Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک- مرمت بازار اراک در سرای کاشانی، سرای مسگرها، سرای حاجباشی و راسته اصلی که بنا بر گفته مدیرکل میراث فرهنگی در سه نوبت‌کاری در حال انجام است اما با ریزش بخشی از سقف این بازار در حین بازسازی به زیر سؤال رفت.

قدس آنلاین-گروه استان ها: بازسازی و مرمت بازار تاریخی اراک هرچند اقدام بسیار میمون و مبارکی است اما با حرف‌وحدیث‌های فراوانی نیز همراه است که از گفته‌های متولیان امر به مشکلات آن می‌توان پی برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سقفی که آگاهانه فروریخت

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی ریزش سقف بازار اراک را آگاهانه عنوان می‌کند و می‌گوید: ریزش آوار در پروژه مرمتی «سرای نو» بازار اراک به‌صورت کنترل‌شده و مهارشده بود و اسکلت موجود در این محل، خود حاکی از این امر است، اما در این میان پیمانکار می‌بایست نوار ایمنی و امنیتی را حول محوطه نصب می‌کرد تا ترددی از این ناحیه صورت نگیرد اما با غفلت در این خصوص، برای کسبه و شهروندان ایجاد مزاحمت شد.

سید محمد حسینی بابیان اینکه در خصوص این کم‌کاری تذکر کتبی به پیمانکار داده شد و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در مراحل بعدی کار، پیمانکار از این پروژه خلع ید خواهد شد و تمام خسارات وارده را نیز باید جبران کند اضافه می‌کند: در بازدیدهای کارشناسان اداره کل  مقرر شد طاق ورودی سرای نو به علت خطرساز و غیر مقاوم بودن تخریب و مجدداً بازسازی شود در این راستا ستون گذاری و مراحل ابتدایی تخریب انجام شد و طبق پیش‌بینی کارشناسان، در حین انجام این پروژه، طاق ریزش کرد و باعث خبررسانی‌های یک‌سویه مبنی بر تخریب یکی از طاق‌های بازار شد درصورتی‌که این‌گونه نبوده و مراحل تخریب این طاق به‌صورت آگاهانه و کنترل‌شده در حال انجام بود که به‌یک‌باره طاق فرسوده فروریخت.

تخریب به دلیل سوء مدیریت

باوجوداینکه مدیرکل میراث فرهنگی فروریختن سقف را آگاهانه می‌داند اما رئیس گروه برنامه‌وبودجه، حقوقی و املاک شورای اسلامی کلان‌شهر اراک  نظر دیگری داشته و این موضوع را ناشی از سوء مدیریت می‌خواند.بازار تاریخی اراک که بخش اعظمی از مالکیت و مدیریت آن را در اداره اوقاف باید جستجو کرد متأسفانه همواره یکی از عوامل اختلاف و اعتراض سایر سازمان به دلیل بی‌توجهی به امورات این بازار بوده است

علیرضا مرادی معتقد است ریزش سنگ‌ها، جنس نامرغوب ناودان‌ها و عدم نظارت بر اصلاحات و تعمیرات صورت گرفته طی دو سال اخیر در بازار تاریخی اراک که با صرف هزینه‌ها همراه بوده است نشان از سوء مدیریت دارد.

وی بابیان اینکه بازار تاریخی اراک را در وضعیت بحرانی قرار دارد ادامه می‌دهد: متأسفانه هیچ فردی که بتواند وضعیت بازار اراک را سروسامان دهد نداریم بنابراین همه حوزه‌ها به‌نوعی به دنبال فرار از مسئولیت‌پذیری هستند و سعی دارند کار خود را بزرگ جلوه دهند و دیگران را به کم‌کاری متهم کنند.

وی تأکید می‌کند: اداره کل میراث فرهنگی به‌عنوان یکی از متولیان اصلی باید محوریت رسیدگی به وضعیت بازار تاریخی را بپذیرد و با تعیین متولی امور بازار را پیگیری کند.

وی می‌گوید:  اداره اوقاف نیز باید مسئولانه پاسخگوی سهم خود در آبادانی و نگهداری بازار باشد و با بهانه‌های غیرقابل‌قبول کار را رها نکند.

