Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@10:11:05 GMT

کمبود فیبر در بدن و ۶ هشدار جدی

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۰۶۶۲۹

کمبود فیبر در بدن و ۶ هشدار جدی

اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته نشان می دهد شما دچار کمبود فیبر نامحلول در منوی غذای روزانه خود هستید. فیبرهای نامحلول باعث حرکت غذا از دستگاه گوارش با سرعت بیشتر و جلوگیری از ابتلا به یبوست می شوند. شما می توانید فیبرهای نامحلول را از طریق مصرف نان سبوس دار، برنج قهوه ای، دانه ها و میوه ها دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهداشت نیوز: یک پیشنهاد کلی این است که بزرگسالان روزانه ۱۴گرم به ازای هر ۱۰۰۰ کالری، فیبر از رژیم غذایی دریافت کنند.
اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته نشان می دهد شما دچار کمبود فیبر نامحلول در منوی غذای روزانه خود هستید. فیبرهای نامحلول باعث حرکت غذا از دستگاه گوارش با سرعت بیشتر و جلوگیری از ابتلا به یبوست می شوند. شما می توانید فیبرهای نامحلول را از طریق مصرف نان سبوس دار، برنج قهوه ای، دانه ها و میوه ها دریافت کنید.
از نشانه های کمبود فیبر در بدن می توان به این موارد اشاره کرد:
ابتلا به اضافه وزن:
فیبرها به لاغری کمک می‌کنند. فیبرهای محلول در آب در لوله‌ گوارشی ژلی درست کرده و به چربی ‌ها می‌ چسبند و هضم کربوهیدرات ‌ها را کندتر می ‌کنند. به همین دلیل هم جذب کالری محدودتر می‌ شود. علاوه بر این فیبر جلوی ترشح زیاد انسولین را می‌گیرد. ترشح انسولین زیاد باعث ذخیره‌ سازی بیشتر چربی ‌ها و چاقی می ‌شود. توجه داشته باشید که عدم مصرف فیبر کافی باعث بروز مشکلات قلبی عروقی، چاقی، دیابت نوع ۲ و سرطان کولورکتال خواهد شد.

احساس دائم گرسنگی: غذاهای کم فیبر با قند بالا و یا پردازش شده باعث بروز احساس گرسنگی زودرس می شوند. در عوض فیبر محلول در آب احساس پری را ایجاد می کند. اگر بعد از صرف غذا بلافاصله احساس گرسنگی می‌ کنید معنی ‌اش این است که به میزان کافی فیبر جذب نمی ‌کنید.

افزایش کلسترول:
فیبرهای محلول در آب باعث کاهش کلسترول بد خون می‌ شوند. این فیبرها مانند تله ‌ای عمل می‌ کنند که به کلسترول موجود در سیستم گوارشی چسبیده و آن‌ ها را به طور طبیعی از بدن دفع می ‌کنند. البته مصرف فیبر تنها یکی از تغییرات رژیم غذایی برای کاهش کلسترول است و شما می توانید برای کاهش طبیعی کلسترول خون، سراغ مواد غذایی متنوع تر هم بروید.

احساس تهوع: شاید تصور شما بر این باشد که یک رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم برای از دست دادن وزن و تناسب اندام مفید است. با این حال بدن شما برای عملکرد موثر نیاز به کربوهیدارت و فیبر دارد. یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و در نتیجه کم فیبر، می تواند شما را دچار احساس خستگی مداوم همراه با حالت تهوع کند.

قند خون بالا: فیبر یک ابر قهرمان برای کمک به حفظ سطح قند خون در حد پایین است. مواد غذایی سرشار از فیبر (روزانه ۵۰ گرم و یا بیشتر) می توانند در کاهش قند خون موثر باشند. یکی از دلایل پایین آمدن قند خون توسط مواد غذایی فیبر دار به چگونگی هضم و تجزیه این مواد غذایی مربوط می شود. فیبر موجود در مواد غذایی سرعت هضم و تجزیه مواد غذایی موجود در دستگاه گوارش را کاهش می دهد در نتیجه مدت زمان بیشتری طول می کشد تا این مواد غذایی تجزیه شوند. بنابراین قند موجود در این مواد غذایی به تدریج جذب خون شده و از بالا رفتن ناگهانی قند خون جلوگیری می کند. برخی از مواد غذایی که حاوی فیبر فراوانی هستند، عبارتند از انواع لوبیا، سیب زمینی، انواع نان های سبوس دار، غلات و حبوبات به ویژه اگر همراه با سبوس باشند.

آسیب به دستگاه گوارش: همانطور که شما مسن تر می شوید، ممکن است درد و سوزش سر دل را بیشتر تجربه کنید. کارشناسان تغذیه احتمال می دهند که یک علت اصلی این امر می تواند به دلیل شرایط پزشکی شناخته شده به عنوان دیورتیکولیت باشد که ناشی از التهاب دیورتیکول های جدار روده بخصوص روده بزرگ است. این عارضه با یک رژیم غذایی کم فیبر در ارتباط است. در موارد شدید، دیورتیکولیت باعث استفراغ، تب، اسهال، نفخ و ... خواهد شد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۶۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه پنجاه و چهارمین اجلاس جهانی کدکس افزودنی های مواد غذایی، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی ایران، خواستار بازگشت جایگاه گذشته ایران در این اجلاس شد.

تشکیلات جهانی کدکس مواد غذایی که با همکاری و مشارکت سازمان خوار و بار کشاورزی یا FAQ و سازمان بهداشت جهانی WHO ایجاد شده، مرجع وضع مقررات و استانداردهای مواد غذایی است و بر همه مراحت تولید تا مصرف مواد غذایی نظارت دارد. از همین رو فعالیت این مجموعه، باعث بالا رفتن کیفیت مواد غذایی در تمامی فرآیندهای تولید و مصرف شده و حفظ منافع و بهداشت مصرف کننده را در پی دارد. بالا بردن سطح روابط تجاری و هماهنگ کردن استانداردها در تمام بخش‌های مواد غذایی، هماهنگ کردن انواع فعالیت‌ها در قسمت‌های دولتی و غیردولتی، تعیین اولویت‌ها و ارائه راهکارهای لازم در رابطه با پیش‌نویس‌های استاندارد با کمک گرفتن از سازمان‌های ذی‌نفع و تسهیل تجارت و تبادل مواد غذایی در بین کشورها، رعایت مسائل ایمنی و جلب اطمینان مصرف کننده و ... از دیگر آثار و فعالیت های این نهاد است.
کدکس افزودنی های خوراکی نیز تحت پوشش تشکیلات فوق الذکر فعالیت می کند.

ابوالفضل رئوفی، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان نماینده ایران در اجلاس کدکس افزودنی های مواد غذایی (تحت پوشش کدکس مواد غذایی) در چین حضور یافته است، با اشاره به ریاست ایران طی ۶ سال از 2011 تا 2016 و نایب رئیسی گروه کاری از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ اظهار داشت: با توجه به جایگاه سرزمینی ایران در مباحث تخصصی مربوطه و نقش و حضور فعال ایران در دوران یاد شده، از ریاست جلسه خواستار بازگشت جایگاه و نقش قبلی ایران در این اجلاس جهانی هستیم.

وی که در حاشیه اجلاس کدکس افزودنی های خوراکی با برخی از اعضا و مقامات دیدار و مذاکره کرده بود، افزود: وزیر جهادکشاورزی به عنوان بانی بخش کشاورزی در تشریک مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان ملی استاندارد ایران بر سلامت‌محور بودن تمام مباحث زنجیره ارزش در راستای اهداف امنیت غذایی تأکید دارد.

در این اجلاس امسال موضوعات مختلفی همچون پیشنهادهای تدوین و تجدیدنظر استانداردهای مشترک سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی و نیز سازمان جهانی بهداشت در مباحث مقررات افزودنی‌های مواد غذایی، پیش‌نویس بازنگری طبقه‌بندی و سیستم شماره‌گذاری بین‌المللی افزودنی‌ها، پیش‌نویس مشخصات هویت و خلوص افزودنی‌ها و سایر موضوعات ارجاع شده از کمیسیون کدکس مواد غذایی و سایر نهادها مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کمیته فنی کدکس افزودنی‌های مواد غذایی یکی از کمیته‌های بسیار مهم و فعال تحت پوشش کمیسیون بین‌المللی کدکس مواد غذایی است که همه ساله با حضور نمایندگان کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.

پنجاه و چهارمین اجلاسیه کدکس افزودنی‌های مواد غذایی که امسال از ۳ اردیبهشت آغاز شده تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724