Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس آمار، بیش از 75 درصد مردم ایران در شهرها زندگی می‌کنند و این آمار، طی نیم قرن اخیر،‌ رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده است.

پس از انقلاب اسلامی با روند صعودی افزایش جمعیت در کشور، همچنین رشد سطح خدمات و امکانات در شهرها، آمار مهاجرت از روستاها به شهرها افزایش یافته و به همین ترتیب، شاهد رشد چشمگیری در وضعیت شهرنشینی بودیم، به طوری که براساس آمار میزان شهرنشینی در سال 1335 در کشور حدود 30‌درصد بوده و این آمار در سال 90 به بیش از 70 درصد رسیده است و طبق پیش‌بینی کارشناسان، این میزان در سال 1430 به حدود 85 درصد خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این میزان افزایش جمعیت، نیازمند توسعه خدمات، به کارگیری ابزارهای نوین در ارتباط با مردم، توسعه کمی و کیفی شهرها و همچنین بسترسازی برای زندگی آرام در شهر است که به دلیل همگون نبودن رشد جمعیت و رشد شهرها این وضعیت در شهرهای کشور برقرار نیست.

در عرف بین‌المللی شهرهایی که بیش از 8 میلیون نفر جمعیت دارند، کلانشهر هستند که با این تعریف، تهران در این زمره می‌گنجد، اما در تعریف داخلی کلانشهر، شهرهایی که بالای یک میلیون نفر جمعیت داشته و ظرفیت‌ و مرکزیت سیاسی، بازرگانی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشند،‌ کلانشهر هستند.

درحال حاضر، شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز و قم جزو کلانشهرهای کشور محسوب می‌شوند و به همین خاطر می‌توانند از مزایای مرتبط با قوانین کشور ازجمله بهره‌مندی از خطوط ویژه حمل و نقل ریلی و قانون مالیات بر ارزش افزوده برخوردار باشند.

این هشت شهر،‌ تقریبا نیمی از جمعیت کشور را در خود جای داده‌اند و با این حال، اکثر آنها با توجه به این‌که کمتر از یک‌سوم وسعت کشور را شامل می‌شوند، ظرفیت گنجاندن این حجم جمعیت را در خود ندارند و از نظر امکانات و خدمات با مشکلات متعدد مواجه هستند.

نبود مدیریت یکپارچه شهری، بدهی‌های کلان انباشته شده، نبود درآمد پایدار و تضمین شده، تعدد ارگان‌های تصمیم‌گیر در شهرها، حمایت نکردن دولت از طرح‌های کلان حمل و نقل درون‌شهری، وجود بافت‌های وسیع فرسوده و ناکارآمد، کاهش سهم شهرداری‌ها از اعتبارات دولتی، حاشیه‌ نشینی و آلودگی هوا، از عمده‌ترین مشکلاتی است که کلانشهرهای کشور با آن‌ روبه‌رو هستند و در این میان، هیچ‌ ارگان دولتی و غیردولتی، خود را متولی و همکار مجموعه شهرداری نمی‌داند، درعین این‌که هم مردم و هم ارگان‌های مختلف از شهرداری‌ها برای تأمین خدمات مطلوب در شهرها انتظار فراوان دارند.

بتازگی نخستین نشست شهرداران کلانشهرهای کشور به میزبانی شهر مقدس مشهد برگزار و مسائل و مشکلات مختلف کلانشهرها در این نشست به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد که به نظر می‌رسد، پیش از ورود جزئی و مساله محور به مشکلات کلانشهرها باید زمینه‌هایی را برای بهبود وضعیت شهرداری‌ها فراهم کرد تا موتور محرکه شهرها با سرعت و توان پایدار به سمت رشد و توسعه حرکت کند.

رمز پویایی و توسعه کلانشهرها

تعدد ارگان‌های تصمیم‌گیر در شهر، موجب شده علاوه بر افزایش چشمگیر هزینه‌ها، بابی برای موازی‌کاری و همچنین عدم رضایتمندی مردم از خدمات ایجاد شود. شرکت‌های خدمات‌رسان آب، برق، گاز و نهادهای حاکمیتی پروژه‌های متعددی را در شهر اجرایی می‌کنند، بدون آن‌که از تنها ارگان خدمات‌رسان شهری مجوزی بگیرند یا با آن هماهنگ عمل کنند.

تحقق مدیریت یکپارچه شهری افزون بر آن‌که بخش عمده مشکلات مدیریتی در شهرها را حل خواهد کرد، موتور محرکه شهرداری‌ها برای تصمیم‌گیری دقیق و برنامه‌ریزی آینده شهر را روشن می‌کند؛ مساله‌ای که امروز، فقدان آن در کلانشهرهای کشور احساس می‌شود. بارزترین نمونه ناتوانی در تصمیم‌گیری واحد در مدیریت شهر در احداث معابر و سپس تخریب آنها برای تأمین تاسیسات شهری نمایان است که عمدتا مردم از این مساله گله‌مند هستند و آن را ناشی از بی‌مبالاتی در مدیریت شهری می‌بینند، درحالی که این مشکل ناشی از یک ناهماهنگی دیرینه است که با وجود تاکید شهرداری‌ها بر تحقق این هماهنگی اما شرکت‌های خدمات‌رسان به سبب تابع بودن از تصمیمات دستگاه‌های حاکمیتی، توان برقراری نظم در پروژه‌ها را ندارند.

