Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: اثر فرهنگی خانه احمدقلی حاجی باشی در اراک در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و ابلاغیه ثبت آن در نامه ای از سوی معاون رئیس جمهوری به استانداری مرکزی ارسال شد.

سیدمحمد حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌ فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌ فرهنگی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌ کشور در فهرست آثار ملی، مراتب ثبت این اثر بعد از گذراندن تشریفات قانونی به‌ شماره 31862 مورخ 96/8/10 در فهرست آثار ملی ایران، ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: با ثبت شدن این اثر تاریخی در فهرست آثار کشوری این خانه تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.
وی توضیح داد: با اثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور همچنین کار مرمت وبازسازی آن با تایید و نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممکن خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: خانه احمد قلی‌خان حاجی‌باشی دارای یک هزار و 900 متر مربع وسعت است که قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه و دوره اول پهلوی می رسد و در ایجاد این سازه از سبک معماری ایرانی ااستفاده شده و این بنا در زمره ساختمان های موسوم به اربابی جای می گیرد.
حسینی افزود: مالک این بنا احمد قلی فردی است که موفق شد برای نخستین بار برق را به اراک منتقل کند.
وی اظهار کرد: این بنا دارای حیاط مرکزی، سرسرا، ساختمان های 2 طبقه، حوضخانه بسیار زیبا و حوض در بین حیاط است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سبک معماری طراحی و تلفیق فضای نمونه منحصر به فردی در ساخت این اثر به کار رفته است که در بین آثار تاریخی اراک نمونه ای ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بهره برداری از تاسیسات گردشگری در دولت تدبیر و امید 96 درصد رشد داشته است.
حسینی افزود: 31 واحد تاسیسات گردشگری در استان مرکزی در طول چهار ساله گذشته در سطح شهرستان های این استان افتتاح شده است.
وی اظهار کرد: طبق آمار موجود از سال 88 تا 92 در مجموع 16 واحد تاسیسات گردشگری در استان به بهره برداری رسید که این میزان در سال 93 تا 96 به 31 مورد افزایش یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی استان مرکزی گفت: یک هتل،7 هفت واحد پذیرایی بین راهی، 6 سفره خانه، چهار اقامتگاه بوم گردی، 6 مجتمع تفریحی و گردشگری و 2 مجتمع خدماتی و رفاهی از ابتدای سال 93 تاکنون در استان به بهره برداری رسیده است که 23 واحد آن در سال های 95 و 96 آغاز به کار کرده است.
حسینی افزود: پنج خانه مسافر نیز در 2سال گذشته افتتاح شده و 47 واحد نیز ساماندهی و مراحل صدور پروانه انجام شده است.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۲۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین حسینی در جلسه مشترک اداره اوقاف و امور خیریه استان با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: عملی کردن تفاهم نامه مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در چند بحث تعریف شده که بحث اول مرمت و بازسازی بناهای تاریخی به خصوص مساجد تاریخی، امامزاده‌ها و… می‌باشد که در سطح استان وجود دارد و بالغ بر ۳۰۰ اثر نیز در این حوزه به ثبت ملی رسیده که امید است بتوانیم به صورت مشترک این آثار را مرمت و بازسازی کرده و تحویل مردم و گردشگران دهیم.

وی ادامه داد: بحث دوم برگزاری تورهای گردشگری مذهبی و تعریف مسیرهای گردشگری مذهبی استان است که با توجه به وجود چشم اندازهای مذهبی به ویژه امامزاده‌هایی که در استان وجود دارد بتوانیم این مسیرها و این تورها را به خوبی تعریف کرده و در اختیار گردشگران ورودی استان دهیم‌.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: بحث سوم راه اندازی موزه وقف، قرآن و کتابت استان آذربایجان شرقی است که برای اولین بار قرار است در سطح کشور انجام شود که با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه استان در محل مسجد کبود تا پایان تابستان سال جاری برنامه ریزی شده تا انجام شده و به پایان برسد.

حجت الاسلام حسینی همچنین پیگیر ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب الدین اهری بعنوان اولین باغ مزار ایران شد تا با ثبت آن هم موقوفه احیا شده و هم مجموعه برای گردشگری ایجاد گردد.

حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این جلسه افزود: مولدسازی و استفاده بهینه از بناهای تاریخی موقوفه استان یکی دیگر از موضوعات اساسی است که در این راستا بسته‌های سرمایه گذاری برای پروژه تاریخی استان تعریف شده که در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت تا تبدیل به یک کاربری‌های فرهنگی گردشگری مرتبط با موضوعات فعالیت حوزه همچون هتل بوتیک، رستوران‌های سنتی و مراکز عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی استان شوند در این خصوص مصوب شد تا ۵ پروژه از جمله کاروانسرای جمال آباد شهرستان میانه، کاروانسرای الخرج، حمام میلان و حمام شنب غازان به صورت مشترک تعریف بسته شود تا در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد.

کد خبر 6097646

دیگر خبرها

  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • حفاری ۱۵ متری در منزل شخصی و دستگیری ۳ نفر
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد