Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز ملی فضای مجازی قرار است به زودی لیست پیام‌رسانهای بومی مجاز را اعلام کند و با ارائه آپشنهای مختلف، آنها را تحت حمایت وزارت ارتباطات درآورد اما گویا برخی برندهای داخلی کمک را مصادف با نابودی می‌دانند.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات باشگاه خبرنگاران پویا؛ چندی پیش کانال ارتباطی وزیر ارتباطات در یکی از شبکه‌های اجتماعی اشتراک عکس و ویدئو اعلام کرد که براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام‌رسانهای بومی، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هزینه استفاده از پیام‌رسانهای مجاز را در شبکه‌های تلفن همراه و ثابت یک سوم نرخ اینترنت تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با توجه به اینکه مرکز ملی فضای مجازی متولی بحث ساماندهی پیام‌رسانهای اجتماعی بومی در راستای مصوبات مربوطه شورای عالی فضای مجازی است، تاکنون اسامی این پیام‌رسانها مطرح نشده است.

اما پیگیریهای خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد، ظاهرا مرکز ملی فضای مجازی بعد از جلساتی که با فعالان داخلی داشته، در نظر دارد سه پیام‌رسان بومی را به عنوان مجاز معرفی کند تا از آن پس استفاده کلیه مسئولان، دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، سایتهای خبری و محتوایی مؤظف به استفاده از آن سه پیام‌رسان به شکل انتخابی باشند.

علاوه بر این امکان نقل‌وانتقالات مالی نیز به این پیام‌رسانها داده می‌شود و بعد از معرفی آنها، کلیه دستگاه‌های مذکور اگر خارج از بسترهای در نظر گرفته شده اقدام به جابجایی اسناد دولتی کنند جرم محسوب خواهد شد.

در این برهه نمی‌توان به قطع درباره فیلتر شدن تلگرام یا تغذیه شدن مناسب آن از منظر پهنای باند نظر داد اما سیاست حاکم بر مصوبه ساماندهی پیام‌رسانهای بومی به شدت دنبال ارائه بسترهای داخلی به عنوان جایگزینی برای تلگرام است تا به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی اگر در فعالیت نرم‌افزار‌های خارجی به هر دلیلی محدودیتی اعمال شد، در فعالیت آنها (داخلیها) اختلال ایجاد نشود.

حال در این شرایط محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال مدیر یکی از تولیدکنندگان پیام‌رسانهای بومی (گپ) که پرسیده چرا دولت و وزارت ارتباطات به جای حمایت از صنعت پیام‌رسان داخلی، تنها سه پیام‌رسان خاص را مورد حمایت و عنایت قرار داده است؟ گفته است که وزارت ارتباطات در این باره تصمیم گیرنده نبوده است و تصمیمات توسط کمیسیونهای مرکز ملی فضای مجازی اتخاذ شده است.

با این حال وزیر ارتباطات گفته که مراتب اعتراض این تولیدکننده پیام‌رسان بومی را منعکس می‌کند.

به گزارش تسنیم در حالیکه این تولید کننده به دنبال حمایت وزارت ارتباطات از پیام‌رسانش هست، اطلاعات رسیده به خبرنگار ما نشان می‌دهد که یکی دیگر از تولیدکنندگان پیام‌رسانهای دولتی به شدت دنبال این است که دولت نامی از برند آن نبرد و آن را تحت حمایت قرار ندهد.

بیشتر بخوانید : 17 هزار کانال تلگرامی در سایت وزارت ارشاد ثبت‌نام کردند

جالب است درحالیکه مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات به دنبال تسهیلات برای پیام‌رسانهای بومی هستند و قرار است به پیام‌رسانهای مجازی که به زودی اعلام می‌شوند، تسهیلات ویژه‌ای درباره فضا و هزینه‌های اتصال آنها به شبکه ملی اطلاعات داده شود اما یکی از فعالان داخلی هیچ علاقه‌ای به این حمایتها ندارد.

علاوه بر این حمایتها، وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود قول پرداخت وام وجوه اداره شده با بهره کم را نیز داده است اما ظاهرا تمامی این حمایتها، جذابیتی برای تولیدکننده داخلی که معتقد است حمایت دولت، منجر به شکست آن و بی‌اعتمادی مردم می‌شود، ندارد.

با این حال باید منتظر ماند تا مرکز ملی فضای مجازی آخرین تغییرات را نیز بر لیست پیام‌رسانهای بومی مجاز اعمال و در آینده نزدیک آن را اعلام کند؛ هر چند دبیر شورای عالی فضای مجازی امروز گفته است که فعلا مسدود کردن پیام‌رسانهای خارجی در دستور کار نیست.

انتهای پیام/

R1012190/P1012122/S7,86/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۳۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره دست سازه ها در بجنورد

به گزارش گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان شمالی؛ معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد گفت:این جشنواره به مدت یک روز برای حمایت از دست سازه‌های دانشجویان و همچنین معرفی ورزش‌های بومی و محلی برگزار شد.
عبدی با اشاره به اینکه این جشنواره در ۱۰غرفه و دو سیاه چادر برگزار شد افزود:بازی‌های بومی همچون هفت سنگ، دوز، لی لی، لنگ و دال پلان با حضور دانش آموزان و دانشجویان بود.
حمایت از کسب و کار‌های دانشجویان و کاهش آسیب‌های اجتماعی از اهداف این جشنواره بود.

{$sepehr_media_11062038_600_350 }

دیگر خبرها

  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • دستگیری ۱۲ نفر از باند قمار در گلستان/ تراکنش‌های غیر مجاز فراتر ۶۰۰ میلیارد تومان بود
  • جشنواره دست سازه ها در بجنورد
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • اتصال جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس به سرزمین اصلی
  • فیلم| دانشجویان آمریکایی در کدام دانشگاه‌ها تحصن کردند؟ -۲