Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@11:09:02 GMT

لزوم توسعه پژوهش‌های دانش بنیان در خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۹۹۵۸۰

لزوم توسعه پژوهش‌های دانش بنیان در خراسان شمالی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان شمالی بر لزوم توسعه پژوهش های دانش بنیان در استان تاکید کرد و پتانسیل بالقوه خراسان شمالی در این بخش را حلقه مفقوده نیازمند به توسعه عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، محمود دلپسند صبح امروز در نشست خبری هفته پژوهش، ضمن انتقاد از فاصله قابل توجه این استان با میانگین کشوری در حوزه تحقیقات دانش بنیان، بر بهره گیری از توان دستگاه های اجرایی و واحدهای فناور که در این حوزه فعال است، تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تحقیق در حوزه های کود، سموم شیمیایی، کشاورزی، گردو و چند نمونه در علوم پزشکی را از فعالیت های انجام شده در خراسان شمالی در حوزه دانش بنیان عنوان کرد و ادامه داد: دامنه فعالیت در این حوزه بسیار گسترده است و با توجه به ارزیابی تحقیقات دانش بنیان از نگاه ملی و جهانی، باید طرح های قابل قبولی را وارد بازار جهانی کنیم.

افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش با 70 غرفه در دانشگاه پیام نور بجنورد

دلپسند از افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش با مساحت هزار و 500 متر مربع، روز یکشنبه، 5 آذرماه در محل دانشگاه پیام نور بجنورد خبر داد و خاطرنشان کرد: علاوه بر ارائه دستاورد پژوهشگران خراسان شمالی در این مکان، کارگاه های تخصصی نیز پیش بینی شده است.

وی با اشاره به فعال شدن 9 کمیته در هفته پژوهش خراسان شمالی، کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی، جشنواره دانش آموزی، کمیته نظارت و ارزیابی، اجرایی، دانشجویی و غیره را از اعضای شورای سیاست گذاری این برنامه ذکر کرد.

وی تصریح کرد: در هفته پژوهش برای شرکت در جشنواره ملی شتاب نیز فراخوانی منتشر شد که تا کنون 35 پرونده به کمیته ارزیابی واصل شده است و سه ایده برتر با موضوع تولید ذغال از فضولات حیوانی، سیستم چراغ روشنایی چند کانونه و ایده نرم افزار به تهران معرفی شده است.

جذب 75 درصد از اعتبارات پژوهشی خراسان شمالی در سال گذشته

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان شمالی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه اعتبارات ملی و استانی پژوهش در این استان 841 میلیون تومان بوده است که از این مبلغ فقط 631 میلیون تومان جذب شده است، افزود: 24 دستگاه مشمول بودجه استانی بوده اند که 15 دستگاه اجرایی صد در صد اعتبار خود یعنی مبلغ 106 میلیون تومان را هزینه کردند.

دلپسند اضافه کرد: اعتبارات استانی حوزه پژوهش دستگاه های اجرایی خراسان شمالی در سال 95، مبلغ 354 میلیون تومان بوده است که فقط 249 میلیون تومان هزینه شده است.

 وی اظهار کرد: 30 درصد از اعتبارات استانی دستگاه های اجرایی برگشت خورده است.

اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نهادی ضعیف در جذب اعتبار پژوهش

وی با اشاره به دستگاه های با عملکرد ضعیف در حوزه جذب اعتبارات پژوهشی، یادآور شد: عملکرد اداره کل راه و شهرسازی با برگشت 45 میلیون تومان از اعتبارات، حوزه هنری و سازمان تبلیغات با برگشت 20 میلیون تومان و پزشکی قانونی، اداره کل بازرسی، اداره کل اوقاف و اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی اعتبارات پژوهشی خود را برگردانده اند.

وی تاکید کرد: امید است امسال عملکرد ضعیف دستگاه های اجرایی در حوزه پژوهش با بهره گیری از مشاوران مجرب و توانمند مرتفع شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان شمالی با تاکید بر اینکه نهادهای علمی فعالیت خود را بر تولید علم و طرح های تحقیقاتی متمرکز ساخته اند، یادآور شد: دستگاه های با عملکرد ضعیف در این حوزه از مشاوره و همکاری این نهادها در قالب تفاهم نامه بهره مند شوند.

دلپسند ادامه داد: اداره کل آب و فاضلاب شهری و روستایی خراسان شمالی نیز در مجموع 50 میلیون تومان از اعتبارات ملی حوزه پژوهش را جذب نکرده اند.

