Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز گفت: شورای بازبین این جشنواره از بین 63 اجرای متقاضی در جشنواره 13 اجرا را برای نمایش انتخاب کردند.

علیرضا اسماعیلی شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اعضای شورای بازبین متشکل از محمد زارع زاده، شهرام کرمی و بختیار پنجه ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی، نمایش های سه رده می بی تاوانی، له پشت درگا، مردووه بی کفن و دفنه کان، دیل کراوه کان، ده رویش عودی، خیال، اتاق، زه ماوه ندی خوین، عیشا، ئه وانگه ل و امپرتور و آنجلو و 2 اثر پانیکه کان و هرای(شاکو) به عنوان آثار مشروط برای اجرا در این جشنواره پذیرفته شدند.
وی اضافه کرد: کارگردانانی که نمایش آنان پذیرفته شده اهل شهرهای مهاباد، بوکان، مریوان، ارومیه، پاوه، ایلام، سقز، ارومیه، بیجار، تهران، سنندج و قوچان هستند.
اسماعیلی با بیان اینکه این جشنواره 16 تا 19 آذر در سالن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز برگزار می شود، یادآور شد: بر اساس فراخوان به گروه های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره با نظر کارشناسی حداقل 10 میلیون ریال و حداکثر 25 میلیون ریال جایزه تعلق خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: نگاه ویژه به شعار سال (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) و توجه ویژه به زبان کُردی و مفاهیم فرهنگ کهن کُردستان با رویکردی خلاقانه و نو، باز آفرینی آیین ها، رسوم و سنت های کُردها در قالب نمایش، نگاه هنرمندانه و تحلیلی به مسائل اجتماعی روز بویژه مسائل خانواده، جوانان و طلاق و مبارزه با مصرف مواد مخدر و ارائه نمایش هایی در جهت نفی خشونت و جنگ طلبی در حمایت از گسترش صلح جهانی از محورهای مورد تاکید این جشنواره است.
به گزارشش ایرنا، آدرس دبیرخانه دائمی جشنواره برای کسب اطلاعات بیشتر هنرمندان حوزه نمایش کردستان، سقز، مجتمع فرهنگی هنری ارشاد سقز، تلفن تماس 08736222266 و 08736222270 می باشد.
این جشنواره توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز و انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، فرمانداری سقز، شورای اسلامی شهر و شهرداری سقز در راستای ارتقا، تشویق و ترویج هنر نمایش در جامعه با تاکید بر تولید نمایش هایی مبتنی بر فرهنگ کردستان برگزار خواهد شد.
جشنواره تئاتر کُردی از سال 78 به مدت شش سال متوالی برگزار شد اما بدلیل مشکلات مالی این جشنواره بعد از شش دوره متوقف شد و دوباره از سال 87 برگزاری آن از سر گرفته شد و تا سال 90 به مدت چهار دوره دیگر پیگیری و اجرا شد.
این جشنواره در سال های 91 و 92 برگزار نشد و از 93 دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و سال 94 نیز دوازدهمین دوره این جشنواره با حضور 12 گروه نمایشی از ایلام، بانه، بوکان، تهران، دیاربکر ترکیه، سقز، سلیمانیه عراق، سنندج، شیروان، کرمانشاه و مریوان از 15 تا 19 شهریور در سالن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز برگزار شد.
سقز در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ابراهیم محمدحسینی ** انتشار: مجید سلیمانی
7249/9102

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۷۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت

به گزارش صدای ایران از ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: در نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت زنده یاد از بزرگان موسیقی در خراسان شمالی را دریافت کردم شادروان حاج عیسی قلی‌پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه‌اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب، عشق، عرفان، حماسه و احساس را تجلی می‌بخشید.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.

وی اضافه کرد: اینجانب ضمن نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، ضایعه درگذشت ایشان را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و غفران و رحمت الهی را برای او از درگاه خداوند رحمان مسئلت می‌نمایم.

استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان جمعه- ۱۴ اردیبهشت‌ماه- پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است.

این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

دیگر خبرها

  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله» + ویدیو
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال