Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسلام آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، گسترش وحدت، برادری، اتحاد و اعتماد به نفس مسلمانان را نکته اساسی در اشعار علامه اقبال لاهوری عنوان کرد.

به گزارش ایرنا 'مهدی هنردوست' روز سه شنبه در همایش علمی نقش 'تاثیر افکار علامه اقبال لاهوری و مولانا بر تصوف دوران معاصر' در دانشگاه ملی زبنان های نوین (نومل ) اسلام آباد پاکستان، اهمیت وحدت میان مسلمانان را در عصر کنونی یادآور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی از علامه اقبال لاهوری به عنوان شخصیت چند بعدی یاد کرد و گفت: اگرچه دیگر کشورهای جهان از علامه اقبال لاهوری به عنوان شاعر بزرگ یاد می کنند، وی در واقع یک دیپلمات منحصر به فرد بود.
هنردوست همچنین با بیان اینکه 'پیام های مختلفی در شعر اقبال لاهوری پیدا می شود'، ادامه داد: این اندیشمند بزرگ، همواره در مسیر وحدت مسلمانان و گسترش برادری میان انان گام برداشته و از اینکه برخی کشورهای مسلمان منطقه در زمین دشمن بازی می کنند، همواره ناراحت بود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم ارتباط بیشتر نهادهای آموزشی، مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه های ایران و پاکستان و معرفی افکار و آموزه های اقبال لاهوری به جوانان، ادامه داد: اگر بخواهیم به افکار اقبال احترام بگذاریم باید با همدیگر متحد باشیم.
این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: اگرچه اقبال لاهوری در پاکستان زاده شد، روح او متعلق به ایران و پاکستان است و ملت ایران نیز به او افتخار می کند.
این همابش یا حضور جمعی از صاحبنظران و استادان زبان فارسی دانشگاه های پاکستان در دانشگاه ملی زبان های نوین (NUML) اسلام آباد برگزار شد.
علامه اقبال لاهوری نخستین فردی بود که ایده ایجاد یک کشور مستقل را برای مسلمانان شبه قاره هند مطرح و در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد.
مردم پاکستان، علامه اقبال را شاعر ملی کشورشان می دانند.
این شاعر نامدار در سال 1256 شمسی (1877 میلادی) در شهر سیالکوت پاکستان دیده به جهان گشود و اردیبهشت 1317 (21 آوریل 1938 میلادی) در 61 سالگی دیده از جهان فرو بست.
آرامگاه این شاعر نامی در شهر لاهور پاکستان همه روزه محل اجتماع فرهنگ دوستان، اهالی علم و فرهنگ و همچنین مردم کشورهای مختلف جهان به ویژه پاکستان است.
مردم پاکستان همه ساله روز نهم نوامبر - 18 آبان ماه - را به عنوان زادروز علامه اقبال لاهوری جشن گرفته و به این شاعر و فیلسوف بزرگ که توانست با اشعار و ایده هایش، فضایی انقلابی برای ایجاد یک کشور مستقل در بین مردم کشورش ایجاد کند، ادای احترام می کنند.
اقبال لاهوری معروف به علامه اقبال، شاعر، فیلسوف، سیاستمدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که اشعار زیادی نیز به زبان های فارسی و اردو سروده است.
بیشتر آثار علامه اقبال لاهوری، این شخصیت بزرگ تاریخ پاکستان، به زبان فارسی سروده شده و فقط سه منظومه از اشعار او به زبان اردو است.
زبور عجم، جاوید نامه، اسرار خودی، اسرار و رموز و ارمغان حجاز و از جمله آثار برجسته علامه اقبال است که به زبان فارسی سروده شده است.
آساق**6125**سیدبهادر حسینی**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۴۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد

مولوی عبدالرحمان ترنج زر امام جمعه اهل سنت مسجد زین العابدین چابهار در گفت وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب اظهار داشت: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی باعث ناامیدی و رسوایی همه افرادی شد که می‌گفتند ایران نمی‌تواند به اسرائیل حمله کند.

وی تصریح کرد: حمله ایران به اسرائیل کاملاً قانونی و حق مسلم آن بود و باعث خوشحالی تمام مسلمانان از کوچیک تا بزرگ شد.

مولوی ترنج زر گفت: انتقام ایران برای حفظ فلسطین و قدرت بخشیدن به جبهه مقاومت بود که بصیرت رهبری و سپاه پاسداران باعث درخشش جهان اسلام شد.

امام جمعه اهل سنت مسجد زین العابدین چابهار ابراز داشت: وقتی متوجه حمله ایران به اسرائیل شدیم خیلی خوشحال شدیم تا به حال چنین خوشحالی را تجربه نکرده بودیم حتی در جشن‌ها و عروسی‌هایمان اینقدر خوشحال نبودیم.

وی افزود: این وعده الهی است که یهودیان جنایتکار به دست مسلمانان نابود می‌شوند. در انتقام ایران از اسرائیل هم کمک خداوند متعال کاملا مشهود بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان +فیلم
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان+ فیلم
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد