Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@05:17:33 GMT

کوتاهی در معرفی خدمات برخی موقوفه‌‌ها

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۳۸۹۰

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سومین نشست تخصصی هم‌اندیشی راهکارهای توسعه موقوفات قرآنی صبح امروز، پنجم آذرماه با حضور جمعی از مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه و نیز مسئولان و مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد.
در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی با اشاره به اینکه در خدمات وقف و معرفی آن کوتاهی شده و ضعف بزرگی در این زمینه داریم، گفت: این کوتاهی از خود سازمان اوقاف تا رسانه‌ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را شامل می‌شود.
وی در ادامه به بیان برخی موارد وقفی که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، پرداخت و افزود: یکی از مواردی که در وقف، مؤثر بوده مساجد هستند، متأسفانه تاکنون به مساجد به عنوان موقوفه پرداخته نشده است. در کشور، 70 هزار مسجد وجود دارد و هیچ دستگاهی به اندازه مساجد به عنوان موقوفات خدمات نداشته و ندارد، اما خدمات این مورد به جامعه معرفی نشده است.
محمدی تصریح کرد: موضوع دوم حوزه‌های علمیه هستند، که کمتر به آن پرداخته شده است، مدارس علمیه عموماً موقوفه هستند و به خدمات آنها اصلاً پرداخته نشده است و کسی به عنوان موقوفه بودن به این حوزه‌ها نپرداخته است. یکی از بزرگترین خروجی‌های این موقوفه‌ها مراجع عالی بوده است که در آنجا رشد یافته‌اند، اما این موضوعات به مردم ارائه نشده است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه حسینیه‌ها و تکایا را بخش دیگری از موقوفه‌ها که خدمات آنها معرفی نشده است، عنوان کرد و گفت: تمام فعالیت‌ها در حوزه عترت در این حسینیه‌ها انجام می‌شود و خدمات بسیار زیادی از قبل به این موقوفه‌ها ارائه شده اما تاکنون این خدمات معرفی نشده است. در سطح کشور 6800 موقوفه فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی و تبلیغی وجود دارد که همین موقوفه‌ها خدمات فرهنگی و علمی فراوانی نیز داشته‌اند، اما کسی به عنوان موقوفه به آنها نگاه نکرده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خدمات صورت گرفته توسط موقوفه‌های درمانی به جامعه اشاره و اظهار کرد: بیش از 140 موقوفه درمانی در کشور وجود دارد، اما دریغ از اینکه کسی به آن بپردازد و خدماتی که توسط این موقوفه‌ها صورت گرفته است، معرفی کند. موقوفه‌های ورزشی نیز به همین صورت است. 420 هزار هکتار از اراضی ورزشی کشور موقوفه هستند، اما اساسا به فواید این موقوفه‌ها برای ترغیب بیشتر مردم برای مشارکت در وقف پرداخته نشده است.
محمدی با تأکید بر اینکه تمام زندگی ما با وقف گره خورده است، گفت: مهم‌ترین مراکز اقتصادی کشور موقوفه است به عنوان مثال 50 درصد بازار تهران موقوفه است، اما آیا مردم از خدمات اقتصادی این موقوفه‌ها مطلع شده‌اند؟ 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه باید در چنین جلساتی مردم نیز حضور داشته باشند، افزود: مردم ما به برکت انقلاب اسلامی کارهای خیر فراوانی انجام می‌دهند، امور خیر مردم، فراوان بوده اما به امور خیر مردم باید جهت صحیحی داده شود و این جهت صحیح، وقف است که برای همیشه ماندگار می‌شود. امور خیر یک بار مصرف است، اما زمانی که وقف شد، ماندگار خواهد شود. باید به این موضوع پرداخته شود و رسانه‌ها بیشتر به این موضوع بپردازند.
محمدی با بیان اینکه باید وقف را برای مردم ملموس کرد، گفت: اگر وقف برای مردم قابل درک، آن وقت مشارکت آنها توسعه خواهد یافت. صدقه یکی از احکام اسلام بود که قبل از انقلاب چندان جایگاهی نداشت، اما بعد از انقلاب اسلامی با فعالیت‌هایی که در زمینه معرفی آن صورت گرفت جایگاه خود را در بین مردم پیدا کرد، برای وقف قرآنی نیز باید اینگونه عمل شود. وقف نیز یک صدقه جاریه است. در زلزله اخیر، مردم به این درک رسیدند که باید کمک کنند و لذا شاهد سیل کمک‌ها بودیم. در زمینه وقف قرآنی نیز باید این درک برای مردم ایجاد شود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه باید برای مردم اعتماد ایجاد کنیم، بیان کرد: یکی از تهمت‌هایی که به اوقاف زده شده است، این است که اوقاف، وقف‌ها را برای خود مصادره می‌کند، ما در این زمینه برای بسیاری از واقفان یا نماینده‌های آنها حکم تولیت صادر کرده‌ایم.
وی در ادامه ضمن اذعان به این موضوع که نسبت به بقاع متبرکه نیز در زمینه وقف غفلت شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری هستند که احتمال دارد به منابر و مساجد علاقه نداشته باشند، اما رابطه خوبی با بقاع دارند و خدمات بقاع متبرکه به عنوان موقوفه به همگان معرفی شود. اگر می‌خواهیم مردم را به وقف تشویق کنیم، باید همان خدماتی که به مردم داده می‌شود به موقوفه‌ها نیز داده شود.
محمدی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که وجود دارد در زمینه چاپ قرآنی است، گفت: بسیاری از شیعیان خارج از کشور نیز درخواست قرآن چاپ ایران دارند، اگر در این زمینه اطلاع‌رسانی شود مردم بسیار متمایل خواهند بود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان با تأکید بر اینکه خروجی تمام مطالب بیان شده در جلسات باید برای مردم مشخص باشد، اذعان کرد: اگر کارهای موازی را جمع کنیم و با همراهی هم یک کار را انجام دهیم، می‌تواند کمک‌کننده باشد. همین موازی‌کاری‌ها سبب دلسردی مردم خواهد شد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۳۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری گفت: اگر بخواهیم اقتصاد را مردمی کنیم باید دولت جای خود را به مردم و بنگاه‌های خصوصی بدهد و نظارتش را دوچندان کند.

بهمن قدمی دمآبی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به مفهوم‌ مردمی کردن اقتصاد، اظهار کرد: عموما اگر بخواهیم اقتصاد را مردمی کنیم راه‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد، یعنی برای افزایش مشارکت مردم در اقتصاد راه‌های گسترده‌ای از سوی اقتصادهای مختلف دنبال و نتایج بسیار خوبی در این راستا کسب می‌شود.

وی افزود: اما باتوجه به ماهیت اقتصاد ایران می‌توان گفت درآمدهای نفتی سهم بسزایی را در آن دارند، اما یک عامل و راهکار مهم که بخش مردمی اقتصاد را تقویت کند وجود دارد، یکی از اهداف اقتصادها تولید کالا و خدمات برای شهروندان آن جامعه است، یعنی هر اقتصادی بتواند کالا و خدمات مختلفی که موردنیاز شهروندان بوده را ارزان‌تر و با کیفیت بهتر تامین کند آن اقتصاد موفق‌تر است.

این کارشناس اقتصادی گفت: هدف اقتصاد این است که کالا و خدمات متنوع با هزینه کمتر، مصرف منابع کمتر و با کیفیت بهتر و بیشتر تولید کند، یعنی اقتصادها همواره بر روی این ریل با یکدیگر رقابت می‌کنند.

قدمی بیان کرد: هدف بنگاه‌ها کسب و افزایش سود است و تلاش می‌کنند کالا و خدمات را بهتر و بیشتر تولید کنند، یعنی کار تولید کالا و خدمات برای پاسخگویی به نیاز شهروندان یک جامعه برعهده بنگاه‌ها است، در حقیقت اقتصاد دارای چهار رکن اصلی خانوار، بنگاه‌ها، دولت و خارجیان است که کار تولید کالا و خدمات وظیفه بنگاه و نظارت‌ در اقتصادها برعهده دولت است، کما اینکه این یک تئوری پذیرفته شده در همه جوامعی است که اقتصاد توانمند و پویا دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است، تصریح کرد: یعنی نقش دولت به عنوان یکی از چهار کارگزار اصلی که وظیفه نظارت و ناظر بودن را داشته در اقتصاد به عنوان تولیدکننده، بنگاه دار، مصرف کننده بزرگ و صادرکننده و وارد کننده به شمار می‌رود.

این کارشناس اقتصادی گفت: زمانی که دولت با انگیزه‌ی کمک به مردم در فعالیت‌های تولیدی در قالب بنگاه، صادرات و واردات ورود می‌کند و به جای مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد تا حدودی از وظیفه نظارتی خود غافل می‌شود که تحقق این امر موجب بروز مشکلات در اقتصاد شده و برخی رانت‌ها، فسادها، اختلاس‌ها و ... بوجود می‌آید.

قدمی تاکید کرد: دولت توانمند و قدرتمند دولتی است که بازیگری خود را به حداقل برساند و بیشترین نظارت را داشته باشد.

وی در ادامه افزود:  اگر در ایران بخواهیم اقتصاد را مردمی کنیم دولت باید به وظیفه اصلی خود که نظارت، قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری بوده بازگردد و فعالیت‌های اقتصادی خود را به حداقل ممکن برساند، این مهم موجب می‌شود نقش مردم در حوزه‌های تولیدی و اقتصادی پررنگ شود، اقتصاد دولتی کمرنگ و اقتصاد مردمی رونق یابد.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی دولت از نقش بازیگری خارج شود و به سمت وظیفه نظارتی گام بردارد  موجب می‌شود هزینه‌ها کمتر، دولتی چابک‌تر، توانمندتر و کاراتر و بعد نظارتی را بهتر و دقیق‌تر انجام دهد.

قدمی تاکید کرد: اگر بخواهیم اقتصاد را مردمی کنیم باید دولت جای خود را به مردم و بنگاه‌های خصوصی دهد، مشروط بر اینکه جایی که دولت خارج شود و بنگاه‌ها و مردم قرار است جای آن را بگیرند لازم است دولت نظارت خود را دوچندان کند در غیر این صورت منجر به سوءاستفاده بنگاه از مباحث اقتصادی می‌شود، مثلا یک شرکت یا بنگاه دولتی که به بنگاه خصوصی تبدیل شده موجب تعدیل نیرو و بیکاری نیروها شده است.

به گفته وی، لازمه کمرنگ شدن فعالیت‌های اقتصادی دولت بعد نظارتی سختگیرانه و دنبال کردن آن با حساسیت بیشتر  است تا دچار چالش نشویم.

قدمی یادآور شد: کاهش نقش دولت در اقتصاد به عنوان بازیگر و سپردن بخش‌های اقتصاد به بخش خصوصی و مردم و افزایش نقش نظارتی، قانونگذاری و حاکمیتی دولت موجب تقویت اقتصاد مردمی یک کشور و مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف اقتصادی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر به سابقه تاریخی نگاه کنیم می‌بینیم هر حوزه‌ای که به مردم واگذار شده نتایج بسیار خوبی داشته که امیدواریم این اتفاق در حوزه اقتصاد بیفتد تا به نوعی مشکلات اقتصادی برطرف شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • کوتاهی در معرفی استان کرمان قابل قبول نیست
  • دستگیری سارقان سیم و کابل در شاهرود
  • معرفی بهترین مرکز کاشت ابروی طبیعی در تهران
  • آیا «اجاره بلند مدت زمین های موقوفه» جایز است؟
  • محمودزاده: پرونده چای دبش لاپوشانی شد، در پرونده کاظم صدیقی هم کوتاهی شد /چرا تا قبل از عذرخواهی صدیقی ورودی به پرونده زمین خواری در ازگل نشد؟
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