Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@16:27:19 GMT

تاثیر گرانی نان بر اقشار کم‌درآمد

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۱۶۵۱

تاثیر گرانی نان بر اقشار کم‌درآمد

به همین سبب گرچه عوامل اقتصادی یعنی میزان واردات نهاده‌های مختلف، ضایعات یا حتی کیفیت نان دلایلی هستند که می‌تواند افزایش قیمت را منطقی جلوه دهند، اما لازم است اثرات روانی و همچنین اجتماعی آن به دقت رصد و بررسی شود، چراکه بخش ضعیف جامعه در این بین شاهد کوچک‌تر شدن سفره‌هایشان خواهند شد.

از این‌رو لازم است مسئولان به جای این‌که ساده‌ترین راهکار یعنی افزایش قیمت نان در سراسر کشور را برای رسیدن به اهداف تعیین شده انتخاب کنند، راهکارهای اصولی‌تر دیگری را هم مدنظر داشته و براساس آن تصمیم می‌گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مهم این است که بعضا مطرح شده افزایش قیمت نان نسبت به قیمت دیگر کالاها بسیار ناچیز است و این میزان افزایش قیمت تاثیر چندانی در سبد غذایی خانواده نخواهد داشت، اما این نوع اظهارنظر درواقع حاشیه رفتن از اصل موضوع یعنی بعد روانی در میان اقشار ضعیف جامعه است و باید با موضوع اهمیت نان در سبد غذایی افراد کم‌درآمد برخورد منطقی داشته باشیم.

مسئولان ستاد تنظیم بازار یا دولت، بهتر بود برای تامین منافع تولیدکنندگان نان به دلیل عدم افزایش قیمت این کالای اساسی طی سه سال اخیر از هزینه‌های پرداخت یارانه نقدی خود به دهک‌های ثروتمند می‌کاستند و مبالغی را به عنوان مابه‌التفاوت قیمتی به تولیدکنندگان اختصاص می‌دادند.

پس با درنظر گرفتن این مهم که هنوز دستورالعملی برای اعمال قیمت‌های جدید نان به مراکز صنفی صادر نشده و گمانه‌زنی‌های بی‌قانونی در آینده اجرای این مصوبه به دلیل ناهماهنگی ارگان‌ها در اجرای آن افزایش یافته؛ بهتر است هیات دولت با اقدامی منطقی که نه‌تنها تولیدکنندگان نان بلکه بسیاری از بخش‌های اقتصادی جامعه را تحت تاثیر مثبت خود قرار خواهد داد؛ نسبت به حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد اقدام کرده و مبالغ صرفه‌جویی شده را با افزایش یارانه نقدی اقشار کم‌درآمد برای تقویت قدرت اقتصادی دهک‌های پایین جامعه به‌کار گیرد.

علی اکبری - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۱۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند

آفتاب‌‌نیوز :

امیر کشانی در سی و پنجمین رویداد تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان گفت: اصفهان از جایگاه ویژه‌ای در تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی کشور برخوردار است که از دلایل آن می‌توان به جایگاه خاص کار و تولید در فرهنگ مردمان این دیار اشاره کرد.

وی ادامه داد: اصفهان در روز‌های گذشته میزبان هیأت‌های تجاری از ۲۲ کشور عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا بود که این تعاملات زمینه‌ساز جهش تولید در سال جاری خواهد بود.

کشانی تاکید کرد: بار اصلی تولید بر عهده کارگران است و بسیاری از مسائل تولید با این گروه پیوند خورده است از این رو بر این باورم که برای بهبود وضعیت معیشتی این قشر همه باید دست به دست هم دهیم و از جامعه کارگری حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی پارسال مصوبه‌ای داشت که درآمد بالای ۱۲۰ میلیون ریال را مشمول مالیات کرد، اما گرچه در بسیاری از جوامع سکولار اصل بر مالیات ستانی است، ولی این امر از فردی که زیر خط معیشت درآمد قرار دارد، زیبنده کشور ما که خود را طرفدار کار و تولید می‌داند، نیست و باید در این زمینه بازاندیشی کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تصریح کرد: شاید رقم مالیاتی که از کارگر دریافت می‌شود برای دولت عدد زیادی نباشد، اما این ارقام برای کارگران گزاف به حساب می‌آید.

کشانی تصریح کرد: رسیدگی به این مساله پیامی را به جامعه می‌دهد که کشور ما برای تولید کارگران ارزش قائل است.

وی در قسمت دیگر سخنان خود با اشاره به موضوع تعطیلی روز‌های پنجشنبه تاکید کرد: آمار نشان می‌دهد که تعطیلی روز‌های پنجشنبه می‌تواند افزون بر هشت میلیارد دلار به تجارت فراملی کشورمان ضرر بزند و این خسارت تنها مختص عده‌ای خاص نیست.

وی ادامه داد: زیان هشت میلیارد دلاری تجارت کشور باعث کاهش درآمد ارزی کشور و افزایش نرخ ارز می‌شود که تاثیر سویی بر زندگی مردم خواهد داشت.

 یک میلیون و ۹۰ هزار نفر کارگر بیمه شده در اصفهان وجود دارد که حدود ۸۰۰ هزار نفر آن‌ها مرد و حدود ۳۰۰ هزار نفر از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

پنجم تا یازدهم اردیبهشت " «فته کار و کارگر» نامگذاری شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تنظیم بازار در تحقق ابر پروژه مردمی دولت سیزدهم تاثیر گذار است
  • بنگاه‌های اقتصادی چشم انتظار حل مشکل مواد اولیه هستند
  • هنری که لاکچری شده!
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • ۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • تغییر نگاه‌ها به کوثر چشم انداز ما بوده است
  • قیمت پراید «عجیب» شد/ گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار