطقه خوزستان
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • اثرگذار بودن برگزاری نشست‌ها درتوسعه همکاری‌های تجاری
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند