Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: شخصیتهای اندیشمندی چون ملاعلی و شیخ حسن فاخری نه تنها از اندیشمندان بزرگ مازندران و ایران؛ بلکه ا ز مفاخر بزرگ جهان اسلام هستند.به گزارش بلاغ،آیت الله نورالله طبرسی در همایش ملی ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری در نوشهر افزود : این علمای بزرگ برای تبلیغ شریعت اسلام و تبیین  جایگاه اهل بیت (ع )تلاش بسیاری کرده اند و  آثار زیادی را به ویژه اشعارفاخری را به یادگار نهاده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امام جمعه ساری با اشاره به ضرورت برگزاری همایش هایی برای شناساندن مفاخر علمی مازندران گفت:  این همایش ها موجب می شود تا نسل جدید  بیش ازگذشته با  فرهنگ غنی تشییع  آشنا شوند.
وی عالمان را سرمایه های بزرگ ملی دانست وگفت: این دو عالم بزرگ  وعالمان بزرگ دیگری چون شیخ  فضل الله نوری، مجتهد میرزا محمد تنکابنی، علامه نوری و دیگر عالمان معاصر درحقیقت  ثروتهای بزرگ دیار علویانندکه باید بیشتر شناخته ومعرفی  شوند.
 
 پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی به همایش ملی فاخر با تاکید بر معرفی مشاهیر استان مازندران، گفت: ویژگی‌های شخصیتی فرزانگان مازندران تبیین شود.
سید عباس صالحی امروز در پیامی، از مازندران به عنوان خطه ای عالم پرور یاد کرد و افزود: تاریخ ادب و اندیشه ایران زمین، همواره ادیبان و دانشوران بی‌شماری را به خود دیده که هر یک سهم بسیار ارزنده ای در غنای فرهنگ و هنر این سرزمین داشته اند.
وی افزود: در این میان، نقش ممتاز فرهیختگان دیار علویان، تجلی ویژه ای پیدا کرده و اثرگذاری آنها برکسی پوشیده نیست.
وزیر ارشاد بیان کرد: گوهران تابنده ای نظیر مرحوم ملا علی و شیخ آقا حسن فاخری از جمله این شایستگان هستند که برغم گذشت دهه‌ها سال از رحلتشان، رشحات فکری و قلمی آنها همچنان تشنگان علم و جویندگان معرفت را سیراب می‌کنند. نکوداشت و تبیین شخصیت علمی و معنوی آن بزرگان، ضرورتی اجتناب ناپذیر و وظیفه ای سترگ است.
صالحی تصریح کرد: دو عالم برجسته، شاعر حماسه‌سرا، ادیب و فقیه و صاحب حکمت، پرچمدار دین‌مداری و از شخصیت‌های نافذ کلامی در منطقه بودند که علاوه بر رسیدگی به امور شرعیه مشیر و مشار مردم و مرجع و ملجا حل و رفع مشکلات اجتماعی، فرهنگی و دینی آنان بودند.
همایش ملی ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری امروز با حضور علما،  استادان دانشگاه ، فرهیختگان و مسئولان در اردوگاه شهید رسولی نوشهر با محورهای مدیحه، مرثیه و سوگ سرایی در اشعار فاخر، زمینه های فقهی، عرفان و کلام، جنبه های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر، تعزیه و مجالس شبیه خوانی، برگزارشد.
در این همایش از 100 مقاله ارسالی به دبیر خانه  77 مقاله برگزیده که 11 مقاله  به صورت سخنرانی ارائه  و وشش مقاله به صورت پوستر عرضه شد.
 
علامه ملاعلی فاخری متخلص به فاخر، فقیه، ادیب، عارف و حماسه سرای قرن 13 هجری در حوزه علمیه نجف اشرف به تحصیل علوم دینی و فقهی پرداخته و با طی مدارج اجتهاد و مراحل سیر و سلوک عرفانی، با حکم شرعی میرزا مهدی آل کاشف الغطا از مجتهدین و علمای بنام حوزه علمیه نجف اشرف به مازندران و زادگاه خود روستای سنار، که اکنون از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس است، مراجعت کرد.
 
این فقیه توانا ضمن رسیدگی به امور شرعیه منطقه، در ترویج احکام اسلامی و فرهنگ عاشورایی تلاش زائدالوصفی داشته و با بهره‌گیری از قریحه سرشار ادبی و علوم و معارف اسلامی، وقایع زندگی معصومین(ع) به ویژه واقعه عاشورا را به صورت تعزیه و مرثیه در قالب اشعار حماسی و عرفانی به نظم کشیده‌است. گفته می‌شود وی صاحب کرامت نیز بوده و بسیاری از اشعار مذهبی‌اش را در خلوت عرفانی‌اش می‌سروده‌است.
 
تعزیه فاخر و مرثیه فاخراز سروده‌های آئینی علامه ملاعلی فاخر هستند. وی از معاصران و مصاحبان نزدیک آیت‌الله‌العظمی میرزامحمد مجتهد تنکابنی از علمای صدر مشروطیت بوده و با تشویق ایشان بخشی از احکام رساله‌ی عملیه‌ وی را به نظم در آورده‌است.
 