مدیریت واحد شهری، مسئول حکومت بر شهر است، به نوعی که شهرداری‌ها بتوانند در تمام مسائل خصوصی و عمومی ورود کنند و نسخه‌ای مناسب شهر بپیچند.

در قانون مصوب سال 1334، شهرداری‌ها تنها 53 وظیفه برعهده دارند، اما به مرور زمان با افزودن وظایف، می‌توان گفت که امروز بیش از 300 وظیفه برعهده شهرداری‌هاست که حوزه‌های مختلف رفاه اجتماعی، عمومی، نظارتی، عمرانی و بهداشتی را دربر می‌گیرد.

براساس آمار از 53 وظیفه مصوب قانون 1334، قریب 25 درصد آنها با ارگان‌های دیگر و بخش خصوصی تداخل دارند و نزدیک به 40 درصد آنها جزو وظایف ذاتی ارگان‌های دیگر است.

به طور کلی می‌توان گفت که نسخه اصلی رفع مشکل کلانشهرها، امروز تنها توجه دولت، مجلس و نهادهای حاکمیتی به تحقق مدیریت واحد؛ جامع و یکپارچه است؛ مساله‌ای که در سایه‌ آن،‌ علاوه بر نظم مدیریتی و اجرایی، ضمانت تحقق وظایف خدمات‌رسانی، کاهش تداخل وظایف، برنامه‌محوری و حرکت اصولی و تأمین توسعه پایدار محقق خواهد شد.

نقش دولت در قبال مدیریت‌ شهری، هدایت، حمایت و نظارت است. نقش هدایتی دولت در تعیین راهبردها و سیاستگذاری و نقش حمایتی آن در حمایت‌های حقوقی، مدیریتی و مالی است. این یعنی تفویض اختیارات مدیریتی، مالی، اقتصادی و حقوقی یا همان استقلال مالی و حقوقی.

مدیریت شهری تحت نظارت مردم قرار دارد و هرگونه نظارتی باید در این چارچوب و بستر صورت پذیرد.

البته هم‌اکنون هماهنگی بین مدیریت شهری، دولت و مجلس بسیار بهتر از گذشته است که حفظ این شرایط رفاه و آسایش مردم را دربر خواهد داشت.

پیامد نبود درآمد پایدار

ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده بصراحت سهم کلانشهرها، شهرها و روستاها را از محل مالیات بر ارزش افزوده و عوارض مشخص کرده که این رقم می‌تواند توان و ظرفیتی ویژه برای شهرداری‌ها و مدیریت شهر ایجاد کند، اما واسطه‌گری دولت در این قانون و همچنین تغییر مکرر سهم کلانشهرها در آن طی سال‌های اخیر و همچنین عدم تحقق و تخصیص آن مشکلات متعددی برای شهرداری‌ها و مدیریت شهر ایجاد کرده است. در این قانون که مصوب سال 95 است، نرخ عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در رابطه با کالا و خدمات مشمول این قانون، علاوه بر نرخ مالیات موضوع ماده 16 آن به شرح زیر تعیین شده است:

الف) تمام کالاها و خدمات مشمول نرخ ماده 16 این قانون، 5/1 درصد ، ب) انواع سیگار و محصولات دخانی، 3 درصد ، ج) انواع بنزین و سوخت هواپیما، 10 درصد ، د) نفت سفید و نفت گاز، 10 درصد و نفت کوره 5 درصد.

یکی از مسائلی که امروز شهرداری کلانشهرها با آنها دست به گریبان هستند، بدهی‌های کلان و نبود سرمایه و درآمد پایدار برای تصمیم‌گیری و مدیریت شهر است.

درحال حاضر، شهرداری هشت کلانشهر کشور بیش از 40 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها، پیمانکاران و نهادهای مرتبط بدهکار هستند که این مساله موجب شده،‌ آنها عمده توان و ظرفیت خود را صرف تأمین منابع مالی برای امور جاری خود کنند و امکانی برای رشد و توسعه پایدار در شهر نداشته باشند.

منابع تأمین بودجه شهرداری‌ها در جغرافیای شهرها وجود دارد؛ کافی است اختیارات لازم در ارتباط با این منابع و مصارف در مدیریت شهری خلاصه شود. اصل یکصدم قانون اساسی و قوانین ناشی از این اصل و سایر اصول، مدیریت منابع و مصارف هر شهری را به مدیریت محلی واگذار کرده است .