وی عدم جذب 210 میلیون تومان از اعتبارات پژوهشی سال 95 خراسان شمالی را نقطه ضعف دستگاه های اجرایی دانست و هشدار داد: دستگاه های اجرایی در سال جاری مکلف به جذب تمام اعتبارات خود هستند و امید است با ارزیابی های انجام شده رشد 18 درصدی اعتبارات پژوهشی در سال 96 را شاهد باشیم.

این مسئول با بیان اینکه هفت دستگاه اجرایی خراسان شمالی از اعتبارات ملی در حوزه پژوهش برخوردارند، گفت: این اعتبار 487 میلیون تومان است که چهار دستگاه صد در صد و سه دستگاه 50 درصد از این اعتبار را جذب کرده اند.

دلپسند افزود: در این حوزه بیشترین اعتبارات پژوهشی از محل منابع ملی 223 میلیون تومان بوده که توسط آموزش و پرورش استان جذب شده است.

وی در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر بهره گیری از حضور محققان و نخبگان علمی در سطح مدیریت کلان خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: اگر محقق در حوزه مدیریت فعال شود از هدف اصلی خود باز مانده و باید نگاه علمی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه البته حمایت از پژوهش در راستای بهره گیری از ایده نخبگان و مشاوره های آن ها نیز می باشد، افزود: با توجه به اینکه یک درصد از اعتبارات دستگاه های اجرایی برای هزینه در بخش پژوهش تکلیفی است، محققانی که رزومه کاری قوی داشته باشند مورد حمایت قرار می گیرند.

دلپسند فعالیت پارک علم و فناوری خراسان شمالی در راستای تجاری سازی ایده ها را نیز فرصت خوبی برای عملیاتی کردن ایده های نو دانست و از کمک ارزان قیمت و بلاعوض به محققان در این حوزه خبر داد.

وی همچنین از تخصیص 70 میلیون تومان اعتبار توسط استانداری خراسان شمالی به اجرای طرحی با عنوان « عارضه یابی واحدهای صنعتی راکد» خبر داد و گفت: در قالب این پژوهش، موانع و محدودیت های موجود در کسب و کار و راهکارهای رونق تولید بررسی و شناسایی می شود. 

نقش مهم پژوهش در بالندگی جامعه

وی در ادامه سخنان خود بر نقش مهم پژوهش در بالندگی جامعه تاکید کرد و یادآور شد: حلقه ارتباط پژوهش با حوزه صنعت باید بیش از پش تقویت شود که این مهم با همکاری دانشگاه ها صورت می پذیرد.

دلپسند با اشاره به اینکه هفته پژوهش فرصتی مناسب برای تعامل و هم افزایی نخبگان علمی و محققان با صنعتگران است، گفت: ارتقای رتبه های پژوهشی و کمیت در تولید فکر، عامل تعیین جایگاه علمی کشور در سطح دنیا است که امید می رود با همکاری محققان بیش از پیش به موفقیت دست یابیم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۹۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

ششمین نشست اجرایی‌سازی توافق‌نامه همکاری مشترک توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد با حضور دستیار معاون علمی رئیس جمهور و معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد برگزار شد.

 این نشست در راستای اجرای توافق‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری یزد با حضور محمدجواد صدری مهر دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد و جمعی از مسئولان استان برگزار شد.

در این نشست، گزارشی از امضا و اجرای توافق نامه در طول هفت ماه گذشته ارائه شد و به انتظارات ملی و استانی از دستاورد‌ها و نتایج اجرای برنامه‌های مورد توافق پرداخته شد.

شایان به ذکر است، اجرای طرح برش استانی اقتصاد دانش بنیان در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان استان یزد در چارچوب ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان و به منظور تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتر و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز زیست‌بوم نوآوری و فناوری استان، توسعه بازار کالا و خدمات دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ارزش صنایع اولویت‌دار استان و ...، با امضای توافق‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با استانداری یزد به صورت رسمی در ۳۰ مردادماه امسال کلید خورد.

همچنین حاضران نکات و پیشنهاد‌های خود پیرامون مسائل و چالش‌های اجرایی از جمله در تامین و اختصاص منابع مالی و راهکار‌های شتابدهی به اجرای مفاد توافق نامه را بیان کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود
  • برپایی پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی ویتنام ۲۰۲۴
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • استفاده از دانش بنیان‌ها در توسعه کشاورزی ضروری است
  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران
  • استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان
  • پرداخت ‌خدمات مالی به متقاضیان صندوق پژوهش و فناوری زنجان
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری