Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه یک میلیون متر مکعب روان‌آب وارد شبکه آبیاری اهرم تنگستان شده اظهار داشت: بارش باران در تنگستان به رودخانه خشک اهرم جان تازه‌ای داد.

شاهپور رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تنگستان با اشاره به بحران خشکسالی در استان بوشهر به وضعیت سدهای تنگستان پرداخت و اظهار داشت: گرچه تاخیر در ساخت و بهره برداری سدهای باهوش و خائیز و نظاره‌گری هدررفت حجم زیادی روان‌آب رودخانه اهرم، موجبات رنجش خاطر و نارضایتی مردم بخش مرکزی اهرم را فراهم کرده است، اما اشتیاق و تلاش آنان برای بهره برداری بهینه از سیلاب منحرف شده از سد انحرافی به کانال‌های آبیاری ستودنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، مشارکت فعال مردم کشاورزان اهرمی در رسوب‌زدایی و تخلیه آبگیرهای سد انحرافی از آشغال‌ها و جلوگیری از انسداد دریچه‌های آبگیر را ستودنی دانست و گفت: این مهم حاکی از روحیه مشارکت پذیری و علاقه آنان به آب و آبیاری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: مردم و کشاورزان تنگستانی در مواقع خطر و طغیانی بودن رودخانه اصلی، حضوری چشمگیر و فعال در کمک به عوامل شرکت آب منطقه‌ای و شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی در هدایت سیلاب به نخیلات و آبیاری دارند.

رجایی با اشاره به نقش مهم هدایت سیلاب در تقویت سفره‌های زیر زمینی خاطر نشان کرد: انتفال حجم قابل توجهی سیلاب فصلی به درون باغات علاوه بر تامین آب مورد نیاز نخیلات ، موجبات تغذیه مصنوعی آبخوان اهرم و افزایش کمی و کیفی آب زیرزمینی می‌شود.

وی افزود: عملا سطوح آبگیر نخیلات در مواقع سیلابی به سیستم پخش سیلاب و تغذیه آبخوان زیرزمینی تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به بارش 142 میلیمتری باران در استان بوشهر تصریح کرد: بارش باران در تنگستان به رودخانه خشک اهرم جان تازه‌ای داد و جنب و جوشی مثال زدنی در بهره برداران ، عوامل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی و متصدیان ایستگاه‌های هیدرومتری ایجاد کرده است.

رجایی به آثار هدایت سیلاب‌ها در رودخانه اهرم پرداخت و گفت: نه تنها شش‌هزار لیتر در ثانیه به جریان سیلابی رودخانه اهرم و مدد سد انحرافی در کانال‌های خشک شبکه آبیاری اهرم جاری و ساری شده، بلکه حجم قابل توجهی روان‌آب نیز از فراز سد انحرافی عبور کرده و چالش‌هایی را برای تاسیسات زیربنایی و سکونت گاه‌های پایین دست ایجاد کرده است .

وی با بیان اینکه در مواقع سیلابی هر ساعت بطور متوسط افزون بر 21 هزار متر مکعب و شبانه روز حدود 500 هزار متر مکعب روان‌آب رودخانه به باغات اهرم هدایت می‌شودخاطر نشان کرد: در واقعه سیلابی اخیر تاکنون قریب یک میلیون متر مکعب روان‌آب حاصل از بارندگی در حوضه آب‌ریز اهرم وارد شبکه آبیاری و زهکشی شده و آبگیری کانال‌ها با تمام ظرفیت کماکان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: سیلاب‌های هدایت شده به باغات ، نه تنها نیاز آبی نخیلات تامین و نقش موثری در تغذیه سفره زیرزمینی دارد بلکه رسوبات موجود در سیلاب به غنا و افزایش حاصل‌خیزی خاک اراضی تحت آبیاری نیز می‌افزاید.

انتهای پیام/

R41363/P1336/S6,53/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۷۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده بعد از ظهر شنبه در نشست شهر مولد استان بوشهر با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در راستای توسعه اقتصاد دریاپایه در استان بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی توسعه تولید با مشارکت مردم را یک اولویت بسیار مهم دانست و بیان کرد: در این راستا طرح‌های اقتصادی متعددی با مشارکت مردم در استان بوشهر در حال اجرا است.

استاندار بوشهر با اشاره به اجرایی شدن نخستین شهر مولد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های لازم در این شهر مولد در دستور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر ۲ شهر مولد مصوب شده است، گفت: شهرک مولد اول نهایی شده و حدفاصل دلوار تنگستان و بوشهر قرار دارد.

استاندار بوشهر شهر مولد یادشده را بنام دلیران تنگستان اعلام و بیان کرد: این شهر در سواحل خلیج فارس منطقه دلوار تنگستان قرار دارد و این مجموعه در مساحت ۸۵۰ هکتار اجرایی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر تسریع در اجرا این طرح و واگذاری اراضی آن به جامعه هدف گفت: اراضی شهر مولد دلیران تنگستان از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به امور اراضی و سپس به شرکت شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر منتقل می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی در اجرایی‌شدن این طرح اضافه کرد: در مجموع در ۲ شهر مولد کشاورزی استان بوشهر ۲ هزار و ۵۰ هکتار زمین مصوب و اجرایی شده است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه ۸۵۰ هکتار اراضی ساحلی استان مربوط به شهر مولد اول و یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار دیگر به شهر مولد دوم اختصاص دارد گفت: شهر مولد کشاورزی دلیران تنگستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرایی شده است.

محمدی‌زاده ادامه داد: در شهرهای مولد، زندگی و کار در کنار هم ویژه خانواده‌ها طراحی شده که نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار جوانان بومی استان بوشهر دارد.

کد خبر 6090289

دیگر خبرها

  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد
  • تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • پایداری شبکه گاز خراسان جنوبی در برابر سیلاب