علامه ملاعلی فاخر فقیه و عارفی زمان‌شناس نیز بوده‌است و اشعار حکیمانه‌ای راجع به مسائل اعتقادی و اجتماعی و پندها و فضایل اخلاقی سروده‌است. وی متخلص به زاده فاخر است و از کودکی نزد والدش که از مفاخر علمای زمان خویش بوده، به تحصیل مقدمات علوم دینی پرداخت.
 
شیخ آقا حسن فاخری برای تکمیل تحصیلات به تهران رفت و مدارج عالی علوم اسلامی را در مدرسه عالی سپهسالار سابق گذرانده و سرانجام در حوزه‌ی علمیّه‌ی قم تحصیلات خود را به کمال رساند.
 
فضایل معنوی و شایستگی‌های علمی و فقهی وی موجب وثوق او نزد علمای عصر شد و به موجب حکمی از جانب مراجع طراز اول وقت؛ شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم و آقاسیدابوالحسن اصفهانی(ره) به عنوان مسؤول امور شرعیه‌ی منطقه کلارستاق (شامل چالوس، مرزن آباد و کلاردشت امروزی) تعیین شد.
 
ملا علی فاخر (متخلص به فاخر) در سال 1188 هجری شمسی در روستای سنار چالوس متولد شد. وی به تحصیل علوم دینی در نجف اشرف پرداخت و پس از به اتمام تحصیلات با حکمی از میرزا مهدی آل کاشف الغطاء به مازندران بازگشت.
 
وی معاصر و مصاحب آیت الله میرزا محمد مجتهد تنکابنی از علمای صدر مشروطیت بود. وی در شریعت مرجع زمان خود بود و علاوه بر رسیدگی به امور شرعیه در منطقه کلارستاق (چالوس، مرزن آباد و کلاردشت) با بهره‌گیری از نبوغ خدادادی به سرود ن اشعار آئینی پرداخت.
 
شیخ آقا حسن فاخری (متخلص به زاده فاخر) در سال 1249 هجری شمسی در علوی کلای چالوس چشم به دنیا گشود و در دامن پدر نامدار خویش علامه فاخر به کسب علوم پرداخت. وی به تحصیل دوره‌های تکمیلی در سپه‌سالار تهران و حوزه علمیه قم پرداختند و طی حکمی از سوی آیت الله حائری یزدی، بنیان‌گذار حوزه علمیه قم و آیت الله شیخ ابوالحسن اصفهانی به‌عنوان حاکم شرع کلارستاق منصوب شد.
 
وی نیز اهل عرفان و بهره‌مند از استعداد خدادادی شاعری بود و علاوه بر رسیدگی به امورات محوله، فرصت را غنیمت شمرده، عمر خود را صرف سرودن اشعار وزین آئینی کرد.
 
یادآور می شود، همایش ملی ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری امروز با حضور علما،  استادان دانشگاه ، فرهیختگان و مسئولان در اردوگاه شهید رسولی نوشهر با محورهای مدیحه، مرثیه و سوگ سرایی در اشعار فاخر، زمینه های فقهی، عرفان و کلام، جنبه های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر، تعزیه و مجالس شبیه خوانی، برگزارشد.
 
در این همایش از 100 مقاله ارسالی به دبیر خانه  77 مقاله برگزیده که 11 مقاله  به صورت سخنرانی ارائه  و وشش مقاله به صورت پوستر عرضه شد

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۹۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: همایش بزرگ «پهلوان ایرانی» از برنامه‌های شاخصی است که به مناسبت هفته فرهنگ پهلوانی و هفته فرهنگی اصفهان، روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۷ در میدان امام (ره) برگزار می‌شود.
علیرضا خاکسار افزود: این همایش در راستای توسعه ورزش زورخانه‌ای به عنوان آئین کهن ملی و مذهبی ایران برگزار می‌شود.
وی، هدف از توسعه ورزش پهلوانی را آشنایی عموم مردم با این رشته ورزشی دانست و افزود: در همین راستا در ایام سال، همایش‌های شهری در بوستان‌ها و اماکن عمومی شهر برگزار می‌شود تا بستر معرفی این ورزش کهن به عموم مردم فراهم شود.
معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، هدف از برگزاری عمومی رویداد‌های ورزش پهلوانی را نهادینه کردن این رشته در فرهنگ عامه برشمرد وگفت: مهمترین رویداد‌هایی که برای توسعه ورزش پهلوانی در نظر داریم در هفته فرهنگ پهلوانی برگزار می‌شود که امسال با هفته فرهنگی اصفهان مصادف شده است.
وی با بیان اینکه رویداد «پیران گود» با محوریت تجلیل از پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای روز ۵ اردیبهشت‌ماه در زورخانه دخانیات برگزار شد، گفت: رویداد دیگر این هفته، تجلیل از قهرمانان و نام آوران کشتی استان اصفهان در سال ۱۴٠۲ است که با حضور مسئولان این رشته روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در تالار شهروند برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • همایش سراسری روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج برگزار شد
  • تصاویری گویاتر از صدها مقاله : فرمانده انتظامی از طرح "کاملاً فرهنگی و اجتماعی" می گوید و روحانیون "لباس چریکی" پوشیده اند!
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • رتبه برتر سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی
  • همایش سراسری روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج
  • اجرای طرح کتابخانه فرهنگی سیار برای اوقات فراغت زائران حج
  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • برگزاری رویداد «چهارباغ جان اصفهان» در گذر فرهنگی چهارباغ
  • انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند