Web Analytics Made Easy - Statcounter

بلگراد-ایرنا- بزرگداشت هشتادمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک بین تهران و بلگراد با حضور شماری از سفیران و دیپلمات های مقیم بلگراد، مقامات سیاسی صربستان از جمله نماینده رئیس جمهوری، مقامات و مسئولان وزارت امور خارجه و رئیس پارلمان و اعضای گروه دوستی پارلمانی این کشور و ایران برگزار شد.

این مراسم شامگاه جمعه (دیروز) توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان و همیاری مرکز آرشیو اسناد ملی یوگسلاوی در این مرکز در بلگراد برگزار شد و در آن از کتاب گزیده اسناد 80 سال تاریخ روابط دیپلماتیک دو کشور که با همکاری این نهاد، سفارت و مرکز اسناد وزارت امور خارجه ایران تهیه و تدوین شده است، رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نمایشگاهی از اسناد تاریخی دو کشور نیز توسط سفیر ایران در صربستان و رئیس مرکز آرشیو ملی یوگسلاوی گشایش یافت که تا هفتم دسامبر 2017 (16 آذر 1396) برای بازدیدکنندگان دائر خواهد بود.
جمعی از شخصیت های علمی، فرهنگی، دانشگاهی و نمایندگان رسانه های همگانی صربستان نیز در این مراسم حضور یافتند.
«میلان ترزیچ» رئیس مرکز آرشیو ملی یوگسلاوی در مراسم افتتاحیه گفت: بسیار خرسندم اعلام کنم آرشیو یوگسلاوی در همکاری با سفارت جمهوری اسلامی ایران اسناد تاریخی روابط دو کشور را بررسی کرد و امروز حاصل این کار مشترک در قالب تدوین و انتشار کتابی دربردارنده اسناد برگزیده بیش 80 سال تاریخ روابط دو کشور است و نمایشگاه اسناد تاریخ روابط دو کشور نیز در مقابل شماست.
ترزیچ افزود: براساس اسناد موجود دو کشور از سال 1882 میلادی با یکدیگر روابط و مراودات داشته اند. مجموعه اسناد، تصاویر و موافقت نامه های که در این کتاب و در نمایشگاه مشاهده می نمائید گواه روشنی بر وجود پیوندهای تاریخی و مداوم دو ملت است. خوشبختانه نسل ما موفق شد با بزرگداشت این تاریخچه مهم شرایط را برای آشنایی بهتر نسل های آتی با روند روابط دو کشور از گذشته تا امروز فراهم کند. ایران در سال 1919 در کمتر از یک سال پس از تشکیل کشور پادشاهی یوگسلاوی، کشور ما را به رسمیت شناخت.
وی همچنین گفت: روابط دو کشور بعد از جنگ جهانی دوم با سرعت بیشتری ادامه یافت. طی سال های بعد از جنگ جهانی دوم تا کنون هیات هائی از سران و مقامات عالیرتبه دو کشور از پایتخت های یکدیگر دیدار کردند و همکاری های بین دو کشور به صورت فعال ادامه داشته است.
«حسین ملاعبدااللهی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیزگفت: آنچه امروز در مقابل شماست، حاصل همکاری مشترک مرکز آرشیو ملی یوگسلاوی، مرکز اسناد تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران و سفارت است.
وی افزود: کتابی که امروز در این مراسم از آن پرده برداری می شود، شامل 200 سند برگزیده و تعداد قابل توجهی از تصاویر مناسبت ها، مقامات و شخصیت هائی است که طی هشتاد سال گذشته در صحنه همکاری های دوجانبه بین تهران و بلگراد ایفای نقش کرده اند. این کتاب به سه زبان فارسی، صربی و انگلیسی تهیه شده تا برای کلیه علاقه مندان به تاریخ روابط دو کشور قابل استفاده باشد.
وی ادامه داد: در بررسی اسناد تاریخ روابط دو جانبه که با همت مسئولان و کارشناسان محترم مراکز یاد شده انجام پذیرفت، مشخص شد بلگراد و تهران از حدود 135 سال پیش با یکدیگر مناسبات دیپلماتیک داشته اند و سران دو کشور با یکدیگر مکاتبه انجام داده اند. بر اساس اسناد موجود، تاریخ روابط دو کشور مسیری رو به رشد و دوستانه را طی کرده است.
ملاعبداللهی اضافه کرد: اگر چه در فاصله جنگ های جهانی اول و دوم به دلیل شرایط سیاسی به وجود آمده در جهان، مناسبات دو کشور چندان فعال نبوده است اما همکاری های فیمابین کماکان ادامه داشته است. اما در سال های بعد از جنگ دوم جهانی روابط و همکاری های دو کشور سیری صعودی گرفته و در همه زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و آموزشی فعال بوده است به گونه ای که در مقطعی از تاریخ روابط فیمابین( در دهه هفتاد میلادی) حجم مبادلات تجاری بین دو کشور قریب به یک میلیارد دلار رسیده است.
وی روابط دو کشور را در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دوستانه و فعال توصیف کرد و با اشاره به سفرهای مقامات عالی رتبه دو کشور به پایتخت های یکدیگر از جمله سفر آیت الله خامنه ای به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد و سفر روسای جمهوراین کشور به تهران را نمونه روشنی از همکاریهای دوستانه و فعال بین دو کشور بر شمرد.
سفیر ایران با اشاره به روابط دوستانه و فعال کنونی دو کشور افزود: دو کشور به منظور تسهیل و افزایش مراودات گردشگری و مبادلات تجاری، علمی و فرهنگی، اخیرا تصمیم به لغو روادید برای اتباع یکدیگر کردند و اکنون مردم دو کشور بدون هیچ مانعی برای توسعه همکاری ها در همه زمینه های مورد علاقه می توانند با یکدیگر به آسانی ارتباط برقرار کنند.
«تامارا راستاواتس سیاوشویلی» کفیل معاون وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه وزیر امور خارجه صربستان نیز در سخنانی گفت: برای من مایه کمال افتخار است که از جانب وزیر خارجه صربستان به شما خیر مقدم بگویم و از حضور شما در این مراسم قدردانی کنم.
وی افزود: روابط دو کشور و دو ملت طی مدت 80 سال بدون وقفه ادامه داشته است. اسناد و مدارک به جای مانده از این دوره از روابط که امروز تنها بخشی از آن به نمایش گذاشته شده هم برای ما سیاستمداران و هم برای تاریخچه روابط بسیار ارزشمند است.
راستاواتس سیاوشویلی اظهار داشت: در پیش روی ما اسناد و مدارکی به نمایش گذاشته شده است که مبین روند روابط دو کشور از گذشته های دور تا کنون است. این اسناد گواه بارز مناسبات و وقایع مهم تاریخچه روابط ما می باشد.
وی اضافه کرد: ایران پادشاهی یوگسلاوی را در سال 1919 به رسمیت شناخت و سفیر غیر مقیم خود را معرفی کرد. نهایتا در اکتبر 1937 (مهر 1316) اولین فرستاده دیپلماتیک یوگسلاوی استوارنامه خود را به شاه ایران تسلیم کرد.
وی افزود: این روند روابط بطور کامل ادامه یافت، گر چه دو کشور طی سالها و دهه های گذشته با فراز و نشیبهای زیادی در عرصه های داخلی و خارجی همراه بود اما روند روابط هرگز قطع نشد. ارتباطات دو ملت و دو کشور توانست در مقابل همه چالش ها دوام آورد و به همین علت امروز با افتخار کامل هشتادمین سالگرد روابط دو کشور را جشن می گیریم.
وی تصریح کرد: با کمال رضایت می توانم بگویم که طی سالهای اخیر ارتباطات و تماس های دو ملت با سرعت بسیار زیادی ادامه دارد. این ارتباطات و مناسبات در همه سطوح سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و تجاری در حال توسعه می باشد و همانگونه که جناب آقای سفیر فرمودند دو کشور برای تسهیل ارتباطات دو ملت تصمیم به لغو روادید برای اتباع یکدیگرگرفتند که این مبین عزم دو کشور برای توسعه روابط است. درعین حال با کمال افتخار می توانم بگویم که از آغاز پروژه 'جهان در صربستان' دانشجویان ایرانی همیشه بخش لاینفکی از این پروژه بودند.
اروپام**436**1479
ناشر:حسن سالک رضائی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۳۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است

وزیر امور خارجه گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا بر اعتقاد عمیق و پایبندی عملی به احترام متقابل و منافع مشترک مبتنی است.

به گزارش ایسنا، حسین امیر عبداللهیان در شبکه اجتماعی  ایکس با اشاره به برگزاری دومین اجلاس بین المللی  ایران و آفریقا  در تهران نوشت: « روابط جمهوری اسلامی ایران با قاره آفریقا بر اعتقاد عمیق و پایبندی عملی به احترام متقابل و منافع مشترک مبتنی است.

آسیا و آفریقا با برخورداری از ظرفیت‌های بزرگ در عرصه‌های مختلف می‌توانند روندهای کلان سیاسی و اقتصادی جهان را رقم زنند و به موتور توسعه و پیشرفت پایدار مبتنی بر عدالت و برابری مبدل شوند؛ ایران در قلب منطقه غرب آسیا، از نقش و جایگاه ویژه‌ای در این تحول راهبردی برخوردار است.

دو رویداد مهم دومین اجلاس ایران و آفریقا و نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، اکسپو۲۰۲۴ تهران، فرصتی ارزشمند برای تحقق این اهداف مهم است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • برگزاری برنامه های تبیینی اندیشه شهید مطهری در هفته معلم
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • نیازمندی های نکونام برای جاودانه شدن در فوتبال ایران؛ برد، برد و برد!
  • روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است