اوقاف همکاری نمی‌کند

بازار اراک که بخش اعظمی از مالکیت و مدیریت آن را در اداره اوقاف باید جستجو کرد متأسفانه همواره یکی از عوامل اختلاف و اعتراض سایر سازمان به دلیل بی‌توجهی به امورات این بازار بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در این رابطه می‌گوید: ۷۰ درصد بازار تاریخی اراک وقف و زیر نظر اداره کل اوقاف است ولی دریغ از همکاری، علاوه بر آن شهرداری موظف است در بافت‌های تاریخی به‌ویژه بازار و سراها اعتبار تخصیص و در مرمت مشارکت کند ولی متأسفانه شهرداری اراک در این خصوص کمرنگ و به‌صورت مقطعی واردشده است، متأسفانه حتی خود اهالی بازار هم تاکنون هیچ مشارکتی نداشتند.

وی تأکید می‌کند: حداقل انتظار این است که معاونت عمرانی استانداری این دستگاه‌ها را موظف به انجام تکالیف خود کند جلساتی هم که با حضور دستگاه‌های مختلف برای مشارکت، برگزار شد به دلیل اختلاف نظرات و شانه خالی کردن برخی از دستگاه‌ها از وظایف ذاتی خود به نتیجه‌ای نرسید.

بازار دلسوز می‌خواهد

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: متأسفانه باآنکه طبق طرح جامع بازار اراک، سه دستگاه موظف به انجام وظایف مشخص‌شده‌اند، تنها اداره کل میراث فرهنگی است که در حال انجام‌وظیفه خود است و متأسفانه جای خالی شهرداری اراک و اداره کل اوقاف احساس  می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ازاین‌رو تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باید در این زمینه احساس تکلیف دلسوزانه‌ای داشته باشند اما متأسفانه تا امروز این‌گونه نبوده است که با این تفاسیر اگر روزی مشکلی و یا مسئله‌ای ناخوشایند برای بازار پیش آید تمام دستگاه‌هایی که مسئول بوده‌اند باید پاسخگو باشند.

وی یادآور می‌شود: اداره کل اوقاف استان به‌عنوان مالک بخش عمده‌ای از بازار، شهرداری اراک به‌عنوان مدیریت شهری و کسبه به‌عنوان بهره‌برداران از این مجموعه و اداره کل میراث فرهنگی استان، چهار ضلع مرمت، نگهداری و احیا بازار هستند اما شواهد حاکی از آن است که تنها ضلعی که در حال انجام‌وظیفه است، اداره کل میراث فرهنگی است و جالب آنکه با تمام این تفاسیر بیشترین حجم انتقاد و گاها تخریب نیز متوجه همین ضلع می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۴۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

ایسنا/اصفهان عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: «علت خرابی آثار تاریخی، جهل و علت ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است.»

سیدمحمد بهشتی شیرازی، بعدازظهر پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) در آیین افتتاحیه نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» (نمایشگاهی از عکس‌های احمد منتظر) که در محل ساختمان مدرسۀ فرانسوی‌ها (دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان) بیان شد، گفت: من زمانِ رفتن به سازمان میراث فرهنگی در سال ۷۶ با چند نکته مواجه شدم. سازمان میراث فرهنگی یک سازمان دولتی بوده و در سال‌هایی که ما در آنجا بودیم پولی برای پرداخت پاداش و عیدی و حق مأموریت به کسی را نداشت و کارمندان آنجا نیز با هزینه‌های خود به سفر می‌رفتند. انگیزه آن‌ها برای کار، پطرس بودن بود (اقتباسی از داستان پطرس فداکار در کتاب‌های درسی) بود و یکی از این پطرس‌ها احمد منتظر است.