مدیریت اداره امور شهرها مستلزم مدیریت درآمد و مصارف شهرهاست. در مدیریت درآمدها انتظار مدیران شهری از مجلس شورای اسلامی و دولت در چند بخش خلاصه می‌شود:

بر پایه مصرف کالا و خدمات، عوارض وضع شده در قانون به شهرها تعلق گیرد. 2ـ بر پایه ارزش عینی و منفعت املاک واقع در شهر عوارض نوسازی تعیین و وصول شود. 3ـ بر پایه قیمت تمام شده خدمات شهری، عوارض و بهای خدمات تعیین و وصول شود. 4ـ عوارض و حقوق قانونی شهرداری‌ها متناسب با توان مالی شهروندان به صورت ماهانه تعیین و وصول شود. 5 ـ دولت و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مانند همه شهروندان هزینه خدمات بپردازند.

در این زمینه می‌طلبد که دولت و مجلس نگاه ویژه‌ و کارشناسانه‌ به بحث مدیریت شهرها داشته باشند و با بهره‌گیری از تجربه دیگر کشورها در این زمینه، نسخه‌ای کارگشا برای مدیریت یکپارچه و واحد کلانشهرها و تأمین منابع مالی پایدار برای خدمات‌رسانی بهتر به مردم بپیچند.

مرتضی سقائیان‌نژاد - شهردار قم

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۷۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

شهردار مشهد مقدس از راه‌اندازی سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندرشریف در مراسم امضای تفاهم‌نامه تشکیل دفتر همکاری مشترک دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد اظهار کرد: یک لحظه غفلت در شهر باعث نارضایتی و بحران می‌شود، مثلاً نشست یک خیابان در مشهد به سرعت رسانه‌ای می‌شود و همه پیگیر آن می‌شوند.

وی افزود: دانشگاه‌ها درگیر موضوعات شهری هستند و بهترین مکان برای اینکه علم به عمل برسد، مدیریت شهری است چرا که ویترین خدمات دولت است؛ امروز شهرداری مشهد بیش از ۴۰۰ خدمت به مردم ارائه می‌کند و این گستردگی کار مقداری مدیریت شهری را به سمت تصمیم لحظه‌ای می‌برد و اگر از قبل برای بحران فکر شده باشد، تصمیم هم لحظه‌ای و هم علمی خواهد بود.

قلندرشریف اضافه کرد: دانشگاه در این زمینه می‌توانند کمک کند و در کنار آن خلاقیت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، در این دوره مدیریت شهری دفتر خلاقیت در شهرداری تشکیل شد که کارهای خوبی نیز انجام شده است.

شهردار مشهد مقدس افزود: ارتباط مناسب بین خلاقیت با بدنه شهرداری، ظرفیت خوبی برای همکاری دانشگاه و شهرداری به وجود آورده و این همکاری تصمیم‌گیری برای مدیریت شهری را در موقعیت‌های مختلف آسان می‌کند.

وی با بیان اینکه تا امروز پژوهش‌های زیادی برای شهرداری انجام شده که عملیاتی نبوده است، گفت: اگر پایان‌نامه‌ها هدف‌دار باشند و در قالب موضوعات شناسایی شده تنظیم شوند، کار ما در شهرداری راحت‌تر خواهد شد.

قلندر شریف تصریح کرد: سامانه شمس برای شناسایی موضوعات شهرداری در حال راه‌اندازی است و همه مسائل شناسایی شده در آن ثبت می‌شود و ما هم از ایده‌ها برای حل آن‌ها استقبال می‌کنیم.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: امروز مشهد به‌عنوان دبیرخانه خلاقیت کلانشهرها تعیین شده و در حوزه هوشمندسازی و خلاقیت پیشرو است و در ارزیابی صورت گرفته رتبه اول کشور و سوم غرب آسیا در هوشمندسازی را داریم.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم تا همه فرآیندهای خدمات شهری آنلاین شود، یادآور شد: در حال حاضر جمع‌آوری پسماند خشک، مجوزهای حمل خاک، آتش‌نشانی و … هوشمند شده است و در آینده نزدیک هم پیش‌نویس پروانه ساختمانی در لحظه صادر خواهد شد.

قلندر شریف تاکید کرد: اگر در این حوزه‌ها سریع پیش نرویم عقب می‌مانیم و این مستلزم این است که ارتباط میان شهرداری و دانشگاه شکل بگیرد و پایان‌نامه‌ها کاربردی باشد، اگر علم با تجربیات عملیاتی شهرداری ترکیب شود در آموزش دانشگاه هم تأثیرگذار است و آن را تقویت می‌کند.

وی گفت: ٢٠ کار ویژه در مدیریت شهری استخراج شده و روی آن کار می‌شود، همکاری میان دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد را می‌توان از اینجا شروع کرد، با برقراری این همکاری دانشجویان می‌توانند تأثیرگذاری کارشان را ببینند و از طرف دیگر در شهرداری، هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم کیفیت کار بالا می‌رود.

کد خبر 747677

دیگر خبرها

  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکین‌دشت
  • پیگیری ویژه جهت تصویب نخستین طرح هادی شهری پیربازار
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم
  • نقش اصلی رسانه‌ها اعتمادسازی، ترویج امید و افزایش رضایت‌مندی مردم است
  • سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
  • تصویبِ تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری در کلانشهرها
  • رفع آب‌گرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است