او افزود: من ۵۰ سال پیش شعر می‌گفتم. آن زمان قصد سرودن شعر و حالی شبیه به یک حسرت بزرگ داشتم؛ انگار یک فرصت طلایی را ازدست‌داده بودم که غیرقابل‌جبران بود! ۵۰ سال پیش شروع این شعر را این‌گونه نوشتم: «اردیبهشت هم تمام شد» و ۵۰ سال است که نتوانستم یک کلمه به آن اضافه کنم. اردیبهشت‌، ماه عجیبی است که اتفاقات بسیاری در آن می‌افتد و وقت بسیاری از کارها بوده که اگر ازدست‌ برود قابل بازگشت نیست.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری سپس این دو پرسش را مطرح کرد که چرا کار عکاس‌ها ارزشمند است، سپس در پاسخ گفت:۲ چیز طیره عقل است؛ دیدن به‌وقت ندیدن و ندیدن به‌وقت دیدن؛ و این همان کارِ عکاسان است. آن‌ها کمک می‌کنند که آنچه نباید دید را ندید و آنچه باید دید را ببینیم. ما در زندگی از ۲ واژۀ «کهن» و «کهنه» استفادۀ بسیار کرده‌ایم و معمولاً توجهی به تفاوت ماهوی آن‌ها نداریم. هردو واژه با زمان، سروکار دارند و ازاین‌جهت با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. «کهن» و «کهنه» ضد یکدیگر بوده و از جنس هم نیستند. «کهنه»، دورریختنی، بی‌ارزش و حضورش ملال‌آور است، درصورتی‌که «کهن» آن چیزی است که دور نمی‌اندازیم. ما بسیاری از اوقات از تکرار خسته می‌شویم، ولی اگر از تکرار غروب و طلوع خورشید خسته نمی‌شویم، و این موضوع به دلیل کهن بودن آن است‌.

بهشتی خاطرنشان کرد: کار یک عکاس، ثبت آن چیزی است که استعداد کهن بودن را دارد و واجد ارزشی است و زمان آن را مستعمل نکرده و عکاس آن را بیرون کشیده و پیش چشم ما می‌گذارد. هر چیزِ کهنی از روز اول کهن و هر چیز کهنه‌ای نیز از روز اول کهنه است. نو شدن، اقتضای امر کهن است. احمد منتظر تعدادی از مستندات ساختنان های جلفا را به نمایش گذاشته و زیر بعضی از آن‌ها به خط سرخ نوشته‌اند که «اردیبهشت هم تمام شد.»

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: دلیل ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است. علت خرابی آثار تاریخی، جهل است که بسیاری را نیز متقاعد می‌کند. 

بهشتی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه «نیم قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» یک تذکر برای ما است، اضافه کرد: ردپای همه کارهایی که در این شهر کرده‌ایم، باقی است و نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد. این نمایشگاه یک هشدار خوب از این بابت بوده که ما هوشیارتر عمل کنیم.

او در ادامه گفت: در شهر ایروان به‌اندازه جلفای اصفهان اثری وجود ندارد که ۱۵۰ سال بیشتر عمر داشته باشد، ولی در جلفای اصفهان چنین آثاری وجود دارد. 

یک آروز؛ ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان

همچنین میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشب شهردااری اصفهان نیز چنین بیان کرد: دفتر فرهنگ و معماری، یک دفتر تخصصی ذیل این است که رسالتش پرداختن به موضوع فرهنگ معماری و شهرسازی به‌طور تخصصی است.

او با بیان اینکه در جای‌جای اصفهان با مصوناتی که توسط هنرمندان بزرگی خلق‌شده، روحمان جلا پیدا می‌کند، ادامه داد: پاسداشت فرهنگ اصیل معماری گذشته برای ما اهمیت دارد. ما در هفته فرهنگی سعی کردیم با تنوع برنامه‌ها در موضوعات مختلف، به سلایق مختلف مردم بپردازیم تا هرکس برنامه موردنظر خود را انتخاب کند. امیدوارم بتوانیم هرچه بهتر حوزه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را توسعه دهیم.

بکتاشیان تأکید کرد: بسیاری از شهرهای دیگر با قدمت کمتر، توانسته‌اند که بافت تاریخی خود را به ثبت جهانی برسانند. نکته‌ای که در دفتر فرهنگ و معماری به‌عنوان یک آرزو آن را دنبال می‌کنیم، ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان است.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» می‌توانند تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه به دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان(مدرسۀ فرانسوی‌ها)، واقع در خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراش‌ها، کوی چهارسوقی‌ها مراجعه کنند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا